הבורסה מטילה פצצה: בוחנת רפורמת ענק בתחום המדדים בת"א - לא עוד 'ת"א 25'

הנהלת הבורסה מודיעה כי היא בוחנת רפורמת שלמה בעלת השלכות ענקיות על שוק המניות. הנה הפרטים
 | 

הנהלת הבורסה בת"א בוחנת רפורמה ענקית בתחום המדדים במטרה לשפר את חוסן המדדים לטובת המשקיעים והחברות הבינוניות-קטנות המבקשות לגייס הון בבורסה ובכך לתרום לצמיחת המשק. לפי הודעת הבורסה, הרפורמה המתוכננת מיועדת לשפר את יציבות המדדים ולהקטין באופן משמעותי את הסיכון של המשקיעים ועוקבי המדדים שמנהלים באופן ישיר היקף נכסים של כ-37.5 מיליארד שקל על מדדי המניות של הבורסה. לב הרפורמה, זה הפחתת המשקל המקסימאלי של המניות הגדולות וגם הרחבת המדדים.

הרפומה יוצאת כעת לעיון הציבור והפעילים בשוק ההון כאשר במידה ותאושר, תתבצע בשלבים. ההערכה היא שלקראת סוף השנה הנוכחית (במידה והכל יתנהל כמתוכנן), הרפורמה תעלה להצבעה ובמידה ותאושר - תעבור לשלב טכני לקראת תחילת ביצוע (אי שם במהלך 2016. המתנגדים הם כמובן המפסידים מהמלך, כלומר המניות בעלות משקל השוק הגדול שצפויות לראות מכירות גדולות מאוד. ואם ניקח בחשבון שאת טבע ופריגו זה לא ממש מעניין. אז הבאות בתור הן בעיקר מניות הבנקים לאומי ופועלים. מצידן עשויה להתעורר התנגדות לביצוע הרפרומה. איך נראה משקל המניות במעו"ף כעת? הנה הטבלה

דוגמה מהבוקר: מניית אופקו שחזרה עם פער ארביטראז' שלילי גדול וצוללת כעת בשיעור של מעל 10%, דוחפת לבדה היום את המעו"ף לצד האדום וזאת בשל משקלה שעומד על 6.7% (כלומר גורעת 0.67% מהמעו"ף כעת). במצב החדש המשקל המקסימאלי יעמוד על 4%, וזה אומר שההשפעה של מניה בודדת תהיה נמוכה בהרבה - כלומר הפחתת סיכון למשקיעים עוקבי המדד.    

כותרת ראשית

- כל הכותרות

דיונים בנושא התקיימו בדירקטוריון הבורסה ובמהלך התקופה הקרובה יקיים סגל הבורסה דיאלוג עם פעילים בשוק על מנת לגבש את ההצעה הסופית. המעבר למתודולוגיה החדשה, לכשיאושר, יתבצע ב-12 פעימות, מדי חודש,  על פני שנה למניעת זעזועים בשוק.

בין השינויים העיקריים:

1. מהפכה במדדים הקיימים ובמשקל המניות
מדד ת"א 25 יהפוך למדד ת"א 35.
מדד ת"א 100 יהפוך למדד ת"א 125
מדד ת"א 75 יהפוך למדד ת"א 90.
מדד ת"א יתר 50 יהפוך למדד ת"א יתר 60
(ראו שינויים נוספים בטבלה המצורפת)

לגבי מדד ת"א 35, המשקל המקסימאלי של מניה בודדת במדד יעמוד על 4% בלבד, זאת מול 10% במצב הנוכחי. הדבר נכון גם לגבי מדד ת"א-100. במדד ת"א 90 המשקל המקסימאלי יהיה 2% בלבד. גם במדד היתר 60 המשקל המקסימאלי יהיה 2%. בעניין השינוי במגבל המשקל, המטרה היא ליצור פיזור גדול יותר כאשר במצב הנוכחי 4 מניות (טבע, פריגו, לאומי ופועלים) מהוות 40% ממדד המעו"ף. ואת זה הכוונה לשנות. נציין כי השינוי במשקל המניות לא יהיה ביום אחד אלא יתבצע על פני זמן - וזאת בכדי לצמצם את השפעת המהלך. 

