אנגלו-סכסון על היסטריית הפקקים בציר הרכבת הקלה - "כרישי הנדל"ן מריחים דם"
היום (א') החלו עבודות הקמת הרכבת הקלה ובמהלך 6 השנים הקרובות (בגישה אופטימית) החיים של תושבי גוש דן הולכים להיות קשים, אפילו קשים מאוד, וניתנה לבעלי הרכבים המלצה לא להתקרב למרכז העיר בשנים הקרובות ולהשתמש בתחבורה ציבורית.
סגן שר הפנים, ח"כ ירון מזוז, פנה לראש עיריית תל אביב רון חולדאי בבקשה להקל בתשלומי הארנונה לעסקים הקטנים הפעילים לאורך הציר. לדבריו, "בשנים הקרובות העסקים הנמצאים בקרבת מקום לאתרי הבנייה עתידים להיפגע קשות, אפילו עד כדי הפסקת פעילות העסק לחלוטין. כידוע, העסקים הקטנים הם עוגן עיקרי בכלכלה הישראלית, ובעיר תל אביב בפרט. אסור לעירייה להפקיר את בעלי העסקים ללא מענה ראוי, יש לבחון מתן הנחה משמעותית בארנונה לעסקים, ואף לבחון פיצויים או נקיטת צעדים לעידוד הצריכה בעסקים אשר עתידים להיפגע".
אספן גרופ עוזבת את האזור
חברת
אספן גרופ
-0.26%
אספן גרופ
620
-0.26%
בסיס:621.6
פתיחה:621.6
גבוה:621.6
נמוך:620
תמורה:24,645
לעמוד ציטוט
חדשות
גרפים
פרופיל חברה
המלצות
כתבות נוספות בנושא:
צפויה לעזוב בקרוב את מגדל רובינשטיין, הנמצא בסמוך לגשר בית מעריב, בלב ציר הרכבת הקלה. גיא פרג, יו"ר חברת אספן גרופ, אמר ל-Bizportal: "אני רואה מה קורה מסביב, כל בעלי העסקים מודאגים. מדובר באזור מאוד מרכזי בתל אביב ועל תקופת עבודות של 6 שנים שעשויה לגלוש ל-7-8 שנים ואף מעבר לכך. סגירת צומת בית מעריב עם כל המשרדים ובתי עסקים זה לא דבר שהוא מה בכך".
פרג ציין כי "יצא לנו באופן מקרי שהחוזה שכירות של המשרדים שלנו מסתיים בתקופה הקרובה, היה לנו ברור שלא נשאר באזור, גם בגלל העובדים וגם בגלל האורחים, אני לא רואה איך אוכל להביא אותם לאזור במצב הזה".
אספן תעתיק את משרדייה ל-500 מ"ר במגדל אדגר ביד אליהו – "רצינו להישאר עדיין בתל אביב, לא לצאת ממרכז העניינים. נכון שנרגיש גם שם את הפקקים, אך המצב יהיה קצת יותר טוב בהתחשב בכך שנשב ליד הכניסה לנתיבי איילון בצומת לה גאוורדיה".
לגבי ההשפעה על שוק המשרדים, אמר פרג: "אין לי ספק שנראה ירידה במחירי השכירות באזור, מי שלא יהיה חייב להישאר באותם המקומות ייצא משם. אם לא ייתנו הקלות בנושא הארנונה לבעלי העסקים לא תהיה להם ברירה – יהיו חייבים להוריד מחירים. הולך להיות שינוי מאוד מהותי בדרכים, מאמין שבהתחלה כולם יהיו בשוק, אבל בסוף השוק יצטרך לאזן את עצמו".
תמר אבידן, סמנכ"לית שיווק של חברת רד בינת נכסים, אומרת כי "באופן כללי, שכר הדירה של משרדים שנמצאים על תוואי העבודות של הרכבת הקלה עלולים לרדת אפילו בכ-50%, כמובן בכפוף ליעילות הפתרונות שהרשויות יציעו, קושי נגישות ברכב פרטי ללא ספק פוגע קשות בערך הנכס. אם ניקח לדוגמה את ציר בגין, שכר הדירה הממוצע היום עומד על כ-100 שקל למ"ר, ועלול להיחתך בחצי בתקופת העבודות. צריך לזכור ששוכרים שנמצאים באמצע חוזה ולכן שכר הדירה שלהם בשלב זה לא ישקף את הירידות, אולם עשוי להשתנות בהמשך כאשר יגיעו לנקודה בה יצטרכו לקיים מו"מ לתקופת הארכת החוזה".
שוכרים מוכנים לעזוב את תל אביב
אורן גלזר, מנכ"ל משותף באנגלו סכסון ת"א ומנהל המחלקה המסחרית, אמר: הולכת להיות פגיעה כלכלית קשה בשווי שכר הדירה, אנחנו מזהים בחודשיים האחרונים מודעות של שוכרים לעבודות הפיתוח של הרכבת, וכתוצאה מכך כוונה לצאת מאזורים אלו. אין שוכר שלא מתייחס לסוגיה הזאת, הם מוכנים לצאת מתל אביב ועוברים גם לאזורים כמו רמת הח"יל ונמל ת"א. תופעה נוספת בה אני מתחיל להיתקל היא כל מיני גורמים שמנצלים את הורדת המחירים – פנתה אלי חברה גדולה שרוצה למצוא בניין עצמאי לחוזה ארוך של 15-20 שנה כדי להרוויח את המחירים".
"כרישי הנדל"ן מתחילים להריח דם ולזהות עסקאות זולות באזור, אומנם קצת מוקדם לדבר על תופעה מוחצת, אך בהחלט מתחילים לראות סימנים, נדל"ניסטים שמתחילים לרחרח ומחפשים דרכינו עסקאות", מסביר גלזר. "יש הרבה כסף בחוץ שמחפש נתיבי השקעה והמשקיעים צפויים לפגוש בבעלי נכסים שחרדים מכך שלא יצליחו למצוא שוכרים ולשלם את המשכנתא על הנכס. לבעלי נכסים יש פטור של חצי שנה מתשלום ארנונה ברגע שהנכס עומד ריק, חלקם כבר ניצלו אותם והם עשויים לספוג הפסדים כבדים. ישנם נדל"ניסטים עם הון של 4-7 מיליון שקל שמחפשים כעת הזדמנויות, הם יודעים לשבת ולחכות לפריחה המחודשת. אין ספק שבעלי נכסים שיינשכו שפתיים עכשיו יקצרו את הפירות בהמשך, אך יהיו כאלה שיאלצו למכור".
גלזר מציין ששילוב עודפי ההיצע והעבודות על הרכבת הקלה ייפגעו משמעותית בשוק המשרדים באזור: " אזור תל אביב וגוש דן נמצא בתנופת פיתוח אדירה בתחם המשרדים ויש בביצוע מאות אלפי מ"ר שיאוכלסו בארבע השנים הקרובות. יכולת ההכלה של כמות כזו עומדת בסימן שאלה. נראה ירידה של 15%-20% במחירי המשרדים בעקבות הגידול בהיצע, ויש אזורים לאורך ציר מנחם בגין שייספגו ירידות גם של כ-50%. אם עד כה המגמה של אזורי התעסוקה של תל אביב הייתה מעבר מזרחה, כעת הרכבת הקלה היא אבן נגף שתאט את המעבר".
ג'קי מוקמל, מנכ"ל מאן נכסים, אמר: "נראה ירידה דרסטית בשכר הדירה שתתבטא בכ-35%, אם נראה שיבוש באורח החיים, בעיקר במתחמים הדרומיים לבית מעריב. אם הדבר יגרום לסבל רב נראה אפילו ירידה מעבר לזה. אין גורם שרוצה לסבול בדרך לעבודה. נראה יציאה לאזורים כמו בני ברק, פתח תקווה, הרצליה ופאתי תל אביב. אדם נמצא במשרד כדי לנהל עסק ולא כדי להתפנק. נכון שבעתיד הרחוק מאוד המקומות האלה ייהנו מעליית מחירים . צריך להבין שלא יחפרו 8 שנים בקרליבך אלא 3-4 בלבד".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.כרישי נדלן?? יותר נכון ,צבועים אוכלי נבלות . (ל"ת)עדי 04/08/2015 10:53הגב לתגובה זו1 0סגור
-
8.זו רכבת קלה, לא תחתית, למה צריך לחפור כל כך הרבה זמן??? (ל"ת)בן אהרון 03/08/2015 08:41הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.אני עברתי לקרית אריהניסן 02/08/2015 16:07הגב לתגובה זו1 1עברתי עם החברה שלנו מאזור הבורסה לקרית אריה בפתח תקווה קנינו יחידת משרדים בתנאים מצוינים. על זה נאמר קודם מעשה מחשבה תחילה. הפקקים בעוד שנה יהיו מאחורינו.סגור
-
6.לחה"כ מזוז (שאיני יודע בכלל מי זה)כל ממזר - מלך 02/08/2015 15:45הגב לתגובה זו0 1לראש עיריית ת"א יש יועצים למכביר. אין לו צורך בעצות "החכמות" שלך. נסה להתרכז בתחום עבודתך כפרלמנטר וכסגן שר. עצות לביצוע הנחות ע"י אחרים - לכך יש לנו 7 מיליון ישראלים שיודעים לייעץ.........סגור
-
5.אולי מעז יצא מתוק? השוכרים יעזבו את הביצה, ואנשיםקוקרקו 02/08/2015 14:25הגב לתגובה זו1 1נוספים ישתמשו בתחבורה הציבורית.סגור
- טען עוד
-
4.רכבת קלה בדרך קשהמיועד לסבל 02/08/2015 13:51הגב לתגובה זו2 0במדינת ישראל דרך לגן עדן חייבת לעבור דרך גיהנום . שום דבר לא נעשה בשכל ישר , הרי מישהו צריך גם לגזור קופון .סגור
-
3.ומה בנוגע לנדלן הפרטי ?pshay 02/08/2015 13:07הגב לתגובה זו11 1גם בדירות נראה ירידה במחירי השכירות? או שהחזירות (מצד בעלי הבתים ) והטיפשות (מצד השוכרים) תמשכנה ??סגור
-
אין דבר כזה "חזירות"כל ממזר - מלך 02/08/2015 15:48הגב לתגובה זו2 0אם משלמים,משמע - זה המחיר. (מבוא למבוא בכלכלה) איש לא משכיר נכס ב - 5000 אם ניתן לקבל 6000. (גם לא אתה)סגור
-
2.חכו לכאוס של גינדי ורבוע נדלןיורם 02/08/2015 13:03הגב לתגובה זו13 0פרויקט השוק הסיטונאי שיושלם בתחילת 2016. גם מגורים וגם מסחר, רוכשי הדירות יהיו מאוד מתוסכלים ,הפרויקט בדיוק באמצע ליבת בניית הרכבת. את הקניון שהחברה בונה יהיה נורא קשה להשכיר.סגור
-
1.מספיק עם הפאניקה. חוץ מזה שפרוייקט הרכבת מיותר לגמריסוף העולם הגיע? 02/08/2015 12:40הגב לתגובה זו2 5היה עדיף להשקיע בתחבורה יעילה ומהירה. זאת ארץ קטנה שאפשר להגיע אליה מהר לכל מקום. מה תעזור הרכבת שהיא מחקה את מסלולי האוטובוס הלא יעילים? מאז מהפכת כץ עם התחבורה נהיה יותר גרוע. צריך כל הזמן להחליף אוטובוסים למשל בפ"ת קו 51 שעבר בעיר כבר לא עובר אלא בתחנה המרכזית. מי שצריך מבזבז זמן לחכות לקו שיגיע לתחנה המרכזית. שכונת אם המושבות מנותקת אוטובוס עובר פעם בשעה כנ"ל כפר גנים ג . שכונות בלי תכנון ובלי שכל. תבדקו מסלולים מפ"ת ר"ג ובני ברק לתל אביב אין אף אוטובוס שמגיע ישירות לאזור הבילויים של הישראלים לנמל ולרח ירמיהו עוצרים בארזוזורוב וצריך עוד אוטובוס. אין שום חשיבה של זאת שקיבלה כסף וישבה לתכנן שנים את התחבורה ובזבזה כסף לשווא. הוצאו קווים מרכזיים דלדלו את התחבורה ועוד מרוצים כל שינוי פה במדינה לרעה. הרכבת מיותרת ועד שתבנו אותה ימציאו מטוס קל בשמיים על סוללות או רכבל . מדינה שמפגרת בכל דבר. מומחים במיסים וחלוקת כספים לאנשים לא יעילים כץ = כשלון תחבורתי.סגור
-
טמטום ישראליאבג 02/08/2015 15:39הגב לתגובה זו1 0אתה מדבר על העתיד אבל מה שמעצבן שכבר לפני חצי שנה ראינו שיש אפשרות עם רחפנים אוטומטים ותחנות לאורך קו ישר ותחנות בדרך בהרבה פחות זמן בסגנון של רכבל ואפשר היה לעשות בקו ישר מפתח תקוה דרך זבוטינסקי עד יפו בלי כל הבלגן הזה אבל כבר עשו מכרזים ושיחדו הרבה ישראלים עם מעטפות אז בוא נתקע את גוש דןסגור