ארדן: "ברפורמת התכנון והבנייה יש טעויות נוראיות שיפגעו באיכות חייהם של אזרחי ישראל"
בהמשך להודעתה של ציפי לבני, יו"ר האופוזיציה וסיעת קדימה ביום ב' כי ' תקים ועדת התייעצות לצורך שינוי מתכונתה הנוכחית של רפורמת התכנון והבנייה ', קיימה אתמול (ד') השדולה הסביבתית?חברתית בכנסת והמטה לתכנון אחר כנס חירום בכנסת בנושא הרפורמה. הכנס התקיים לקראת עליית חוק התכנון והבנייה החדש להצבעה בקריאה ראשונה.
מעוניין לדעת כמה הבית שלך שווה? צפה במחירון הנדל"ן החדש של זזים
בנוסף לאמור, אתמול הורה בג"ץ כי על המדינה להמליץ לוועדת השרים לענייני חקיקה לתת ארכה למתן הערות לרפורמה בחוק התכנון והבנייה, תוך קביעה כי לוח הזמנים שניתן לעיון בתזכיר החוק - הכולל 241 עמודים - הוא בלתי אפשרי. 6 ארגונים סביבתיים, ביניהם אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע הגישו את עתירם בנושא בשבוע שעבר.
לדברי גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה, "הרפורמה הזו, ככל שיש בה יתרונות ותועלות ופישוט הליכים בירוקרטיים, יש בה טעויות נוראיות שאם לא יתוקנו יכולות לפגוע באיכות החיים של אזרחי ישראל. בחוק יש הפרטה טוטאלית של הליכי התכנון. בדומה לבג"צ על הפרטת בתי הסוהר, שבו הובהר שזהו תפקידה של המדינה שלא ניתן להפרטה, כך גם התכנון צריך להיות תחום כזה, כיון שלא ניתן לתקן ולהחזיר את הגלגל לאחור כשמדובר בתכנון. הרפורמה מציעה לבטל את שיקול הדעת בהכנת תסקירי ההשפעה על הסביבה, ולקבוע באופן קשיח בחוק מתי יוכן תסקיר ומתי לא, למרות שאף אחד מאיתנו לא יכול לחזות את העתיד ולנחש איך תכניות עתידיות יכולות להשפיע על הסביבה. אחד המרכיבים המרכזיים של הרפורמה הוא ממש ישרא-בלוף: מוקמות ועדות משנה חדשות למועצה הארצית ולוועדות המחוזיות ? אבל הוועדות הללו יותר חזקות מוועדות עצמן, כי ברגע שהן מאשרות פרויקט ? אין אפשרות לערער על ההחלטות שלהן. הרכב הוועדות האלה מעוות, לא מאוזן ומעדיף באופן מוצהר את אינטרס הפיתוח ולא מייצג כלל את אינטרס השימור."
עוד ציין ארדן, כי "נציגי הציבור בוועדות המקומיות, שאמורים היו לייצג את האינטרס הציבורי, יתמנו על ידי שר הפנים ? לא על ידי השר להגנת הסביבה או על ידי שר החקלאות שיש להם נגיעה לנושא, ואפילו מבלי שיוגדר שנציגי הציבור האלה יהיו בעלי הכשרה סביבתית!"
במסגרת הכנס, ח"כ ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת, כי "מיגור הבירוקרטיה הוא דבר בעל חשיבות עליונה. הבירוקטיה שאוכלת כל חלקה טובה הביאה גם להשחתת המידות בישראל. אבל חלילה לנו בשם המלחמה על הבירוקרטיה לוותר על הדמוקרטיה ועל הדאגה שלנו לדורות הבאים, להתיר רסן של כוחות שליליים שהביאו להשחתת המידות. כמו שאיני מקבל את חוק ההסדרים, כך גם לגבי החוק הזה כשעל כף המאזניים חששות לגבי הסביבה ולגבי נושאים חברתיים ואחרים. עלינו לקבל חוק מבלי שנפגע בצרכים ציבוריים ובלי שנעשה דברים בפזיזות ונחייב את הדור הבא לחיות עם הההחלטות שאנחנו קיבלנו מבלי שיש לו היכולת לומר את דברו. אנחנו מצווים לדאוג גם לדורות הבאים."
ח"כ דב חנין, יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית, מיוזמות הכנס, ומנחה הפאנל הסביבתי, אמר, כי "אין לנו ארץ אחרת. אסור לנו להסכים לניסוי ענקי על החברה, הסביבה והבריאות בישראל. צריך להגן על הציבור מפני אינטרסנטים נדל"ניים."
ח"כ ניצן הורוביץ, יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית ומנחה הפאנל על שיתוף הציבור, אמר כי: "בחוק החדש, שעומד בניגוד מוחלט לשיתוף הציבור ולשקיפות, יש סעיף שלא מאפשר הקלטה ותמלול של הוועדות המרכזיות, דבר שלא יאפשר פיקוח, לא יאפשר לדעת מה נאמר, אי אפשר יהיה לערער. הכל יתנהל מאחורי גבו של הציבור וכל אחד יכול להניח מה האינטרסים שהביאו את משרד הפנים לקדם חוק כזה עם פגיעה טוטאלית בשקיפות, בשיתוף הציבור ובמאבק בשחיתות. כל הרפורמה פרוצה למעורבות בוטה לבעלי אינטרסים פוליטיים וכלכליים. יש פה כל כך הרבה אפשרויות להחדרת מינויים פוליטיים, גורמים אינטרסנטיים כלכליים וכמובן גורמים מטעם משרד הפנים. אפילו אם רק חלק קטן יאושר ? יש לנו הרבה מאוד מה לדאוג."
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה