שאול מרידור
צילום: יח"צ

ראש אגף התקציבים שאול מרידור מודיע על התפטרותו

"שירתי תחת שרי אוצר רבים וממשלות רבות, אך בהתנהלות כפי שמתרחשת כיום לא נתקלתי מימיי". כך כותב שאול מרידור במכתב ההתפטרות אל שר האוצר ישראל כ"ץ
צחי אפרתי | (29)

ראש אגף התקציבים שאול מרידור מודיע על התפטרותו במכתב לשר האוצר ישראל כ"ץ. בזמן אחד המשברים הכלכליים המורכבים שידעה מדינת ישראל, מתמודדת המדינה עם חילוקי דעות רבים בצמרת הכלכלית. במהלך התקופה האחרונה נשמעו ביקורת רבה מתוך הממשלה ומחוץ לה וכן בתוך הדרג המקצועי. 

בפתח דבריו מציין מרידור כי החל משנת 2002 הוא משרת את הציבור במגוון רחב של תפקידים, תחת שרים שונים ומפלגות שונות. מציין כי מבין שהדרג המדיני הוא הוא מעצב המדיניות. "אך באותה הנשימה, בקבלת החלטות מורכבות של הממשלה נסמכת על עבודת מטה מקצועית. שירתי תחת שרי אוצר רבים וממשלות רבות, אך בהתנהלות כפי שמתרחשת כיום לא נתקלתי מימיי". כותב מרידור.  

ממשיך מרידור: "איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת במהלך החודשים האחרונים שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה בשנים הבאות מחיר כבד. אין עוררין כי תפקידך כשר האוצר הוא להוביל מדיניות, איך אינך יכול לעשות זאת תוך התעלמות מהצורך בעבודת מטה סדורה ובמומחים מקצועיים, וודאיי שאינך יכול לעשות זאת תוך רמיסת כללים, התעלמות מנתוני מקרו, ניסיונות לשנות אומדנים תקציביים על מנת לייצר מקורות פיקטיביים לצורך חלוקת תקציבית נוספים, והדרת אגף התקציבים וגורמים נוספים כגון היועץ המשפטי של המשרד מעבודת המטה הנדרשת כפי שאתה בוחר לעשות בעת הזו.

 "במשך החודשים האחרונים, וביתר שאת במהלך השבועות האחרונים, היכולת לבצע את תפקידי כראש אגף התקציבים הפכה לבלתי אפשרית. לצערי אתה לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים באגפים השונים במשרד האוצר ובמשרדי ממשלה אחרים, לעשות את מה שאנחנו יודעים לעשות – לגבש, להציע, לנתח ולבקר צעדי מדיניות שיאפשרו למשק הישראלי לצלוח את תקופת המשבר הכלכלי הקשה הפוקד אותו", כתב מרידור.

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    ישראל 01/09/2020 00:10
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להגיד מתי מודיעים על דירוג האשראי ?
  • 21.
    נפוטזים טהור (ל"ת)
    ישראל 31/08/2020 21:20
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    שרה 31/08/2020 12:36
    הגב לתגובה זו
    לא נורא, החברים של אבא יעזרו לו למצוא ג'וב חדש. יש הרבה כמוהו אבל, בלי הקשרים שלו......
  • 19.
    גם התרנגול חשב שהוא מעיר את השמש ! (ל"ת)
    מומו 31/08/2020 12:22
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    ללא המשפחה לא היה פקיד עסקי בבנק מזרחי (ל"ת)
    חמי 31/08/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    נו ככה זה שיש לך פרובוקטור בתוך המשרד . להעיף להעיף להעיף (ל"ת)
    אלי 31/08/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    שאול 31/08/2020 10:56
    הגב לתגובה זו
    כץ עשה מספיק טעויות במשרד התחבורה , אסור להשאיר אותו באוצר יום אחד נוסף .
  • 15.
    האיש מלקק לביבי מתוך תיקווה שיהיה יורשו. הוא לא מב 31/08/2020 10:38
    הגב לתגובה זו
    האיש מלקק לביבי מתוך תיקווה שיהיה יורשו. הוא לא מבין שהציבור לא יצביע עבור לקקן שהוא גם שר אוצר מבולבל וכושל
  • 14.
    הבן הוא העתק מעוות של האב. אכן, התפוח לא נופל רחוק מהעץ (ל"ת)
    שאול 31/08/2020 10:35
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שוכמכר 31/08/2020 10:03
    הגב לתגובה זו
    גם לא ישראל כץ אבל פקיד צריך לשרת ממשלה אחרת זה באמת דיפ סטייט ושלטון הפקידים. אגב שעה אחרי שכץ החל בהליך להדחת מרידור, האחרון התפטר. גאוותן עם חליפות יקרות.
  • גם אני לא בחרתי בו (ל"ת)
    א 31/08/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    דניאל, רו"ח 31/08/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    לכך ששר האוצר הוא בובה פוליטית של ביבי. מדובר בבן של פוליטיקאי שהורץ על ידי משפחתו, וכל הזמן הלך לעשות על עצמו כתבות. נורא, אתה פקיד, עשה עבודתך ותפסיק להאדיר עצמך בתקשורת. הכל כדי לזכות בעתיד בתפקיד פוליטי או תפקיד אחר הדורש קשרים קודמים. טוב שהלך. עכשיו להפיל דחוף את ביבי.
  • 11.
    הנגיד הבא בתור ? (ל"ת)
    הכל פה קורס 31/08/2020 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    דולר 31/08/2020 09:20
    הגב לתגובה זו
    והאם לדעתם זה מביא את הדולר לשער שיא 4 או אולי 5?
  • 9.
    ככה זה שהשר חונך קו חשמלי משום מקום לשום מקום בלי חשמל (ל"ת)
    בטקס רב רושם 31/08/2020 09:15
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עוד כלומניק שאבא שלו יסדר לו ג'וב באיזה בנק (ל"ת)
    h 31/08/2020 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הדג מסריח מהראש 31/08/2020 07:46
    הגב לתגובה זו
    כוחני, לא מקצועי , פוליטיקאי חסר כישורי ניהול ויחסי אנוש גרועים . כשר תחבורה הרס את התחבורה וגרם נזקים של מיליארדים . אסור לתת לאדם כזה את הגה האוצר .
  • 6.
    מרידור מטעה. ומזייף (ל"ת)
    תלם 31/08/2020 00:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מרידור אחראי למדיניות שקל חזק שגויה (ל"ת)
    אחד העם 31/08/2020 00:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עשהאל 30/08/2020 23:07
    הגב לתגובה זו
    יבוא אדם אחר ,ללא מצפון ללא עמוד שדרה שרק ממתין לקבל את השררה . הוא יגיע ויעשה בדיוק את שאתה חושש . ללא מצפון וללא הרמת גבה. לפחות אתה יכלתה להרים סוג של חוצץ ועצור לדברים שלא היו נכונים
  • אחד שיודעת 31/08/2020 08:43
    הגב לתגובה זו
    פקיד לא מעל שר. הוא התלונן שיש בזבוז, אבל כשכחלון פרץ מסגרות הוא שתק. האגנדה של כץ לא מתאימה לו. והאמת היא שהוא התפטר כי ידע שהוא עמד להיות מפוטר.
  • שאול 31/08/2020 07:50
    הגב לתגובה זו
    נושא משרה גרוע תופס מקום של נושא משרה טוב . בנתונים כאלו אף אדם ראוי לא יתקרב לעבוד עם שרים כמו כץ .
  • 3.
    ברוך שפטרנו מעוד אוכל חינם (ל"ת)
    ג׳ו 30/08/2020 22:50
    הגב לתגובה זו
  • אתה התכוונתה ליל"ז של בלפוריהו! (ל"ת)
    חיצי כניעה 31/08/2020 10:19
    הגב לתגובה זו
  • ביביסט מטומטם (ל"ת)
    דודו 31/08/2020 09:00
    הגב לתגובה זו
  • חתיכת זבל אנושי (ל"ת)
    כץ 31/08/2020 08:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אזרח מודאג 30/08/2020 22:41
    הגב לתגובה זו
    חוסר אחריות תוך ניצול מעמד הכח ללא הפעת שיקולים לטובת המדינה וכלל אזרחיה. כאילו שחיים רק את הרגע ואין מחר. מדאיג מאד!!!
  • 1.
    הזנב גמר לקשקש בכלב (ל"ת)
    דוד 30/08/2020 22:07
    הגב לתגובה זו
  • זמן מסך 31/08/2020 10:18
    הגב לתגובה זו
    תודה לך מאלף כלבים לא כ"כ יקר
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.