2. השקת מדדים חדשים
מדובר בשני מדדים חדשים בהם משקל המניות יהיה אחיד.
- המדד הראשון: 'ת"א בלוצ'יפ-12' שיכלול את 12 המניות הגדולות במדד ת"א-35, שעומדות בתנאים הבאים: א. מניות של חברות שהתאגדו בישראל. ב. במדד יכללו רק מניות מענפי העל הבורסאיים "ריאלי" ו"הייטק". ג. במדד לא יכללו מניות מענף "השקעות ואחזקה". ד. לכל היותר 2 מניות מכל תת ענף בורסאי. 
- המדד השני: 'ת"א 150'. מדובר במדד שיהיה "עמוד השדרה" של הבורסה ויכלול את 150 המניות הישראליות הבינוניות הנכללות בת"א-90 ות"א יתר- 60. 

3. החמרה בתנאי הסף של מדדי הדגל והקלה במדדי הצמיחה (המדדים החדשים)
כ-95% מהכספים המושקעים במדדי המניות של הבורסה מושקעים ב"מדדי הדגל" שלה (ת"א-25, ת"א-75, ת"א-100 ות"א-בנקים.) תנאי הסף לכניסת מניות למדדים אלה, יוחמרו. לצד זה  מעוניין סגל הבורסה ליזום הקלות במדדי צמיחה, כמקובל בעולם, תוך הקפדה על איכותם ופיזור נאות בכל המדדים.
מינימום אחוז החזקות ציבור – 35% (לוותיקות – 30%) במקום 25% כיום.
מינימום שווי ציבור – 100 מיליון שקל (וותיקות – 50 מיליון שקל).
מינימום שווי ציבור בת"א-35 – מיליארד וחצי שקל (וותיקות - מיליארד שקל).

4. מתן מענה למגוון אירועי תאגיד בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים
כללי עדכון המדדים יתנו מענה למגוון רחב של אירועי חברה תוך פישוט הכללים לעדכון המדדים והפיכתם לידידותיים יותר למשקיע:
- עדכון חודשי יחליף את העדכונים השבועיים, הרבעונים וחלק מהעדכונים המיוחדים.
- פישוט כללי עדכון הפרמטרים לחישוב משקל מניה במדד.
- פרסום לוח מועדי עדכון באתר הבורסה.

תגובות לכתבה(39):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 35.
    רק הורדת מס - דבילים !!!!!!!
    השפוי 10/08/2015 06:53
    הגב לתגובה זו
    3 1
    טרכטנברג העלה ל25% וקבר לחלוטין את המחזורים, וגרם להעלת הנדלן. ככה זה שקובעי המדינויות פועלים מתוך פוזיציה. הכל "בלוף". מדינת עולם שלישי. לא שם שקל בבורסה גוססת. אקנה עוד דירה ועוד דירה.... עד שהמס המטורף ירד ל10%.
    סגור
  • בדסר אחד אתה צודק, צריך להעלות מס על שכירות ל25%
    הלא שפוי 09/02/2017 11:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקזז את דמי השכירות שאתה משלם מדמי השכירות שאתה מקבל ולהכניס למדרגות מס הכנסה ככה פרזיטים ועלוקות שיושבים ומגרבצים כל היום מול המסך (כמוך) יצתרכו להתאמץ יותר בשביל לשחוק את הכסף של-70% האנשים האחרים שאשכרה עובדים
    סגור
  • 34.
    הנהלת הבורסה לא אחראית על המיסוי והרגולציה
    דודו 10/08/2015 00:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל פעם שהבורסה באה עם רעיונות תמיד זורקים פה שיורידו מס ורגוליציה. תבינו, הבורסה לא אחראית על התחומים האלו ואין להם שליטה עליהם. תפנו למשרד האוצר לתלונות.
    סגור
  • 33.
    מס על נדל"ן שואף ל "0", מס על בורסה 25% (רק על רווח)
    בדיחה לא טובה 10/08/2015 00:17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עכשו חפשו את המטומטם שישים כסף בבורסה ב תל-אביב. מי שיכול משקיע בחול, בישראל קונים רק נדלן. לדעתי הבורסה בישראל לא רלוונטית ואף אחד לא ירגיש אם יבטלו אותה
    סגור
  • 32.
    סוף סוף תפסה זאת!!
    משיח 09/08/2015 18:26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה זמן רב אני מתריע כי בבורסה שלנו ה"זנב מקשקש בכלב". למעשה , קומץ שחקני מעוף כבדים "משחק במדדים "ומתאים אותם לפוזיציות שרכש. עתה עם השינוי המוצע יהיה קשה יותר להשפיע על המעוף למורת רוחם של ה"כבדים" נקווה שיצליח.
    סגור
  • טען עוד
  • 31.
    הבורסה נעשית למנהלת תיקים, דואגת לפיזור סיכון, הזוי !
    ירון 09/08/2015 16:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל נושאי ניהול סיכונים, פיזור השקעות וכ"ו זו עבודתם של מנהלי ההשקעות, ולא הנהלת הבורסה. לא זכור לי שהנהלת הנאסד"ק התערבה כאשר מניית אפל הגיע למשקל של 25% ממדד הטכנולוגייה נאסד"ק 100- QQQ
    סגור
  • 30.
    כדאי גם להכריז על מדד הטמטום
    משה 09/08/2015 16:20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    רבאק, מה נסגר אתכם ? 1. תורידו מס 2. תפסיקו עם כמות מינימום ושלבי מסחר מטופשים 3. תאפשרו שורט 4. תחייבו שם אחיד לכל מניה ותעודה אצל כל חברי הבורסה והאתרים העוקבים כדי שיהיה קל ואינטואיטיבי לאתר מוצרים. על טיקר לעומת מספרי ת"ז כבר לא מדברים... 5. תפסיקו לגבות כספים על ציטוטים אם אתם רוצים למשוך פעילות 6. תחשפו את כל טבלת המכרזים ולא רק 5. כל הדברים האלה הם לא פנטזיה, הם הסטנדרד בבורסות ארהב ואירופה. רק פה חכמים בלילה.
    סגור
  • 29.
    מטורפים,,אי אפשר יהיה לקנות./למכור סלים
    רונן 09/08/2015 15:04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כתוצאה מכך שהמניות הקטנות שייכנסו סובלות מחוסר סחירות בכל רגע מתון, כך ששחקן מעוף לא ישלים סל מלא ולמעשה יהיה חשוף לשוק. בנוסף אם יהיה תוספת מס 18% אז נגמר השוק לגמרי. אין עם מי לדבר אז נחכה שהכל יתמוטט ואז זה יתוקן מעצמו
    סגור
  • 28.
    ממש פצצה... של פקקים
    קנידל 09/08/2015 14:57
    הגב לתגובה זו
    5 0
    רק הורדת שיעור המס תעודד משקיעים לקחת סיכוניםוגם הורדת רגולציה לחברות בבורסה..מה קשה כאן להבין, יא פקקים.
    סגור
  • 27.
    לא לסחור כל יום מ שעה 10.30 - 14.30 עד שיעזבו
    שביתת משקיעים 09/08/2015 14:18
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אותנו במנוחה. אנחנו משלמים מס גם אם אנחנו לא רוצים הבנק מנכה מס על רווחים. אבל לחייב אנשים בדו"ח מחזור של 800 אלף זה להתעלל ולהתעלק על חלק מהציבור בלי שום תועלת.
    סגור
  • 26.
    הפסקתי לסחור לא רוצה להגיש דו"ח מיותר ומקומם על מחזור
    לא יעזור כלום 09/08/2015 14:15
    הגב לתגובה זו
    7 0
    של 811.560 ש'ח. (שכחו גם 99 אג") כאשר המטרה ערטילאית הבנק מנכה מס. עוד הוצאה למשקי הבית. טרטורים , ותו לא זה מתנה ממר נזק לפיד . אם המטרה היא לגבות מס יסף שזה רווח מעל 800 אלף. תתכבד הממשלה ותחייב מי שמרויח 700 אלף שיגיש דו"ח. בגלל זה הפסקתי לסחור. נמאס לי
    סגור
  • 25.
    וגשם אין- הכל קוסמטיקה ו. (ל"ת)
    נשיאים ורוח 09/08/2015 14:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 24.
    משנים את כיתוב המצבה של סוס מת
    נדי 09/08/2015 13:41
    הגב לתגובה זו
    11 0
    לא שינוי הרכב המדד יחזיר את המשקיעים. בספק אם משהו יחזיר אלא אם הממשלה תבין את תפקיד שוק ההון ותפחית רגולציה ומס רווח הון. משקיעים הם לא אויב, וצריך אלטנרטיבה לנדלן שהורס את החיים לדור שלם.
    סגור
  • 23.
    תשאירו כותרות לפצצה של איראן .הזויים לגמרי !! (ל"ת)
    HAKY1 09/08/2015 13:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 22.
    פתרונות סרק
    זיו 09/08/2015 13:30
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הבורסה והעומד בראשה יודעים טוב מאוד איפה טמונה הבעיה, אך בוחרים בכל זאת להמשיך להציע לנו פתרונות חסרי תוחלת כמו הגדלת המדדים, הקטנת אחוז החשיפה, מסחר בימי שישי וכדו'. אם אתם שואלים אותי כל ניסיון מלבד הפחתת הרגולציה ונטל המס על המשקיעים לא יועיל לעלייה במחזורים וחשיפה למשקיעי חוץ. המסקנה היא אחת: רגולציה! ומס!
    סגור
  • 21.
    משחקים בקקה
    גרוסמן 09/08/2015 13:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    העיקר מחלקים לעצמם שכר מופרז. אם יש בעיה של הטיה תשנו את המשקולות.
    סגור
  • 20.
    טאואר בדרך למעוףףףף (ל"ת)
    בטי 09/08/2015 12:56
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 19.
    טאואר בדרך למעוף ובדרך ל30$ (ל"ת)
    גוני 09/08/2015 12:56
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 18.
    במקום כל הקשקושים הכניסו למסחר בבורסה בת"א את
    אנונימי 09/08/2015 12:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במקום כל הקשקושים הכניסו למסחר בבורסה בת"א את החברות הגדולות הנסחרות בניו יורק ובכל העולם למסחר בת"א ע"י .ADR כך מניות חו"ל יהיו יותר נגישות ובלי עמלות משוגעות.והמחזורים בארץ יזנקו!!!
    סגור
  • 17.
    הבורסה גוססת מנטל המס והם משחקים בשמות (ל"ת)
    אביגדור 09/08/2015 12:43
    הגב לתגובה זו
    13 0
    סגור
  • 16.
    רעיון טוב
    שושו 09/08/2015 12:21
    הגב לתגובה זו
    3 4
    זה בהחלט רעיוןם טוב שימנע מספקולנטים ועושי שוק לנענע את השוק ולהריץ נגזרים באופן חופשי על ידי סכומים קטנים במניות. מעכשיו אם ירצו לשנות כיוון או להריץ נגזרים יצטרכו להשקיע הרבה יותר כסף, הגיע זמן לשים סוף להרצת המניות החוקית הנעשית על ידי סוחרי הנגזרים, כאשר הם בכמה מליונים מעלים או מורידים את המדד, לא לפני שהצטיידו בסחורה (נגזרים) על הכיוון הנגדי. בראוו כמה יותר מוקדם יותר טוב.
    סגור
  • 15.
    רוצים להגן על סוחרים ?
    בן 09/08/2015 12:08
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הרי אם ינהיגו תקרה של 4 % זה אומר שלמניות עם סחירות קטנה יותר ניתן יהיה להזיז בקלות יותר את המדד היום סוחר בודד לא יכול להזיז את טבע או לאומי או פועלים אבל מניות כמו אבנר דלק או כל מניה פחות נזילה עם מעט כסף יזיזו את המדד
    סגור
  • אתה טועה
    שושו 09/08/2015 12:39
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תקרא את הערה 16, אדרבא כיוום כשהמחזור קטן את זורק מוכר או קונה שקל בטבע ומוריד או מעלה את המדד. בשיטה החדשה תצטרך לאותה מטרה להשקיע שניים ורבע מליון, ולגבי מניות פחות נזילות המשקל שלהם שוב יהיה קטן יותר (הם יהיו 1חלקי 35 מניות במקום 1 חלקי 25 ואז שוב יצטרכו להשקיע הרבה יותצר כסף כדי להריץ מדדים.
    סגור
  • 14.
    ערמת קשקושים ללא כל תכלית !!
    זכרוני 09/08/2015 11:54
    הגב לתגובה זו
    18 0
    רוצים להיטיב עם הבורסה הקורסת הזו ...ראשית: הורדת המס מיידית מ- 25% ל 10-15% מקסימום . מסחר בימי שישי כמו בכל העולם במקום ביום ראשון .....וכו . הנהלת הבורסה המקרטעת תתחילו עם שני הנושאים המוזכרים לעיל לפני חלוקה חדשה של הרכבי המדדים שבמילא לא יתקנו דבר ובטח שלא יוסיפו משקיעים חדשים ...
    סגור
  • 13.
    ומה עם המס שצפוי לעלות ל 60%!!!
    כוסות רוח למת 09/08/2015 11:45
    הגב לתגובה זו
    19 0
    זה הרבה יותר חשוב. ולמה אין מסחר ביום שישי.?
    סגור
  • 12.
    תורידו את המס מ25 ל 10 דביליים!!!!!
    מני 09/08/2015 11:45
    הגב לתגובה זו
    35 0
    מהרגע שביבי הטיל מס על רווח הון בבורסה מחירי הדירות עלו!! לא ייאמן מי מנהל את המדינה ? מה קורה פה??? צריך תואר בשביל להבין את זה??? מלא בורחים מהמדינה המטורפת הזאת...תתעוררו כבר!!!
    סגור
  • 11.
    אולי תטפלו בבעיה האמיתית שייבשה את הבורסה ?
    לא מבין אותם 09/08/2015 11:43
    הגב לתגובה זו
    28 0
    ממתי שהונהג מס של 25% המחזורים צללו לשפל . כמה מס נהוג בארופה? בארה"ב? אולי תשוו את המס לשם כדי למשוך לפה פעילות ???
    סגור
  • 10.
    כהרגלה הנהלת הבורסה ממשיכה להרוס
    עוד אחד 09/08/2015 11:41
    הגב לתגובה זו
    9 1
    בדיוק כשמדברים על תנופת בנייה
    סגור
  • 9.
    חושבים אנשים מטומטמים
    חח 09/08/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    32 0
    ינסו הכל רק לא להוריד את המס ההזוי של 25 אחוז. רק הורדת המסל 10 אחוז יניב יותר למדינה ויותר לסוחרים. אין פתרון אחר. כל הבלופים והשטויות שלהם לא יעזרו. הבעייה שחולי נפש שולטים בממלכה והעקשנות שלהם בגדר טירוף.שיורידו את המס ל 10 אחוז ותוך חודש המחזורים קופצים פי 5
    סגור
  • 8.
    עלובי החיים מנסים לחדש
    יהודה 09/08/2015 11:31
    הגב לתגובה זו
    12 3
    בורסה עלובה עם ניסיונות כל הזמן לשנות כאילו הם הנסד"ק לפחות טיפשות לשמה .
    סגור
  • 7.
    טאואר תכנס למדד מוף 35 הצפת ערך (ל"ת)
    דניאל 09/08/2015 11:29
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 6.
    רק לבטל את המס יעזור (ל"ת)
    ליטל 09/08/2015 11:28
    הגב לתגובה זו
    17 2
    סגור
  • 5.
    מה עם העמלות
    איש 09/08/2015 11:27
    הגב לתגובה זו
    21 0
    אוכלים את המשקיעים בחיים בלי מלח
    סגור
  • 4.
    למה מדד 35 90 ו 125
    מיי 09/08/2015 11:27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מספיק מדד 1 מדד 500 הכל חרטה ופופוליטיקה השוק פה מת בגלל עודף רגולציה ומנהלים מחוסרי מעוף ועבודה
    סגור
  • 3.
    מה זה יעזור אם המס שווה לרבע מהרווח???!!! (ל"ת)
    חחחחחחחחח 09/08/2015 11:23
    הגב לתגובה זו
    22 0
    סגור
  • מס שולי
    אודי 09/08/2015 12:05
    הגב לתגובה זו
    1 6
    בהנחה שאתה עובד, מהו שיעור המס שאתה משלם ?
    סגור
  • אודי, בהנחה שאתה משקיע ולוקח סיכון על עצמך...
    נדי 09/08/2015 13:49
    הגב לתגובה זו
    4 0
    היית מוכן להסתכן בכספך שהרווחת ביושר (מעבודה כמו שאתה טוען) ושילמת עליו מס הכנסה, ולהשקיע בחברות צומחות וסטארטאפים בתחומים שונים ובסוף לאחר שראית רווח לתת למדינה רבע !? אותה מדינה שלא לקחה כל סיכון בהשקעה בצמיחה?! משקיעים הם לא אויב העם, רובם ממילא מרויחים מעבודה רגילה (מוציא סוחרים מהמשוואה). מדובר על השמן בגלגלי הצמיחה, בלעדי משקיעים אין כלכלה מודרנית מערבית וחופשית. אפשר לחזור לרעיון הקומוניסטי, לקיבוצים של פעם, לברה"מ וסין של פעם ולנסות את הישום בישראל שוב, אולי זה יצליח הפעם? מסופקני
    סגור
  • 2.
    ומה עם מס? 25 אחוז?
    יוני כץ 09/08/2015 11:19
    הגב לתגובה זו
    34 1
    אתם מתמחקים מהבעיה העיקרית
    סגור
  • 1.
    ממש משעמם להם... לא יעזור הבורסה פה וגם המדדים שלה
    איזה שטויות 09/08/2015 11:17
    הגב לתגובה זו
    12 1
    משנות ה90
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות