תכנית פינוי שדה דב תבוא על חשבון דרום ת"א?
מה משמעות ההחלטה מבחינת הבירה הכלכלית של מדינת ישראל והאם האלטרנטיבה של חולדאי עדיפה יותר?
תל אביב עם שדה דב או עם שרות דב? ההחלטה לפנות את שדה דב ובמקומו להקים כ-16 אלף יחידות דיור חדשות, כ-600 אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-2,000 חדרי מלון, היא בעליל שרות דב לבירה הכלכלית של מדינת ישראל. וגם, כמי שרואה את עצמה במובנים רבים כ"עיר עולם" בינלאומית, ההחלטה תפגע בה כלכלית ומיתוגית ובמיוחד בהתקדמות ההתחדשות העירונית באזורים הוותיקים.
לעומת זאת, הצעת ראש העיר רון חולדאי להותיר את שדה דב על מקומו, לצמצם את הבנייה לכ-8,000 יחידות דיור, ולבטל הן את בניית שחי המסחר והן את בתי המלון, הינה, לטעמי, לא רק הגיונית ונכונה, אלא גם מתבקשת מכל הבחינות, הן כלכלית, הן אורבנית והן ביטחונית, כמו גם תומכת בהמשך ההתחדשות העירונית.
מפגע בטיחותי או צורך חיוני?
הטיעון הנפוץ והמקובל של חסידי תכנית פינוי שדה דב, הינו שמדובר בעתודת הקרקע הגדולה האחרונה שיש לתל אביב, שצריך לנצל את זכויות הבנייה עד תום וששדה תעופה בלב ליבה של עיר מהווה מפגע בטיחותי, אקולוגי, יוצר רעשים בסביבת מגורים מובהקת והינו דיסוננטי להתפתחות הטבעית של תל אביב מציר אבן גבירול צפונה.
כמי שמתגורר ממש בסמוך לשדה דב, בשכונת כוכב הצפון, אעיד על כך שאין טעות גדולה מזו. השדה לא רק שאינו מהווה כלל ועיקר מטרד במקומו הנוכחי, הוא אף משמש בזמנים רגילים רבבות תל אביבים ותושבי ערים סמוכות שרוצים לטוס לאילת, והעתקתו הצפויה לנתב"ג תפגע לא רק בהם, אלא גם, ובעיקר, בתיירות לאילת, ובעתות חירום, כמובן, יהיה תמיד צורך בשדה תעופה נגיש וזמין.
יתרה מכך, תראו לי עיר בינלאומית גדולה אחת בעולם, שאין לה שדה תעופה בתוכה, או בצמוד אליה, בין אם מדובר בלה גווארדיה בניו יורק, לונדון איירפורט, אורלי ולה בורז'ה בפריז, לינטה במילאנו והרשימה עוד ארוכה. אין לי צל של ספק שהעתקת השדה, תביא עימה, ובנוסף למה שציינתי, גם פגיעה כלכלית ומיתוגית כזו או אחרת בתל אביב.
"צפון עשיר" ו"דרום עני" - האם התכנית דווקא תגדיל את הפער?
ולגבי הטיעון, החשוב לכשעצמו, של היעדר ניצול זכויות קרקע. ראשית, כחסיד מובהק של התחדשות עירונית, אני סבור שדווקא העתקת השדה ממקומו והניסיון לקדם כמות אדירה של יחידות אדירות סביב המתחם שיתפנה, תביא לפגיעה בהתחדשות העירונית בלב תל אביב, בצפון הישן ובאזורים נוספים, ודווקא בעיתוי בו סוף סוף מקדמים בה התחדשות עירונית באופן משמעותי, כפי שהוחלט לאחרונה לגבי הרובעים 3 ו-4 בצפון הישן.
שנית, תכנית פינוי השדה תסיט את עיקר כובד המשקל בפיתוח תל אביב בעשורים הקרובים לכיוון צפון-מערב, ותבוא, במישרין, על חשבון התהליכים המשמעותיים המתרחשים כעת ברובעים הדרומיים של תל אביב, רובע 7 (יפו), רובע 8 (התחנה המרכזית/פלורנטין שפירא) ורובע 9 (השכונות הדרום מזרחיות, יד אליהו, התקווה, כפר שלם) ותחדד עוד יותר את הפער בין "צפון עשיר" ל"דרום עני".
שלישית, פשרת חולדאי המדברת על כ-8,000 יחידות דיור הינה בהחלט תוספת דיור משמעותית ומספיקה לביקושים שיהיו באיזור זה בעשורים הקרובים, ובמיוחד לאחר קידום שכונות חדשות בעשורים האחרונים דוגמת רמת אביב החדשה, הגוש הגדול, ג' החדשה, ל' החדשה ועוד.
רביעית, בד בבד ניתן יהיה בנקל לבזר את יתר ה-8,000 יחידות דיור שיתבטלו בתכניות משיקות דוגמת תא/3700 מתחם גלילות ועוד. זה גם יחסוך סכומי עתק שיושקעו בתשתיות, ובסופו של דבר הן מבחינת נדל"ן והן כלכלית, תכנית חולדאי תהיה הרבה יותר נכונה.
לסיכום, אדגיש כי אני רואה בהחלטה אם לפנות או לא לפנות את שדה דב לא רק החלטה נדל"נית גרידא, אלא גם החלטה אסטרטגית כבדת משקל לגבי עתידה של העיר העברית הראשונה - האם פניה לקדם בנייה מופרזת וחסרת הגיון של שכונות ענק פרבריות בצפונה, או לשים דגש על התחדשות עירונית הן בצפון הישן, הן בלב העיר והן ברובעים הדרומיים?פינוי שדה דב, בכך אנוכי בטוח, יפר את האיזון.
הכותב הוא ארז כהן, שמאי מקרקעין ולשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין ובעלי משרד השמאות "זאב כהן ארז כהן"
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
14.סע לאילת באוטובוס. מתפלצן ליאביחי 14/07/2018 14:47הגב לתגובה זו1 1יש את נתבג ויעשו שם מתחם לטיסות פנים במקרה הצורך. ראש עירית אילת מתלונן שצריך את השדה בשביל שרותי רפואה טובים. אתה ראש עיר. יש לך בית חולים בעיר. למה שלא תשקיע שם כסף? למה לא לשדרג את יוספטל?סגור
-
לשדרג את יוספטל? ואיזה רופא רציני יסכים להתנייד לשם?ארז 17/07/2018 07:56הגב לתגובה זו1 0בניגוד למה שכתבת, נתבג כבר הוכרז כלא מתאים על ידי הדרגים המקצועיים בתעופה בארץ. הוא ״סתום״ כבר היום ללא 30 התנועות ביום הפועלות בשדה דב ושהיו אמורות לעבור אליו.סגור
-
13.שדה תעופה ממש בתוך העיר זה מפגע מסוכןאיתן 10/07/2018 09:30הגב לתגובה זו2 3בכל העולם שדות תעופה מחוץ לערים צריך להמשיך להגדיל את הצע הדירות גם שפותרים את בעיית הביקוש בבניית דירות אז הפתרון לא טוב יש בעלי אינטרסים שרוצים שהמצב של עליית מחירי הדירות יימשך בכל מחיר - חבלסגור
-
12.פינוי השדהאפי 09/07/2018 09:36הגב לתגובה זו4 6דעתך לא מעניינת ולא משכנעת.הייתי רוצה לשמוע את דעתך באים היה לך קרקע פרטי והיום אומרים לך שאתה לא יכול לממש את זכותך המלאה להגשים את חלומך.אתה אינטרסנט.חכם על אחרים.סגור
-
ואותך רק הכסף שירשת מעניין ולא טובת כלל תושבי ישראל.ארז 09/07/2018 14:21הגב לתגובה זו5 3גם כביש 6, אוניברסיטה תל אביב, איכילוב, ולמעשה כמעט כל תשתית גדולה יושבת בחלקים מסויימים על אדמות פרטיות. אנחנו למזלנו חיים במדינה מתוקנת שראשיה צריכים לחשוב על טובת כלל אזרחי ישראל, שיקולים בטחוניים, תשתיות תחבורתיות וכו׳ ואחרון חביב זה אתה-יורש הקרקע שעשוי להיפגע למרות שנכון היה לפצות אותכם בדרך כל שהיא.סגור
- טען עוד
-
11.מדוייק! - כל מילה נוספת מיותרת. (ל"ת)ארז 09/07/2018 06:00הגב לתגובה זו6 4סגור
-
10.נמל התעופה היתרו רחוק מלונדון כשעה נסיעה במכוניתצורך חיוני??? 08/07/2018 21:43הגב לתגובה זו4 4גם נמל התעופה שרל דה גול רחוק מפריז כשעת נסיעה במכונית.סגור
-
ולכן ללונדון יש 10 שדות תעופה שחלקם בעיר,ארז 09/07/2018 14:23הגב לתגובה זו5 1לפריז יש את לה בורז׳ה, ולמעשה לכל עיר מתוקנת, יש את השדה המוניציפלי שלה.סגור
-
9.דירהדירה 08/07/2018 20:43הגב לתגובה זו0 2רובע 9 זה אזור של בנינים בני 60 ומעלה ללא מקלטים ללא ממדים מערכת ביוב קורסת מערכת חשמל ללא ארקות לביקורת חברת חשמל התחדשות עירונית תמורת 215 דירות והקמת מגדלים עד 2500 דירות חדשות .. ראש ממשלת תל אביב ומהנדס ממשלת תל אביב מסרבים לחתום ישכבר תוכנית מתאר יש קבלנים יש יזמים הסיבה הצפון נעשיר עלוול להפגע מהדרום העני שחלילה מחירי הידות בתל אביב ירדו לכן תרשמו לפניכם אם חלילה אחד הבניין יקרוס אחד אחד הדיירים יתחשמל אתבע את רון חודלאי ואת מהנדס העיר ואת מועצת תל אביב על הריגה התרשלות אני במקצועי עורך דין כתבהתביעה כבר מוכן אצלי.. מקקוה שהמערת תפרסם את תגובתיסגור
-
8.דברי הבל (ל"ת)שוקי 08/07/2018 16:07הגב לתגובה זו2 6סגור
-
7.כוכב הצפון לא בטווח המטרדג׳סיקה 08/07/2018 15:16הגב לתגובה זו4 7סע 150 מטרים צפונה ותרגיש במטרד. חוסר אחריות להפיץ שקרים כאלה בכתבה. אם אתה באמת שמאי אז אתה עובד בטח עובד עבור בעל אינטרס להשאיר את השדה. לא יכול להיות ששמאי עם אחריות מקצועית לנתונים מסתיר את העובדות החשובות ביותר כמו למשל ריח הדס״ל שממלא את שכונת נופי ים. רעשי מנועי מטוסים בשבתות ולילות. פשוט בדיחה שביזפורטל נתנו לך לפרסם.סגור
-
על חשבון הפיתוחבוודאי שהוא בעל אינט 08/07/2018 16:27הגב לתגובה זו4 4פיתוח הארץ וטובת הציבור לא בא בחשבון,רק המושחתים והמקורבים.סגור
-
6.אנחנו גרים בקריית אונושדה דב לא נוח 08/07/2018 15:14הגב לתגובה זו4 2לא היינו באילת 7 שנים ולא מתכוונים לנסוע לשם ,אין מה לחפש שם ושדה דב בכלל נמצא בצפון תל אביב על האדמה הכי יקרה בארץ ,סתם איזור לא מפותח ומוזנח. ישראל הייתה מזממן צריכה לעשות רכבת לאילת אבל אינטרסנטים מארקיע ומקורבים לא מוכנים להשקיע..רצו בזמנו שסינים ייבנו מסילה אבל למה שאגד וארקיע יסכימו ?למה שהסינים יסכימו אם כל הזמן נופלים פועלים מבניינים?סגור
-
ישראל לא בנתה מסילה לאילת מסיבה עיקרית אחתסימפל 09/07/2018 02:37הגב לתגובה זו1 0לחץ של מצריים על הממשלות הפחדניות של ישראל שלא להתחרות בתעלת סואץ.סגור
-
5.לונדון פריז רומא ניו יורקבארץ 08/07/2018 15:11הגב לתגובה זו5 4מנסים לחקות את השדות תעופה בעולם...כולה מדינה של מטר על מטר ,בקיצור לא יפסיקו כאן לבלבל את המוח כי יש כמה אינטרסנטים שלא מפתחים את הארץ לטובת הציבור אלא לטובת הנאותיהם של המקורבים והמו שחת יםסגור
-
4.אילת לא תלוייה בשדה דבשדה דב לא משרת 08/07/2018 15:09הגב לתגובה זו7 7השדה הזה משרת את המקורבים בשדה התעופה ,ראש עיריית תל אביב שהיה טייס בעבר,המקורבים שלו עיריית אילת וחלק מהתושבים שם . בעלי הקרקע והתושבים שם לא נספרים כי הבריונים מסובבים את כולם על האצבע .סגור
-
3.תושבת נופי ים שסובלת משדה התעופהגליה רומנו לובטון 08/07/2018 14:49הגב לתגובה זו5 7כתושבת האזור , אני ורבים משכניי סובלים מרעש השדה ומזיהור אוויר ורוחות מזהמים הנגרמים מפעילות השדה כמו כן ילדיי לומדים בבית הספר ואשכול הגנים הממוקמים על נתיבי ההמראות והנליחיתות הנתונים אינם . שדה התעופה הבינלומי לוד נמצא כ19קמ מהעיר ומספק שירות ומהנה קרוב לעיר ת"א כמו ברוב הערים בעולם אם קרוב ביותר. תוכנית חולדאי אינה מענה טוב יותר ועל כך נתנו את הדעת בדיון ארוך בוועדה המקומית לפניי כשלושה שבועות . אם תוכנית חולדאי תאושר( מקווה מאוד שלא) זו תהיה בכייה לדורות ,כולל אותך.סגור
-
אז איך את מסבירה את זה שוועד תושבי שיכון ל ועוד הרבהארז 09/07/2018 21:52הגב לתגובה זו3 5תושבים מסביב לשדה , תומכים בהשארתו.? דברי בשם עצמך, רוב תושבי השכונות מסביב לשדה דב מעדיפים את שדה התעופה ותכנית חולדאי על פני נוף ומפגעים שיהיו כתוצאה מהבניה המתוכננת במידה וחלילה השדה יפונה.סגור
-
2.אתה כתב ברמה נמוכה ביותרתושב 08/07/2018 14:10הגב לתגובה זו7 7השדה מזהם אויר בדלק סילוני מסרטן צמוד לגנים ובית ספר. השדה יושב על פיתוח פארק ירוק שאפילו לא ציינת. לך מפריע הבניה כי זה מול הבית שלך, חשיבה אגואיסטית. ולשקר אין רגליים, אז חמה לרשום שאין עיר בלי שדה שזה הפוך. אין עיר בעולם עם שדה צמוד, שדה התעופה שאתה וחבריך הטייקונים נשענים עליו הוא לונדון שממוקם 9 ק"מ מהעיר, ויושב בפרבר מול שכונת עוני עם זיהום מטורף שנכתה עליו בכל מקום.סגור
-
זה פשוט לא נכון!, את טועה ומטעה!ארז 09/07/2018 06:10הגב לתגובה זו7 1כל מה שכתבת, רק הפוך!סגור
-
1.דעה מוטה ומכורהאדוה 08/07/2018 13:49הגב לתגובה זו7 6קודם כל אני במקומך הייתי בודקת את הטענות לפני פירסומן במקום לכתוב שטויות כל שדות התעופה שהזכרת רחוקים לפחות כמה קמ מבתי מגורים בעוד שדה דב ממוקם 100 מטר מגני ילדים ובית ספר. אז נא לרדת ממגדל השן לשטח ולהריח את אדי הדלק!סגור
-
זה פשוט לא נכון!, את טועה ומטעה!ארז(טייס) 09/07/2018 06:04הגב לתגובה זו7 3לונדון סיטי נמצא במרכז לונדון מטרים ספורים מבנייני מגורים, כנל ניס, ג״נבה, רומא צ׳מפינו, ואן נאיס בלוס אנגלס, ביגן היל בלונדון, לה בורז׳ה בפריז, ועוד אין ספור דוגמאות לשדות תעופה עירוניים שאני טס אליהם.סגור
-
שמאישכן 08/07/2018 15:32הגב לתגובה זו3 5אם אתה שמאי . אני לא הייתי נותן לך לעשות שמאות אצלי בשרותים. תכנס לעוק הענין תראה מה רצו לעשות במקום. ומהבעלי אינטרסים ובעלי הון רוצים לעשות עוד שכונת לשינה בלבד. תבדוק ןתחשובסגור