בעקבות הביקורת בביזפורטל: קוויק תנפיק רק לפי 300 מיליון שקל

עם צמיחה בהכנסות, אבל הפסדים גדולים, חברת קוויק מגייסת מהציבור כסף: לאחר שהזהרנו כי שווי של 500 מיליון שקל גדול על החברה ולמשקיעים אסור להיכנס לפי שווי זה - החברה מנמיכה ציפיות
 | 
telegram
(1)

בהמשך לאזהרות שלנו בביזפורטל על השווי הגבוה שקוויק המנוהלת על ידי אבירם גנות, מעוניינת להשיג בהנפקה, הקמעונאית המקוונת מורידה גובה ויוצאת להנפקה לפי שווי של 300 מיליון שקל בלבד. החברה תגייס 100 מיליון שקל בהנפקה למשקיעים המוסדיים, ותעמוד על שווי של 400 מיליון שקל לאחר הגיוס. בהערכה הראשונית, אנטרופי טענו כי השווי של החברה צריך לעמוד על כ520-570 מיליון שקל למרות שהחברה הפסדית. ושלא תבינו לא נכון - קוויק חברה ראויה לבורסה, אך לא בשווי שהם כיוונו אליו. 

"מוסדי שמזמין סחורה בקוויק לפי הערכת השווי של אנטרופי הוא או טיפש או רשלן" נכתב בביזפורטל כחלק מביקורת על "קניית" הערכות שווי בשביל להציל את ההנפקה. לאחר שהתרענו על השווי המנופח שחברת המשלוחים מעוניינת לקבל, ועל הפערים בין המצגת האופטימית ובין המציאות - החברה נאלצה להנפיק לפי שווי יותר ריאלי.

רק לפני שנה וחצי הבעלים גייסו לפי שווי של 55 מיליון שקל, לפני חצי שנה גייסה החברה לפי שווי של 180 מיליון שקל. והקפיצה האחרונה לגיוס מהציבור לפי שווי של 400-500 מיליון שקל, נראית כמו ניצול של שוק ההנפקות הלוהט לדחוף לציבור סחורה יקרה, יקרה מאוד ולא כל כך משובחת.
 

קוויק פועלת כקמעונאית אונליין בארץ (E-commerce טכנולוגית), המשווקת מוצרי צריכה מהירים (FMCG - Fast Goods Consumer Moving) לרבות מזון יבש וטרי, פירות וירקות, קצבייה, מעדנייה, מאפייה, מוצרי טואלטיקה ופארמה, מוצרי ניקיון ועוד.
הפעילות מתבצעת באמצעות פלטפורמה אינטרנטית המאפשרת לחברה לנהל שרשרת אספקה מלאה, ללא צורך בהשקעה בנכסים או במלאי, החל משלב הרכבת סל המוצרים על-ידי הלקוח וגביית התשלום; ליקוט ואריזה של המוצרים, באמצעות מערך תפעולי המופעל על-ידי החברה או באמצעות חברות הסופרמרקטים, מפעילה מערך שילוח ואספקה לבית הלקוח.

החברה אמנם הגדילה את המכירות בצורה משמעותית, מ-26 מיליון שקל ב-2019 לכ-86.7 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2020, המהוות קצב שנתי של כ-115.7 מיליון שקל לשנה (קפיצה של 343% בהכנסות, אם כי הצמיחה גבוהה יותר - ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-40 מיליון שקל). אבל בשורה התחתונה החברה סובלת מהפסדים כבדים. יתרה מכך - הפעילות מפסידה גולמית. במילים אחרות כשהם מוכרים לכם את הסל ב-100 שקל להם זה עולה 105 שקל.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אחרי הכל החברה היא מתווכת מדרגה שנייה. אתרי הקניות של רשתות הקמעונאיות עושים רווחים גבוהים יותר כי הם גם הספק. קוויק היא "עוד יד"  בדרך לצרכן. זה לא אומר שאין לה אפשרות להרוויח, אבל זה אומר שהיא צריכה להגיע להיקפים מאוד גדולים כדי להרוויח. בינתיים היא מבקשת לממן את ההפסדים מציבור המשקיעים.

בשנת 2019 רשמה החברה הפסד מצטבר של כ-16.5 מיליון שקל, ב-2020 כבר רשמה החברה הפסד של 27.7 מיליון שקל לשלושת הרבעונים הראשונים, כלומר הפסד שנתי צפוי של כ-37 מיליון שקל (קפיצה של 124% בהפסד השנתי; בתרחיש אופטימי ההפסד יהיה 30 מיליון ומעלה). 

חשוב להדגיש, ההפסדים של קוויק לא מפתיעים, אחרי הכל החברה נמצאת בשלב החדירה וכשהיא נכנסת למקומות חדשים היא בעצם מקימה תשתית של פעילות לרבות שליחים ויש הוצאות הקמה שמשפיעות על הרווחיות. אז בהחלט אפשר להסתכל על ההפסדים כהשקעה, שככל שהחברה תגדל הפסדים האלו ("הפסדי ההקמה") יהיו נמוכים יותר באופן יחסי. ועדיין - בשורה הגולמית ובשורה התחתונה מדובר בהפסדים כבדים. 

בעלי העניין העיקריים בחברה הם החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה, כ-19.65%) סופר-פארם (17.85%), וקבוצת יוניון (יבואנית טויוטה והזכיינית של רשת H&M בישראל  - 17.85%), וכן OBI Partners עם 16.29%. מנכ"ל החברה הוא אבירם גנות, ולקראת הנפקתה סיכמה החברה עם אלדד פרשר, לשעבר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, כי ימונה לתפקיד היו"ר.

על פי נתוני החברה, היא מספקת שירותים ביותר מ-270 ישובים ברחבי הארץ, באמצעות פעילות ב-26 נקודות אספקה מאשקלון ועד וצפונה, מתוכן 17 נקודות מספקות שירות של איסוף עצמי. החברה מספקת מעל-40 אלף הזמנות בחודש, וברבעון הרביעי של 2020 רשמה הכנסות הנאמדות בכ-40 מיליון שקל

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שערוריה
    אחד שיודע 25/02/2021 14:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שערוריה הם שורפים את הכסף
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות