הסוחרים במגננה: הנפילות בחו"ל יצאו בסמוך לפקיעה, חשש לשורט סקוויז
כוננות ספיגה: יום אחד בלבד לפני מועד פקיעת האופציות על המעו"ף יאלצו הסוחרים המקומיים להתמודד עם רעידת אדמה של ממש בשווקים הפיננסים, כזאת המאיימת להסב להם הפסדי הון מהותיים בפקיעה הנוכחית.
ביום שלישי, פחות משעתיים לאחר סגירת המסחר באחד העם, סוכנות הדירוג העולמית סטנדרד אנד פורס הפתיעה את השווקים כאשר הודיעה על הורדת דירוג האשראי של פורטוגל בשתי רמות לדרגת 'A מינוס' ועל הפחתת דרוג החוב של יוון לרמה של 'אג"ח זבל'.
התגובה בבורסות העולם לא איחרה לבוא ובאירופה נרשמו ירידות חדות בהובלת מדד הקאק הצרפתי שנפל ב-3.8%. הדאקס הגרמני, הידוע בקורלציה עם מדד המניות המוביל בישראל, איבד 2.7%. גם מעבר לאוקינוס הגיבו הסוחרים במכירות ומדד הנאסד"ק והדאו ג'ונס ירדו 1.9% ו-2%, בהתאמה.
הבעיה הגדולה: ביום חמישי, בשלב הפתיחה של המסחר בבורסה בתל אביב, יפקעו האופציות על מדד המעו"ף לחודש אפריל. זה לא דבר שבשגרה, שיום לפני הפקיעה נאלצים הסוחרים להגיב לירידות של מעל לשני אחוזים בחו"ל. למעשה, עלייה כה חדה בתנודתיות, כפי שנרשמה אתמול (מדד ה-VIX, המכונה מדד הפחד, זינק ב-31% לרמה של 22.9 נקודות), ביום המסחר האחרון לפקיעה, לא נראתה באחד העם מאז ימי ירידות השערים החדות שנרשמו בצל המשבר הגלובלי בשנת 2008.
בדרך לשורט סקוויז?
התמונה שחורה עוד יותר כאשר בוחנים את מצבת הפוזיציות הפתוחות, כפי שמופיעה
כמו כן, נראת פעילות ערה של כותבי אופציות PUT 1,180 מה שמצביע על כך שהשחקנים הגדולים מצפים שהפקיעה תהיה מעל רמה זאת - הנמוכה רק בכ-1.6% מרמה של 1,199 נקודות, בה סגר מדד המעו"ף ביום שלישי.
אופיר בן נון -שטיינברג מבית ההשקעות BDM התייחסה ביום שלישי בצהרים ב-BizportalTV לצפוי בפקיעה ואמרה כי "שחקן גדול כתב פוזיציה גדולה בפוט 1,180 וזו כרגע הפוזיציה הגדולה והמרכזית, וגם היום אותו שחקן מגדיל אותה. הערכה היא שהפוזיציה הזו תספק תמיכה אבל אם השוק יירד מתחת ל-1,195 בגלל השפעת חיצונית, עלול להיות פה שורט סקוויז והחרפה של הירידות".
חלק מהמשקיעים עשויים להתבלבל מקריאת המילים שורט סקוויז בהקשר של ירידות. בד"כ שאומרים שורט סקוויז רגילים להתייחס למצב בו המשקיעים המחזיקים בפוזיציות שורט מרגישים צורך לקנות אל תוך שוק עולה כדי לחתוך את ההפסדים שלהם, אך המושג מתייחס גם למצב הפוך, פחות שכיח, אותו ניתן לכנות כלונג סקוויז (
נאלצים להתמודד עם "אופציות בינאריות"
פוזיציה פתוחה משמעותה שיש אופציה כתובה במערכת. הפוזיציה נפתחת כאשר מישהו כותב אופציה אשר נקנת ע"י משקיע אחר. לכן, לא כל פעולה באופציות משפיעה על מספר הפוזיציות הפתוחות ורק תוספת/גריעה של אופציות כתובות מסך האופציות הכתובות באה לידי ביטוי בשינוי של מספר הפוזיציות הפתוחות.
ההנחה בשוק היא שכותבי האופציות (אלו שלוקחים את הסיכון הגבוה) הם השחקנים המקצועיים. לפיכך, סביר שיש להם הערכה טובה יותר לגבי מה שצפוי לקרות. לכן, אם ניקח זוג של אופציות, נוכל להבין מה המקצוענים חושבים על פי היחס בין האופציות. את זה אנחנו עושים בשימוש יחס P/C - מחזור המסחר באופציות Put בחילוק מחזור המסחר באופציות call שנסחרו באותו היום.
כמובן, שבמקרים דומים להיום, בו השוק צפוי לבצע מהלך חזק מהאינטרס של השחקנים הדבר יוצר להם בעיה, בייחוד שמדובר במהלך ביום המסחר האחרון - דבר אשר מקשה עליהם לבצע גלגול של פוזיציות ומדמה את האופציות שברשותם וזמינות בשוק לאופציות בינאריות.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
