ביום שאחרי נתניהו: הסיכון למפולת במניות הגז עלה משמעותית

נתניהו החליט אתמול לאמץ באופן מוחלט את המלצות ששינסקי, האמת - לא הייתה לו ברירה. עכשיו המשקיעים צריכים לתמחר את זה
 | 

נתניהו הבהיר אתמול את עמדתו בנוגע להמלצות ועדת ששינסקי. הערכות היו שהוא ירכך במשהו את ההמלצות אבל מסתבר שלא הייתה לו ברירה. עד לשנים האחרונות, נתפס נתניהו כמבין הגדול בתחום הכלכלה, זאת לאחר הקדנציה המאוד מוצלחת שלו כשר אוצר. עם זאת, עם ישראל מצא לו בשנתיים-שלוש האחרונות 'מבין גדול' אחר - והמבין הזה צועק מעל כל במה שצריך לאשר את המלצות ששינסקי כפי שהן.

מדובר כמובן בנגיד הבנק המרכזי, הפרופ' סטנלי פישר, שאמר כי "התקנות נותנות מקום של כבוד ליזמים, ויחד עם זאת מגדילות באופן משמעותי ונכון את חלקה של המדינה והאזרחים במשאבי הטבע". נתניהו כמעט בצורה מדויקת - חזר אחרי דברי הנגיד.

פישר הוא כיום המבין הכלכלי הגדול, הוא הבן אדם שכולם נותנים לו קרדיט ומעבר לכך שאם נתניהו היה מקצץ את המלצות הועדה, היה עלול להיווצר לו משבר גדול מול שר האוצר שלו - הוא היה מתקשה להסביר מבחינה כלכלית את ההסתייגויות שלו, הרי פרופ' פישר כבר נתן את ההכשר.

דעתי היא שלנתניהו אומנם לא נותרה ברירה אבל המהלך שלו מעט בעייתי. אם ועדת ששינסקי הייתה חותמת על ההמלצות פה אחד, אז לנתניהו היו את כל הסיבות לאשר אותן במלואן, בטח ובטח אחרי תמיכת הנגיד. אבל המצב הוא שהייתה דעת מיעוט, כלומר היו חילוקי דעות בין חברי הועדה. נתניהו החליט לקבל צד אחד ולחלוטין להתעלם מטענותיו של הצד האחר.

אבל שוב - קשה להאשים אותן, לא הייתה לו ברירה. גם ההסתייגות הקלה ביותר הייתה בבחינת "נתניהו לא מקבל את המלצות ששינסקי" - זו כותרת שהוא לא יכול להרשות לעצמו, כיוון שהמשמעות שלה שהיא "נתניהו עשה קומבינה עם תשובה" או "נתניהו אומר 'כן' לטייקונים ולא לציבור האזרחים". זאת לא כותרת שהוא רוצה על הראש שלו בדיוק בימים שהם הכותרות משבחות אותו על המהלך עם ברק ועל איך שהוא חיזק את הממשלה.

עכשיו הכדור עובר לשולחן הממשלה ואח"כ לכנסת בניסיון להעביר את החוק. נתניהו יודע טוב מאוד שלהעביר חוק זה דבר אחד, ליישם אותו זה משהו אחר לגמרי. מאגר 'ים תטיס' אמור כבר מספר שנים להניב למדינה הכנסות נאות אך לפי הבדיקה של פרופ' ששינסקי, המדינה היא זו שמשלמת לדלק ונובל על הפקת הגז. כלומר חוק או לא חוק - היישום שלו זה העיקר. יכול להיות שנתניהו החליט שלא להקריב את עצמו בשביל איזו הסתייגות כזו או אחרת כאשר בסופו של דבר בפועל יבוצעו עוד הרבה הסתייגויות.

ומה לגבי המניות? אני חושב שאתמול בבוקר הלכו המשקיעים לישון כאשר הם חושבים איך הם הולכים לקנות רציו ודומותיה ולא למכור. נתניהו אומנם נתן מכה קשה ליחידות ההשתתפות של שותפויות הגז אבל כל עוד יש את חלום הנפט, המשקיעים לא יברחו. גם ישראמקו שנופלת היום 6% קשורה לאותו חלום שכן אם ימצאו נפט בלוויתן, המקדח מייד יעבור לחפש את אותו הדבר גם ב'תמר'.

עם זאת, המהלך של נתניהו מגדיל משמעותית את מרכיב הסיכון באותן מניות, כיווון שאם לא יהיה נפט (וזה המצב הסביר - 83%!!!) יש לאותן מניות דאונסייד הרבה יותר גדול ביום שלאחר ההודעה של נתניהו - את זה המשקיעים צריכים לזכור ובתוך כך גם לתמחר. כלומר כרגע הגידול בסיכון מתומחר ע"י המשקיעים ברציו בירידה של 2.5% בלבד - האם זה מספיק? לא בטוח.

תגובות לכתבה(31):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 28.
    רציו לא מגלמת את הנפט בכלל -לפי ברקליס (ל"ת)
    ד" ר שוורץ 23/01/2011 06:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    קפריסין מדינה שיודעת לכבד הסכמים (ל"ת)
    5 23/01/2011 06:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    לא נמאס לך ? לך תעבור לביו, אולי שם תפגע (ל"ת)
    ליוסי פינק 22/01/2011 19:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25.
    פינק צודק מפולת אכזרית בתקלה ראשונה (ל"ת)
    פינק פלויד 20/01/2011 17:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • נפט וגז
    מאיר שקד 22/01/2011 15:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסבלנות תשתלם משקיעי תמר וליוויתן יבואו על שכרם
    סגור
  • טען עוד
  • 24.
    יוסי פינק: גם חברי הוועדה חלוקים בדיעותיהם .
    אברשקלה 20/01/2011 08:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברי ועדת שישינסקי עצמם חלוקים היו בדיעותיהם והצבעתם..!!! ראש הממשלה " " נשען" " בעיקר על דבריו של הפרופ' סטנלי פישר..שכח " האיש" שסטנלי פישר עם כל הכבוד לא פוליטיקאי " שיזדקק" " מוחורותיים לקולות העם הכוללות את 300,000 המשקיעים הקטנים...!!! יש להזכיר מעל כל במה את הבחירות הבאות..!!!! באופן אישי עלתה אצלי מחשבה שתשובה לא יצא " " " בידיים" " " ריקות מהפגישה עם ראש הממשלה ..בהכירי את " יושרו והתמדתו " של הנתניהו הזה סביר שעוד תהיינה הפתעות לטובה למשקיע הקטן....לחץ לחץ לחץ זו משימת המשקיע בקטן המקופח ...!!!
    סגור
  • 23.
    הפתעה
    יגאל 20/01/2011 00:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו החוויה אותה חוו האנליסטים והכתבים אשר באמת חשבו שמניות הסקטור " יקרסו" וראו איזה פלא רוב ההיצע נבלע עם ירידות קלות ולא מזיקות אשר מחזקות את ההנחה שהמשקיעים אשר מחזיקים היום במניות הסקטור ,הרבה יותר קולים והבנתם עללה בהרבה על הבנת חלק מהאנליסטים ,או לחלופין חברי וועדת ששינסקי.
    סגור
  • 22.
    נתניהו לאן ???
    צאמפ 19/01/2011 21:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תראו מה חושבים עלייך הגולשים. כל מי שיכנס ל גוגל ויקיש את המילה " כישלון" יופתע ממה שיעלה לו
    סגור
  • 21.
    סיכון למפולת במניות הגז
    המאיר 19/01/2011 19:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מר פינק היקר היום תשובה שוב קנה במיליוניס מניות לויתן אז מה אתה מקשקש, אתה יודע טוב יותר ממנו?
    סגור
  • 20.
    ללא ששינסקי רציו היתה ב 80 עם ששינסקי ה 50
    זהבי עצבני 19/01/2011 17:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכן המשקיעים מעדיפים סיכון של להפסיד 20% כדי להישתתפ בחגיגה אל תישכח שאם יש נפט רציו בשער 120 וזה אומר להרוויח 100% או להפסיד 20% שזה סיכוי טוב.
    סגור
  • 19.
    לא בטוח שהאזרחים יודעים כמה גז יש -יש יותר
    משה 19/01/2011 16:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא בטוח שהמשקיעים יודעים כמה גז יש - נראה לי שיש הרבה גז יותר ממה שפורסם עד כה בואו נשב נחכה ונראה כאשר יתחילו לעבוד...
    סגור
  • 18.
    אין אמת במאמר
    קובי 19/01/2011 16:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נתניהו בעצמו מאמין במסקנות ששינסקי, וחושב שהן נכונות. הוא לא עושה זאת עקב לחץ מנגיד בנק ישראל או שר האוצר.
    סגור
  • 17.
    ברקליסט נותן 80 לרציו והוא יודע על הנפט !
    לא סתם ברקליסט ממליץ 19/01/2011 16:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולמה ? כי הם מקורבים לנובל .ובטח דלף מידע שיש נפט בלוויתן .ו-80 זה המינימום ההתחלתי ! עים נפט אבנר 450-500 ורציו 120-150 .
    סגור
  • 16.
    א-תה גאון של אמא ! (ל"ת)
    צח-העט 19/01/2011 15:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    גיאורה איילנד עונה-גבעות תתן 10 אחוז נפט
    אלי 19/01/2011 14:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצריכה שנתית
    סגור
  • 14.
    פינק מדבר על מניות ומטאה כי יש לנו יהשים עם
    אריאלה 19/01/2011 14:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מס 80 אחוז אחרי שישינסקי
    סגור
  • 13.
    גם ברקליס שהמליצו על רציו לא מבינים ? (ל"ת)
    מושקע בגז ומאושר 19/01/2011 14:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    מעניין למה משקיעי נובל מרוצים, הם יותר טיפשים
    משקיע שמרוצה מההחלטה 19/01/2011 13:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין למה משקיעי נובל מרוצים, הם יותר טיפשים ממך יוסי ? אולי לשם השקיפות תפרסם פעם בשבוע מה אתה קונה (גם מה שאתה קונה דרך דודה מינה מחדרה) ואז נראה אם הכתיבה שלך לא מושפעת מפוזיציה נוכחית או רצון להיכנס. וכן, שמעתי פעם שאמרת שאתה לא קונה
    סגור
  • 11.
    מסכים אתך פינק
    שמעון 19/01/2011 13:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולראיה - היום מכרתי את כל מניות הגז שכרגע נמצאות לדעתי בסיכון גבוה מדי.
    סגור
  • 10.
    עזבו גז.
    הנביא 19/01/2011 13:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שהרווחתם ברציו, תעשו במניות ביומד, שהן הלהיט. לדעתי (לא המלצה, כל אחד יעשה כרצונו). אלביט מדיקל טכנו תהיה להיט ששנים ידברו עליו.
    סגור
  • 9.
    אנשים עוד יקנאו במחזיקי מניות לוויתן, סבלנות (ל"ת)
    לפינק הנכבד 19/01/2011 13:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    יוסיפקיו לך תלמד (ל"ת)
    ilan 19/01/2011 13:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    יוסי פינק עמדתך החד צדדית תמוהה
    גיורא 19/01/2011 13:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שעיתונאי כלכלי משובח כמוך הפך שופר של טיקוני הגז. אני אישית מאוד שמח על עמדתו של נתניהו. ישראל תצטרך להגן על המשאב מפני חיזבלונים מכל מיני סוגים ונתניהו התחייב שצה" ל יעשה את העבודה. זה כשלעצמו אמור לתרום לבטחון המשקיעים.
    סגור
  • 6.
    אם היו חושבים שיש בלויתן רק גז
    משקיע 19/01/2011 13:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא היתה קמה ועדת ששינסקי.בנפט טמון הרווח העקרי ליזמים למשקיעים ולממשלה. אם לא היה נפט מזמן נובל היו מפסיקים לקדוח.
    סגור
  • 5.
    העדר מחזיק דירה להשקעה ומניות גז
    משקיע 19/01/2011 12:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכיוון די ברור. מי שרוצה להתעלם , שיעשה כרצונו.
    סגור
  • 4.
    אני בטוח שבגץ לא יתן למסות את המשקיעים ב80% (ל"ת)
    זה לא סביר ולא מידתי 19/01/2011 12:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    הציבור הפסיק להתייחס לדעות האנליסטים בארץ (ל"ת)
    יוסי 19/01/2011 12:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מר פינק בסהכ זה נתן יותר וודאות בתחום שזה
    כלכלן 19/01/2011 12:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמיד טוב לתחום.ואתה טועה ומטעה כי ההודאה של נתניהו הקטינה את רכיב הסיכון ולא הגדילה אותו.עכשיו יש וודאות,לפי שאתה מפרסם רצוי שתעשה קצת שיעורי בית
    סגור
  • 1.
    פינק אתה פשוט חובבן!אישור ההמלצות של
    אבי 19/01/2011 11:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נתניהו כבר מגולם!צר לי על מי שמכר בבוקר ויאכל את הכובע,בערוץ אחד אמרת ירידות חדות אבל בעיני בשוק ההון אתה פשוט לא מבין
    סגור
  • 400אלף משקיעים קטנים 8 מנדאטים לכנסת
    מ.א.י. מפלגת אנרגיה 20/01/2011 12:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חזקים. צודקים .ונחושים
    סגור
  • הדתיים סוחטים את המדינה אנחנו נחזיק אותהבבצים (ל"ת)
    מ.א.י.מפלגת אנרגיה י 20/01/2011 12:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות