מה צפוי להיות שער הדולר? תתפלאו - יש תשובה ברורה

איך ניתן להעריך את שער הדולר בעוד שנה ואיך אפשר להרוויח מזה (בתנאי שההערכה שלכם שונה מהצפוי)?
 | 

לאן פני שערי החליפין? אין כמעט גורם המעורב בכלכלה הישראלית, בהיותה כלכלה קטנה התלויה מאוד במתרחש בעולם כולו, שלא יהיה מעונין לדעת מה הוא הצפי לשינוי בשער החליפין - האם שער הדולר, העומד כיום על כ-3.54 שקל לדולר אחד, יהיה גבוה יותר, דבר שמשמעותו פיחות ערכו של השקל, או יהיה נמוך יותר, שמשמעותו תיסוף ערכו של השקל.

שאלה בעייתית, שכן התנודתיות של שערי החליפין זינקה לאחרונה, דבר שאינו מאפשר לנו חיים קלים ביצירת תחזית. כאשר שער החליפין של הדולר נגע ב-3.1 שקלים, סברו רבים כי דרכו אל מתחת לשלושה שקלים וראו איזו אכזבה - הוא חזר לרמה של 3.4-3.5.

מתסכל למדי, שכן דעות ה"מומחים" משתנות מידי יום ודעותיהם שונות מקצה לקצה. בואו נעשה קצת סדר בנושא. מובן שאין גורם או מודל שיודע לחזות במדויק את שינוי שער החליפין, אך לא פחות מעניינת היא השאלה מה סך משתתפי השוק חושבים יהיה שער החליפין בעתיד והאם תחזית השוק מדייקת בניבויה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

יש להניח כי תחזית השוק כולו מתומחרת כבר בערכי מניות שפעילותן קשורה לחו"ל, או בשערי הריבית של חוב מקומי או חוב זר, אך אם אני יודע מה השוק חושב והתחזית שלי שונה מזו של השוק, הרי זה מתכון להשקעה "מנצחת" בתנאי שתחזיותיי נכונות יותר. למזלנו ישנה דרך בדוקה לדעת מה השוק חושב.

קיים מכשיר, אשר נסחר באופן פעיל בארץ דרך המערכת הבנקאית (כאשר בחו"ל הוא נסחר לעיתים בבורסות מרכזיות כגון CME) אשר נקרא חוזה פורוורד. החוזה פשוט למדי: מדובר על חוזה המאפשר לי לקנות ולשלם עבור מטבע חוץ בתקופה עתידית, למשל בעוד 3 חדשים, במחיר שנקבע בעת כריתת החוזה.

מאחר ועלות החוזה בעת כריתתו הנה אפס (פרט לעמלת הבנק), המחיר שנקבע בחוזה הנו לכאורה הצפי של מה יהיה שער החליפין בעוד שלושה חדשים. הוכח כי המחיר עליו מסכימים הצדדים בחוזה פורוורד נקבע על סמך יחס שערי הריביות בין שתי המדינות.

לדוגמא: ריבית נומינלית בישראל (ריבית על חוב ממשלתי בהתאם לריבית קבועה לא צמודה למדד) לתקופה של שנה עומדת כיום על כ-3.16% ואילו ריבית על אג"ח ממשלתי אמריקאי נומינלי לתקופה דומה עומדת על 4.69%. אם נחלק את שערי הריביות זו בזו (התרגיל המתמטי - אחד ועוד שער הריבית הישראלי, מחולק באחד ועוד שער הריבית האמריקאית) נקבל את השער הצפוי בעתיד. 

יוצא בחישוב על פי הנתונים הנוכחיים כי הצפי הנו ששער החליפין בעוד שנה יהיה נמוך ב-5 אגורות מהשער היום, דהיינו: 3.49 שקלים לדולר אחד. לכאורה זה השער הצפוי לעוד שנה. אך יש בעיה. (הערת מערכת - עם פרסום הטור היתה טעות בשער הצפוי, השער המצוין - 3.49 הוא הנכון) 

מחקרים, החל משנת 1984 הציגו נתונים המוכיחים כי:
א. הצפי של השוק שונה במעט משער הפורוורד שחישבנו למעלה.
ב. שער החליפין בפועל, שמתברר בדיעבד, שונה במעט משער הפורוורד, שנחתם לפני כן.

יש לכך הרבה סיבות, אך אחת המסקנות המעניינות היא שכאשר שער הריבית הישראלי גבוה משער הריבית בחו"ל, תחזית שער החליפין גבוהה משער הפורוורד ואילו כאשר שער הריבית הישראלי נמוך משער הריבית האמריקאי, כמו היום למשל, הרי שהצפי לשער החליפין נמוך מזה הנחזה על ידי שער הפורווד. כלומר, אפשר להתייחס לצפי של 3.49 כגבול עליון: השוק סבור כי שער החליפין של הדולר יהיה נמוך מ-3.49. במילים אחרות, אם אני סבור ששער החליפין יהיה גבוה מ-3.49, הרי שכדאי לבצע השקעה באגרות חוב צמודות דולר, לקנות מניות של חברות מייצאות, או חברות שעיקר פעילותן בחו"ל.

> לשער הדולר הרציף 
לעומת זאת אם אני מסכים עם צפי השוק, אזי יש להניח כי מחירי השוק מגלמים את המידע שבידי, כלומר, אני אמור להיות אדיש בין תיק השקעה הרגיש לשינויי מטבע חוץ ותיק השקעה המבוסס על השקעות מקומיות שאינו רגיש כל כך לשערי החליפין.

נזכור רק שהמסקנה הנובעת מהנתונים הנה "מסקנה ממוצעת", כלומר, אם למשל הפרמיה של תחזית השוק ביחס לשער הפורוורד היא 3 אגורות, פרמיה זו תהיה נכונה בממוצע על פני עשרות תחזיות עתידיות ולא עבור תחזית ספציפית, למשל, לעוד שנה מהיום.

כאב ראש? כנראה שלא. בהתייחס למודלים המנבאים שערי חליפין על סמך אין ספור משתנים מקרו כלכליים, הרי שהשיטה שהוסברה למעלה הרבה יותר פשוטה. רק צריך כמובן לזכור שכל תחזית מקרו כלכלית כגון, תלות ביבוא אנרגיה, יצוא לעומת יבוא וכו', נתונה גם היא לטעויות חיזוי לא מעטות, מה גם שאין בידנו נתונים עדכניים ליום ביצוע התחזית.

לסיכום, טוב לדעת מה כולם חושבים, שכן הדרך היחידה ליצירת "תיק מנצח" היא לייצר תחזית השונה מהשוק ו...לדייק.

תגובות לכתבה(36):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 30.
    בבקשה תמסרו לי מה השער הצפוי, אני רוצה לקנות. (ל"ת)
    אליהו 18/12/2022 11:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 29.
    נוסחאה לא ברורה
    יוסי 27/11/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    (התרגיל המתמטי - אחד ועוד שער הריבית הישראלי, מחולק באחד ועוד שער הריבית האמריקאית) נקבל את השער הצפוי בעתיד. השער המתקבל 0.73
    סגור
  • 28.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 22/11/2022 06:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    דולר לא שווה מעל 2 שקל כל היתר זה עושק המשטר הבולשויקי בישראל
    הריבית תהיה גם 8% ומעלה... 11/11/2022 00:46
    הגב לתגובה זו
    1 4
    הכל בפוליטיקה בין סין לארהב
    סגור
  • 26.
    שטויות
    משקיע בחו"ל 10/11/2022 10:15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    חוזה פורוורד משמש להגנה מפני שיעורי שער חליפין. נדיר ששער המטבע היה זהה או קרוב לשער הפורוורד בימים סוערים כמו ימינו אנו, בפרט שיש אינפלציה עולמית ושערי ריבית והתנודתיות סביר שישתנו. חבל שהכותב מטעה את קוראיו.....
    סגור
  • טען עוד
  • 25.
    עדיין לא הבנתי מה כ"כ ברור - ראה כותרת (ל"ת)
    ד"ר בוזגלו 10/11/2022 06:38
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 24.
    פספסתם את העיקר
    אבי 09/11/2022 16:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    " טוב לדעת מה כולם חושבים, שכן הדרך היחידה ליצירת "תיק מנצח" היא לייצר תחזית השונה מהשוק ו...לדייק."
    סגור
  • אמירה חכמה (ל"ת)
    אני 09/11/2022 18:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 23.
    זו השיטה של החשבים בכדי לא להסתבך
    שייקה 09/11/2022 14:38
    הגב לתגובה זו
    5 1
    ככה מתקבצים החשבים לכאורה כי העתיד לא ידוע - אני מקבל את הגישה. לומר שמחקרים מראים ? אשמח לראות את המחקר שתומך במה שכתבת עם סייג אחד השוק האמיתי במט"ח בישראל החל בקרוב בשנת 1994 (אל תתפסו אותי על הדקה) ובשנים שלפניו השוק היה ממש לא סחיר. לכן את המחקר צריך להתחיל שם. נ.ב. בשנים האחרונות אין קשר כלל בין שער הפרוורד לשנה לשער סוף השנה הבאה (תבדוק ותראה) ואף הסטייה הייתה מעל 6% בכל אחת מהשנים הללו.
    סגור
  • 22.
    חוזה עתידי מגלם שעח נוכחי הפרשי ריבית, אך אין ביכולתו לנבא שעח עתידי אם זה היה כל כך פשוט היה ניתן לאסוף כסף מהרצפה (ל"ת)
    יואב 09/11/2022 08:25
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • פרופסור למה?
    משקיע בחו"ל 10/11/2022 10:18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    והוא פרופסור, למה? כתב דברים מטעים. חבל.....
    סגור
  • 21.
    ארהב בפשיטת רגל כלכלית גרעונות של עשרות טריליונים
    כלכלן בכיר 09/11/2022 07:36
    הגב לתגובה זו
    6 0
    ארהב מייצרת דולרים באמצעות הוספת אפסים לגרעונות הפנים והחוץ שלה. בעלת החוב הגבוה בעולם שלכולם לא ימוחזרו. כל עוד בעולם צורכים דולרים הממשל ממשיך להדפיאס
    סגור
  • 20.
    הריבית בארה"ב תגיע בשנה הבאה לאזור ה-5% , הדולר יתחזק.
    $ בריבוע 08/11/2022 23:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד כמה יתחזק מול השקל? קשה ביותר לצפות. סביר יותר שיתקרב לאזור ה-4 ש"ח.
    סגור
  • 19.
    חסר כל הבנה
    בובליל 08/11/2022 22:12
    הגב לתגובה זו
    4 2
    איך נותנים לאידיוט שאין לו מושג בין יחסי הריבית ) משקפים חליפין עתידי בין פיקדון במטבע אחד להלוואה במטבע שני בשערי ריבית אמצע( לבין שער עתידי שמושפע מכוחות השוק. ההפרש בין שער הפורוורד לשער העתידי בפועל יוצר את הפיצוי של פעולת הביטוח הזו ) הדז'(
    סגור
  • 18.
    אחד שמבין
    דן 08/11/2022 20:23
    הגב לתגובה זו
    10 0
    אין קשר בין 0שער הפורוורד לצפי לשער כזה או אחר, הפורוורד משקף רק הפרשי ריביתהא ותו לא. כל השאר קשקוש בגרוש
    סגור
  • 17.
    3.2 (ל"ת)
    אפרח 08/11/2022 20:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    לא הבנתי - זה אמור להיות הפוך לא?
    נאור 08/11/2022 16:12
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אם הריבית על הדולר גבוהה מהריבית על השקל אז הדולר אמור להתחזק. במשוואה צריך לכפול את שער הדולר בחילוק שבין הריבית דולר לריבית שקל ולא הפוך. כלומר 3.59 בעוד שנה. לא?
    סגור
  • לא
    שוקי 09/11/2022 21:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאחר ואתה נועל חוזה מול הדולר, אתה זכאי לריבית הרעיונית על הדולר. ההפרש לטובת הדולר מוזיל לך את הפורוורד. החוזה למעשה אומר שהדולר שלך כבר היום ושתקבל אותו בעתיד, לכן מגיעה לך ריבית. ככה זה עובד.
    סגור
  • 15.
    זה אקדמי לא פרקטי
    חגי 08/11/2022 16:07
    הגב לתגובה זו
    8 2
    הפקטור הכי משפיע הוא אירועים גלובאלים נניח מלחמה. המודל תקף בסביבה שאינה דינאמית.
    סגור
  • 14.
    כל התגובות המזלזלות כאן אינן לעיניין. לא חייבים לקרוא
    רועי 08/11/2022 15:13
    הגב לתגובה זו
    8 2
    ובוודאי שלא להסכים ..אבל למה להטיח באיש? מיותר
    סגור
  • אם הדברים אכן מטעים אז אסור ללמוד מזה ולכן לא קראתי
    צבי 12/12/2022 22:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה רוצה שישבו בשקט?
    סגור
  • 13.
    וואו בטח את עשיר כקורח
    שלום 08/11/2022 13:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה בטח סוחר ומרוויח הון תועפות במטח.
    סגור
  • 12.
    קשקוש
    אחד שמבין 08/11/2022 12:47
    הגב לתגובה זו
    12 0
    שוב חזרתם לכתבות קשקוש? מה הקשר בין חוזה עתידי(ביטוח) לבין המציאות עוד שנה?? התחלתם את הכתבה בזה שהשוק ציפה וקרה להפך... פשוט כי יש דברים משתנים
    סגור
  • 11.
    1 ש"ח=שקל,2 ש"ח=שנקל,3 ש"ח=$.
    ARTICK19 08/11/2022 12:29
    הגב לתגובה זו
    2 3
    פםןו
    סגור
  • 10.
    ועל זה נאמר
    גילי 08/11/2022 12:09
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מה שבטוח אולי וגם על זה אפשר להתווכח ספקוציות בגרוש, מספיק אירוע קטן בין סין לטאיוון וכל התחזיות מתנפצות
    סגור
  • 9.
    שער הדולר
    עמנואל 08/11/2022 12:00
    הגב לתגובה זו
    9 0
    עוד לא נולד אחד שיודע את העתיד. אבל אני יודע מה יקרה: הוא יעלה וגם ירד. את התאריכים איני יודע.
    סגור
  • 8.
    ואם היית עושה את החישוב הזה לפני שנה
    י 08/11/2022 11:55
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מה היית מקבל? נראה לי שלא היית מקבל משהו שמתקרב לשווי הנוכחי של הדולר ...
    סגור
  • 7.
    צלומד יקר
    חנן 08/11/2022 11:53
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה אתה אומר שאתה חוזה במדוייק , ? עשיתה כבר מיליונים ורוצה לעזור לעמך
    סגור
  • 6.
    הפוך גוטה הפוך ....השער העתידי הוא כ 5 עד 10 אג למטה (ל"ת)
    אנונימי 08/11/2022 11:43
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • גם אתה יודע את העתיד? (ל"ת)
    עמנואל 08/11/2022 12:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    לקהל הרחב
    אורי 08/11/2022 11:24
    הגב לתגובה זו
    0 5
    אל תיקנו את הבלונים שכותבים גם שהוא רשום כפרופסור זה בלוף כי הם מחלקים לעצמם צועקים פיקטיביים למשל אין רוסי שהוא לא מהנדס או רופא וכדומה
    סגור
  • 4.
    או קיי נניח 3.59(עוד שנה),אז כמה הרווחת בדיוק?!
    ירון 08/11/2022 11:04
    הגב לתגובה זו
    3 1
    גורנישט!,עדיפות ברורה למניות צמיחה.
    סגור
  • אכן כי כן - אממה וממה אתה טועה? ...שער הדולר בפוזיצי...
    Sassi6 05/12/2022 01:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שער הדולר בפוזיציה הפוכה לשוק המניות, זאת יען כי שער הדולר יורד בשוק עולה, וזה הפוך על הפוך לשוק יורד, ואז מניות הצמיחה שלך עלולות לרדת
    סגור
  • 3.
    טעות בכיוון. 5 אגות למטה, היינו 3.49 (ל"ת)
    זאב 08/11/2022 10:56
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 2.
    עסקאות עתידיות במטבעות לוקחות בחשבון רק את השער הנוכחי
    שי 08/11/2022 10:54
    הגב לתגובה זו
    9 0
    ואת הפרשי הריבית. זה לא מדד לכלום.
    סגור
  • 1.
    שער הדולר
    יהושע 08/11/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אם כך לא הבנתי מה התחזית שלך לשער הדולר בעוד שנה.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות