הקץ לייבוש בטרמינל 3: מאמצע אוגוסט - הטיסה בוטלה או עוכבה? תזכו לפיצוי וסיוע

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי תנאיה. נוסע שלא קיבל את זכויותיו יוכל לתבוע עד 10 אלף שקל
לירן סהר | (1)

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. הצעת החוק נועדה להסדיר ולקבוע כללים ואמות מידה למתן פיצוי וסיוע לנוסעים שטיסתם התעכבה או בוטלה. היו"ר שאמה-הכהן אמר לאחר אישור החוק כי "מדובר באחת החוקים הצרכניים ביותר שעברו בכנסת ואני שמח שזכיתי לקדמה".

"החוק יבטיח שחברות התעופה יעשו כל מאמץ שהנוסעים ינפשו בכיף בחופים, ולא יישבו מתוסכלים על הספסלים בשדות התעופה. בשעה טובה הצטרפנו לעולם המפותח גם מבחינת זכויות הצרכן", הוסיף שאמה-הכהן.

יוזם ההצעה, ח"כ אחמד טיבי, אמר כי "מדובר בחוק הצרכני ביותר שאושר בכנסת בשנים האחרונות. החוק נועד לטפל בנגע של העיכובים והביטולים בטיסות הסדירות ובטיסות השכר, מהם סובל הנוסע הישראלי."

בדיון הקודם קבעה הוועדה כי טיסה שיצאה באיחור של למעלה מ-8 שעות תיחשב לטיסה שבוטלה, כאשר שר התחבורה, בהסכמת שר התמ"ת ובאישור של ועדת הכלכלה, יוכל לשנות את הרף בטווח זמן של עד 4 שעות לשני הכיוונים. כלומר, להאריך את המועד ולקבוע כי איחור של עד 12 שעות ייחשב לטיסה שבוטלה, או לקצר את המועד ולקבוע כי איחור של 4 שעות בלבד ייחשב לטיסה שבוטלה. היום אישרה הוועדה את הסעיפים העוסקים בסוגי ההטבות להם יהיו זכאים נוסעים שטיסתם תתעכב או תבוטל.

לפי ההצעה לנוסעים יוצאו הטבות שונות בהתאם לזמן העיכוב או ביטול הטיסה. ההטבות כוללות, בין היתר, שירותי סיוע של מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה ושירותי הסעה לבית המלון וממנו וכן שתי שיחות טלפון שיחות טלפון ומשלוח הודעה בפקס או בדואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע. עוד אושרו הטבות נוספות בהן השבת תמורה עבור טיסה שבוטלה ופיצוי כספי שייקבע בהתאם ליעד הטיסה.

כמו כן נקבעו הוראות שנועדו להתמודד עם התופעה של רישום יתר לטיסות וסירוב של מפעיל טיסה או מארגן להעלות נוסע לטיסה. בנוסף, נקבע כי גם נוסע שטיסתו הוקדמה ביותר מחמש שעות יוכל לבחור אם לטוס בטיסה שהוקדמה או לקבל החזר עבור כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חלופי.

לפי ההצעה שאושרה, עיכוב של למעלה משעתיים יזכה את הנוסע בשירותי סיוע הכוללים מזון, משקאות ואפשרות ליצור קשר באמצעות טלפון, פקס או דואר אלקטרוני. במקרה של עיכוב שעולה על 5 שעות ועד 8 שעות יוכל הנוסע להחליט אם הוא ממתין לטיסה ובמקרה כזה יהיה זכאי לסיוע שיכלול גם לינה בבית מלון אם מדובר בהמתנה בלילה. הנוסע יוכל גם להחליט במקרה כזה שהוא לא ממשיך להמתין ואז יהיה זכאי לקבל את הכסף ששילם עבור הטיסה בחזרה.

עוד קבעה הוועדה כי לא ניתן יהיה להתנות על החוק, כלומר חברות התעופה יהיו חייבת להעניק את הסיוע לפי החוק לנוסעים גם אם הנוסעים ויתרו על זכויותיהם, אלא אם הנוסעים ויתרו על זכויותיהם מאחר שקיבלו פיצוי שהוא מיטיב לעומת הפיצוי המוצע להם בחוק. כמו כן אישרה הוועדה סעיף שנועד למנוע הנפקת כרטיס טיסה פיקטיבי, כזה שמועד הטיסה שבו לא אושר מראש עד 6 חודשים לפני מועד הטיסה או שהנוסע לא קיבל הודעה על השינוי פחות מ-3 חודשים מראש.

הוועדה אף קבעה עקרון לפיו סוכני הנסיעות מהם קנה הנוסע את כרטיס הטיסה יסייעו ללקוח, במקרה של עיכוב או ביטול טיסה, לקבל את ההטבות המגיעות להם לפי החוק מחברות התעופה. עוד אושר כי נוסע שלא יקבל את זכויותיו לפי החוק יוכל לתבוע ממפעיל הטיסה או המארגן פיצויים לדוגמה של עד 10,000 שקל. כמו כן החליטה הוועדה כי החוק ייכנס לתוקף ב-16 באוגוסט 2012.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה קפה קטן עולה16 שח וגדול 20 שח גנבים ושודד (ל"ת)
    מחאת הקפה 20/03/2012 00:08
    הגב לתגובה זו