הכיס העמוק של מר ישראלי: אלו הסיבות מדוע מכונית בארץ עולה כפול מבארה"ב

למשרד האוצר יש "פרה חולבת": יותר מ-200 אלף רכבים חדשים מדי שנה. אילו צעדים הבטיחה הממשלה ליישם כדי להקל על מעמד הביניים?
 | 

בימים האחרונים פרצה ברשת מחאה חברתית חדשה נגד יוקר המחיה - הפעם נגד המחירים הגבוהים של כלי רכב חדשים. הפערים בגובה של עשרות אחוזים ויותר מכך, אך נדמה שלממשלה אין אינטרס אמיתי לעזור לאזרחים. הסיבה העיקרית לכך - הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב חדש בשנת 2013 - 8 מיליארד שקל.

האם מדובר בכישלון של אגף התקציבים במשרד האוצר ורשות ההגבלים העסקיים או שאולי "נוח" למדינה שהמיסוי הגבוה והיעדר התחרות יימשכו. לסכום זה של 8 מיליארד שקל צריך להוסיף את המע"מ בגובה של 18% וכך מגיעים להכנסות של יותר מ-10 מיליארד שקל.

שוק הרכב הוא "פרה חולבת" של משרד האוצר והוא כולל שורה של מיסים שנוחתים על האזרח מכיוונים שונים. אם משקללים את הכנסות המדינה גם ממכס על חלק מכלי הרכב, אגרות (רשיון רכב ורשיון נהיגה), מיסוי דלק, וההכנסות משווי שימוש חודשי מגיעים לסכום של כמה עשרות מיליארדי שקלים.

המס הממוצע על רכב בישראל עומד על 60% - ללא חישוב המע"מ

הסיבה העיקרית למחירי הרכב הגבוהים בישראל היא אם כן רמת המיסוי הגבוהה שמגיעה ליותר מ-100% שגובה המדינה על קניית רכב חדש. בניטרול המע"מ (18%) שיעור המס הממוצע על רכב בישראל עומד על 60% והמס המירבי עומד על 83%. כלי רכב יוקרתיים במיוחד משלמים מס חריג וגבוה יותר. מצד שני - מי מיסוי ירוק מעודד רכישת רכבים שמזהמים פחות.

המיסוי על הרכב מתחלק לשני מרכיבים מרכזיים: האחד - מיסוי בתחום הליסינג, קרי אם אתה מקבל רכב מהעבודה, ההטבה הזאת שווה כסף. רשות המסים אומדת במודל מסוים את שווי ההטבה, ומזה נגזר המס; השני - מס הקנייה, המע"מ, וכן הלאה – המס על הקנייה של הרכב.

51 גוונים של ייבוא כלי רכב

הסיבה השנייה למחירי הרכב הגבוהים בישראל היא ה"קרטל" של הפעילים בשוק הרכב. האסטרטגיה של יבואני הרכב הגדולים כוללת החזקת מותגים שונים מיבשות שונות וכך הם מגנים על עצמם משינויי מטבע חריפים.

בישראל פועלים מעט מאוד שחקנים והאסטרטגיה שלהם היא של שליטה בכל האספקטים השונים: ייבוא כלי רכב, , ליסינג, מוסכים, חלקי חילוף ועוד.

מרבית כלי הרכב בישראל נרכשים על ידי חברות הליסינג. הכוח שלהן עצום: הן קונות את הרכבים בהנחות מופלגות מהיבואנים ומוכרות לציי רכב גדולים. יבואן רכב ששוקל להפחית מחירים לצרכן הפרטי לא יכול לעשות זאת כי אז חברות הליסינג - הלקוח הגדול ביותר שלו יפסיקו לקנות ממנו.

מסקנות הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב

בשנת 2012 פורסמו המלצות מסקנות של הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב. פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, עמד בראש הוועדה שמטרתה - לבחון את מבנה הענף, את רמת התחרותיות שבו.

המלצות ועדת זליכה כללו: אישור של יבוא רכב בתקינה אמריקנית, הקלות בגובה ההון העצמי הנדרש מיבואני הרכב, יבוא מקביל של כלי רכב מסחריים, איסור על יבואני רכב להחזיק יותר ממוסך אחד, תמיכה בייבוא אישי ועוד.

צפו בנתונים של רשות המיסים - הכנסות של יותר מ-10 מיליארד שקל מדי שנה.

מס קניה ממוצע לרכב ושיעור המס מערך היבוא
מס קניה ממוצע לרכב ושיעור המס מערך היבוא
רכב נוסעים - יבוא והכנסות ממסים
רכב נוסעים - יבוא והכנסות ממסים


יבואניות הרכב הגדולות בישראל הן: דלק רכב -2.9% דלק רכב 2,576 -2.9% דלק רכב בסיס:2,653 פתיחה:2,653 גבוה:2,678 נמוך:2,575 תמורה:1,943,407 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , כלמוביל, יוניון מוטורוס, סמל"ת, לובינסקי, קרסו מוטורס -0.71% קרסו מוטורס 2,250 -0.71% קרסו מוטורס בסיס:2,266 פתיחה:2,266 גבוה:2,266 נמוך:2,241 תמורה:436,045 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , צ'מפיון, UMI, מאיר, מכשירי תנועה, טל קאר ושלמה סיקסט.

חוק שירותי רכב

חוק שירותי הרכב שמקודם על ידי שר התחבורה ישראל כץ בכנסת, כולל עשרות סעיפים הנוגעים לזכות הקניין ולהגנת הצרכן. השורה התחתונה היא להגביר את התחרות בדרך של הצרת צעדי היבואנים הקיימים ועידוד יבואנים חדשים.

שוק הרכב עצום - בשנת 2013 הצטרפו לשוק הרכב בישראל 238 אלף כלי רכב חדשים. בעלי האוליגופול הבלתי רשמי הזה מפעילים כוחות רבים גלויים וסמויים בכדי להשפיע על הפוליטיקאים שלא לפגוע חלילה בהכנסותיהם.

תגובות לכתבה(35):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    אין בעייה להוריד את המס בעשרות אחוזים...
    יאיר 02/10/2016 08:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההכנסה לא תיפגע משמעותית אם בכלל - כי יותר אנשים יקנו רכב חדש. השאלה היא כיצד זה ישפיע על העומס בכבישים?
    סגור
  • 30.
    פרארים אתם קונים חדשים ואני קונה ממכם בפחות 30% (ל"ת)
    אלי 24/10/2014 15:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 29.
    אני יכול במשכורת שלי לקנות בית ומכונית בקלות
    מאיר פוקס 23/10/2014 12:20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא בישראל, למה אני צריך לחלום על קניית מכונית ובית בישראל כאשר אני יכול לעשות זאת בכל מקום בעולם . כן בעולם זה לא מותרות, בישראל אתה צריך לחלום או להרשות לעצמך לקנות בגיל מבוגר... חיים רק פעם אחד ואני רוצה בצדק מה שהפך מזמן לעממי ( לא בישראל ).
    סגור
  • 28.
    המס הגבוהה הוא לא סביר ולא פרופורציונאלי! בכול מקום אחר
    מוטי 23/10/2014 12:04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בעולם כבר מזמן היו מתקוממים נגד המס. זה מס שהופך את הציבור הישראלי לעני ביחס לשאר העולם. גם אם יורידו מ80 אחוז ל 60 זה יהיה שיפור ניכר! אותו הדבר לגבי כול מיסי הרכישה גם על אלקטרוניקה. במקום, שיטלו מס הכנסה נוסף על הכנסה מעל 2 מליון בשנה.
    סגור
  • 27.
    הבעיה היא לא המס. הבעיה היא הפוזיציה של חברי הממשלה
    עידן, חיפה 23/10/2014 00:08
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אי אפשר לטפל בהורדת המיסוי, בלי קודם כל הורדת ההוצאות. לא יכול להיות שתקציב הבטחון יהיה כל כך גדול, ולא יכול להיות שהפנסיות התקציביות יימשכו, ויש לשים להם חסם (של נאמר 20,000 שקל בחודש). בעצם הכל יכול להיות, כי הצמרת השלטונית במדינת ישראל היא גנרלים שמקבלים פנסיות תקציביות מהמדינה. עד שלא נטפל בצמרת הבטחונית במדינה, לא נקבל שינוי אג'נדה, לא תהיה ירידה בהוצאות, ולא תהיה הורדת מס.
    סגור
  • טען עוד
  • 26.
    הכי טוב להיות עובד עיריה
    מומו 22/10/2014 22:05
    הגב לתגובה זו
    3 1
    גם לקבל אחזקת רכב וגם רכב צמוד לא מדווח
    סגור
  • 25.
    5 צודק. תחבורה ציבורית מביישת את האזרחים
    קליפ 22/10/2014 21:18
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נדרש מיני אוטובוסים כל 5 דקות כדי להגיע לתחנות הרכבת המרוחקות. ההגעה לתחנת הרכבת אמורה להיות בעדיפות עליונה . כל היום מתעסקים במאהבת של מפכל ( מה עשה הזין שלו) במקום לטפל במשטרה שרודפת את אזרחיה גם בכבישים
    סגור
  • 24.
    זליכה הבכיין נכשל! פקיד בכיין וכישלון לאנושות!!!
    קליפ 22/10/2014 21:12
    הגב לתגובה זו
    2 2
    במיבחן התוצאה הפקידון הזה נכשל בכל פעם שהיה אחראי על משהו...רק לייעץ סרק יודע....
    סגור
  • 23.
    באמת אנחנו צריכים עוד רכבים על הכביש?!?!?
    עינת 22/10/2014 21:10
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זה הרי מתכון לאסון עדיף שהכסף הזה ימשיך לשרת את המדינה ובכסף הזה ישקיעו הלוואי בתחבורה ציבורית נורמלית.
    סגור
  • 22.
    כלומר אדם עובד מרוויח משכורת והכל מס או נגנב והוא עבד (ל"ת)
    תובנה מחרידה 22/10/2014 20:42
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 21.
    שייצרו מכוניות בארץ!!!
    דוד 22/10/2014 20:11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם היה ייצור של מכוניות בארץ אז היה מובן למה יש מס גבוה: כדי לתת ליצרן הישראלי יתרון מול ייבוא (גם מס רכב ישראלי היה נמוך מהייבוא). אבל כאן לא מייצרים מכוניות ואפילו לא סוסיתא!!! אז לפיד אנאלפבט כזה שהוא לא ידע ששם המיסים?! חבר'ה, הוא עובד על כולנו וזה הדבר הראשון שהיה צריך להתעסק אתו ולהוריד מס רכב בעשרות אחוזים לרמה של נגיד 20%!!! כאן טמון הכסף ולא אצר הדוסים שלפיד בלבל לנו את המוח לקראת הבחירות!! בטח יש עוד שפנים בשק!!
    סגור
  • מס רכישה הוא גם על רכבים שמיוצרים בארץ (זה לא מכס) (ל"ת)
    חיים 23/10/2014 11:57
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 20.
    זה דווקא מס מצוין. לוקחים כסף ממי שיש לו
    טל 22/10/2014 20:09
    הגב לתגובה זו
    1 4
    המדינה צריכה כסף מאנשהו. מה אתם מעדיפים? שיעלו את מס הכנסה? המס על מכוניות מכניס כסף בדיוק מאותם עשירים שיש להם הרבה כסף לקנות רכב חדש
    סגור
  • זה מס שפוגע במי שיש לו אבל מעט, לא במי שיש לו הרבה!!!
    חיים 23/10/2014 11:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם יתילו מס של 1000 אחוז על טלוויזיות אז הרבה אנשים שיכולים לקנות כיום כבר לא יוכלו לקנות. אם המס לא פרוגרסיבי לפי מחיר הרכב באופן ליניארי ולא מדרגה אחת או שתיים אז יש פגעה בשחבות חלשות הנצחת פערים ועיוות של המחירים. מעין תהום בין אילו שקונים מתחת לרף המס ואילו שמעל. וגם פגעה בתחרות כל שגם מה שמתחת לרף יתיקר על לרף וגם מה שמעל יתיקר כי אילו כבר שווקים נפרדים (לעשירים ולשאר).
    סגור
  • 19.
    מתגלה שזו מדינת גנבים פלא ששונאים אותנו באירופה? (ל"ת)
    מפוקחןץ 22/10/2014 17:09
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 18.
    כמה כסף גובה הממשלה
    אילן בניזרי 22/10/2014 16:46
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אני מקווה.... שאיזה כלכלן יחשב כמה אחוז מס אנו משלמים בישראל מתוך הכנסה ממוצעת של מעמד הבניים כאשר מחשבים את מס הכנסה, מס על הדלק, מס רכישה, מע"מ על כל התשלומים בסופר, עיריה, חשמל, מים וכו' , תשלום לביה"ס וגנים תשלום עבור רפואה מקווה שלא שכחתי משהו..ובכך הדעת את האחוז היחסי שעובר בכל חודש למדינה מתוך השכר. כולי תקווה שמישהו ירים סוף סוף את הכפפה...
    סגור
  • 17.
    ימשיכו למצוץ מהאזרחים ולא יבטלו את משאבת הכסף (ל"ת)
    הון=שלטון 22/10/2014 16:42
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 16.
    לחנך נגד התנהגות מכוערת וגזל לראות את האחר (ל"ת)
    לא אנטישמי 22/10/2014 16:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 15.
    סוף סוף מגיעה ההבנה היהודים מהגנבים הגדולים בעולם לחנך (ל"ת)
    לחנך נגד כיעור 22/10/2014 16:36
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 14.
    ל2 נכון מאוד המחירים גבוהים כי היבואן לוקח 10-20 אחוז
    בני 22/10/2014 16:31
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ולא כי המדינה לוקחת 60-80 אחוז כי 20 אחוז זה יותר מ 80 אחוז. ואיפה למדת חשבון?
    סגור
  • 13.
    זאת הסיבה שמחיר המילקי, גבוהה!!!
    ברק 22/10/2014 16:28
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אם מחירי המכוניות ירדו יותר אנשים יקנו מכונית ואז תהייה להם פחות הכנסה פנוייה לקנות מילקי מה שיגרום לירידת מחירי המילקי!!!
    סגור
  • 12.
    אתם רוצים שכל סטודנט ותלמיד תיכון יסעו באוטו?
    atuk19 22/10/2014 16:24
    הגב לתגובה זו
    0 5
    אם ירד המיסוי על רכב - כל מי שקונה רכב הן 4-5 שנים בחצי מחיר של חדש - פשוט יקנה חדש. מחירי רכב בן 10 שנים ירדו לאלפי שקלים בודדים. המדינה תתמלא בכלי רכב. רבים שלא יכולים לרכוש היום רכב - או להחזיק רכב ישן שמתקלקל - יעברו מתחבורה ציבורית למכוניות. ואז הכבישים יסתמו. לא תהיה חניה. כל משפחה תחזיק 3 מכוניות. יהיו פקקים עוד יותר גדולים - וכל מה שיחסך במס - ילך על אובדן שעות עבודה ודלק.
    סגור
  • 11.
    אילו מיסים שנועדו ליצור חוסר שוויון! ולהעמיק את הפערים
    ברק 22/10/2014 16:24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    המדינה חושבת שרכב צריך להיות רק לעשירים!
    סגור
  • הפוך (ל"ת)
    העיקר לקשקש 23/12/2014 11:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    ועדת זליכה נועדה להסיט אתצומת הלב של הציבור מהמס המטורף
    אלי 22/10/2014 16:22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שהמדינה גובה על רכבים. גם הביטוח שמשלמים על רכב גבוהה בגלל המס על רכבים. אפילו בקובה אין מיסים כאילו. זה פשוט שוד לאור יום!!!
    סגור
  • 9.
    הקלת המיסוי ועידוד התחרות - כמו שעשו בסלולר
    גיל 22/10/2014 16:12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    להבדיל משוק הנדלן שמושפע ממספר רב של גורמים, פה העובדות ברורות וחד משמעיות...הורדת המיסים תעודד יבוא אישי והמחירים יצנחו.מדוע המדינה "דופקת" חשבון לחברות הליסינג? שינוי ברגולציה ומיסוי שפוי יוריד המחירים כמעט כמו בסלולר...
    סגור
  • 8.
    הקלת המיסוי ועידוד התחרות - כמו שעשו בסלולר
    גיל 22/10/2014 16:12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    להבדיל משוק הנדלן שמושפע ממספר רב של גורמים, פה העובדות ברורות וחד משמעיות...הורדת המיסים תעודד יבוא אישי והמחירים יצנחו.מדוע המדינה "דופקת" חשבון לחברות הליסינג? שינוי ברגולציה ומיסוי שפוי יוריד המחירים כמעט כמו בסלולר...
    סגור
  • 7.
    אני מתבייש במדינה שלי שגונבת אותי ובוגדת בי יום יום!! (ל"ת)
    הפכנו לעבדים לממשלה! 22/10/2014 16:00
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 6.
    ההנהגה סוחטת את אזרחיה ,בוגדים בעם
    יניב 22/10/2014 15:48
    הגב לתגובה זו
    18 1
    חייבים להעיף אותם לכל הרוחות לפני שהמדינה נחרבת,הם יודעים רק להפחיד עם אירן ,לעשות מלחמה ,על שלום אין מה לדבר,ביוקר המחיה לא מטפלים בקיצור הנהגה כושלת שעלולה להביא חורבן על העם והמדינה.
    סגור
  • 5.
    הרכב והדלק מסחטת כספים של הממשלה
    סתם שכיר 22/10/2014 15:42
    הגב לתגובה זו
    10 1
    זאת הסיבה שלממשלה אין שום אינטרס לשפר את התחבורה הציבורית
    סגור
  • 4.
    וכמה עולה לנו המחיר של צי הרכב המיושן ?
    שי 22/10/2014 15:33
    הגב לתגובה זו
    7 0
    כמה כסף אנחנו משלמים על תאונות דרכים ועל זיהום אוויר שנובע מכך שיש לנו צי רכב מהזקנים בעולם המערבי (בממוצע). אולי האוצר מרוויח 10 מיליארד שקל במיסוי, אבל כמה הוא צריך לשלם למשרד הבריאות ועל אובדן של אנשים שנהרגים בתאונות דרכים כי הם נוסעים בגורטאות ולא במכוניות חדישות יחסית? משרד האוצר מתנהל בלי ראייה רחבה וארוכת טווח, אלא רק מסתכל על איך הוא סוגר את החודש.
    סגור
  • 3.
    חוקי העידוד של מר כץ
    ולדמיר 22/10/2014 15:24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    איך יתכן כי רכב אודי 8 יעלה בארה"ב 41400 $ ובישראל לא פחות מ-550,000 ש"ח לפחות ?איך יתכן כי הונדה CR-V נמכרת בארה"ב בן 16500-21000 $ דהיינו בין 67-80,000 ש"ח ואילו כאן 240,000 כשהרכב עירום ואריה כביום היוולדו? זאת פשוט גניבה לשמה .הותר יבוא מקביל שלא רק שלא הוזיל עלויות אלא מוכר באותו המחיר של הסדיר ! די עם הגניבות הללו ובמיוחד גניבת הדעת של שר התחבורה ומשרדו,שלא באמת דואגים להפחתת הנשך בידי היבואנים !
    סגור
  • 2.
    קשקוש: המחירים הגבוהים נובעים מהעיניים הגדולות של היבוא
    אלי 22/10/2014 15:18
    הגב לתגובה זו
    5 6
    בכל מקום בעולם יש מיסוי. נכון. בישראל המיסוי דרקוני ורצחני. אבל.....מי שמנצל את אגדת המיסוי הם יבואני הרכב המאוגדים בקרטל שקובע מחירי מינימום בהתאם לקטגוריות רכב. נראה לכם סביר שרכב שמגיע מהודו או תאילנד, ואפילו טורקיה יהיה שווה בערכו לרכב שמגיע מיפן או גרמניה? ברור שהיבואנים המחזיקים מאות עובדים, משרדים ואלומות תצוגה מפוארים ושלא נדבר על מוסכי פאר --- קובעים מחירים אבסורדיים. מיסי הרכב נקבעים לפי רשומון רכב שמפרסם היבואן. בבקשה יחשוף נא היבואן את מחיר הדילר שלו. לדוגמא: יבואן קיה מזמין בלוק מכוניות בשנה מהיצרן. מחיר הרכב נקבע בהתאם לבלוק שהזמין. האמינו לי שהוא משלם גג 4000 דולר עבור קיה מאובזרת. בסופו של דבר נשאר לו 20 אלף שקל נטו ביד! שלא נדבר על יבואן וולוו שמרוויח סכומי עתק. חבר'ה - המטרה היחידה שלכם היא לא הממשלה אלא היבואנים: לא תקנו ירדו המחירים באופן דרמטי! המחיר ישתנה אם היבואן יסתפק בפחות. אבל זה לא יקרה. לידיעתכם ובדוק: יבואני הרכב בישראל מרוויחים את הסכומים הגבוהים בעולם!!! העיתונות כולל אתר זה - מגבים אותם! למה? פרסום! כסףףףףףףףףףףףףף!
    סגור
  • כשהמיסוי גבוהה קל ליבואנים לסבן את כולם
    אילו 22/10/2014 17:30
    הגב לתגובה זו
    7 0
    כך היה עם הטלביזיות של סוני בשנות השמונים. מס 100% שגרר חוסר תחרות. סוני 29 אינץ שעלתה 600 דולר באמריקה נמכרה ב1500 דולר בארץ. הורדת מיסים יצרה לחץ תחרותי
    סגור
  • 1.
    זו כתבה מטעם שנועדה להסיח את הדעת ממחאת מחירי המזון
    מזון 22/10/2014 15:10
    הגב לתגובה זו
    0 15
    אין קשר בין המס על המכוניות שנועד לצמצם את העומס על תשתיות הכבישים לבין יוקר מחירי המזון. זו כתבה נבזית שנועדה להחליף נושא
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות