הבעייתיות במודל של שותפויות המו"פ מתרגמת לתשואה - הפסידו 15% בממוצע

הכתובת היתה על הקיר: היזמים מרוויחים, הציבור מפסיד; רוב שותפויות המו"פ בהפסד שעולה על 20%; וגם - למה יוניק טק מאיימת לתבוע את ביזפורטל
גלעד מנדל | (7)

לשותפויות המו"פ  יש מודל מדהים - הסיכון עליכם, הסיכוי עלינו. עליכם זה על הציבור, עלינו זה על היזמים. היזמים תמיד מרוויחים בזכות דמי ניהול מופרזים. במקום לחסל את מבנה השותפויות שהוא הרעה החולה של ענף הנפט והגז - שותף כללי שמרוויח המון ושולט ומנהל בשותפות שמשלמת דמי ניהול גבוהים לשותף הכללי ובה נמצא הכסף של הציבור, מנפחים את התופעה. מביאים אותה לגם לתחום המו"פ. 

 

זה לא רק המודל הבעייתי של השותפויות שמתבטא בהוצאות גבוהות ותשלום לשותף הכללי גם אחוז מהאקזיטים, קיים גם ניגוד עניינים מובנה בין השותף הכללי ומנהלי השותפות לבין המשקיעים. כאשר כמעין הוספת חטא על פשע - הזכויות המשפטיות של המשקיעים נחותות מאשר הזכויות שלהם בחברה בע"מ.

כשהצבענו על כך לפני יותר משנה, השוק היה עדיין בהייפ הנפקות גדול, אך בהדרגה המשקיעים הבינו את התרגיל. בהמשך על רקע התערבות של הרשות לניירות שכללה גם הקשחת נהלים, קצב הנפקות שותפויות המו"פ התמעט אבל ממש לא נעלם. בכל מקרה, נראה שהסיבה הגדולה לירידה בקצב ההנפקות כי ההנפקות האלו הפסדיות מאוד למשקיעים. 

רבות מהן לא השלימו בהצלחה את הנפקתן ולא הצליחו להיכנס לבורסה. ובכל זאת, לבורסה שלנו הצליחו להיכנס 13 שותפויות מו"פ באמצעות גיוס מצרפי של מאות מיליוני שקלים (קרוב ל-700 מיליון שקל) - החלק הארי מקרנות הפנסיה שלנו, מהגופים שמנהלים את הכספים שלנו.

אם אתם תוהים לגבי התוצאות של השותפויות האלו שכן הצליחו "להשתחל" אל הבורסה, אז התוצאות גרועות מאוד. רק 2 מהשותפויות הצליחו להציג רווח מיום המסחר הראשון - ביומיט פוד 87% והייב קצת מעל לאפס. ה-11 האחרות פשוט הפסדיות ובגדול. אם עושים ממוצע של תשואות שהניבו השותפויות מהיום הראשון מגיעים למספר עגום למדי; הפסד ממוצע של כ-15% מהסכום שהושקע. אם מנטרלים את שתי השותפויות שהרוויחו, ממוצע ההפסד בשותפויות שהפסידו עומד על לא פחות מ-26%.

כ-8 מתוך 13 השותפויות הונפקו בחצי השנה האחרונה. המפסידות הגדולות הן: אימד (48%-), סמארט אגרו (38%-), ביג טק (36%-), איי ארגנטו (35%-) וקרנות הפנסיה שלנו

זה בעייתי מאוד. נדרשים מספר רב של שינויים כדי להפוך את השותפויות לאטרקטיביות פירטנו כאן. השינוי המרכזי הוא הגבלת ההוצאות לאחוז מסוים מהכסף שגויס. מתבקש שגם גופי ההשקעה שמנהלים את כספי הציבור ישימו להם סייגים ומגבלות בנוגע להשקעה בשותפויות המו"פ בהן דמי ניהול מקסימאליים. בהמשך נפרסם אילו בתי השקעות הם בעלי החשיפה הגדולה ביותר לשותפויות המו"פ.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ולסיום: יוניק טק מאיימת לתבוע את ביזפורטל 

ביום חמישי פרסמנו כתבה על שותפות המו"פ יוניק טק שגם אצלה (כצפוי) דמי הניהול מופרזים. קראנו לזה "שוד לאור יום" כשעל פי החישוב שלנו דמי הניהול עשויים להגיע ל-17% משווי הקרן. לחברה הפריע הביטוי - "שוד לאור יום". 

הביטוי הזה נשקל מערכתית ואין למערכת ביזפורטל בעיה עם שימוש בו. ביוניק טק מעלים נקודות נוספות - לגישתם, הנתונים לא נכונים ואנחנו בניגוד עניינים. אז נדגיש כי הנתונים הם הערכה - זה גם יכול להיות גבוה יותר וגם נמוך יותר. אבל זה גם בהסתכלות הכי שמרנית שיש, יהיה מנופח. דמי ניהול של גוף מנהל בעידן של ריבית אפס לא יכולים להיות מספר דו ספרתי או מספר חד ספרתי גבוה. 

אז הנה מכתב ההתראה- מכתב האיומים של יוניק טק, אנחנו כמובן דבקים בכתבה ושוללים את טענות יוניק טק

 מכתב התראה

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הציבור מטומטם אז הציבור משלם (ל"ת)
    רמי 01/08/2021 19:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גלעד 01/08/2021 16:29
    הגב לתגובה זו
    עיתונאי איכותי מוכשר ומבריק
  • 2.
    דור 01/08/2021 11:27
    הגב לתגובה זו
    תומר קורנפלד השתבש בשנה האחרונה. הוא משקיע במניות, מקבל במחירים טובים בהנפקות - קנה נלה בעשרות אגורות, משווק הנפקות, יחצן, מקבל כסף על זומים, כאילו עיתונאי, אבל מושחת גדול. מכיר מקרים מזעזעים מאוד שעליהם הוא עוד ייתן את הדין (השחלות בנהיירות, ובריחה לפני שהוא כותב). רשות ניירות ערך לא פראיירית - חכו בסלבנות
  • תם 01/08/2021 14:29
    הגב לתגובה זו
    כבדהו וחשדהו
  • משקיע 01/08/2021 12:42
    הגב לתגובה זו
    קורנפלד, קורנפלד.....
  • 1.
    תומר קורנפלד 01/08/2021 10:31
    הגב לתגובה זו
    שותפות יוניק-טק שולחת לאתר ביזפורטל מכתב התראה לפני נקיטת הליכים בעקבות כתבה על דמי הניהול של השותפות. לדעתי מדובר במהלך שגוי שהוא חסר תועלת. יוניק-טק צודקים בטענות שלהם אבל למכתב שכזה אין שום ערך והוא לא מהווה שום איום ממשי. כמות מכתבי האיומים שאתר ביזפורטל מקבל היא גדולה. ביום שבו אתר אתר ביזפורטל ייתבע - החברה התובעת תבין שעשתה טעות ענקית. אז מכתב האיום של יוניק-טק הביא עליה כרגע עוד כותרת שלילית והצגתה של השותפות ככוחנית. ואם יוניק-טק תתבע - אז היא תגלה כותרות הרבה יותר גרועות וסיקור תקשורתי של ״תאגיד כוחני״ אשר תובע ״עיתונאי בן 16״ - וזה ייצור הרבה יותר נזק תדמיתי לחברת התובעת. אז מה חברות צריכות לעשות כנגד כתבות שכאלו? הדבר הנכון הוא לנתק מגע….ופשוט לא לשתף פעולה…. פשוט שיכתבו מה שהם רוצים ולהתעלם.
  • עמית 01/08/2021 10:35
    הגב לתגובה זו
    שרלטן, מושחת. תזהרו ממה שהוא אומר וכותב, הוא מקבל על זה כסף, אין בזה שום אמת
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?