הכיס העמוק של מר ישראלי: אלו הסיבות מדוע מכונית בארץ עולה כפול מבארה"ב
בימים האחרונים פרצה ברשת מחאה חברתית חדשה נגד יוקר המחיה - הפעם נגד המחירים הגבוהים של כלי רכב חדשים. הפערים בגובה של עשרות אחוזים ויותר מכך, אך נדמה שלממשלה אין אינטרס אמיתי לעזור לאזרחים. הסיבה העיקרית לכך - הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב חדש בשנת 2013 - 8 מיליארד שקל.
האם מדובר בכישלון של אגף התקציבים במשרד האוצר ורשות ההגבלים העסקיים או שאולי "נוח" למדינה שהמיסוי הגבוה והיעדר התחרות יימשכו. לסכום זה של 8 מיליארד שקל צריך להוסיף את המע"מ בגובה של 18% וכך מגיעים להכנסות של יותר מ-10 מיליארד שקל.
שוק הרכב הוא "פרה חולבת" של משרד האוצר והוא כולל שורה של מיסים שנוחתים על האזרח מכיוונים שונים. אם משקללים את הכנסות המדינה גם ממכס על חלק מכלי הרכב, אגרות (רשיון רכב ורשיון נהיגה), מיסוי דלק, וההכנסות משווי שימוש חודשי מגיעים לסכום של כמה עשרות מיליארדי שקלים.
המס הממוצע על רכב בישראל עומד על 60% - ללא חישוב המע"מ
הסיבה העיקרית למחירי הרכב הגבוהים בישראל היא אם כן רמת המיסוי הגבוהה שמגיעה ליותר מ-100% שגובה המדינה על קניית רכב חדש. בניטרול המע"מ (18%) שיעור המס הממוצע על רכב בישראל עומד על 60% והמס המירבי עומד על 83%. כלי רכב יוקרתיים במיוחד משלמים מס חריג וגבוה יותר. מצד שני - מי מיסוי ירוק מעודד רכישת רכבים שמזהמים פחות.
המיסוי על הרכב מתחלק לשני מרכיבים מרכזיים: האחד - מיסוי בתחום הליסינג, קרי אם אתה מקבל רכב מהעבודה, ההטבה הזאת שווה כסף. רשות המסים אומדת במודל מסוים את שווי ההטבה, ומזה נגזר המס; השני - מס הקנייה, המע"מ, וכן הלאה – המס על הקנייה של הרכב.
51 גוונים של ייבוא כלי רכב
הסיבה השנייה למחירי הרכב הגבוהים בישראל היא ה"קרטל" של הפעילים בשוק הרכב. האסטרטגיה של יבואני הרכב הגדולים כוללת החזקת מותגים שונים מיבשות שונות וכך הם מגנים על עצמם משינויי מטבע חריפים.
בישראל פועלים מעט מאוד שחקנים והאסטרטגיה שלהם היא של שליטה בכל האספקטים השונים: ייבוא כלי רכב, , ליסינג, מוסכים, חלקי חילוף ועוד.
מרבית כלי הרכב בישראל נרכשים על ידי חברות הליסינג. הכוח שלהן עצום: הן קונות את הרכבים בהנחות מופלגות מהיבואנים ומוכרות לציי רכב גדולים. יבואן רכב ששוקל להפחית מחירים לצרכן הפרטי לא יכול לעשות זאת כי אז חברות הליסינג - הלקוח הגדול ביותר שלו יפסיקו לקנות ממנו.
מסקנות הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב
בשנת 2012 פורסמו המלצות מסקנות של הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב. פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, עמד בראש הוועדה שמטרתה - לבחון את מבנה הענף, את רמת התחרותיות שבו.
המלצות ועדת זליכה כללו: אישור של יבוא רכב בתקינה אמריקנית, הקלות בגובה ההון העצמי הנדרש מיבואני הרכב, יבוא מקביל של כלי רכב מסחריים, איסור על יבואני רכב להחזיק יותר ממוסך אחד, תמיכה בייבוא אישי ועוד.
צפו בנתונים של רשות המיסים - הכנסות של יותר מ-10 מיליארד שקל מדי שנה.
יבואניות הרכב הגדולות בישראל הן: דלק רכב -2.9% דלק רכב 2,576 -2.9% בסיס:2,653 פתיחה:2,653 גבוה:2,678 נמוך:2,575 תמורה:1,943,407 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , כלמוביל, יוניון מוטורוס, סמל"ת, לובינסקי, קרסו מוטורס -0.71% קרסו מוטורס 2,250 -0.71% בסיס:2,266 פתיחה:2,266 גבוה:2,266 נמוך:2,241 תמורה:436,045 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , צ'מפיון, UMI, מאיר, מכשירי תנועה, טל קאר ושלמה סיקסט.
חוק שירותי רכב
חוק שירותי הרכב שמקודם על ידי שר התחבורה ישראל כץ בכנסת, כולל עשרות סעיפים הנוגעים לזכות הקניין ולהגנת הצרכן. השורה התחתונה היא להגביר את התחרות בדרך של הצרת צעדי היבואנים הקיימים ועידוד יבואנים חדשים.
שוק הרכב עצום - בשנת 2013 הצטרפו לשוק הרכב בישראל 238 אלף כלי רכב חדשים. בעלי האוליגופול הבלתי רשמי הזה מפעילים כוחות רבים גלויים וסמויים בכדי להשפיע על הפוליטיקאים שלא לפגוע חלילה בהכנסותיהם.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
31.אין בעייה להוריד את המס בעשרות אחוזים...יאיר 02/10/2016 08:25הגב לתגובה זו0 0ההכנסה לא תיפגע משמעותית אם בכלל - כי יותר אנשים יקנו רכב חדש. השאלה היא כיצד זה ישפיע על העומס בכבישים?סגור
-
30.פרארים אתם קונים חדשים ואני קונה ממכם בפחות 30% (ל"ת)אלי 24/10/2014 15:54הגב לתגובה זו0 0סגור
-
29.אני יכול במשכורת שלי לקנות בית ומכונית בקלותמאיר פוקס 23/10/2014 12:20הגב לתגובה זו2 0לא בישראל, למה אני צריך לחלום על קניית מכונית ובית בישראל כאשר אני יכול לעשות זאת בכל מקום בעולם . כן בעולם זה לא מותרות, בישראל אתה צריך לחלום או להרשות לעצמך לקנות בגיל מבוגר... חיים רק פעם אחד ואני רוצה בצדק מה שהפך מזמן לעממי ( לא בישראל ).סגור
-
28.המס הגבוהה הוא לא סביר ולא פרופורציונאלי! בכול מקום אחרמוטי 23/10/2014 12:04הגב לתגובה זו2 0בעולם כבר מזמן היו מתקוממים נגד המס. זה מס שהופך את הציבור הישראלי לעני ביחס לשאר העולם. גם אם יורידו מ80 אחוז ל 60 זה יהיה שיפור ניכר! אותו הדבר לגבי כול מיסי הרכישה גם על אלקטרוניקה. במקום, שיטלו מס הכנסה נוסף על הכנסה מעל 2 מליון בשנה.סגור
-
27.הבעיה היא לא המס. הבעיה היא הפוזיציה של חברי הממשלהעידן, חיפה 23/10/2014 00:08הגב לתגובה זו3 0אי אפשר לטפל בהורדת המיסוי, בלי קודם כל הורדת ההוצאות. לא יכול להיות שתקציב הבטחון יהיה כל כך גדול, ולא יכול להיות שהפנסיות התקציביות יימשכו, ויש לשים להם חסם (של נאמר 20,000 שקל בחודש). בעצם הכל יכול להיות, כי הצמרת השלטונית במדינת ישראל היא גנרלים שמקבלים פנסיות תקציביות מהמדינה. עד שלא נטפל בצמרת הבטחונית במדינה, לא נקבל שינוי אג'נדה, לא תהיה ירידה בהוצאות, ולא תהיה הורדת מס.סגור
- טען עוד
-
26.הכי טוב להיות עובד עיריהמומו 22/10/2014 22:05הגב לתגובה זו3 1גם לקבל אחזקת רכב וגם רכב צמוד לא מדווחסגור
-
25.5 צודק. תחבורה ציבורית מביישת את האזרחיםקליפ 22/10/2014 21:18הגב לתגובה זו3 1נדרש מיני אוטובוסים כל 5 דקות כדי להגיע לתחנות הרכבת המרוחקות. ההגעה לתחנת הרכבת אמורה להיות בעדיפות עליונה . כל היום מתעסקים במאהבת של מפכל ( מה עשה הזין שלו) במקום לטפל במשטרה שרודפת את אזרחיה גם בכבישיםסגור
-
24.זליכה הבכיין נכשל! פקיד בכיין וכישלון לאנושות!!!קליפ 22/10/2014 21:12הגב לתגובה זו2 2במיבחן התוצאה הפקידון הזה נכשל בכל פעם שהיה אחראי על משהו...רק לייעץ סרק יודע....סגור
-
23.באמת אנחנו צריכים עוד רכבים על הכביש?!?!?עינת 22/10/2014 21:10הגב לתגובה זו3 1זה הרי מתכון לאסון עדיף שהכסף הזה ימשיך לשרת את המדינה ובכסף הזה ישקיעו הלוואי בתחבורה ציבורית נורמלית.סגור
-
22.כלומר אדם עובד מרוויח משכורת והכל מס או נגנב והוא עבד (ל"ת)תובנה מחרידה 22/10/2014 20:42הגב לתגובה זו2 1סגור
-
21.שייצרו מכוניות בארץ!!!דוד 22/10/2014 20:11הגב לתגובה זו1 1אם היה ייצור של מכוניות בארץ אז היה מובן למה יש מס גבוה: כדי לתת ליצרן הישראלי יתרון מול ייבוא (גם מס רכב ישראלי היה נמוך מהייבוא). אבל כאן לא מייצרים מכוניות ואפילו לא סוסיתא!!! אז לפיד אנאלפבט כזה שהוא לא ידע ששם המיסים?! חבר'ה, הוא עובד על כולנו וזה הדבר הראשון שהיה צריך להתעסק אתו ולהוריד מס רכב בעשרות אחוזים לרמה של נגיד 20%!!! כאן טמון הכסף ולא אצר הדוסים שלפיד בלבל לנו את המוח לקראת הבחירות!! בטח יש עוד שפנים בשק!!סגור
-
מס רכישה הוא גם על רכבים שמיוצרים בארץ (זה לא מכס) (ל"ת)חיים 23/10/2014 11:57הגב לתגובה זו2 0סגור
-
20.זה דווקא מס מצוין. לוקחים כסף ממי שיש לוטל 22/10/2014 20:09הגב לתגובה זו1 4המדינה צריכה כסף מאנשהו. מה אתם מעדיפים? שיעלו את מס הכנסה? המס על מכוניות מכניס כסף בדיוק מאותם עשירים שיש להם הרבה כסף לקנות רכב חדשסגור
-
זה מס שפוגע במי שיש לו אבל מעט, לא במי שיש לו הרבה!!!חיים 23/10/2014 11:56הגב לתגובה זו1 0אם יתילו מס של 1000 אחוז על טלוויזיות אז הרבה אנשים שיכולים לקנות כיום כבר לא יוכלו לקנות. אם המס לא פרוגרסיבי לפי מחיר הרכב באופן ליניארי ולא מדרגה אחת או שתיים אז יש פגעה בשחבות חלשות הנצחת פערים ועיוות של המחירים. מעין תהום בין אילו שקונים מתחת לרף המס ואילו שמעל. וגם פגעה בתחרות כל שגם מה שמתחת לרף יתיקר על לרף וגם מה שמעל יתיקר כי אילו כבר שווקים נפרדים (לעשירים ולשאר).סגור
-
19.מתגלה שזו מדינת גנבים פלא ששונאים אותנו באירופה? (ל"ת)מפוקחןץ 22/10/2014 17:09הגב לתגובה זו4 2סגור
-
18.כמה כסף גובה הממשלהאילן בניזרי 22/10/2014 16:46הגב לתגובה זו3 0אני מקווה.... שאיזה כלכלן יחשב כמה אחוז מס אנו משלמים בישראל מתוך הכנסה ממוצעת של מעמד הבניים כאשר מחשבים את מס הכנסה, מס על הדלק, מס רכישה, מע"מ על כל התשלומים בסופר, עיריה, חשמל, מים וכו' , תשלום לביה"ס וגנים תשלום עבור רפואה מקווה שלא שכחתי משהו..ובכך הדעת את האחוז היחסי שעובר בכל חודש למדינה מתוך השכר. כולי תקווה שמישהו ירים סוף סוף את הכפפה...סגור
-
17.ימשיכו למצוץ מהאזרחים ולא יבטלו את משאבת הכסף (ל"ת)הון=שלטון 22/10/2014 16:42הגב לתגובה זו8 0סגור
