אל על צללה 14.3% אחרי הדו"חות - "אתגר לא פשוט עבור החברה"

יוסי פינק | (14)
נושאים בכתבה אל על

חברת אל על פרסמה הבוקר את דו"חותיה לרבעון השני של 2017 ואמנם הציגה גידול קל של 0.6% בהכנסות ל-541 מיליון דולר ועלייה בשיעור התפוסה במטוסים ברבעון ל-84.3% לעומת 83.1% ברבעון מקביל אשתקד, אבל בשורה התחתונה הציגה גם ירידה של 53% ברווח הנקי ל-16.4 מיליון דולר.

הוצאות ההפעלה את אל על גדלו בכמעט 20 מיליון דולר אל מול הרבעון המקביל אשתקד כאשר הסיבה המרכזית לכך היא גידול של 12 מיליון דולר בסעיף הוצאות השכר. לפי הודעת החברה, הגידול בהוצאות השכר נבע ממספר גורמים, אשר העיקריים שבהם הינם היחלשות הדולר ביחס לשקל, עלייה בשכר העובדים עקב תוספות שכר על פי הסכמי השכר של החברה, לרבות ההסכמים שנחתמו עם מגזר הטייסים, בחודש דצמבר 2016 ובחודש פברואר 2017 וכן בשל עדכון הפרשה בגין הליכי שומת הניכויים. בנוסף גדלו, הוצאות הדס"ל (דלק סילוני) בשיעור של 6.2% של החברה. הגידול בהוצאות קוזז על ידי קיטון בהוצאות החכירה אד הוק של מטוסי נוסעים ומטען ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

בנוסף, הוצאות המכירה של אל על גדלו ב-7.2% ל-54.6 מיליון דולר, בין היתר בשל עלייה בהוצאות הפרסום של החברה, כתוצאה מהשקת מסעות פרסום חדשים לקראת פתיחתו של יעד חדש והגעת מטוסי ה-787.

מניית אל על צללה 14.3% במחזור הרביעי בגודלו בתל אביב (60 מיליון שקלים). מניית אל על שהייתה הכוכבת הגדולה של הבורסה בת"א בין 2015 ל-2016 ועלתה מאות אחוזים ברקע לירידה הדרמטית במחיר הנפט, איבדה 40% בסוף 2016 תחילת 2017 כ-40% משוויה, בעיקר בשל המשבר מול הטייסים שגרר גידול משמעותי בהוצאות. מאז הצליחה המניה להתאושש וכבר החלה להתקרב לרמת השיא, אבל כעת הדו"חות שוב מפילים את המניה.

גיל מוסבי, אקסלנס: "דו"חות אל על מצביעים על יציבות ברמת ההכנסות אך שחיקה ברווח. תנועת הנוסעים בנתב"ג ממשיכה לשבור שיאים ולמרות ירידה בנתח השוק של אל על, מספר קטעי הנוסע עלה ברבעון ב-2.4%. שינוי תמהיל הטיסות הוביל לירידה של 1.3% בהיקף הק"מ המוטס. המחיר לק"מ מוטס עלה מעט ולכן החברה מציגה עלייה קלה של 0.6% במחזור ההכנסות ברבעון. נתון בולט נוסף הוא שיעור התפוסה הגבוה במטוסי החברה, 84.3%, שיעור גבוה גם ביחס לחברות תעופה בעולם שתורם את חלקו לשורה העליונה. עם זאת, הרווח הגולמי ושיעור הרווח ירדו. הסיבות הן: עלייה בהוצאות ההפעלה של החברה (כ-20 מיליון דולר ברבעון) כתוצאה מעלייה בשכר שנבעה מהיחלשות הדולר מול השקל, מתוספות שכר וממענקים חד פעמיים, וכן מעלייה בהוצאות על דלק סילוני (6.2 מיליון דולר מעל הרבעון המקביל אשתקד). גורמים נוספים שהעיבו על שורת הרווח הנקי, הם עלייה בהוצאות הפרסום (גם בגלל פתיחת יעד חדש) ובהוצאות ההנהלה והכלליות, כאשר היערכות לקליטת מטוסי דרימליינר גובה הוצאות עודפות. החברה מסיימת את הרבעון עם קיטון חד ברווח הנקי לבעלי המניות (כ-16 מיליון דולר). נראה כי עוצמת התחרות בנתב"ג, גם מול חברות הלגאסי וגם מול חברות הלואו קוסט, מעמידים אתגר לא פשוט עבור החברה אך מחירי הנפט הנמוכים, בד בבד עם שקט תעשייתי מול עובדי החברה בשלב זה והוספת יעדים רווחיים, פועלים לטובתה".

דוד מימון מנכ"ל אל על: "אל על התמודדה ברבעון השני עם הגידול העצום בתחרות בנתב"ג. למרות זאת ההכנסות עלו בשל גידול בקטעי הנוסע, שיעור התפוסה עלה, תזרים המזומנים איתן ואנו שומרים על חוסנה הפיננסי של החברה. אנו שמחים לבשר כי החודש יגיע מטוס הדרימליינר הראשון מדגם בואינג 787-9, שיחל לפעול בשבועות הקרובים ויצעיד את אל על לעידן חדש. המטוס, הוא הראשון מבין 16 שיגיעו עד לסוף שנת 2020."

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אזרח 17/08/2017 12:28
    הגב לתגובה זו
    מטוס שכנראה לא נותרו הרבה כמהו בעולם . ללא מסכים אפילו לא במחלקת עסקים . דיילות מחורבנות . בקיצור חברה מיותרת בהחלט .
  • הטיסות הבטוחות ביותר בעולם חשוב מכל השיט.. (ל"ת)
    בטוח 27/08/2017 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    רחמים 17/08/2017 10:56
    הגב לתגובה זו
    ולא תחרותית בגלל השבתתה בסופי שבוע
  • 9.
    אל על היא חברה לא יעילה עם הרבה מאוד עובדים מיותרים. (ל"ת)
    מוטי442 17/08/2017 09:58
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יעקב 16/08/2017 21:41
    הגב לתגובה זו
    דבר דוגרי אדון גיל : 1. שכר העובדים בשמיים. 2. לא טסים בשבת. 3. שירות גרוע - גם מיועד למגזר החרדים . 4. תחרות בפתח. 5. למרות תפוסה של סרדינים ההכנסות לא עולות. 6. מאחרים תמיד! אין עתיד לא חברה!!!!
  • 7.
    זה בדיוק מה שחיכיתי ! עכשו שווה להשקיע באל על !!! (ל"ת)
    יש 16/08/2017 20:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    moses 16/08/2017 14:06
    הגב לתגובה זו
    להמשיך למכור את המניה עד שלא ישאר זכר מהחברה המזעזעת הזאת.. אל על לא טסים איתכם לעולם
  • דניאל 16/08/2017 16:36
    הגב לתגובה זו
    חברה מהגרועות בעולם.בשירות.במחירים ובעצם בהכל.אבל מה הפלא כל המדינה נראית ככה.גם בחינוך בין האחרונים בעולם.פשוט נעשינו מדינה פח.
  • 5.
    פאמפ אנד דאמפ (ל"ת)
    ג 16/08/2017 12:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זבל זבל זבל (ל"ת)
    טייסי אלעל 16/08/2017 12:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מני 16/08/2017 10:23
    הגב לתגובה זו
    מי שמנתח את הניתוחים של רוב האנליסיטים והמלצות לקנייה וכו' ומיישם קנייה לאור ההמלצות, רואה כי צריך לפעול הפוך מההמלצות... האם יש כאן הטעייה מכוונת או סתם חוסר מקצועיות - שהרשות לני"ע תתחיל לבדוק....
  • 2.
    אבי 16/08/2017 10:13
    הגב לתגובה זו
    בקיצור שתרד עוד 80% אולי נחשוב אם שווה קניה.
  • 1.
    אם ה$ ןמחיר הנפט ירדו איך הוצאות הדס"ל עלו? (ל"ת)
    מלך סעודיה 16/08/2017 10:06
    הגב לתגובה זו
  • העובדים המאוגדים חלבו את החברה (ל"ת)
    ולעזזל עם החברה 16/08/2017 21:00
    הגב לתגובה זו