פרויקט תעלת הימים: הבנק העולמי מוכן לסייע
אחרי עשרות שנים של תכנונים, פרויקט תעלת הימים, שיהיה משותף לירדן, הרשות הפלסטינית וישראל עשוי לצאת לדרך: הבנק העולמי נתן ביום שישי אור ירוק לביצוע פיילוט לפרויקט אשר יחבר בסופו של דבר את ים סוף לים המלח כאשר הסכים להשתתף בעלותו.
ביום שישי האחרון נפגש בוושינגטון סילבן שלום, המשנה לראש הממשלה, עם נשיא הבנק העולמי, רוברט זואליק וסיכמו כי הבנק העולמי יממן סקר היתכנות של המיזם, שיבחן פגיעה בסביבה, כמו גם השפעות אחרות. תוצאות הסקר צפויות ליתפרסם בין 2010-2011. הפרויקט, שעלותו נאמדת בעשרות מיליארדי דולרים, ימומן על-ידי הקהילה הבינלאומית, ירדן, ישראל ותרומות שיימסרו לרשות הפלסטינית.
הפיילוט יעשה ע"י הנחת צינור באורך 180 ק"מ, שיזרים 200 מיליון קוב מים-סוף, 100 מיליון קוב להתפלה ו-100 מיליון קוב לים המלח. בנוסף יוקם מתקן התפלה ענק שישמש את ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית. במהלך הפיילוט תיבחן השפעתם של המים שיישפכו לים המלח, כדי לבחון את טענות ארגוני איכות הסביבה לפגיעה בים זה על-ידי מים שיגיעו מים הסוף.
הרעיונות להובלת מי ים לים המלח התחילו באמצע המאה ה-19 בתוכניות לתעלות שיתחרו בתעלת סואץ, המשיכו בתוכניות לייצור חשמל הידרו-אלקטרי והתפלה וכיום כוללים גם את ייצוב מפלס הים. בין תומכי הפרויקטים לייצור חשמל היה בנימין זאב הרצל כפי שתיאר את הפרויקט בספרו אלטנוילנד.
מפעל יצור חשמל בעזרת מפל מים יכול לחסוך שריפת דלק רב בתחנות הכוח ולשפר משמעותית את איכות האוויר בישראל. כמו כן, יכול המפעל לאפשר ייצור חשמל בשעות שיא הצריכה ולחסוך עלויות גבוהות של ייצור חשמל בשיטות קונבנציונליות בשעות אלה (בעלות נמוכה יותר, על ידי בניית מאגרי מים שיאפשרו זאת). מפעל תעלת הימים יכול גם לפתור את בעיית התייבשות ים המלח שנובעת מעודף שאיבה מהכנרת, מהירדן וממקורות הירדן.
עם זאת, הגופים הירוקים מתנגדים לרעיון שמוש בתעלת הימים ליצירת אגמים בערבה בגלל הפגיעה האפשרית בנוף והסכנה של המלחת מי התהום או המלחת אדמות בערבה ובעמק יזרעאל והבקעה. כמו כן יש מחקרים מראים כי הזרמת מי הים לים המלח תגרום ליצירת שיכבת סיד בים, דבר שיגרום לנזק סביבתי חמור.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה