הרכב החשמלי הסיני Xpeng P7 מדלג על ארה"ב - ומגיע דווקא לאירופה
יצרנית הרכב החשמלי הסיני XPeng מתחילה למכור את רכבי ה-Xpeng P7 שלה בנורבגיה, ולמעשה זה יהיה השוק הראשון שלה מחוץ לסין. עבור התעשייה הסינית, ותעשיית הרכבים החשמליים בפרט מדובר באבן דרך משמעותית. האם Xpeng מתחילה להוות איום משמעותי על טסלה?
מאז הנפקתן, מניות Li ו- XPeng שילשו את ערכן פחות או יותר. מניית חברת NIO עלתה ביותר מ-1,000% מאז תחילת השנה. בנובמבר האחרון שלושתן יחד היו שוות יותר מאשר יצרניות הרכב האמריקאיות הענקיות ג'נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר. היצרניות הסיניות הראו צמיחה מרשימה בנתוני מסירת הרכבים, והציפיות להמשך היו גבוהות.
חודש דצמבר מסמן נפילה עבור היצרניות מסין. זה החל כאשר בית הנבחרים האמריקאי העביר את הצעת החוק שמאיימת למחוק חברות סיניות בבורסות בארה״ב (לכתבה המלאה). בהמשך שתי החברות, יחד עם NIO (סימול:NIO), ניצלו את תנאי השוק הנוכחיים ומכרו מניות נוספות לציבור בדאונסייד ממוצע של כ-10%, והשוק הגיב בהתאם. שלושתן רחוקות בעשרות אחוזים מהשיא השנה ומגיבות בקיצוניות לכל הודעה.
כעת מגיעה ההודעה שהחברה ״הצעירה״ מסין מרחיבה את גבולותיה אל עבר אירופה. למרות שמדובר בחדשות טובות עבור XPeng, המשקיעים לא התרשמו מכך וייתכן כי הם כבר תימחרו זאת מראש, שכן מניית XPeng ירדה אתמול במסחר ב-4.4% וכעת ממשיכה לרדת. גם NIO מתכננת למכור את רכביה אל מעבר לים, Li לעומתן לא חשפה את תוכניותיה.
האמת היא שנורבגיה היא נקודת התחלה מאוד נכונה עבור XPeng. במדינה ניתנות כמה מהסובסידיות העשירות ביותר של תעשיית הרכבים החשמליים, ביחס לכל מדינה אחרת. תמריצי המס במדינה יכולים להגיע לכשליש ממחיר הרכישה של הרכב. בעלי רכבים חשמליים בנורבגיה מקבלים גם הטבות נוספות כמו הנחה של עד 50% מהמחיר עבור חניה ואגרה.
מצידה של נורבגיה מדובר ב-'WIN-WIN', שכן המדינה רוצה להגיע למצב שעד שנת 2025 כל המכוניות החדשות שנמכרו יהיו ללא פליטות בנזין. לשם השוואה, סין מתכננת להגיע ליעד הזה רק עשור לאחר מכן, כאשר בסין המטרה כוללת רכבים חשמליים והיברידיים כאחד. כמחצית מכלל המכוניות הנמכרות כיום בנורבגיה הן ללא פליטה, אחוז החדירה של רכבים חשמליים בסין עומדת על כ-5% נכון להיום. מדיניות הממשלה, ירידת עלויות הסוללה, ו'ריבאונד' כללי לטובה במכירה של מכוניות מהשפל שנגרם כתוצאה ממגיפת הקורונה, הן הסיבות העיקריות לכך שמניות חברות הרכבים החשמליים בוערות, אבל לא רק.
השוק הסיני הוא השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים, כמעט וללא תחרות מול שאר האזורים הגאוגרפיים, וצומח בשיעורים גבוהים. כאשר מדברים על פוטנציאל מכירות לטווח הקצר והארוך, מדברים על סין, לכן לא פלא שטסלה מנסה בכל כוחה לחדור אל השוק מהמזרח והיצרנית הקטנה Xpeng עושה לאילון מאסק לא מעט בעיות. זה מתחיל בכך שמנכ״ל אקספנג הוא בכיר לשעבר בטסלה, מיליארדר סיני שהצהיר כי הוא ״לא מפחד מתחרות מול טסלה״, והמשיך במלחמת מחירים. טסלה צפויה למכור את דגם הדגל שלה בכ-33 אלף דולר בסין, בדומה לרכבים של אקספנג, שאלו מיהרו להוריד מחירים עם כניסתה של הענקית לכ-30 אלף דולר לרכב.
ליצרניות המקומיות יש יתרונות משמעותיים אך חסרונות גדולים. היתרון המשמעותי ביותר לחברות הסיניות נמצא דווקא בהבדלי ההתרבות שבין המדינות. טסלה פונה לשוק האמריקאי, וככזה היא משקיעה במהירות, במתלים ובבלמים שמיועדים לנהיגה ״אגרסיבית ״ ולסגנון הכבישים הפתוח בארה״ב. אקספנג פונה לשוק הסיני, היא מייצרת רכבים ״עדינים״ יותר, לצד אינספור גאדטים ואפליקציות, אלו מותאמים לסגנון הכבישים ולאורח החיים האסיאתי (כולל משחק מירוץ מכוניות ברכב, בשליטה מההגה ?!).
היתרון של טסלה הוא ביכולות פריסה המטענים, היא מפעילה אפליקציה שמדווחת על מיקום תחנות זמינות, ומייעלת את נקודות העצירה כך שהנוסע יבזבז מינימום של זמן במקסימום של נסיעה. היצרניות מסין עדיין לא חולמות על יכולות פריסת מטענים שכזאת, תוסיפו לזה את הקשיים שמרימה הממשלה על החברה, ותקבלו קוקטייל מושלם לירידת ערך. חשוב לציין שהחברות הסיניות לא מתכוונת בכלל לצאת לארה״ב, הם מתכוונות להתבסס ולשלוט בשוק המקומי ששווה הרבה מאד כסף, עם קריצה כמו ההודעה הזו לשוק האירופי.
למרות כל החדשות הטובות, אי אפשר לסיים בלי נורת אזהרה למניות הללו. המניות טסו לאחר רגשות חיוביים מאוד והייפ גדול של משקיעים ואנליסטים, שגרמו לאנשים לסחור במניות פי שניים ואפילו פי שלושה יותר מאשר במניית טסלה, כזו שהייתה בגודל של XPeng. אמנם הרבה השתנה מאז אך המניות עדיין נראות מנופחות, למרות הפוטנציאל הגבוה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.יש פו מלכודת דבש היזהרו אין דבר כזה שבורסה רק עולה ועול (ל"ת)הננמי 17/12/2020 20:49הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.אני 20 שנה בבורסה בורסה שרק עולה ועולה לו היהה 20 שנה (ל"ת)הננמי 17/12/2020 20:48הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.? (ל"ת)מה המסקנה? 17/12/2020 20:07הגב לתגובה זו0 0סגור