מהפכת מגדלי ענק בדרך? "בעוד עשור מגדלי 100 קומות יהיו מבנים טיפוסיים"

Bizportal שוחח עם מומחים בענף הבנייה על גובה הבנייה העתידי - "בניינים בני 100 קומות לא ירגשו איש"; יש גם סכנות: "מסת הבנייה עלולה לפגוע במרקם הפנים עירוני"
 | 
telegram

עד השלמת מגדלי עזריאלי בסוף שנות ה-90, הגורד שחקים היחידי בישראל היה מגדל שלום המתנשא לגובה של 32 קומות. אולם, בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי בנוף הרקיע של תל אביב ושכנותיה אשר ההופך לדומה לנוף בערים אמריקניות מרכזיות. בשיחה עם Bizportal תיארו גורמים בענף הבנייה את מהפכת מגדלי הענק שבדרך.

מצוקת הדיור בישראל יחד עם המחסור בקרקעות נותן את אותותיו באזורי הביקוש בשנים האחרונות ועבור יזמים רבים בניית בניינים נמוכים אינה משתלמת לאור מחירי הקרקעות ההולכים ומאמירים. "אני מאמין כי בעוד 10 שנים מגדלים בני 100 קומות ומעלה יהיו המבנים הטיפוסיים", אומר יורם בלומנטל, מנכ"ל קבוצת אינטר ישראל יועצי נדל"ן. "אנחנו נראה שכונות שלמות שיבנו לגובה עם רחובות עיליים ותחבורה נוחה בין קומה לקומה. המבנים ישלבו מרקם חיים שלם של מגורים, תעסוקה, מסחר ובילויים, שילוב שיחסוך הוצאה גדולה על תחבורה וזיהום אוויר".

בלומנטל מוסיף כי היעילות של הבניינים תשתפר ככל שטכנולוגיות השינוע והבטיחות תשתפר והסיכוי שתפרוץ שריפה כמו במגדל שלום הוא קטן לאור טכנולוגיות בקרת המבנים המיושמת כיום שלא תלויה בגורמים חיצוניים.

70 עד 100 קומות בגבעתיים
"תראו מה קרה לקו הרקיע של תל אביב בין השנים 2000 ל-2008, וזה עוד כלום לעומת מה שנראה בעתיד", אומר נסים בשן, מנכ"ל חברת הבנייה נווה. "כבר כיום ישנה תכנית להקמת בניינים בני 70 עד 100 קומות בסיטי של גבעתיים, בהתחלה ייעדו את התכנית למשרדים, אולם כיום רוצים להקים שם גם דירות מגורים, לדעתי הישראלים עדיין לא בשלים להתגורר בגובה של 60 קומות, בגובה מסוים הרעש הופך להיות בלתי נסבל ולכן לא ניתן להתקין חלונות נפתחים, שלא לדבר על בניית דירות פנטהאוז. לדעתי לא נראה ערים שמתפרסות לגובה לפני שיהיו מכוניות מרחפות כמו בסרטי מדע בדיוני.

ככל הנראה בניינים בגובה 160 קומות כמו הבורג' דובאי לא יהיו מחזה כה נדיר. איתן גביש, מנכ"ל פורום האדריכלים כי הגובה משקף עוצמה וכיבוש הגובה כיום מזכיר את התקופה בה בנו קתדראלות ענק באירופה. "אולם יש לזכור את המשל של מגדל בבל ולחשוב לפני שבונים. למגדלים מגיעים עשרות אלפי אנשים בזמן מוגדר, נתון המשפיע מאוד על התנועה בכבישים והכניסה לחניונים. לדעתי מיקום מסת הבנייה בסמוך לנתיבי איילון הייתה טעות שאנחנו משלמים עליה היום עם הפקקים הבלתי נסבלים באזור. אם היו מכניסים את מסת הבנייה למרקם הפנים עירוני, כפי שעושים היום באזור רוטשילד, לא היו סותמים את עורקי התנועה".

התנתקות טוטאלית מהסביבה החיצונית
בניינים בני מאות קומות הציתו את דמיונם של פילוסופים רבים וסרטי מדע בדיוני רבים מציגים ערי עתיד עם רחובות עיליים ומכוניות מרחפות. "בשיתוף פעולה של אגודת האדריכלים עם האגודה לחקר העתיד הגענו למסקנה כי מבחינה תיאורטית ניתן להתקין מעלית שתגיע עד לחלל", אומר גביש, "אולם יש מגבלות לחוזק המעלית וחוזק המבנה, הפרעה לתנועת המטוסים וחשש לפגיעות ממזג האוויר. מגבלה נוספת היא ההתנתקות הטוטאלית של הדיירים מהסביבה החיצונית הנובע מהצבתם של חלונות שלא ניתנים לפתיחה בשל רוחות הפרצים".

האדריכל אבנר ישר אומר כי למדינה לא תהיה ברירה ובניית אלפי בניינים בני 30 קומות ומעלה תהפוך לכורח המציאות. "עדיף לצופף את האוכלוסייה מאשר לבנות בשטחים הירוקים והבנייה לגובה תצמצם את הצורך בתחבורה. הבנייה לגובה לא תהיה רק בתל אביב אלא תצא גם לחולון, בת ים ואפילו לבאר שבע אשר כבר כיום נבנית בה שכונה עם בניינים בני 30 קומות". ישר מוסיף כי חלק מהבניינים יצוידו בפאנלים סולאריים ובטורבינות רוח על גגותיהם אשר יספקו להם חשמל.

"ברגע שהמגדלים יהיו פופולאריים המחירים ירדו באופן דרסטי ועלויות התחזוקה ייחתכו משמעותית", מסביר ישר. "בעבר רק האוכלוסייה העשירה הייתה רוכשת מכוניות וטלפונים סלולריים או טסה לחו"ל, כיום לכל ילד יש מכשיר סלולארי, לכן שכונות דוגמת פארק צמרת שכיום פונה למעמד העליון תהיה בעתיד הנורמה"

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות