האסטרטגיה של פייסבוק: למה ייתכן שבקרוב נהיה מוקפים בה מבלי שנדע?
בחודש האחרון, המניה של פייסבוק (סימול: FB) מאבדת גובה, והספקולציות סביבה הולכות וגדלות לקראת פרסום דוחותיה לרבעון הראשון בשבוע הבא. צריך לזכור כי בשנתיים האחרונות, מאז הונפקה המניה של פייסבוק במאי 2012, הרשת החברתית של צוקרברג הפכה לעסק איתן אשר מפרסם תוצאות חיוביות על בסיס קבוע.
למרות שרבים פקפקו ביכולת הצמיחה של החברה, בסיס המשתמשים שלה ממשיך לצמוח וכמעט חמישית מהזמן שהאמריקנים מעבירים בסמארטפון שלהם מוקדש לפייסבוק. לפי הניו יורק טיימס, הזמן המצטבר שהאמריקנים מקדישים לפייסבוק, עולה בפער גדול על כמות הזמן שהם מקדישים לכל שירות אישי אחר וכן על כל שימוש אחר שהם עושים בסמארטפון שלהם.
למרות הכל, מתי הייתה הפעם האחרונה שנדהמתם מאיזה שירות חדש בפייסבוק? שני המוצרים הגדולים שצוקרברג השיק בשנה שעברה, מסך הבית לאנדרואיד ומנוע החיפוש Graph Search, לא ממש הצליחו ואני מניח שחלק גדול מכם אפילו לא שמע עליהם. חלק גדול מהרעיונות החדשניים האחרונים של פייסבוק הגיעו דרך רכישה של חברות סטארט-אפ תמורת סכומים גדולים מאוד (ווטסאפ שנרכשה ב-19 מיליארד דולר ואינסטגרם שנרכשה תמורת מיליארד דולר).
'מעבדות היצירה' או במילה אחת - אפליקציות
בכל פעם שמוצר חדש של פייסבוק לא מצליח להתרומם או בכל פעם שהחברה מחליטה להוציא מיליארדים על רעיון של מישהו אחר, צצות התחזיות על תחילת הדעיכה, אשר בסופה פייסבוק תיעלם מהמפה. למרות שמנוע החדשנות של פייסבוק מדשדש לאחרונה, צוקרברג ממש לא מודאג. הוא עובד על דרך חדשה שבה תציע החברה שירותים חדשים. הדרך הזו, שהחברה החלה ללכת בה השנה, נקראת 'מעבדות היצירה' (Creative Labs), או במילה אחת: אפליקציות, הרבה מאוד אפליקציות.
באחד מהראיונות האחרונים שלו, אמר צוקרברג שזו הדרך "לפרק את פייסבוק הגדולה למקטעים". בעבר, הוא אמר, פייסבוק הייתה דבר אחד גדול באינטרנט או בפלאפון שלנו, שאפשר לנו למלא את כל צרכינו החברתיים. היום, בעיקר בתחום של הסלולר, פייסבוק מתחילה להתפצל לשירותים צרים וממוקדים יותר, אשר חלק מהם בכלל לא יישאו את השם 'פייסבוק' ולא נצטרך חשבון באתר כדי להשתמש בהם.
רוצה להשתמש בפייסבוק? תתקין שורה של אפליקציות
מדובר באסטרטגיה נועזת אך מסוכנת, אשר עשויה לשנות את חוויית השימוש של למעלה ממיליארד המשתמשים של החברה. היא עשויה להתפוצץ לצוקרברג בפרצוף אם המשתמשים יתעצבנו ממנה. למרות זאת, לא מדובר באסטרטגיה מפתיעה ממש, כבר ב-2011 השיקו בפייסבוק את המסנג'ר שלהם והתכנית היא שבעתיד, משתמש חדש יצטרך להתקין שורה של אפליקציות שונות כדי להשתמש בכל הפונקציות שפייסבוק מציע היום - החל ממעבר על ה'ניוז פיד' ועד לשיחות קבוצתיות. רק בשבוע שעבר, הודיעה החברה למשתמשים כי תדרוש מהם בקרוב להתקין את המסנג'ר כדי לשלוח הודעות בפייסבוק.
האסטרטגיה הזו, לפי צוקרברג, מתוכננת פשוט להתאים את פייסבוק לאופן שבו אנשים משתמשים בסמארטפון שלהם. אבל מה שמבטיח בשיטה הזו היא העובדה שהיא מאפשרת לפייסבוק לקחת סיכונים. "אתם תראו אותנו נכנסים לתחומים חדשים שלא הרגשנו שיש לנו חלק בהם בעבר", אמר צוקרברג. בכל מקרה, אם התכנית שלו תצליח, אנחנו נהיה מוקפים בהרבה מאוד מוצרים ושירותים של פייסבוק שלא יישאו את שמה של החברה בכלל. פייסבוק תהיה בכל מקום, בלי שנדע מזה אפילו.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.מצויןירון 19/04/2014 19:03הגב לתגובה זו1 0אחלה כתב. נותן ציטוטים ממקורות שונים. שאפוסגור