-
16.לחנך נגד התנהגות מכוערת וגזל לראות את האחר (ל"ת)לא אנטישמי 22/10/2014 16:36הגב לתגובה זו1 0סגור
-
15.סוף סוף מגיעה ההבנה היהודים מהגנבים הגדולים בעולם לחנך (ל"ת)לחנך נגד כיעור 22/10/2014 16:36הגב לתגובה זו3 1סגור
-
14.ל2 נכון מאוד המחירים גבוהים כי היבואן לוקח 10-20 אחוזבני 22/10/2014 16:31הגב לתגובה זו5 0ולא כי המדינה לוקחת 60-80 אחוז כי 20 אחוז זה יותר מ 80 אחוז. ואיפה למדת חשבון?סגור
-
13.זאת הסיבה שמחיר המילקי, גבוהה!!!ברק 22/10/2014 16:28הגב לתגובה זו4 0אם מחירי המכוניות ירדו יותר אנשים יקנו מכונית ואז תהייה להם פחות הכנסה פנוייה לקנות מילקי מה שיגרום לירידת מחירי המילקי!!!סגור
-
12.אתם רוצים שכל סטודנט ותלמיד תיכון יסעו באוטו?atuk19 22/10/2014 16:24הגב לתגובה זו0 5אם ירד המיסוי על רכב - כל מי שקונה רכב הן 4-5 שנים בחצי מחיר של חדש - פשוט יקנה חדש. מחירי רכב בן 10 שנים ירדו לאלפי שקלים בודדים. המדינה תתמלא בכלי רכב. רבים שלא יכולים לרכוש היום רכב - או להחזיק רכב ישן שמתקלקל - יעברו מתחבורה ציבורית למכוניות. ואז הכבישים יסתמו. לא תהיה חניה. כל משפחה תחזיק 3 מכוניות. יהיו פקקים עוד יותר גדולים - וכל מה שיחסך במס - ילך על אובדן שעות עבודה ודלק.סגור
-
11.אילו מיסים שנועדו ליצור חוסר שוויון! ולהעמיק את הפעריםברק 22/10/2014 16:24הגב לתגובה זו4 0המדינה חושבת שרכב צריך להיות רק לעשירים!סגור
-
הפוך (ל"ת)העיקר לקשקש 23/12/2014 11:37הגב לתגובה זו0 0סגור
-
10.ועדת זליכה נועדה להסיט אתצומת הלב של הציבור מהמס המטורףאלי 22/10/2014 16:22הגב לתגובה זו3 0שהמדינה גובה על רכבים. גם הביטוח שמשלמים על רכב גבוהה בגלל המס על רכבים. אפילו בקובה אין מיסים כאילו. זה פשוט שוד לאור יום!!!סגור
-
9.הקלת המיסוי ועידוד התחרות - כמו שעשו בסלולרגיל 22/10/2014 16:12הגב לתגובה זו2 0להבדיל משוק הנדלן שמושפע ממספר רב של גורמים, פה העובדות ברורות וחד משמעיות...הורדת המיסים תעודד יבוא אישי והמחירים יצנחו.מדוע המדינה "דופקת" חשבון לחברות הליסינג? שינוי ברגולציה ומיסוי שפוי יוריד המחירים כמעט כמו בסלולר...סגור
-
8.הקלת המיסוי ועידוד התחרות - כמו שעשו בסלולרגיל 22/10/2014 16:12הגב לתגובה זו3 0להבדיל משוק הנדלן שמושפע ממספר רב של גורמים, פה העובדות ברורות וחד משמעיות...הורדת המיסים תעודד יבוא אישי והמחירים יצנחו.מדוע המדינה "דופקת" חשבון לחברות הליסינג? שינוי ברגולציה ומיסוי שפוי יוריד המחירים כמעט כמו בסלולר...סגור
-
7.אני מתבייש במדינה שלי שגונבת אותי ובוגדת בי יום יום!! (ל"ת)הפכנו לעבדים לממשלה! 22/10/2014 16:00הגב לתגובה זו8 0סגור
-
6.ההנהגה סוחטת את אזרחיה ,בוגדים בעםיניב 22/10/2014 15:48הגב לתגובה זו18 1חייבים להעיף אותם לכל הרוחות לפני שהמדינה נחרבת,הם יודעים רק להפחיד עם אירן ,לעשות מלחמה ,על שלום אין מה לדבר,ביוקר המחיה לא מטפלים בקיצור הנהגה כושלת שעלולה להביא חורבן על העם והמדינה.סגור
-
5.הרכב והדלק מסחטת כספים של הממשלהסתם שכיר 22/10/2014 15:42הגב לתגובה זו10 1זאת הסיבה שלממשלה אין שום אינטרס לשפר את התחבורה הציבוריתסגור
-
4.וכמה עולה לנו המחיר של צי הרכב המיושן ?שי 22/10/2014 15:33הגב לתגובה זו7 0כמה כסף אנחנו משלמים על תאונות דרכים ועל זיהום אוויר שנובע מכך שיש לנו צי רכב מהזקנים בעולם המערבי (בממוצע). אולי האוצר מרוויח 10 מיליארד שקל במיסוי, אבל כמה הוא צריך לשלם למשרד הבריאות ועל אובדן של אנשים שנהרגים בתאונות דרכים כי הם נוסעים בגורטאות ולא במכוניות חדישות יחסית? משרד האוצר מתנהל בלי ראייה רחבה וארוכת טווח, אלא רק מסתכל על איך הוא סוגר את החודש.סגור
-
3.חוקי העידוד של מר כץולדמיר 22/10/2014 15:24הגב לתגובה זו3 0איך יתכן כי רכב אודי 8 יעלה בארה"ב 41400 $ ובישראל לא פחות מ-550,000 ש"ח לפחות ?איך יתכן כי הונדה CR-V נמכרת בארה"ב בן 16500-21000 $ דהיינו בין 67-80,000 ש"ח ואילו כאן 240,000 כשהרכב עירום ואריה כביום היוולדו? זאת פשוט גניבה לשמה .הותר יבוא מקביל שלא רק שלא הוזיל עלויות אלא מוכר באותו המחיר של הסדיר ! די עם הגניבות הללו ובמיוחד גניבת הדעת של שר התחבורה ומשרדו,שלא באמת דואגים להפחתת הנשך בידי היבואנים !סגור
-
2.קשקוש: המחירים הגבוהים נובעים מהעיניים הגדולות של היבואאלי 22/10/2014 15:18הגב לתגובה זו5 6בכל מקום בעולם יש מיסוי. נכון. בישראל המיסוי דרקוני ורצחני. אבל.....מי שמנצל את אגדת המיסוי הם יבואני הרכב המאוגדים בקרטל שקובע מחירי מינימום בהתאם לקטגוריות רכב. נראה לכם סביר שרכב שמגיע מהודו או תאילנד, ואפילו טורקיה יהיה שווה בערכו לרכב שמגיע מיפן או גרמניה? ברור שהיבואנים המחזיקים מאות עובדים, משרדים ואלומות תצוגה מפוארים ושלא נדבר על מוסכי פאר --- קובעים מחירים אבסורדיים. מיסי הרכב נקבעים לפי רשומון רכב שמפרסם היבואן. בבקשה יחשוף נא היבואן את מחיר הדילר שלו. לדוגמא: יבואן קיה מזמין בלוק מכוניות בשנה מהיצרן. מחיר הרכב נקבע בהתאם לבלוק שהזמין. האמינו לי שהוא משלם גג 4000 דולר עבור קיה מאובזרת. בסופו של דבר נשאר לו 20 אלף שקל נטו ביד! שלא נדבר על יבואן וולוו שמרוויח סכומי עתק. חבר'ה - המטרה היחידה שלכם היא לא הממשלה אלא היבואנים: לא תקנו ירדו המחירים באופן דרמטי! המחיר ישתנה אם היבואן יסתפק בפחות. אבל זה לא יקרה. לידיעתכם ובדוק: יבואני הרכב בישראל מרוויחים את הסכומים הגבוהים בעולם!!! העיתונות כולל אתר זה - מגבים אותם! למה? פרסום! כסףףףףףףףףףףףףף!סגור
-
כשהמיסוי גבוהה קל ליבואנים לסבן את כולםאילו 22/10/2014 17:30הגב לתגובה זו7 0כך היה עם הטלביזיות של סוני בשנות השמונים. מס 100% שגרר חוסר תחרות. סוני 29 אינץ שעלתה 600 דולר באמריקה נמכרה ב1500 דולר בארץ. הורדת מיסים יצרה לחץ תחרותיסגור
-
1.זו כתבה מטעם שנועדה להסיח את הדעת ממחאת מחירי המזוןמזון 22/10/2014 15:10הגב לתגובה זו0 15אין קשר בין המס על המכוניות שנועד לצמצם את העומס על תשתיות הכבישים לבין יוקר מחירי המזון. זו כתבה נבזית שנועדה להחליף נושאסגור