בימים בהם ה'פוטים' עולים באלפי אחוזים - מה צריך לעשות?

אובדן אמון במערכת כלכלית. ככה זה נראה כרגע מנקודת מבטם של משקיעים. האוירה הפסימית והעצבנות הפתאומית הם נחלת פיצוץ בועת ההליום האמריקנית. בתוך שבועיים איבדו מדדי המניות כ-20% מערכם בירידות יומיות של 5% ויותר. עכשיו מוצאים עצמם המוני משקיעים בשאלות מה לעשות, שוד ושבר הכסף מתאדה.

בוא נפגוש כמה מהסיבות שגרמו לירידה החדה: - הבעיות שהורידו את הבורסה מגיעות מבית ומבחוץ. מבית, יש את המחאה שגדלה משבוע לשבוע. חוששים שהיא תגרור פריצת תקציב. - מבחוץ יש את אמריקה וצרותיה. היא מתעטשת והעולם חולה. תקרת החוב עלתה בארה"ב אך חשפה את חולשת אובמה. חולשה זו לא נעלמה מעין סוכנות הדירוג sp והיא הורידה את הדירוג של ארה"ב. הורדה שכזאת, לענק שכזה בזמן כזה כשהבורסות רעועות - מביא איתו צונאמי.

העצבים מתוחים והבורסות יורדות. כל כך קל לבורסה לרדת בשבועיים מה שעלתה בשנתיים. לכן רבים בארץ לא אוהבים להשקיע בבורסה, אם אתה לא יוצא בזמן, הכסף הוא רק על הנייר. כאן אוהבים נדל"ן, עד ששם זה יגלה את חולשותיו.

לסיכום: המדד נמצא מתחת ל-1100. אחרי ירידה דו שבועית של 16%. ככל שהשוק יורד ככה אנו קרבים למצב שהרבה אויר יוצא ממנו. ביום אחד יהיה כאן זינוק חד מעלה חזרה. זה אומנם לא יתקן את המחלות של הכלכלה, אבל ככה זה בורסה. כעת היא מתמחרת שבר באמריקה וחזרה ל-2008. בכל חזרה יש קפיצות חתול. המעניין הוא שרבים ציפו לירידה או חזרה ומימוש חד מטה במהלך השנתיים האחרונות. אבל התיזמון כרגיל שייך לבורסה וכאן זה בדרך כלל מפתיע וחד.

מדד המעו"ף עם שתי תמיכות שהחזיקו בעבר בירידות חדות: 1045 ו-965. ההתנגדות נמצאת ב-1150 ו-1180. יש מרחקים גדולים כיום. זה נובע ממה שחווינו בזמן האחרון, תנועות של עשרות נקודות ביום. 2008 חוזרת בגדול למסכים עם חלק שני ועוצמתי לא פחות. שחקנים חדשים, לא רק בנקים, מדינות במשבר. עוצמות חדשות, נבואות שחורות חדשות, חברות דירוג משולהבות.2011 הינה שנת ההליום המתנדף מבלוני הניסוי בארה"ב וארופה.

המחאה וההפגנות: הכל במקום, רק שלדעתי משהו נשכח. מדברים על הדיור. מה עם החלב? מה עם הדלק? מה עם המונופולים? הדיור תופס מקום נרחב בהפגנות, רק שזה דבר שניתן לשנות אחרי תקופה. למה לא דורשים המפגינים הורדת מחיר מיידית למוצרי חלב? שהממשלה תראה רצינות בדבר. בינתיים לדעתי המחאה מוצאת את עצמה בלי נואם רציני, מתמקדת בדיור ואין לה הישגים מיידים.

אתם מתעסקים עם ממשלה שיודעת למוסס כל דבר טוב, יש לה ספינים. חובה לבקש גם דברים מידיים שיבואו לידי ביטוי.צריך נואם חזק, כי יש בעם הכל מכל. המחאה הזאת תרמה לבורסה ירידה של 5%. חובה לתמחר אותה, כל אחד תורם מכיסו כעת למחאה ע"י ירידת ערך קופות הגמל וההשתלמות, ביטוח המנהלים וכדומה.

אנו לא אמורים לפגוש את רמת ה-1150 ומעלה בזמן הקרוב אילמילא יצוץ איזשהו אירוע מיוחד. הגנות לתיק השקעות במחירים הנוכחיים הן יקרות. צריך לקחת הימור מחושב שאחרי ירידות של 20% יגיע תיקון שיוכל לתת רמת קניה סבירה להגנות.

אופציות מעו"ף:

בתורה - רשום ברוך שלא עשני אישה. היום יש לא מעט שאומרים ברוך שלא עשני כתבן. אם אין לך הגנות (שזה צו השעה), מחיקת כספים היא מנת חלקך. אופ' פוט עלו בשבוע האחרון בלבד באלפי אחוזים. מי שכותב קול ופוט, הקולים לא חיפו בירידתם על עלית הערך של הפוט, הסטייה מזנקת להכות על חטא, זה מה שנשאר לומר למי שאין הגנות. מה ההבדל בין מי שיש לו הגנה? הפסד מגודר, לעומת הפסד מהותי הרבה יותר שאיננו מגודר.

לקוני האופ' כמובן זאת תקופה רצופה של הנאה גדולה למי שקונה פרמיות. אופ' מבצעות מהלכים של מאות אחוזים ביממה או שתיים. בדרך כלל בתקופה הנוכחית הליכה עם שוקת קנויה הניבה רווח.

פוזיציות פתוחות: חודש שיורדים בו 200 נק' בשבועיים מ-1271 ל-1072, לא משאיר לה הרבה ערך. אבל מניתוח קר של כל המצב, נק' האמצע שתיתן חיים נוספים לחלק מהסוחרים הכותבים - היא כמובן גבוהה מ-1100. בפועל שחקני האופ' משוועים לעלייה שעד כה לא באה. לא מעט חשבונות כתיבה חשופה נסגרים בזמן שכזה. שהחש' לא עומד במסגרת ביטחונות, אין הגנות. כדאי ללמוד מהתקופה הזאת שצריך הגנות מהלא ידוע. סטיית התקן עומדת על 30 לסיום יום ב'. נותנת תובנה על התנודות ימינה ושמאלה במהלך היום.

כדאי לזכור שהשוק הוא לא כתמול שלשום. יש הרבה מלל חיצוני, כלכלה בבעיה, תיקים שנמחקו. סטיית תקן גבוהה. חלק מחוקי המשחק השתנו בתקופה האחרונה וכדאי להישמר מתנודות וניבוי מעשי השוק, הוא פשוט לובש חליפה שונה כל רגע.

לסיכום: זאת תקופה של טירוף. המדד זז מהר, נכס הבסיס זז מהר. הציבור מזיז מהר כספים, ארה"ב שולטת בעניינים. גרמנים חזרו להשפיע. מסחר תוך יומי /דו יומי זה פחות או יותר המתכון כרגע. סוחרי מגמה כמובן נוטים לשורט, אפילו שהתיקון הוא מעבר לפינה והוא יהיה חד מאוד, ויבוא משום מקום. הכן רכבך לחורף.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), מרצה לקורס מעו"ף פרקטי במכללת מגמות ובעלים של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    דוד מירושלים 10/08/2011 12:03
    הגב לתגובה זו
    למיכאל היקר. אכן הוא אמר, ועוד איך אמר. המסקנה שלי, בניגוד לעבר, לעולם לא לכתוב פוט ללא הגנה. ביום א ירדו 85נקודות,כמעט 9 סטרייקים ואז קניית הגנות היתה מאוד יקרה, הביטחונות עברו את גבול המותר והיה הפסד. להבא, להיזהר מאוד, ביחוד בכתיבת פוטים. קשה לי לראות תסריט שבו יש עליה של 9 סטרייקים, אלא אם יבוא שלום עם סוריה, איראן והפלסטינים יחד.ובנוסף ארה"ב תצא מהבעיות שלה. בהצלחה לכולם
  • 17.
    פיני 10/08/2011 10:55
    הגב לתגובה זו
    יש כאלה שלא היה להם גרוש על התחת ולקחו כסף מאנשים תמימים ומחקו אותו.
  • 16.
    שגיא 09/08/2011 19:01
    הגב לתגובה זו
    קודם כל שאפו על הסקירה העניינית בימים אלו....ימים שאף אחד לא יכול לדעת מה יהיה...יכול לבוא תיקון חזק,או עוד גל חזק....דוביד...ידוע לך על כתבנים שנמחקו...איך מי שכתב פוטים 1150 ומטה ניצל???...או שלא???...תודה
  • דוביד 09/08/2011 22:36
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה נביאי שקר כעת ,תקופה משוגעת. ברור שיש מי שמקו כסף,זה לא כל כספם,אבל בכל זאת כשכותבים בלי הגנה,ותנועה כזאת של 70 נק' יומי מתקיימת יש הפסדים שרק חזרה מעל 1120 תוכל לרפא את חלקם.
  • 15.
    יוד נקודה טיית 09/08/2011 18:12
    הגב לתגובה זו
    מי שמכיר את דוביד הבין יופי מה שאמר צריך הרבה ניסיון כדי לומר את זה ובדרך כלל מי שמקשיב לו יוצא נשכר
  • 14.
    ברוך שלא עשני דוביד. (ל"ת)
    קוני למל 09/08/2011 16:26
    הגב לתגובה זו
  • ברוך שדוביד לא הגיב על התגובית שלי. (ל"ת)
    גם אני קוני למל 09/08/2011 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    דוביד 09/08/2011 16:08
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהיא תתקן חזרה ל40 דולר,תיקנה פוט אחד על כל 4000 דולר השקעה במניה,או תיכתוב קול 1 על כל 4000 דולר השקעה.
  • 12.
    דוביד 09/08/2011 16:06
    הגב לתגובה זו
    ,תיקנה מקמ או פק" מ.שן בשקט.אם אתה רוצה הוראת קבע לבורסה זה כבר סיפור אחר.
  • 11.
    דוביד 09/08/2011 16:04
    הגב לתגובה זו
    אם היה שכל לקנות 50 פוטים,שיהיה גם שכל לתזמן את השיחרור.בהצלחה
  • 10.
    אבי 09/08/2011 15:30
    הגב לתגובה זו
    בברכות השחר בתפילת שחרית אך לא נורא. ואתה צודק באמת מצער מי שכותב בלי הגנות, ראיתי באתר אחר שכמה עובדים כך וזה מצער אותי מאוד שבטח נמחקו הרבה מאוד שחקנים קטנים שלא עובדים עם הגנות.
  • 9.
    יונתן [בשם החברה] 09/08/2011 14:58
    הגב לתגובה זו
    ניראה לי שהוא נכנס לייאוש. הוא איש יקר למרות הנזקים שנגרמו לנו.
  • 8.
    מבולבל 09/08/2011 14:16
    הגב לתגובה זו
    1. השוק לא יעלה לאיזור 1150 בקרוב אם לא יהיה נס (רק 5%) 2. השוק כן יעלה בפתאומיות - הכן רכבך לחורף
  • דוביד 09/08/2011 16:17
    הגב לתגובה זו
    סביר שלא נעבור את ה1150. אם נעבור אותו זה יהיה סמן חיובי מאוד לדעתי
  • 7.
    אלימלך 09/08/2011 13:03
    הגב לתגובה זו
    יונתן , א ' תודה על כל הסקירות . ב' שאלה איך משתמשים באופציות להגנה על מניה כמו טבע . מה היחס בין אופציה למניה האם כמו אופצית מעוף רגילה וכו' ? . תודה
  • 6.
    אלימלך 09/08/2011 12:54
    הגב לתגובה זו
    ישנן אופציות CALL וPUT . אבל מה היחס להגנה ? וכו' . תודה
  • 5.
    קיבוצניק בן 48 09/08/2011 12:50
    הגב לתגובה זו
    האם כדאי להשקיע אותם עכשיו ב ת" א 25 או 100 למשל
  • לל 09/08/2011 17:04
    הגב לתגובה זו
    אל תתקרב לבורסה עם 5 אלף בכלל מה, תקנה פוטים? ואם יבאו תיקון?
  • תקנה תעודת סל צמוד זהב (ל"ת)
    אביג 09/08/2011 15:25
    הגב לתגובה זו
  • אלון 09/08/2011 13:51
    הגב לתגובה זו
    בגיל כמו שלך אין לך מה לחפש בבורסה-עדיף שתקנה אוהל!!!!!!!!!!!!!
  • 4.
    משה 09/08/2011 12:48
    הגב לתגובה זו
    או לחכות -מה אומר? כמה אחוזים זה יתפוצצץ מחר?
  • ג' ורנו 10/08/2011 09:13
    הגב לתגובה זו
    כי כסף לא תראה שם
  • 3.
    גק 09/08/2011 12:46
    הגב לתגובה זו
    ויש לרפא אותה ולהחזיר לה את השפיות....
  • 2.
    מיותר (ל"ת)
    מיותר 09/08/2011 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בקיצור לא אמרת כלום (ל"ת)
    מיכאל 09/08/2011 10:23
    הגב לתגובה זו
  • אמר הרבה מאוד, אתה פשוט לא הבנת את הפואנטה... (ל"ת)
    רונן י. 09/08/2011 10:54
    הגב לתגובה זו
  • גדי 09/08/2011 12:10
    תגיד תודה גם על שהוא כתב פה, תודה אמרת ? בטח שלא ,קנטרנות בטח כמו כל יהודי טוב.