למה עדיפה ההשקעה בסלים וקרנות על פני מניות?

"תקשורת של כותרות" גורמת לתנודות בשווקים בטווחים הקצרים והופכת את קבלת החלטות ההשקעה להרבה יותר קשות, וזו רק ההתחלה

 | 

שאלה למי שטוען שהכלכלה הישנה לא עובדת, שצריך להשקיע רק בתחומי הטכנולוגיה, "איך מצליח באפט שעיקר השקעותיו בחברות הכי לא טכנולוגיות שיש להכות גם את ה-S&P וגם את הנאסד"ק? התשובה, ראשית זה ניהול הנכסים, שנית זה באפט והכי חשוב אין כבר "כלכלה ישנה", ההתמזגות בעיצומה.

מהפכות הטכנולוגיה, האינפורמציה והגלובליזציה מתקדמות ו"מובילות" את המשקיע להתרכז בסלים ובקרנות: הטענה שלנו, כידוע לקוראים וותיקים של טור זה, היא שמהפכות הטכנולוגיה, האינפורמציה והגלובליזציה משנות בהתקדמותן, בגדול ולטובה, את מערכות היחסים בין הגורמים השונים שמשפיעים על הכלכלה והחברה.

זה תהליך ארוך שעדיין רחוק מלהסתיים ומהווה שלב נוסף, שדרוג למעשה, של התפתחות האנושות בעקבות המהפכה התעשייתית הראשונה שהתחילה בבריטניה באמצע המאה ה-18, התפשטה לאירופה וארה"ב ונמשכה למעלה מ-100 שנים. ההתחלה המעשית הייתה בשנות ה-80 של המאה ה-20 ובעזרת הדחיפה הגדולה שנתן ממשל ריגן וההתמזגות עם כלכלת המיינסטרים נכנסה לפועל בתוך המשבר של 2008 ומאז הולך קצב ההתמזגות וגובר.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

המהפכה הנוכחית מובילה לתקופה ארוכה של צמיחה כלכלית גלובלית שגם משפיעה בצורה חיובית על הפרט. נכון, התהליך מתקדם תוך כדי זעזועים שלעתים מפחידים ומדכאים מאוד (במיוחד בשוקי ההון ובחלוקת העושר) אבל אם יימשך ולא ייקטע בגלל מטורף זה או אחר שיחליט לפוצץ את העולם, ישתפר מצבם של רוב האנשים שחיים על כדור הארץ.

ההשפעה על המשקיע ועל סקטור ההשקעות כולו אדירה
תחום ההשקעות, בדיוק כמו כל תחום כלכלי/חברתי אחר, עובר שינויים דרסטיים שאחד החשובים ביותר הוא מערכת היחסים בין ידע לקבלת החלטות ההשקעה. נוצר כאן מצב שנראה כנוגד את ההיגיון הכלכלי, שככל שהידע זמין ונגיש יותר כך קשה יותר לקבל החלטות השקעה. בתיאוריה המצב היה אמור לשפר ולהקל קבלת החלטות השקעה אלא שהמציאות מוכיחה את ההפך. מאז החלה, בתוך המולת משבר 2008, ההתמזגות האמתית של מהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה לכלכלת המיינסטרים, רואים שההבנה של המשקיע במוצר ההשקעה הפוטנציאלי הולכת ויורדת והמעבר המסיבי לסלי ההשקעה וקרנות הנאמנות מוכיחה זאת. ננסה להבין למה זה קורה ולהסיק מכך לגבי העתיד.

שנת 2008 מסמלת שנת שינוי גדול בעולם ההשקעות. זה לא קשור למשבר הכלכלי שאיים על העולם בעקבות התרסקות הבורסות אז אלא בהופעת הטלפוניה החכמה שהובילה  למהפך אדיר ממדים בתחום העברת האינפורמציה ובעקבותיו שינויים דרסטיים בכל הקשור לעולם ההשקעות. הקפיצה הזו בהעברת אינפורמציה פתחה למעשה את  הדרך להגשמת חלומות אנושיים אין ספור מהמכונית האוטונומית דרך  פריצות בתחום הרפואי ועד להפיכת טיולי סוף שבוע לחלל למציאות והיא גם הובילה ועדיין מובילה תהליך התייעלות שדוגמתו לא נראה בעבר.

מה שקרה בעשור האחרון הוא רק איתות למה שיקרה בעתיד. חכו להשפעת הבינה המלאכותית, כדוגמה אחת, כשזו תגיע לבשלות עסקית. כשזה יקרה נסתכל כולנו אחורה, על הטלפון החכם, כפי שמסתכלים היום על  המודל-T של פורד.

כעת נעבור לסקטור ההשקעות ולתחום קבלת החלטות ההשקעה. ה"תיאבון" להשקעה (בכל הרמות ובכל מכשירי ההשקעה, מרמת ההשקעה ההתחלתית ועד למניות בבורסה) קשור ישירות לרמת החלום שמכשיר ההשקעה מייצג. קבלת ההחלטות הייתה פשוטה יותר בעבר כי פלטפורמת ההשקעה הייתה מבוססת על תהליכים מוכרים וידועים, על נתונים עסקיים ומשתנים כלכליים, מקרו ומיקרו בעיקר. המשקיעים, כשבחרו מוצרי השקעה, עשו זאת על סמך הנתונים הנ"ל, כל אחד לפי טעמו, במניות (או לחילופין באגחי"ם) שמתאימות לו.

מאז החלה ההתמזגות לתוך כלכלת המיינסטרים מתחילה להיווצר "בעיית הבנת המוצר/תהליך" שמתפשטת לכל הסקטורים. למרות הידע העצום שעומד היום לרשותו מתקשה המשקיע להבין ולכמת את החלום העתידי (שלפיו הוא מעריך את כדאיות ההשקעה) לא בגלל שחוקי הכלכלה או שיטות ההערכה השתנו אלא בגלל קצב ההתקדמות המהיר של הטכנולוגיות והתוספת של משתנים חדשים שבעבר לא נכללו בפלטפורמת קבלת ההחלטות להשקעה.

כך למשל, נישות חדשות לחלוטין נוצרות לבקרים, חברות חדשות הופכות לענקיות תעשייה בזמן קצר ומשפיעות על עסקי החברות "הישנות" (מישהו בתחילת המאה האמין שענקית הטלפוניה נוקיה, שהובילה בבטחה את שוק הטלפוניה האלחוטית ושמניותיה היוו נכסי צאן ברזל אצל כל משקיע מוסדי תתרסק לפתע בגלל ההתקדמות הטכנולוגית? מישהו ממשקיעי אפל בתחילת המאה יכול היה לנחש שתהפוך למובילה באלחוט?).  והמעורבות של מיליוני משקיעים חדשים שמצטרפים מידי יום למשחק לצד מכשירי ותהליכי המסחר שמאפשרים מעורבותם בזמן אמת חייבים להיכלל בתוך פלטפורמות קבלת ההחלטות ולבסוף נוספה התקשורת כגורם משפיע על ההחלטות.

"תקשורת של כותרות"
התקשורת, בשל התחרות שנכפתה עליה כתוצאה ממהפכת האינפורמציה, השתנתה באופייה מ"תקשורת של פרשנות ואינפורמציה" ל"תקשורת של כותרות" וההשפעה, כתוצאה מכך, על תנודות השווקים בטווחים הקצרים מחייבת הכללתה כחלק מפלטפורמת קבלת ההחלטות. בקצור, קבלת החלטות ההשקעה של משקיעי העולם הולכות ונעשות קשות יותר מידי יום וזו רק ההתחלה.

בואו ונבחן, כדוגמה אחת את מה שקרה מבחינת קבלת החלטות השקעה, לשתי ענקיות הקמעונאות וולמארט (סימול: WMT) ואמאזון (סימול: AMZN) מאז תחילת המאה. כספתח לדיון תגגלו בבקשה Amazon vs. Wallmart ותראו את גודל הוויכוח המתנהל לאחרונה על עתידן של שתי החברות שבין המסחר הקמעונאי המסורתי למסחר המקוון שולטות במסחר הקמעונאי בארה"ב ומן הסתם בעולם כולו. נכון ליום שלישי האחרון היו 8,780,000 כתבות על הנושא של "במי להשקיע בין השתיים.." רק בגוגל. התחרות הזו מייצגת למעשה את הספור של שלושת המהפכות, הטכנולוגית, המידע והגלובליזציה והשפעתן גם על החלטות השקעה.

אמאזון הוקמה לפני פחות מ-24 שנים, 32 שנה לאחר שהוקמה וולמארט שבתחילת שנות ה-80 התבססה כחברת השיווק הקמעונאית הגדולה בארה"ב ובעולם. נשווה כמה מהנתונים הסטטיסטיים בין החברות: בשנת 2017 הגיעו המכירות של וולמארט ל-485.9 מיליארד, הרווח התפעולי והנקי היו על 22.8 ו-13.6 מיליארד בהתאמה והחברה, שמנייתה נסחרת כרגע במכפיל היסטורי של 24.5 לערך מוערכת בוול סטריט לפי 275.2 מיליארד דולרים. וולמארט נכנסה למאה ה-21 עם מכירות של 156.2 מיליארד ורווח נקי של 5.3 מיליארד מניית WMT עלתה, מאז ה-1.1.2000 ב-86%.

אמאזון הציגה ב-2017 מכירות, רווח תפעולי ונקי של 177.9, 4.1 ו-3.0 מיליארד בהתאמה ומנייתה נסחרת במכפיל היסטורי של 244 פעם ומוערכת לפי 727 מיליארד דולרים. אמאזון נכנסה למאה ה-21 עם מכירות של 1.64 מיליארד והפסד של 720 מיליון. מניית AMZN עלתה, מאז ה-1.1.2000 ועד היום ב-1340%. לכל המספרים הנ"ל אחראיות שלושת המהפכות. ביולי 2015 עברה ההערכה של AMZN את זו של WMT וכיום  היא מוערכת בפי 2.6 יותר מוולמארט וגם לכך אחראיות המהפכות. תסתכלו שוב על המספרים, מדהימים.

התמונה, שיש רבות כמוה בתעשיות השונות, מצביעה על השינויים שקרו בעולם העסקים כתוצאה מהמהפכות מחד ועל השינויים בהערכות חברות שהמשקיעים היו חייבים לפתח מאידך. בכוונה לקחנו את שתי החברות הללו כי הן מייצגות מצב שבו יצרו המהפכות נישה חדשה לחלוטין לצד נישה קיימת/מסורתית ושנוצרה חברת ענק חדשה לחלוטין שגם אותה אפשרו המהפכות לייצר. מה שחשוב הוא שהנישה החדשה והחברה החדשה לא באו על חשבון הנישה הקיימת או החברות שמובילות אותה.

המהפכות אינן מחליפות נישה ישנה בחדשה הן מייצרות נישות חדשות ומרחיבות את הצריכה ומייעלות וגם זה מהווה חלק מהבעיה שיש למשקיע. וול מארט לא נפגעה מההתפתחויות הטכנולוגיות/גלובליות שהביאו ליצירתה של אמאזון ושל נישת הקמעונאות המקוונת, סקטור הקמעונאות כולו גדל משמעותית ומאפשר את המשך הצמיחה של השתיים ואחרות. שום אנליסט רציני אינו חושש שוולמארט תעבור משבר מהסוג שעברה נוקיה בזמנו. אבל מבחינתם של משקיעים הדברים השתנו כי מהפכת הטכנולוגיה שינתה כאמור סקטור הקמעונאות כשם שהיא שינתה ומשנה את כל הסקטורים האחרים.

המשקיעים של 2018, שמעוניינים בהשקעה בתחום הקמעונאי, חייבים, לצד היכולת להעריך חברות קמעונאיות לצפות בצורה נכונה את המשך ההתפתחות/השתנות של הקמעונאות בעקבות ההתקדמות של שלושת המהפכות ולא רק בארה"ב אלא גלובלית. "ממדי השוק המקוון", אמר בזוס  כשאמאזון הונפקה ב 1996, "יתפתחו בעתיד ואפילו יעברו את השוק המסורתי". זה עדיין לא קרה אבל אין ספק שבזוס יחיה לראות זאת. אבל בזוס, כמו ג'ובס, גייטס או מאסק, הוא יחיד סגולה, המשקיע "הקטן/סולידי/הגיוני" אינו כזה. היכולות שלו לקבל החלטות השקעה על בסיס הערכה נכונה לגבי ההתפתחויות בנישה תעשייתית מסוימת, לבטח בחברה שמעניינת אותו בנישה זו נמוכות אם בכלל קיימות וזה שולח אותו לסלים ולקרנות.

הזדמנויות בשקעה בתחום הקמעונאי 
מאז 2000 ובמיוחד בעשור האחרון מסתבר למשקיע שמחפש הזדמנויות בתחום הקמעונאי (וזה נכון לכל הסקטורים) לא רק שהשוק המקוון מתחרה עם השוק הפיזי/מסורתי על כל מוצר אלא שהתחרות היום מאפשרת לכל חברות הקמעונאות ולא רק הטכנולוגיות, תחרות שווה (וול מארט, תתפלאו אולי, צומחת בקצב מהיר יותר מאמאזון בתחום המקוון) ובתנאי שההנהלות שלהן מוכשרות וגם זה הופך החלטות השקעה לקשות.

כאשר המשקיע מנסה לקבל החלטה באיזו מנית קמעונאות כדאי לו להשקיע ב-2018 הוא ניצב בפני בעיה. נכון, AMZN זה ספור הצלחה ניהולי מדהים אבל המניה "יקרה" מאוד, התחרות הולכת וגדלה במהירות ולא רק מוולמארט שהאמצעים הכלכליים שברשותה גדולים בהרבה מאלו של אמאזון, גם מחברות כמו קומקאסט ואחרות כולל כאלו מחוץ לארה"ב.

זאת ועוד, ההתקדמות הטכנולוגית מאפשרת התפשטות לתחומים משיקים, משילוח (גם וולמארט כמו אמאזון בודקים כניסה לתחום מול UPS או FDX) ועד לתחום הקמעונאות הרפואית ושתי החברות רוכשות כל אפליקציה או חברת הבזק שמעניינות בתחום ואז, מרמת המחירים הנוכחית באיזו מניה להשקיע? ואת כל ההחלטות הוא צריך לעשות בשוק שהתנודות בו מטורפות ממש. לא רק שהוא "נלחם" מול מערכות האלגוריתמים החכמות וקרנות ההדג' שמנצלות אותן למשחקים בטווח הקצר אלא גם הכותרות יושבות על ראשו.

אומר לדוגמה הנגיד האמריקאי החדש שהוא מאמין שהכלכלה מתחזקת ובתוך שנייה נופל הדאו ב-300 נקודות כי הכותרות צווחות "אינפלציה" והאלגוריתמים מכים בשוק כולו. המשקיע, שרק שעה קודם קיבל החלטה שבמצב הנוכחי WMT עדיפה לדעתו על AMZN ורכש מניות WMT מוצא עצמו מופסד כ-3% בגלל דברי הנגיד שעל פי התיאוריות הכלכליות הייתה דווקא אמורה לעלות בגלל הודעת הנגיד.

חשבתם שכאן מסתיימות הבעיות של המשקיע? מה פתאום? המהפכות "דוחפות" ליצירת שווקים של אוליגופול, קבוצה של חברות ענק שמחזיקות בנתח גדול של הנישה ופעילות ה-M&A הולכת וגוברת. איך, לאחר שפתרת את כל הבעיות שהזכרנו, אתה מצליח לזהות את אותן החברות שהנהלותיהן תדענה כיצד להצטרף לאוליגופול באמצעות M&A והאם יצליחו?

אז צריך להסביר למשקיע הסולידי/הגיוני של 2018 למה עדיפה השקעה בסלים וקרנות על מניות בודדות???

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל 

תגובות לכתבה(86):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    שלמה, רק רציתי לומר תודה לכך שאתה עונה לשאלות של קוראים
    אלכס 07/03/2018 23:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין תחליף לניסיון, אז תודה שאתה נותן מניסיונך.
    סגור
  • 22.
    שלמה לגבי טראמפ והסחר
    אבי3 04/03/2018 17:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האם העניין באמת מסוכן?הרי ברור שארצות הברית ״תנצח״ אם תיהיה מלחמת סחר, מצד שני במלחמה יש מנצחים ומפסידים ועדיין שתי המדינות מאבדת חיילים,האם הניצחון של ארצות הברית בחמלה התיאורטית לא יהיה עגום?והשאלה ההגדולה היא, האם בכלל תיהיה כזו מלחמה?
    סגור
  • ראה תגובתי בנושא למאמר שכתב הפרופסור קרוגמן ב NY TIMES
    שלמה גרינברג 06/03/2018 15:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Thank you for participating on NYTimes.com. Your published submission can be found at this link: http://www.nytimes.com/2018/03/03/opinion/the-macroeconomics-of-trade-war.html?comments#permid=26199215
    סגור
  • תודה שלמה (: (ל"ת)
    אבי3 07/03/2018 08:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • Wtf? (ל"ת)
    יהודה 05/03/2018 06:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 21.
    מניית OHI וסקטור הריט הרפואי
    דן 04/03/2018 14:38
    הגב לתגובה זו
    6 0
    שלמה שלום, אני עוקב אחריך שנים ולומד ממך רבות על השקעות. נתקלתי במניית Omega Healthcare Investors (OHI ולא ברור לי איך קרן ריט נסחרת בתשואה של 10%. ספציפית החברה הזאת סבלה ממחיקה חד פעמית ברבעון האחרון, אבל בכלל כל תחום הריטים הרפואיים כמו SBRA, SNH, ועוד נסחרות בתשואות מאוד גבוהות וחלקן גם לאחר שסבלו מירידות בשנה האחרונה. זה נראה לי כמו תחום שיש לו פוטנציאל צמיחה (אני חושוב שגם כתבת עליו בעבר...) ולכן המחירים האטרקטיביים מפתיעים. מה דעתך?
    סגור
  • OMEGA
    שלמה גרינברג 05/03/2018 12:45
    הגב לתגובה זו
    7 0
    למה לא ברור לך? היחידות ירדו ביותר מ % 40 מתחילת 2015 ולכן התשואה הגבוהה. בקשר לירידות איני חושב שזה קשור במחיקה שהרי מספר אנליסטים נתנו רק לאחרונה המלצות מכירה לקרן. איני מכיר את החברה מקרוב ולכן לא בדקתי לעומק אבל זה לא מקרה נדיר, בטח לא התשואה שגם מאותתת שהשוק לא כ"כ מאמין בחברה.
    סגור
  • 20.
    פחחחח
    עמי 04/03/2018 00:51
    הגב לתגובה זו
    1 9
    מסטול מי שכתב את זה. הצמיחה איננה אינסופית אלא בועה אחת גדולה, וסופה להתפוצץ
    סגור
  • המסטול זה אתה ומולידיך
    שלמה גרינברג 04/03/2018 11:23
    הגב לתגובה זו
    6 3
    מי כתב שהצמיחה אינה סופית טמבל, למה שלא תקרא לפני שאתה מזיל שטויות
    סגור
  • תגובתך ל20
    משה 05/03/2018 21:56
    הגב לתגובה זו
    4 0
    איזה מין תגובה זו תת רמה .איזה מילים ומה אתה מקלל את ההורים שלו.איך האתר לא בודק את התשובות שלך.בושה וחרפה למי שנחשב לעיתונאי ותיק
    סגור
  • כרגיל אינך קורא על מה התגובה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/03/2018 15:27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • שלמה אל תתייחס. הוא לא שווה שנייה מזמנך (ל"ת)
    חמי 04/03/2018 14:00
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • אתם יודעים בכלל מי אני
    לחמי או תמי 05/03/2018 14:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאתם מציינים שאיני שווה שניה מזמנו? בעצם...אממממממ.....אני שווה הרבה הרבה שניות שהיצטברו במשך עשררות השנים לדקות ולשעות ולימים ולחדשים ואולי בסך הכל אולי שנים ושניינו יצאנו נישכרים..אז אל תיתנו לו עצות מטופשות ועלובות..אגב..הוא יודע להגיב לבד ולא צריך עייצאס גייבר עם אפים מנוזלים וחצ'קונים. היי שלמה. דרישת שלום חמה. הגד לילדים לקנח אפם.
    סגור
  • 19.
    האחד והיחיד
    אנליסט 03/03/2018 12:09
    הגב לתגובה זו
    6 4
    מזל שיש משהוא כמו שלמה שיודע לכתוב \להסביר \לפרשן ברמה גבוה עבודה יפה !!.
    סגור
  • מצטרף לנאמר.. שבוע טוב (ל"ת)
    שוגון 04/03/2018 06:58
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 18.
    כמו שכתבת שלמה: רק בתנאי שלא איזה מטורף יפוצץ הכל
    יונתן 03/03/2018 11:08
    הגב לתגובה זו
    2 6
    והנה זה לנגד עינינו. נשיא מטורף שלא מבין הרבה בכלכלה מצית מלחמת סחר עולמית. הכל מתוך גחמה כזאת או אחרת. איך אפשר לדעת מה יהיה כשיש מטורף כזה שמנהיג לא סתם מדינה אלא את המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם?
    סגור
  • יש לך בוחן מציאות ברמה מינוס חמש.
    כגן 05/03/2018 12:41
    הגב לתגובה זו
    8 0
    יש לו נסיון של מעל ארבעים שנה בעסקים, זה בנאדם ש"לא מבין הרבה בכלכלה"?
    סגור
  • נשיא מטורף שלא מבין הרבה בכלכלה מצית מלחמת סחר עולמית?
    שלמה גרינברג 04/03/2018 11:26
    הגב לתגובה זו
    11 1
    לא תהיה שום "מלחמת סחר עולמית" כי כול המאיימים בכך תלויים לפרנסתם בארה"ב וטראמפ יודע זאת ומנצל וזו זכותו המלאה.
    סגור
  • גם הרפובליקנים שהיו בעדו תופסים את הראש! (ל"ת)
    מישהו 05/03/2018 08:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא מספיק להיות צודק, צריך להיות חכם
    יוסי 04/03/2018 23:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגישה של טראמפ היא הגישה האמריקאית הקלאסית , של השריף שבא לעשות סדר בכוח החוק והאקדח. השאיפות של רוסיה וסין, מתנגשות בסדר הישן, ועלולות לגרור העולם למלחמת חימוש צבאית ולניסיונות לכופף ידיים דרך חסמים כלכלים (=ורוסיה מרגישה את הסנקציות האמריקאיות). עד שלא יושג סדר עולמי מוסכם חדש, האפשרות לגלישה לעימות צבאי היא אפשרות שאסור לפסול אותה.
    סגור
  • לפזר השקעה ולתבלן גם עם נדלן
    טרי 04/03/2018 06:57
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא הכל במניות ובשוק ההון
    סגור
  • ומהיכן שאבת אמירה זו?
    שלמה גרינברג 04/03/2018 11:29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ראשית אתה צודק ואני כך כותב ושנית גם ההשקעה בנדל"ן נעשית במניות ובאמצעות שוק ההון בעיקר.
    סגור
  • מטורף?
    דב 03/03/2018 19:30
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אם הנשיא הזה, טראמפ, מטורף, מעניין לאיזה חלק של המין האנושי אתה שייך.
    סגור
  • חחח... תשאל את האנשים הכי קרובים אליו.
    מישהו 04/03/2018 12:45
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ואז תדע שצדקתי
    סגור
  • 17.
    אופקו -17% במסחר המאוחר
    ראמי 02/03/2018 10:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חרא נייר. חרא חברה
    סגור
  • היא נסחרת עדיין בארץ?
    סטיב 02/03/2018 10:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם כן זה שווווב יפיל את המדדים העלובים פה בארץ.
    סגור
  • כן לצערנו. היא בארביטראז שלילי 7% (ל"ת)
    ירדן 04/03/2018 06:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    יפן צללה יותר מוול סטריט
    גור 02/03/2018 10:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה ראשית תודה על הכתבה.שנית אשמח אם תוכל לכתוב בעתיד(הקרוב) על יפן והודו, כהשקעה כללית בתעודת סל, לאו דווקא מניות ספציפיות. תודה
    סגור
  • הוא הוכיח מספיק. להסתכל עליו בעיניים האלה אומר יותר
    איחטיאנדר 02/03/2018 18:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עליך מאשר עליו.
    סגור
  • כמובן שהתגובה היתה ל-15. (ל"ת)
    איחטיאנדר 06/03/2018 20:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כתבתי לא מעט עליהן ואשוב לשם בקרוב (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/03/2018 15:53
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 15.
    באפט לא מכה כלום כבר 10 שנים
    U 01/03/2018 22:28
    הגב לתגובה זו
    1 9
    תשואה זהה ל spy או הבדל זניח. האיש כבר לא יודע לבחור מניות, נופל בכל מקום- טסקו, אי בי אם, ולס פרגו, השקעה הזויה בטבע
    סגור
  • הוא ממש לא צריך כבר להכות כלום
    יו הפוך 02/03/2018 09:58
    הגב לתגובה זו
    9 0
    ולא צריך להוכיח כלום.
    סגור
  • 14.
    תעודות סל יורדות כמו המדדים. האם זו נחמה? (ל"ת)
    מאיר 01/03/2018 20:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כן, מדובר בנחמה הנדל, הזמרת המהוללת.
    רז 05/03/2018 12:42
    הגב לתגובה זו
    7 0
    היא אשמה בכך.
    סגור
  • לא נכון. זאת הזמרת נחמה רז..קרובה אלייך? (ל"ת)
    לרז 05/03/2018 13:11
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • התבלבלת עם רוחמה רז, אבל סלחתי לך.
    יענקל'ה רוטבליט 06/03/2018 11:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    .
    סגור
  • 13.
    מאוכזב קשות
    זהבי זהביסקי 01/03/2018 20:19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    השוק יורד (התיקון בסוף ינואר תחילת פברואר) השוק עולה - הזהב יורד. שלא לדבר על תעודות הסל על חברות כריית הזהב.
    סגור
  • ממי או ממה אתה מאוכזב?
    איחטיאנדר 02/03/2018 18:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מזהב? אין שום סיבה להיות מאוכזב ממנו. הוא לא 'מפיק' שום רווח. אין בתוכו גדילה. הוא לא עסק.
    סגור
  • 12.
    חייב לציין שבעקבות כתיבתו של שלמה, בשנים אחרונות...
    איחטיאנדר 01/03/2018 19:46
    הגב לתגובה זו
    7 1
    קבלתי החלטה להעביר את רוב תיק ההשקעות שלי, 80% ממנו, לתעודות סל למינהם. עובד על זה במהלך השנתיים האחרונות. מים, סייבר, רפואה, קצת נדלן, אירופה וסנופי כמובן. נחיה ונראה :)
    סגור
  • שים עין על הגרביים והחשמל (SOXX\XLU)
    ארז 02/03/2018 00:47
    הגב לתגובה זו
    9 0
    .
    סגור
  • האם קונה בשקלים ת.סל בארץ או ב$?
    סטיבן 01/03/2018 22:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני הייתי שמח לקנות את hack. Cgwויתר הסלים האמריקאים.. אבל רוב הכסף בשקלים וממש יקר להמיר ל$
    סגור
  • ממש לא יקר להמיר
    פעם אחת ודי 01/03/2018 23:33
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ממירים פעם אחת ומחזיקים את הסכום בדולרים (כשמוכרים מניה משאירים את הכסף בדולרים).
    סגור
  • אבל הדולר נחלש מול השקל, ומי שהשאיר הכסף בדולרים הפסיד
    יוסי 02/03/2018 22:10
    הגב לתגובה זו
    0 3
    השקל התחזק מול הדולר בשנים האחרונות ב-20% לפחות. כך שכל השקעה במשהו שנקוב בדולר, הביא הפסד למשקיע.
    סגור
  • בפירוש לא נכון ואין לי מושג מהיכן הבאת את זה.
    רז 04/03/2018 10:28
    הגב לתגובה זו
    14 0
    .
    סגור
  • 11.
    שלמה אחלה מאמר. מדוע cgw ירדה 10%
    דובי 01/03/2018 18:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בימים האחרונים מתקנת מטה.האם יש סיבנ גלויה או פשוט מימושים טבעיים מהעליות האחרונות לדעתך?תודה מדובי
    סגור
  • כי יש יותר מוכרים מקונים כרגע (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/03/2018 14:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • למה הכל ירד לאחרונה? (ל"ת)
    אבי3 01/03/2018 20:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מזה שאלה חכמה. נירה לי אתה גאון מה אתה מחכה שהוא
    מתוק אליהו 02/03/2018 22:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יענה לך?
    סגור
  • יש הבדל בין תעודה סולידית לתעודת סייבר (ל"ת)
    דובי 02/03/2018 09:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • המדדים ירדו הרבה החודש (ל"ת)
    אבי3 03/03/2018 22:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    שאלה
    עמי 01/03/2018 17:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם לדעתך יש קורלציה בין תשואות האג"חים לבין התשואות ה-ETF של ה-REIT? כמו BRG, SPG, STOR...
    סגור
  • בתיאוריה צריך להיות קשר
    שלמה גרינברג 02/03/2018 14:12
    הגב לתגובה זו
    10 0
    שהרי הריטי"ם נחשבים בעיקר כמכשירי הכנסה ולכן התשואה שם קובעת. יחד עם זאת לכול אחד מהסלים שציינת מבנה שונה ולכן התנהגות שונה
    סגור
  • 9.
    האם יש סל על אינטיליגנציה מלאכותית? (ל"ת)
    יוסי 01/03/2018 17:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • יש רבים אבל
    שלמה גרינברג 02/03/2018 14:19
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לא כולם ממש ממוקדים כי ה AR, כפי שנכתב בכתבה, עדיין אינו מוגדר כנישה. ישנו BOTZ (Global X Robotics & Artificial Intelligence Thematic ETF) שעליו כתבתי מספר פעמים. עצתי שתלך לגוגל ותגולל " AR ETFS" ואז תעשה מחקרון. למשל באתר ה ETF לך למאמר http://etfdb.com/themes/artificial-intelligence-etfs/ ותמשיך משם
    סגור
  • BOTZ
    רז 02/03/2018 00:49
    הגב לתגובה זו
    3 0
    .
    סגור
  • וגם robo (ל"ת)
    סיוון 02/03/2018 10:44
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 8.
    באפט
    משה 01/03/2018 17:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כיצד ניתן לראות אם באפט עושה יותר ממדד הנאסדק.מניית brkb עשתה פחות בשנה האחרונה והרבה פחות בחמש השנים האחרונות תודה
    סגור
  • תבדוק בעיון
    שלמה גרינברג 02/03/2018 14:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    BRK.B היא המניה השנייה של באפט, BRK.A היא העיקרית. בכול מקרה, המניה עשתה הרבה יותר מה S&P ב 5 השנים ודי בדומה בשנה האחרונה
    סגור
  • באפט
    משה 06/03/2018 17:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מצב שהמומחה הדגול יודה שהוא טעה ואני לא בפעם הראשונה ולא היחידי שהעיר לך על כך.מי שמעיר לך חוטף.עודף יהירות והתנשאות גם בזקנתך
    סגור
  • באפט
    משה 05/03/2018 21:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה הוא זה שכותב ללא בדיקה שתי המניות עלו באופן זהה ב5 השנים האחרונות ובשום שלב לא עלו יותר מהנאסדק.בושה.
    סגור
  • 7.
    דוחות אורמת דעתך?
    פסח 01/03/2018 16:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יורדת 7% למרות שיא מכירות ?תודה רבה שלמה
    סגור
  • הדיו על הדוחות עוד לא יבשה, המתן בסבלנות (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/03/2018 14:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • מצטרף לשאלה.
    איחטיאנדר. 01/03/2018 19:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תודה.
    סגור
  • 6.
    מאמר נפלא,תודה (ל"ת)
    משה 01/03/2018 16:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    שלמה למה השוק הישראלי כל הזמן יורד?
    גרי 01/03/2018 16:09
    הגב לתגובה זו
    17 0
    שהאמריקאי עולה טס. פה עולה 0.2שהאמריקאי יורד 1% פה יורד 2.4%ביזיון ששווה ועדת חקירה. מישהו גונב אותנו בארביטראזים
    סגור
  • כי הוא מושפע מהתנודות בארה"ב.
    רז 02/03/2018 00:50
    הגב לתגובה זו
    6 0
    .
    סגור
  • מושפע מארה"ב אבל בעיקר לשלילה
    שיר 02/03/2018 10:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשיש עליות הוא בקושי בקושי עולה שברי אחוז אבל בירידות הוא טס למטה.משהו תמוה מעט בעיני, בעיקר בשנתיים שלוש האחרונות פה בבורסה בארץ.
    סגור
  • טבע (ל"ת)
    אבי3 01/03/2018 22:00
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • עד ששלמה יענה-לדעתי בגלל הפוליטיקה ומצב ביטחוני (ל"ת)
    מאיר 01/03/2018 20:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • חביבי, אולי אתה לא צריך לסחור... (ל"ת)
    איחטיאנדר 01/03/2018 19:48
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • צריך או לא צריךלסחור אני שם לפני שנולדת
    גרי 02/03/2018 10:50
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ובכמה שנים האחרונות יש סטיות בין המדדים המובילים (ת.סל על המדדים( בארהב מול כל מיני תעודות מחקות מדד וסלים פה בארץ. אז ברור שיש!! אבל בשנתיים שלוש האחרונות הסטייה לא נראית טוב. משהו מ..ס..יח שם
    סגור
  • רגע בשנתיים שלוש האחרונות?
    אבי3 03/03/2018 22:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאז שטבע התחילה להתרסק?אין סיכוי...
    סגור
  • מה זה רגע בשנתיים? (ל"ת)
    לאבי 05/03/2018 13:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    כל מיני מומחים שמכנים את עצמם משקיעי ערך
    יובל 01/03/2018 16:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משקיעי ערך... אבל קונים אמזון במכפיל 40000..
    סגור
  • מה זה משנה המכפיל מכפיל זה תווית של אנשים ....
    ליובל 05/03/2018 09:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שמדביקים למניות כדאי לנסות לדעת את פוטנציאל הצמיחה שלהם אבל מכפיל זה עדין לא אינדיקציה למניה המחיר של המזון אולי גבוה מתיאוריה אבל זה לא אומר- פוטנציאל הצמיחה שלה עדין טוב היא נכנסת להרבה שווקים וארצות ועוד ידה נטויה
    סגור
  • 3.
    תודה שלמה לא עדיף סל אחד שיש בו הכל
    ספיר 01/03/2018 15:07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למשל תעודת vt או spy. או דומהעל כל מיני סלים לפי תחומים?
    סגור
  • תראה בעיקרון כן אבל...
    אבי3 01/03/2018 20:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני אסביר לך משהו שקשור גם למה שנאמר בתגובה אחרת פה על הדור הישראלי,למה הבורסה בארץ(תא 35) לא עלה כמו השוק האמריקאי?תשובה-מניות הפארמה ובמיוחד טבע, נכון?לחברות הללו משקל רב בבורסה והירידה של טבע במיוחד השפיעה על הבורסה שלנו.יפה בוא ניקח את זה על ארצות הברית, להבדיל אלפי הבדלות , גם s
    סגור
  • חלק מהתשובה שלי נמחקה מישום מה
    אבי3 01/03/2018 22:00
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אז בקצרה כי אין לי רצון לכתוב את שוב.הבורסה באמריקה, נשלטת בחלקה הגדול על ידי סקטור הטכנולוגיה כמו בארץ על ידי טבע, אז כאשר משהו אחר עולה לדוגמא שבבים אתה כמעט לא מקבל את העלייה שלו מה s
    סגור
  • 2.
    יופי של כתבה ושאלה לגבי סלים.
    בינו 01/03/2018 15:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שואל ברצינות לא בציניות.אפשר לקנות botz. Snsr. Xlv. Vgtוללכת לישון ל10-15 שנה ??תודה
    סגור
  • ההחלטות הן שלך (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/03/2018 14:28
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • כמה סלים שאספתי עם השנים לזמני תיקון-
    טל 02/03/2018 00:55
    הגב לתגובה זו
    8 0
    vnq, xlu, xli, xlv, soxx, wood, xlp, finx לחלקם דיבידנד מכובד.
    סגור
  • לא בהכרח הסלים הללו אבל בעיקרון כן (ל"ת)
    אבי3 01/03/2018 22:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    שלמה אתה צודק אבל
    אבי3 01/03/2018 14:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    משקיע שאתה מדבר עליו משקיע לטווח ארוך ולכן אני לא בטוח שישנה בעיה שהוא מאבד 3 אחוז ביום על וולמארט או משהו כי זה לא חשוב לו.לדעתי זה יותר תלוי בכמה יש לך להשקיע אם אתה משקיע סכום אפילו של 100 אלף תלך על 10 סלים (נניח), אם יש לך 500 אלף אתה בהחלט יכול ללכת עם מניות לטווח ארוך(שגם הם יוחלט על פי סגנון של סקטורים).
    סגור
  • ל3 לא הבנתי כלום אולי אתה הבנת מה כתבת?
    שלומיקו 03/03/2018 17:08
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אחי תיפגש עם שלומי הוא תותח הוא יסביר לך הכל הוא שם את באההפט בכיס הקרטן למרות אני חושב הוא יותר רטן מממנו בכמה שנים אולי חמש אולי יותרבכל מקרה גם שלמה מכיר את החברה האיסלנדית שמנצחת שבעים וחמ אחוז מהסרטנים בממוצע99.80 אחוז הצלחה.אם הוא יסכים לצ'פר אותך בשם אז תוכל להביא מכה תנסה מ'כפת לך גיסי
    סגור
  • היי חמוד, אולי תנוח כבר, אין לך חיים?
    אבי3 03/03/2018 22:51
    הגב לתגובה זו
    7 3
    או שאתה חיי בסרט שאתה מצחיק מישהו....בכל מקרה אם אתה חוזר על בדיחה כמה פעמיים זה לא הופך אותה למצחיקה יותר, או את מה שאתה אומר לחכם יותר.לכן טרול חמוד , לך תראה סרט תנוח ותחזור שתתנהג יותר חכם ממישהו בכיתה א׳, יום טוב לך אדוני
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות