ראיון

"ברגע שההסכם יהיה סופי המניה תיישר קו ותעלה"

כך אומר דן זיצ'ק מנכ"ל חלל-תקשורת בראיון לביזפורטל על רקע מכירת 51% מהחברה ל-4iG Pic ההונגרית; הבעיה - יש כמה משוכות עד לאישור העסקה 
צחי אפרתי | (3)

"הערך המוסף המידי זה הבעת אמון ביכולות של חלל. מבחינה פיננסית תזרימית אנחנו מקבלים 60 מיליון דולר שיאפשרו לבנות נכון את מבנה ההון והחוב. בצד העסקי הם מביאים לקוח עוגן משמעותי שזה ממשלת הונגריה על מנת שנחליף את לווין עמוס 3" כך אומר דן זיצ'ק מנכ"ל חלל-תקשורת בראיון לביזפורטל על רקע הדיווח למכירת 51% מהחברה ל-4iG Pic ההונגרית באמצעות הנפקה פרטית תמורת 215 מיליון שקל.

רגע, לפני החגיגות, צריך לזכור נקודה חשובה - חלל היא לא סתם חברה. היא חברה שיצאה ממערכת הביטחון הישראלי, היא חברה עם המון ידע וניסיון בתחום החלל ושיגור חלליות. היא חברה שלמדינה יש בה אינטרס ביטחוני גדול. חלל כבר "כמעט" ונמכרה לגורמים זרים וזה לא יצא לפועל. האם הפעם זה ייסגר? ממש לא בטוח. הרוכשת היא חברה הונגרית כשממשלת הונגריה היא לקוח עוגן שלה, ולא בטוח כמה ממשלת ישראל תהיה מעוניינת בשותף כזה. ועדיין - על רקע המצב הפיננסי הלא פשוט של חלל, עסקה כזו בהחלט "עושה שכל".

מי זאת החברה הרוכשת?

"4iG חברה ציבורית שנסחרת בהונגריה, אינטגרטור של שירותי תקשורת. בשנה וחצי האחרונות החברה השקיעה ב-7 חברות והרחיבה את הפורטפוליו שלה והפריסה. בתקופה האחרונה החברה זכתה במכרז להקמת הלווין הלאומי של הונגריה שצפוי לקום ב-4W שזאת נקודת שמיים שלנו".

"בחלל יש פעילות במזרח אירופה – הונגריה, אוקריאנה וקצת בצ'כיה. והמכירה תגדיל את היכולת לספק שם שירותים. וזה יביא לקוח אסטרטגי שזה ממשלת הונגריה ויעזור לנו בהקמה של לווין מחליף עמוס 3. מבחינת הפעילות הם יכולים לסייע לנו במכירות של עמוס 17 ויש חיבור משלים בין החברות".

 

מה הייעוד של הכסף שנכנס?

"המטרה היא לחזק את המצב הפיננסי של החברה. היינו במינוף גבוה יחסית. וזה נתן את היכולות לממן את הלווין הבא ואת התוכניות האסטרטגית. זה סכום משמעותי שיכול לתת מענה לצרכים של החברה".

 

לכמה זמן הכסף יכול לשרת את החברה?

"לחברה יש קרוב ל-100 מיליון דולר בקופה. הסכום הנוכחי מאפשר לנו לשרת את החוב בשנתיים הקרובות בלי בעיה. וכעת תהיה לנו גמישות לעשות השקעה בלווין חדש שמצריך סכום של כ-140 מיליון דולר, ובהוצאה לפועל של האסטרטגיה שלנו שצריכה הון חוזר".

 

מה מבחינתך הערך המוסף של העסקה?

"הערך המוסף המידי זה הבעת אמון ביכולות של חלל. מבחינה פיננסית תזרימית אנחנו מקבלים 60 מיליון דולר שיאפשרו לבנות נכון את מבנה ההון והחוב. בצד העסקי הם מביאים לקוח עוגן משמעותי שזה ממשלת הונגריה על מנת שנחליף את לווין עמוס 3".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

מה צפי ההכנסות ממשלת הונגריה?

"אין עדיין סכום שידוע לנו. הם קיבלו תקציב ממשלת הונגריה לבנות לווין מדינתי כמו שעמוס 3 הוא הלווין של מדינת ישראל".

 

פרסמתם שהעסקה התבצעה לפי שווי של 400 מיליון שקל כאשר השווי שוק נוכחי עומד על כ-170 מיליון שקל – איפה נמצא הפער?

"אנחנו מנפיקים מניות חדשות והכסף נכנס לתוך החברה. אם תכפיל את כמות המניות במחיר של 8.5 שקל למניה אתה מגיע לשווי של 430 מיליון שקל אחרי ההזרמה".

 

איך אתה מסביר את הפער בין מחיר העסקה למחיר המניה בבורסה שעומד על כ-7 שקלים למניה?

"העסקה היא מותנת וזאת למעשה הצהרת כוונות של ההונגרים. כנראה שחלק מהמשקיעים חושבים שקיימת הסתברות מסוימת שזה לא יצליח וזה משקף מחיר נמוך יותר. ברגע שההסכם יהיה סופי הנייר יצטרך להתיישר".

מתי להערכתכם החברה תעבור לרווח?

"רוב ההוצאות שלנו זה פחת ומימון. מהלך של הקטנת החוב יעזור לשפר את מבנה ההוצאות שלנו. מעבר לכך יש שיפור משמעותי בתוצאות החברה. אמנם אנחנו בהפסד אבל הוא במגמת קיטון. לפי התחזית הוא יסתיים עד שנת 2023.

 

מהם מנועי הצמיחה של החברה?

הפוטנציאל הצמיחה בטווח המיידי הוא בעמוס 17. זה לווין ששוגר ב-2019 והתפוסה שלו היא סביב 20%. הפוטנציאל שלנו הוא למכור שירותים על גבי הלווין ואת זה אנחנו עושים עם מפעילי התקשורת באפריקה. לפי התחזיות שלנו הצפי הוא להגדיל את הנפח לקיבולת מלאה תוך כשנתיים. הלווין שאנחנו מתכננים עם ההונגרים הוא לטווח רחוק יותר סביב 2024-25.  

 

מה האסטרטגיה החדשה של החברה?

"לעבור ממפעיל לווין לספק שירותים. מפעיל לווין זה חלק משרשרת הערך. בהשוואה לנדל"ן זה כמו בעל הנכס שמשכיר קומות. ספק שירותים זה כמו WEWORK שעושים את עבודת ההשכרה. בלווין ספק השירות פונה ללקוח הסופי, למשל הלקוח רוצה אינטרנט. ספק השירות מאפיין את הפתרון ובונה את הציוד תקשורת וגם קונה לו את רכיב הלווין.

"מה שאנחנו עושים זה מתרחבים לאורך שרשרת הערך ומספקים את כל השירות ללקוח הסופי. זה מאפשר לנו להכניס טכנולוגיות חדשות. השקנו שירות DCP שלקוחות היעד שלנו זה אזורים כפריים באפריקה שאין שם חיבור לחשמל ולא לתקשורת. אנחנו עושים פתרון ללא חוטים לחלוטין ואנחנו מספקים חשמל סולארי ותקשורת בלווין שלא מחוברת לשום תשתית. ועל הפלטפורמה מספקים שירות של רפואה ולימוד מרחוק וכך מנגישים להם ומחברים לעולם. הפרויקטים האלה באזורים הכפרים מעניינים מדינות ואז הפניה שלנו היא ללקוחות מדינתיים.

"הרובד השני של האסטרטגיה הוא לפנות לחברות תקשורת בתחום הסלולר באפריקה שאין להם כיסוי מלא באזורים הכפריים. ולכן הם זקוקים לשירותי לווין בכדי להרחיב את הפריסה איפה שאין תשתיות פיזיות.

 

"הלקוחות הכי גדולים שלנו זה הממשלה ויס. אנחנו במגמה של הרחבת השירותים באפריקה דוגמת הספק תקשורת שסגרנו לאחרונה.  בנוסף יש כמה חברות דוגמת רשות השידור באפריקה שסגרנו מולם עסקאות. הקורונה עיכבה חלק מהפעילות אבל עכשיו הדברים נפתחים יותר".

 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גק 16/06/2021 13:45
    הגב לתגובה זו
    למה למכור את בטחון המדינה ואת הרווחים העתידיים מהשוק שעומד לפרוץ בקרוב
  • 2.
    לא למכור, עם כניסת אינטרנט לווייני לאפריקה המניה תהיה רווחית ביותר פי מאה מעשיו (ל"ת)
    דני 16/06/2021 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שגיא 16/06/2021 10:12
    הגב לתגובה זו
    לדעתי כמובן ...השלטון ההונגרי אוהד את ישראל העם אנטישמי.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?