5 הטעויות הקלאסיות של המשקיע בבורסה בימים מורכבים אלו

מורן נחשוני ועו"ד גיא שקד, מנהלי השקעות בחברת פרובידנס, כותבים על הקשר של הרגש למסחר בשוק המנית

חצי השנה האחרונה הייתה מתסכלת עבור ציבור גדול מאוד של משקיעים, אשר מחד חזו בנתונים ריאליים חזקים, עליה בציפיות הצמיחה וירידה באבטלה תוך מבוקרת ומאידך בירידות חדות בשוק המניות.

הפדיונות הכבדים בשבועות האחרונים מקרנות הנאמנות מעידים על שבירת רוחו של חלק גדול מהציבור. במצב כזה של חוסר וודאות, חשוב להימנע מהטעויות הבסיסיות ולקבל החלטות רציונאליות נטולות רגש. המטרה היא לצמצם למינימום את ההטיה הפסיכולוגית שלנו כמשקיעים ולהתעלם מתנודות השוק לטווח הקצר, לנתח היטב את נתוני המאקרו והמיקרו ולקבל החלטות תוך פיזור הסיכונים.

טעות 1 - חוסר סבלנות

וורן באפט אמר פעם שהוא משקיע במניה מתוך הנחה שמחר יסגרו את הבורסה ל-10 שנים ובהזדמנות אחרת ציין כי שוק המניות יעיל מאוד בהעברת נכסים ממשקיע חסר סבלנות למשקיע סבלני. חשוב לזכור כי השקעות הן עניין לטווח ארוך. עלינו להחליט איזה סכום אנו רוצים להקצות להשקעה בשוק המניות. בכדי לקבוע את גובה הסכום, עלינו להתחשב במכלול הנכסים הנזילים שברשותנו (פיקדונות, אגרות חוב, קופות נזילות וכד') ובפרופיל אהבת/שנאת הסיכון האישי.

כפי שראינו בחודשים האחרונים - לסיכונים יש נטייה להתממש, ומי שיכול להרשות לעצמו לספוג גם תקופה של ירידות בתיק ההשקעות, ו"לישון טוב בלילה", יכול לבחור להרצות סכום גבוה יותר למניות. חשוב שלא לזגזג מעלה ומטה עם העליות והירידות בשווקים.

טעות 2 - למכור שיש פאניקה בשווקים

הפחד הוא היועץ הגרוע ביותר. לכן בתקופה של ירידות חדות צריך לחשוב לפני שרצים למכור. לרוב העצה המשתלמת ביותר בתקופות אלו היא פשוט לא לעשות כלום עד יעבור זעם. כאשר הירידות חדות מספיק לדעתכם, היו בצד של הקונים ולא בצד המוכרים הלחוצים.

טעות 3 - למכור את הסוסים המנצחים

בתקופות של ירידות חדות, בשווקים נוטים משקיעים לממש דווקא את המניות ה"טובות" אלה שיש עליהן עדיין רווח, ולהישאר עם ה"מפסידות". אסטרטגיה זו מתגלה לרוב כמוטעית. כאשר השווקים יחזרו לטפס, יהיו אלה בדרך כלל המניות ה"טובות" שיחזירו לעצמן את מרבית הירידות, והגרועות ימשיכו להשתרך מאחור.

טעות 4 - להגדיל אחזקה במניה נופלת

משקיעים נוטים "למצע" את רכישתם במניות קורסות. כלומר לקנות כמות נוספת מהמניה שמסבה להם הפסדים כבדים, מתוך אמונה שהם מורידים את מחיר הקניה הממוצע והמניה תחזור לטפס. אם אתם מגלים נטייה כזו נסו להיגמל ממנה, אתם רק מגדילים את הסיכון בהשקעה גדולה יותר. יותר חשוב לבדוק מה הסיבה לנפילה. אם מדובר בהרעה מתמשכת בפעילות החברה או הענף, כדאי דווקא לשקול מכירה של המניות.

טעות 5 - לדלג ממניה למניה

משקיעים מתפתים לבצע פעולות רבות בתיק ההשקעות שלהם, מתוך אמונה שניהול אקטיבי של התיק יניב תשואות טובות יותר ומהר יותר. כך למעשה הם שוחקים את התיק, בעיקר על ידי תשלום עמלות. עמלת קניה ומכירה של עשויה לעלות 0.15%-0.5% מהיקף העסקה, תלוי בברוקר שאיתו עובדים. ברמה שנתית פעולות רבות מידי עלולות לעלות לנו באחוזים נכבדים משווי התיק, מה גם שקשה להשיא ערך ממסחר מסוג זה.

החזקות בבורסה איבדו בין 10%-25% מערכן בשיא של השנה האחרונה



סיכום

בעולם ההשקעות האויב הגדול ביותר הוא אנחנו עצמנו. כבר הוכח אין ספור פעמים כי הציבור נוטה להיכנס לשוק כאשר הוא כבר יקר ולצאת רגע לפני היפוך המגמה לעליה. הניסיון לתזמן את השוק, בייחוד בתקופה של חוסר וודאות, ובמיוחד בתוך מהלך ירידות מתיש בתוך מגמה ראשית חיובית, עולה לנו פעמים רבות בהפסדים כואבים. לכן, נטרול מרכיב הרגש מתכנית ההשקעות שלנו הוא כלי חשוב בהצלחה בעולם ההשקעות בכלל, ובתזמון הנוכחי בפרט. אפיינו את פרופיל הסיכון שלכם ועל פיו השקיעו במניות של חברות חזקות, בעלות אסטרטגיה מנצחת ובמחיר סביר. כשתרד רמת הפחד יגלו השווקים מחדש את המניות האלו, וההשקעה שלכם תתחיל לצבור .

מורן נחשוני וגיא שקד הם מנהלי השקעות בחברת פרובידנס, אשר עוסקת בניהול תיקי השקעות למשקיעים פרטיים וחברות.

*מסמך זה הוכן ע"י מחלקת המחקר של פרובידנס. המסמך מבוסס על מידע שדווח לציבור, הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. לפיכך, אין לקבל על סמך מסמך זה בלבד החלטות השקעה כלשהן. אין במסמך זה ובכל הכלול בו משום ייעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו, ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פרובידנס לא תהיה אחראית לכל נזק שיגרם אם יגרם, למאן דהוא, כתוצאה מהסתמכות על מסמך זה. פרובידנס מחזיקה בניירות הערך הנ"ל עבור התיקים המנוהלים על ידה, כולם או חלקם, והיא עשויה לקנות או למכור בכל אחד מניירות הערך הנ"ל.

תגובות לכתבה(38):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    עצות #2 ו - #4 מנוגדות זו לזו (ל"ת)
    אורי 25/06/2011 21:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    סעיף 2 " שיש" במקום " כשיש"
    עברית קלוקלת 24/06/2011 21:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בושה וחרפה העברית של העם היושב בישראל, ולא פעם ראשונה שאני רואה את זה בכתבות כאן.
    סגור
  • לא הגזמת קצת?
    אבשלום ק 25/06/2011 18:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נשכחה לה כ' .... זו הבעיה שלך בחיים?
    סגור
  • היא לא נשכחה. כך הם מדברים לצערי. 22 צודק.
    דנה 26/06/2011 01:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה נפוץ גם באתרים אחרים כולל בטוקבקים
    סגור
  • 21.
    יפה בתיאוריה אבל מה אם
    אנלייזר 24/06/2011 15:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אם קניתי בנק אוף אמריקה ב 15 דולר ועכשיו בערך 10 דולר למכור לפי המומלץ בכתבה או לחזק(למצע כפי שמוגדר בכתבה) ?
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    כתבה מעולה , ישר כוח. רק הערה אחת
    משה 24/06/2011 13:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לגבי מיצוע הפסדים - חולק אני על הכותב שטוען כי זו טעות. אמנם יש מקרים שבהם הוא צודק וזו טעות , אך יש מקרים שבהם מיצוע ההפסדים יכול דווקא להיות דבר חיובי. הרי אם אני משקיע לטווח ארוך ופתאום המניה נופלת ב 50 אחוז בגלל פאניקה כללית בשווקים או סיבות שאינן קשורות למניה עצמה , אז למה לא לקנות את אותה מניה בהנחה של 50 אחוז ? כמו כל מוצר בעצם , אם אני קונה נעל ויום אחרי זה רואה את אותה נעל בהנחה של 50 אחוז , כדאי לי לקנות עוד זוג .. כך יוצא ששילמתי פחות על שני הזוגות
    סגור
  • כנראה שלא הובנתי נכון
    משקיע ותיק 24/06/2011 16:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא נכון לרכוש מניות אך ורק כדי למצע הפסדים. נכון לרכוש מניה שאתה מאמין בה כשהיא יורדת. אמנם התוצאה הטכנית תהיה שעלות הרכישה הממוצעת תרד, אבל זו לא צריכה להיות הסיבה(!) לרכישה.
    סגור
  • 19.
    הצעות ווהזהרות בלי סוף
    בנטוב 24/06/2011 09:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ועל זה נאמר רבות מחשבות בלב איש ועצת ה היא תקום בסופו של דבר צריך להשקיע במניות עם פוטנציאל ולחכות בסבלנות כי אחוז אחד מההצלחה קנייה נכונה והשאר ברכה וסבלנות
    סגור
  • 18.
    בינתיים מי שיצא ב1277 רק הרויח
    ...א... 23/06/2011 21:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלי כל הקישקושים של השקעה ארוכת טווח... פאניקה וכל השאר ... ויושן טוב כל לילה עד יעבור זעם... ברגע שיורד גשם כמעט כולם נירטבים ברגע שירגע אפשר לתמחר את המניות... עד אז אפשר לסחור בתעודות סל הכי בטוח ..
    סגור
  • אין לך סיכוי
    סטטיסטיקאי 23/06/2011 23:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סטטיסטית, אין לך שום סיכוי לדעת מתי להיכנס. אתה ושכמותך תקבלו ביטחון להיכנס חזרה למניות קר לאחר שיהיה מהלך עליות משמעותי, ואז כבר תאבדו חלק מאוד גדול מהרווח.
    סגור
  • ועוד איך יש סיכוי... אני יתחיל לאסוף בקטנה
    ...א... 24/06/2011 08:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעל 1243 עם סטופ קצר בהתיצבות של 1267 אוסיף ... אני מוכן לאבד שלוש ארבע אחוז ... מאשר לחפש תחתיות ... מאשר מניות חוטפות על ימין ןעל שמאל מניה שירדה מעל 20 אחוז היא כבר ניקראת דובית לידיעתך ובדרך כלל כל עליה היא לשם ירידה... יש מניות בודדות שנמצאות מעל ערכן משהיו בב2007 ... לכן לא עדיף להתאהב במניות... לידיעתך יש תעודת סל על המעוף עוד שהיה ב 680...התעודה עלתה יותר מכל המיות במעוף חוץ מהנפט..
    סגור
  • 17.
    בנוסף
    ביוטכנולוג 23/06/2011 20:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התיק מניות החדש שלי מהשנתיים האחרונות היה מורווח 40% כולל 60 % מתוכו איגרות חוב מהיום שחשבתי שאני מבין ויודע והתחלתי למכור ולקנות רק הפסדתי עד היום אני מצטער על השינו בתיק שלי לא הייתי צריך לנגוע ולא רק שלא הייתי מוחק רווחים של שנה הייתי מרויח כמה עשרות אלפים
    סגור
  • 16.
    תקראו בין השורות הוא צודק!!!
    ביוטכנולוג 23/06/2011 20:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני חושב שהוא מתכוון לכך שתקנו חברות חזקות ועמידות,כיל,טבע בנקים וכו' ושבו עם הכסף שם כמה שנים טובות נכון שלא תעשו מקסימום רווח אולם אילו חברות מצליחות שעולות כמה אחוזים בשנה ומחלקות דוידנד.. לדוגמא ישבתי עם טבע 6-7 עשיתי עליה 70 % רווח ודיוידנד שקיבלתי יצא 85% רווח ב6-7 ...אני חושב זלזה התכוון המשורר
    סגור
  • 15.
    תזמון שוק
    דוד 23/06/2011 18:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל החכמים שמגיבים כאן כאילו הם יודעים בידיוק מתי להיכנס ולצאת מהשוק יודעים רק לשרוף את הכסף שלהם עם עמלות וטעויות מסחר. בפועל אתם תפספסו את העליות ברגע שיגיעו ותרדפו אחרי השוק
    סגור
  • מי שרוצה לצחוק כל הדרך אל הבנק
    אביג 23/06/2011 21:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יתחיל לקנות תעודת סל צמודת זהב וכל רבעון לבדוק אפשרות למכור ולקנות בהתאם למצב. והבנק שלך יודה לך על העמלות ואתה תגדיל את ההכנסות באחוזים נאים.
    סגור
  • 14.
    השיטה המנצחת
    בן 23/06/2011 17:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לי יש שיטה בטוחה להצלחה ודאית בניהול השקעות לקנות במחיר נמוך ולמכור במחיר גבוה פשוט מאד 5 דברים שעושים : לא להלחץ , לא לא לפחד , לא להיות חזיר , לא להיות טמע ולא להיות מהמר
    סגור
  • 13.
    צודקים
    משקיע ותיק 23/06/2011 17:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל סוחרי היום שמגיבים פה בדרך למחוק את ההשקעות שלהם. צריך פשוט לקנות מניות של חברות טובות ובזול והערך כבר יצוף
    סגור
  • 12.
    טריוויאלי אך נכון (ל"ת)
    גרהם 23/06/2011 16:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    דברים נכונים
    לא סופר סחרנים 23/06/2011 15:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עצות מושלמות. כל מי שאומר אחרת לא השקיע מעולם לטוו" א ובסבירות גבוהה מחק כסף רב. משקיעים שיושבים בשוק ממדד 200, 300 לא מתרגשים מהירידות. הכל ישוב לטפס. מחזור של 100 מ' שקל בשעה על שוק בשווי 710 מיליארד שקלים ממחיש שהתמחור האמיתי הוא הרחק למעלה.
    סגור
  • 10.
    עצות כמו חול ועוד מעט לא יהיה מה לאכול (ל"ת)
    <:) 23/06/2011 15:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    סעיף 4 לא נכון.טווח ארוך יניב רווחים (ל"ת)
    a 23/06/2011 15:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    כרגיל עולי ימים וזבי חוטם עם עייצעס
    קלישאות 23/06/2011 13:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגרו את הסנופי ב2000 ב1600 פתחו אתמול ב1290 הרוויחו או הפסידו? סגרו את הניקיי ב1990ב40.000 פתחו אתמול ב9500, הרוויחו או הפסידו? מה הקלישאות האלה על השקעות לטווח ארוך? אני יכול להוסיף קלישאה משלי בטווח הארוך כולם מתים. להביא את וורן באפט כדוגמה זה פתאטי, מול וורן באפט אחד יש 100 אחרים שלא כל כך הצליחו. ואני מציע לקרוא את קיקרו הרומאי כדי להבין את משמעותה של העדות האילמת.
    סגור
  • מה גם, שוורן בן 90 כמעט וקנה מניות מגיל 20
    סוחר יומי 25/06/2011 13:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולא מכר כל העשורים האלה שבהם הכלכלה רק צמחה. היום החוקים השתנו. מסכים איתך בקיצור
    סגור
  • 7.
    זה בדיוק מה שגרם לי לאבד את רוב כספי ב- 2008
    גמאני 23/06/2011 13:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק שלא היה מנהל השקעות אחד שידע לומר לי את מה שאתה כותב. וחצי עולם נפל יחד איתי. האם כולנו טיפשים??
    סגור
  • כן (ל"ת)
    דוד 23/06/2011 14:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    5 הטעויות שאינם
    דוד 23/06/2011 11:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם כולם יעבדו בהגיון לא יהיו ירידות כאלו שיגרמו 1. חוסר סבלנות 2 פניקה 3. מימוש -מכירת הסוסים המנצחים 4. הגדלת אחזקה על מנת להוריד שער קניה וב- 5 הדילוג יהיה לא משמעותי , אבל כיוון שלא יכל להיות שכולם הגיונים אזי כל אחד כזה שסוחר תיקים או מקצוען יצליחו להשאיר כדי שהם יוכלו לממש אזי זהו רווח נקי בשבילם .עכשיו נשאר להחליט האם אתה מקצוען ויודע או אתה הולך לקבל את מה שכתוב פה כתורה מסיני.
    סגור
  • 5.
    קשקוש בלבוש
    סוחר 23/06/2011 11:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מניה יורדת ב10% ולא תמכור בסוף היא תיפול ב40-60% מה תעשה? תמכור בפאניקה. לכן יש סטופ ובימים אלו שהעתיד לא נראה טוב עדיף למכור את התיק לפני שכל המוסדיים ימכרו בסוף בירידות של 60-80%. בהשקעות תיהיה חכם. תעשה הפוך ותרוויח.
    סגור
  • 4.
    מניה שנופלת 20 אחוז או יותר
    המתמיד 23/06/2011 11:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תחזיר את ערכה לאחר עליה של 30 אחוז או יותר לכן צריך לפעמים לבצע סטופלוס בזמן זה במקרה של ירדות ובמקרה של עליות אם יש רווח נאה כדאי לממש....ולהוויח כי אח" כ אחרי גל עליות מגיע שוב גל ירידות.
    סגור
  • למדת לקרוא?
    משה 23/06/2011 23:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם כן אז תקרא שוב את המאמר, הוא כתוב בעברית די פשוטה. אם מדובר בחברה טוב ומרוויחה, גם אם המניה נפלה היא תתאושש מאוד מהר כי יש שם ערך. אם מדובר בחברה כושלת - כדאי לצאת כמה שיותר מהר
    סגור
  • 3.
    כתבה מעולה כל הכבוד לכם ..אני מציע לכולם ....
    משה ממן 23/06/2011 11:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובמיוחד למתחילים לקרוא ולהפנים ,,אני כמשקיע מתחיל נפלתי בכל הטעויות המוזכרות בכתבה והפסדתי אפילו כשהשוק עולה ,,לאחר מכן הבנתי את הטעויות התאמנתי להתאפק ולגלות סבלנות ושליטה עצמית ומאז אני רק מרוויח גם בשוק עולה וגם בשוק יורד ההפסד מנימלי ומתכסה מהר ברגע שהשוק חוזר לעלות .בעיקר לבחור מניות טובות וסחירות עם ניתונים פינדומנטליים טובים בתזמון נכון ,,,תן להן את כל הזמן והן ייעשו את העבודה עבורך .
    סגור
  • אתה כמשקיע לא יודע
    מה זה להשקיע 23/06/2011 14:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אחד כאן שמדבר עם פאסון של סוחר שראה כבר הכל אני מניח כי הוא חוטא לאמת. הביטחון שלנו בעצמנו בהחלטות שנקבל הוא מוגזם במקרה הטוב ומופרך במקרה הריאלי. אני מסכים לחלוטין עם מגיב 1. הרי יכול להיות גם שוק של עשור בלי רווח והפסדים (עשור אבוד) ואפילו של חברות טובות ו" בעלות אסטרטגיה מנצחת" כמו שצוות הכותבים אמר עשו טובה, תקשיבו רק לעצמכם, התייחסו לזה כסוג של משחק שלא ניתן לנחש את תוצאתו ואל תשלו את עצמכם שאתם יכולים לשלוט בזה. ואם אתם לא רוצים להשתתף במשחק אז תעשו לעצמכם טובה וקנו קרן נאמנות של מנהל טוב וידוע או תעודת סל על השוק ויהיה מה שיהיה אתם באותה סירה עם כולם.
    סגור
  • הכתבה מצויינת.ולהוסיף-התחרות הפרועה היום
    z 25/06/2011 13:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשווקים מגבירה את חוסר הוודאות לגבי רווחיות עתידית של החברות ואין מספיק נתונים לניתוח.כי החברות אגרסיביות אחת לשניה.אולם הבעיה העיקרית היא שימוש במידע שנגיש רק לגופים מוסדיים גדולים,הטיות השוק הספקולטיביות של גופים פרועים והם מנצלים את המשקיעים הקטנים.
    סגור
  • 2.
    אני מסכים כמעט לכל מה שכתבתם
    משקיע ותיק 23/06/2011 10:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למעט טעות מספר 4. אם בחרת מניה לטווח ארוך, מהסיבות הנכונות, אז ירידה במחיר המניה היא בעצם הזדמנות קנייה, לא בגלל מיצוע עלות הרכישה אלא כי פשוט מדובר במניה שאתה מאמין בה ובמחיר זול. אני אוסף מניות טבע ואורמת בשנה האחרונה כי אני מאמין בחברות. אם אטעה - זו תהיה טעות קולוסאלית. ואם אצדק, אוכל לצאת לפנסיה.
    סגור
  • טעות מס 4 היא הטעות הגדולה ביותר שמובילה לשאר
    סוחר 26/06/2011 01:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הטעויות
    סגור
  • טבע גמרה כבר את הסוס
    אייל 23/06/2011 14:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המניה כבר לא מתפקדת בשנים האחרונות...
    סגור
  • אייל ידידי
    משקיע ותיק 23/06/2011 19:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים כמוך יעשו אותי עשיר. החברה מתפקדת וזה מה שחשוב.
    סגור
  • המניה לא מתפקדת?
    דוד 23/06/2011 14:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתי תבינו שמניה זה חלק בעסק.. אין לה חיים משל עצמה והיא לא אמורה לתפקד.. מי שצריכה לתפקד זו החברה וכל עוד היא תעשה זאת הערך יבוא או ע" י השוק או ע" י רכישת עצמית וגידול בדיבידנדים
    סגור
  • 1.
    הטעות הקלאסית של מנהלי השקעות,פלוס שאלה
    זרבובי 23/06/2011 10:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהם ממליצים לציבור שלא למכור סחורה וזאת כאשר השוק ירד רק ב-10%, ועוד היד נטויה,כנראה. מעניין מה יהיו ההמלצות שלהם כשהשוק יירד 30-40%. בעצם,גם אז הם ימליצו שלא למכור בפאניקה. ושאלה לסיום,האם אי פעם המלצתם למכור משהו בשוק ?
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות