אהוד יערי: "עכשיו מתברר שהמבחן הגדול של ארדואן הוא לחופי קפריסין, לא עזה"

פרשן ערוץ 2 בשיחה עם Bizportal לאירועי ספטמבר וגם למהלך האחרון של טורקיה. "האיומים של טורקיה לכיוון קפריסין ויוון הם רציניים"
 | 

הספירה לאחור החלה: ביום שישי הקרוב יעלה על במת עצרת האו"ם בניו יורק יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ויבקש לקבל הכרה בינלאומית במדינת פלסטין. האם תוקם מדינה פלסטינית לצד מדינת ישאל? התשובה לשאלה מטרידה פחות ממה שעלול לקרות בשטח ביום שאחרי.

בחודשים האחרונים הורגלנו לשמוע לא מעט דעות מכל קצוות הקשת: פוליטיקאים, אנשי אקדמיה, אנשי צבא ומגוון מומחים ניתחו והסבירו מה עלול לקרות ומה התרחישים האפשריים.

בראיון ל-Bizportal מנסה אהוד יערי, הפרשן המדיני של ערוץ 2, להרגיע את הרוחות ולשדר עסקים כרגיל. "אני לא דוגל בתרחישים קיצוניים. אני בכלל חושב שאצלנו השרים מדברים בקלות רבה מידי על צונאמי והעיתונות מייצרת כותרות מתוך כוונה להפחיד את הציבור ולמכור לו עיתונים או להשיג רייטינג".

האם הכרזה או אי הכרזה של מדינה פלסטינית תגרור הסלמה של המצב הבטחוני?

"אני חושב שזה לא הכרחי שתהיה הסלמה במצב, אני חושב שאנחנו נראה דווקא הרבה השתדלות משני הצדדים למנוע עימותים. בעיני הסכנה העיקרית היא הפעילות של בריוני "תג מחיר" שעשויים ליצור אירוע שישלהב את הרוחות . פעילות תג מחיר של המתנחלים מהווה סכנה אמיתית, זה לא תרחיש מופרך שחבורות הצעירים מההתנחלויות שעושות את תג המחיר ימשיכו לבצע התקפות שיוצאי את הפלסטינים מגדרם."

הבעיה שאתה מעלה כאן, ידועה לגורמי הביטחון בישראל?

"אני חושב שזו סכנה אמיתית ואני מאמין שהשב"כ והמשטרה לא עושים מספיק כדי לטפל בהם. אני מבין את הבעיות המשפטיות אבל אני מכיר גם מושג של מעצרים מנהליים ואני חושב שאם היה אי פעם זמן מתאים לשימוש סלקטיבי בכלי הזה הרי הוא עכשיו."

והפלסטינים מצדם ישבו בשקט ולא יתרמו לליבוי היצרים?

"לגבי הפלסטינים, תמיד יהיו איומים אבל להפתעתנו התיאום בין מנגנוני הביטחון מצליח לטפל באירועים אלו. כמו שראינו רק עכשיו - מחבל מתאבד שהוצא ממסגד אל עקצה ללא נפגעים."

מה הסיכויים שתוקם מדינה פלסטינית?

ברגע שאנחנו מדברים הסיכוי הוא שהבקשה הפלסטינית לחברות מלאה באו"ם תוקפא והיא תישאר לתקופה מסוימת או במגירה של מזכיר האו"ם או על שולחן מועצת הביטחון. זאת אומרת - יכולה להיות השהייה של המהלך או זחילה שלו אבל בסופו של דבר זה יגיע לעצרת הכללית והפלסטינים יקבלו מעמד של מדינה משקיפה בלבד. מה שאומר שהם יוכלו לברר בבית הדין הבינלאומי בהאג האם יש להם מעמד כדי לבצע תביעות נגד ישראל."

אז אלימות לא, תביעות משפטיות כן?

"זה לא אוטומטי שהם ייפנו למלחמה דיפלומטית משפטית מפני שיש להם אינטרסים משלהם. אחד האינטרסים המובהקים הוא לדוגמא התמיכה הכלכלית של ארה"ב. ממשלת ארה"ב הינה המממנת הראשית של הרשות: 830 מיליון דולר בשנה וזה לא קשה להעלות על הדעת שיופעלו כלפיהם צעדי עונשין במידה וינקטו בצעדים שלא מקובלים על האמריקנים."

מה לדעתך הפיתרון לסכסוך ארוך השנים בינינו לבין הפלסטינים?

"אני חושב שלגופו של עניין. כל אחד שעיניו בראשו יודע שאין אפשרות להשיג הסדר קבע עם הפלסטינים. ולכן מוטל על ממשלת ישראל להציע הצעה הוגנת ונדיבה להסדר ביניים מרחיק לכת שלא יביא חוזה שלום אבל יהיה הסכם מוכר ואפילו בחסות ובברכה של מועצת הביטחון."

"זה מה שהממשלה הייתה צריכה לעשות כבר לפני שנים. במקום לעשות זאת, ממשלת שרון סיבכה אותנו בהתנתקות בלי הסכם עם עזה. ממשלת אולמרט הלכה לתרגיל הסרק של אנפוליס וממשלת נתניהו לא עושה אפילו את זה. אין ברירה, צריך ללכת להסדר ביניים אבל צריך לשכנע את האמריקנים והאירופאים שמדובר בהסדר טוב."

במעבר ליחסי טורקיה-ישראל. אתה רואה בראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארודאן כבעיה גדולה אמיתית לישראל? לאחרונה אנחנו יותר ויותר שומעים מצידו איומים בכל הקשור לפעילות חיפושי הגז והנפט מול קפריסין.

"ארדואן בא לשלטון עם תפיסה של אפס בעיות עם כל שכנותיה של טורקיה והיום הוא הגיע למצב שיש לו הרבה מאוד בעיות עם רוב שכנותיה של טורקיה. עכשיו מתברר שהדבר העיקרי שמעסיק אותם זה פוטנציאל הגז באגן המזרחי של הים התיכון ואני חושב שהתברר שהתאבון הטורקי יותר גדול מבית הבליעה שלהם."

"בניגוד למה שחששו אצלנו המבחן האמיתי שלהם הוא במימי קפריסין ולא מול החוף של עזה. האיומים שלו אמיתיים, אבל האם הוא באמת ילך למלחמה עם קפריסין ועם יוון - הנחת העבודה היחידה האפשרית היא שלא".

תגובות לכתבה(45):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 35.
    עוד מעט אפשר יהיה לעשות סודה מהגז שיזרום חופש
    ח' ברה, המשיח בדרך! 21/09/2011 02:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חופשי...ישר לסיפולוקוס...עם 1000 טעמים...
    סגור
  • 34.
    הפלשתינים יאכלו אותה - עם ישראל רגוע וראלי
    אורח בפלנטה 21/09/2011 01:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנו בחיזיון שאין לו אח ורע בהיסטוריה. אליטות של עם, מנהלות לוחמה פסיכולוגית כנגדו, שנועדה להכחדתו. פורמות ומהרסות את הדמוקרטיה, מקעקעות את מערכת המשפט, משווקות חזיון של שלום, וזכויות אדם, שהינו תרמית מכוונת שנועדה לערער עם זה מבפנים, להמשיך בתהליך פייסנות מסוכן מול האויב הנחרץ הדבק ביעדו האסטרטגי להכחדת אותו עם ואותה ארץ. לנטרל מנהיגותו, לצמק צדקת דרכו, לקעקע את החברה, להגביר את הדמוניזציה כנגדו בקרב אומות העולם, לשלול את הלגיטימיות שלו להתגונן ואחר כך את הלגיטימיות שלו להתקיים. אליטות התגייסו לחורבנו לא בעיוורון של רגע – כזה שהביא למסירת אימפריית האינקה מרצון לכובש הספרדי שביצע בה ג' נוסייד מיידי – אלא בתהליך ארוך טווח, מאז אוסלו, תהליך שבו היה מספיק זמן להתפכח, אבל אצלן חל תהליך הפוך, במקום התפכחות השחתה. מתברר שהם אינם עיוורים, אלא מושחתים. חלקן הגדול של אליטות אלא מוצאות את עצמן משוחדות כספית, משוחדות בכוח, משוחדות בקידום קריירה, מקבלות עדיפות אסטרטגית ומדירות את שאר העם ממשאבי הכוח, הצדק, וממשאב עצם הישרדותו. לכן לא להתרשם מיערי שצודק לגבי הבלוף של ספטמבר אך מסית בעניין המתנחלים מלח הארץ.
    סגור
  • 33.
    אהוד יערי
    ארנון 1 20/09/2011 23:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאיפה אתה ממציא את המידע הזה.ארדואן הוא טורקי מפגר שמחפש בעיות. צריך לפתוח לעם הטורקי את התחת,אחת ולתמיד ואז העולם יבין מה שהוא לא רוצה להבין
    סגור
  • 32.
    תגובה ל-30 אתה כנראה עומד בתור הלא נכון!
    טלטל 20/09/2011 23:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשחילקו שכל,אלוהים קימץ במתן לראשונים על מנת להשאיר לאחרונים.ואתה כנראה היית הראשון בתור.
    סגור
  • ל-32 -דווקא יש לאנשים האלה שכל ויותר מדי
    נילי 21/09/2011 00:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה עם האנשים האלה שהם החליטו לעזור למבקשי רעתנו, כמו אבותיהם אנשי הקאפו .
    סגור
  • טען עוד
  • 31.
    עוד אחד שמשלה אותנו עם הצעות נדיבות
    פנחס 20/09/2011 23:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה נדיבות? לטרנספר התנחלויות? כאילו שזה יעזור. כסמולן הוא לא מוכן לקבל מציאות שאין לה פתרון. לפי תפיסתו רק צריך למצוא מהנדס טוב שיתכנן תוכנית טובה והכל יבוא על מקומו בשלום. הוא שומע מה הפלשתינים אומרים אבל לא מוכן להקשיב. את נפשנו הם רוצים ואומרים זאת. אבל יערי אומר שהוא יודע יותר טוב מאבו מאזן מה אבו מאזן רוצה. והוא יודע יותר טוב מאבו מאזן מה אבו מאזן חושב..
    סגור
  • 30.
    לכל המתלהמים הימניים
    מרכז שפוי 20/09/2011 18:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה שכחילקו שכל נעמדתם בסוף התור ולא נשאר עבורכם כמעט כלום עכשיו לעניין, מי שייתפס על תג מחיר בימים אלה מושווה לדעתי לרוצח הדמוקרטיה השפל שינמק בכלא עד סוף חייו, אפילו את שמו הס מלהזכיר,אתם כל כך סתומים שאתם לא רואים מסנטימטר, פשוט בושה לעם ישראל שאתם משתייכים לצערי אליו
    סגור
  • 29.
    תוספת ל16
    יאלי 20/09/2011 17:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בטעות כתבתי 19
    סגור
  • 28.
    בתוספת ל 19
    יאלי 20/09/2011 17:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם חרארות ואת זה כולםםםםם יודעים. אבל מה השמלאנים היהודים שרבים עם החיילים במחסומים מקללים חיילים, יורקים על חיילים, שופחים עלינו מים, נשכבים על הכבישם ולא נותנים לרכבים לעבור מצלמים חיילים מהגבעות,צופים על תנועת החיילים מגגות הכפרים כול ערבי מצויד בעו" ד יהודי שמראה לנו ספר חוקים.אנחנו לא מבינים בשטויות האלה אנחנו צנחנים.יחארות אנחנו מתבאבדים בעיוש יום ולילה שיהיה שקט בעפולה חדרה נתניה. וזה העם שנישבנו למות למענו. אהוד אתה כתב מעולה.
    סגור
  • 27.
    כמה קישקושים אהוד בחייתך פוחד מתג מחיר ומשבח
    גוגו מגאורגיה 20/09/2011 17:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את הערבים. כמה ריח שמאלני אתה מדיף, עוד מעט תתטען שהמצב הביטחוני במדינה רעוע רק בגלל המתנחלים והערבים צדיקים. כבר נאמר מי שמרחם על אכזרים מתאכזר על רחמנים.
    סגור
  • 26.
    מר יערי הנכבד, קשה לעכל את דברי הנאצה שאתה
    נילי 20/09/2011 15:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יורק כמו חיצים על המתנחלים. מדוע בכל בעיה אתם מכניסים את המתנחלים? גם עכשיו עם הקמת מדינה ערבית נוספת בשם פלישטים אתם מכניסים את המתנחילם באמצע ? מי אלה מר יערי אותם מתנחלים ,שמפיך יוצא כאילו שהם פורעי חוק. האם אותם אלה מאות האנשים שהצטלמו בעירום אינם פוריעי חוק ותרבות ? עליהם דווקא לא דברת ! בכל מקרה תג מחיר תמיד שלמנו בגלל ההתפרעויות של הערבים אם זה יום האדמה,יום הנוקבא ,ועכשיו נוסף להם גם 21 לספטמבר . כל אלה אינם תגי מחיר בשבילך?
    סגור
  • 25.
    מי שהמציא את המונח " צונאמי מדיני" זו התקשורת
    שמיר 20/09/2011 14:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השמאלנית שמנסה ליצור מצג שווא מתמשך של קטסטרופה בעידן השלטון של נתניהו. עכשיו כשנדמה לשמאל שלא יהיה צונאמי מדיני אז הם מנסים לסגת ולהפיל הכל על עניין הרייטינג.
    סגור
  • 24.
    מר יערי: אין תג מחיר ואין באמת ימין קיצוני.
    אמיר 20/09/2011 14:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם יערי היה באמת חכם הוא היה מבין שתג מחיר זו המצאה של התיקשורת. מה הוא חושב שבכל פעם שמישהו ישרבט את המנטרה " תג מחיר" על איזה שהוא מבנה או כלי רכב אז זו פעולת ימין קיצוני? אם באמת היה ימין קיצוני אזי לאחר השחיטה של משפחת פוגל היתה יכולה להיות באמת פעולה של תג מחיר בדמות השמדת הכפר הפלסטיני השכן ממנו יצאו הרוצחים הנתעבים.
    סגור
  • 23.
    אהוד יערי נתת לעובדות לבלבל אותך !! (ל"ת)
    רון 20/09/2011 14:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    כמה מטומטם אפשר להיות
    יוד 20/09/2011 12:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפלסטינים יצליחו למגר האלימות והמתנחלים יעשו בעיות איזו הסתה רדודה
    סגור
  • לא הסתה פרועה תג מחיר זה רע לכל היהודים (ל"ת)
    ממש ממש 20/09/2011 18:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    ארדואן אדם מסוכן. (ל"ת)
    רדואן 20/09/2011 10:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    מי שפה בריון זה,אתה אהוד וחוה יערי (ל"ת)
    מאיר 20/09/2011 10:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    לא רק מלחמה עם קפריסין ויוון
    פול 20/09/2011 09:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לצאת למלחמה? כנג מי? המפעיל נובל אנרג' י האמריקאית. בעלי האסדה, נובל קורפ האמריקית. הצוות כולו זרים לא מהאזור. קפריסין ויוון חברות באיחוד האירופי. יוון גם חברה בנאט" ו. אז מי בדיוק ארדואן מתכוון לתקוף?
    סגור
  • תיקשורת
    דוד 20/09/2011 10:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום אני כבר לא רואה חדשות.איזה תרחישייםוהכל סתם זמן מסך.אנשיים נילחציים סתם וגם זה הורס את הבריאות.ומי שעורך את החדשות צרייך ליהיות קצת יותר מתון .אני מסכיים עים אהוד.אבל אפה הביקורת על התיקשורת
    סגור
  • 18.
    עוד שמאלני אבל פרשן טוב! (ל"ת)
    GLUBOS 20/09/2011 09:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    פרשנות שמאלנית קיצונית בשקל (ל"ת)
    אלון 20/09/2011 09:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    הכי מסוכן זה השמאל
    רועי 20/09/2011 09:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעני הכי מסוכן זה השמאל הקיצוני שמפגין נגד צה" ל והגדרות ומראה לעולם שכאילו אנחנו מתעללים בשכנים שלנו
    סגור
  • 15.
    ברויוני הימין
    שמואל 20/09/2011 08:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה היום באופנה לדבר על בריוני הימין כאילו הם הבעיה. ה" טרור" של הימין אזוטרי ומועצם ע" י בעלי עניין. מהו " טרור" זה לעומת הטרור הערבי הרצחני? גרפיטי אינו רצח ולא מתקרב. דעו לכם שמי שמיצר רגליהם של הימין שלא יצפה ל" שתיקת הכבשים" . הבעיה האמיתית של עם ישראל היא דוקא השמאל שלא יודע להבחין בין ידיד לאויב.
    סגור
  • 14.
    אהוד עובד במערכת הכי מחרחרת ריב בארץ!!
    שיא החוצפה 20/09/2011 08:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפחדה זה הלחם והמים של ערוץ 2 ופרשניו. מערכת החדשות של הערוץ כרתה ברית עם השטן (ליברמן), ועודד מעיזה להתלכלך על גורמי תקשורת אחרים. לא צריך עיניים בראש כדי להבין שלא יהיה שלום עם הפלסטינים, צריך רק לראות ערוץ 2 ולפתח לב של אבן עם גאולה, ושכל של ציפור עם אהוד ורוני.. תמשיכו לייצר ריאליטי זה מה שאתם טובים בו... לא חדשות!
    סגור
  • 13.
    אהוד יערי כמו שאר האנליסטים - בדרך כלל טועים. (ל"ת)
    אבי 20/09/2011 08:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    אתמול,באריאל,שליין ומריעיו הנוטים,המון,לשמאל,
    אזרח ישראלי 20/09/2011 08:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צחקו על מדינת ישראל ועל הימין. מעניין אם לצוותא הו מזסמינים אומנים שיעשו צחוק מ' שלום עכשיו' ומחסידיו העוורים,החיים איתנו,של סטאלין ותורתו. מעניין.
    סגור
  • 11.
    לונגיסטים הכינו טוב טוב את הישבנים היום
    שורטיסט גאה 20/09/2011 08:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השורטיסטים באים לקרוע לכם היום תטוסיק.
    סגור
  • מי אכל את הכובע העיקר נשארת עם הגאווה אבל ...
    נו???? 20/09/2011 18:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלי הכסף
    סגור
  • 10.
    שמולאני מובהק (ל"ת)
    יוני 20/09/2011 08:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    כל מילה במקום .הכל על מנת שיקנו עיתונים וריטי
    יערי 20/09/2011 08:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וריטינג
    סגור
  • 8.
    הפלסטינים יוזמים פרובוקציה ו" תג מחיר" מסוכנים
    סתם אחד 20/09/2011 08:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיון עקום, של הבנת המזה" ת כמו אותו תת-אלוף שטען ב-2005 שהמתנחלים הם גורם סכנה יותר גדול מהחיזבללה... שנה אח" כ הוא נתן תירוצים למה צה" ל לא הגיע לליטני
    סגור
  • 7.
    הסטטוס קוו ישבר בזמן הקרונ
    ברברן 20/09/2011 07:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החלומות שלנו מתנפצים מול עיננינו ההתנחלויות אסון שיתפוצץ בזמן הקרוב
    סגור
  • 6.
    מניות הגז מתקנות
    יחיאל 20/09/2011 07:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שלא קבלנו את הפרשנות שלו קודם לכן אנשים מכרו בחינם את המניות שאין כל סיבה שייפגעו
    סגור
  • 5.
    זה לא התקשורת מפחידה! זה הליכוד שחי על זה (ל"ת)
    כבר 30 שנה 20/09/2011 07:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • עדיף להפחיד מלחיות בסרט שיהיה שלום כמו השמאל. (ל"ת)
    קש 20/09/2011 10:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    מס 1
    המעריצה 20/09/2011 07:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה האיש שהיה צריך להנהיג את מדינתנו לישמוע לכל מילה שלו מוכשר
    סגור
  • 3.
    עלק פרשן, שמאלני קיצוני. (ל"ת)
    מני 20/09/2011 07:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אליך אני מתכוון גם קרא תגובה החל מ30 (ל"ת)
    מרכז שפוי 20/09/2011 18:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    פרשן פרשן!!!
    טבעי מטבעון 20/09/2011 07:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    א.יערי פרשן מעולה ו1העיתונאים המעורכים.
    סגור
  • 1.
    הגיע הזמן להתייחס לבריוני " תג מחיר" כאל
    דודי 20/09/2011 07:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחבלים לכל דבר ועניין.
    סגור
  • מסכים איתך לגמרי
    מוטי 20/09/2011 09:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מי שעשה מילואים באיו" ש יודע שהחארות האלה אין להם מושג מה זו דמוקרטיה והחוק הוא מהם והלאה.
    סגור
  • מסכים איתך לגמרי
    מוטי 20/09/2011 09:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מי שעשה מילואים באיו" ש יודע שהחארות האלה אין להם מושג מה זו דמוקרטיה והחוק הוא מהם והלאה.
    סגור
  • אתה עושה השוואה? האם אמרת אי פעם מלה רעה על
    נו,באמת 20/09/2011 08:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מרצח ערבי?
    סגור
  • ברור שרוצח ערבי צריך להרוג אבל גם מבצעי תג (ל"ת)
    מחיר צריך לכלוא 20/09/2011 18:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות