מדוע הישראלים חוששים לקנות מכונית היברידית? 6 המיתוסים הגדולים
הכישלון של בטר פלייס החזיר לקידמת הבמה את הנעה ההיברידית של חשמל ובנזין. Bizportal ניסה לנפץ 6 מיתוסים המונעים מהישראלים לרכוש מכוניות היברידיות
לירן סהר span > a > | 
במהלך 12 השנים האחרונות נמכרו בעולם למעלה מ-5 מיליון מכוניות היברידיות, המשלבות הנעה של מנוע בנזין ומנוע חשמלי. בארה"ב השנה בלבד (עד אוקטובר) נמכרו מעל 355,850 רכבים מסוג זה.
הונדה וטויוטה מובילות את התחום בפער ניכר ומשמעותי על פני כל היצרניות בעולם, ובקרוב נראה גם את ג'נרל מוטורס ופורד מצטרפות לתחום. לאחרונה הודיעה ג'נרל מוטורס על כוונתה לייצר חצי מיליון רכבים חשמליים בשנה עד שנת 2017 .
טויוטה מכרה עד כה בישראל כ- 10,500 מכוניות היברידיות. כ- 9,400 מכוניות PRIUS וכ- 1,100 מכוניות AURIS HYBRID. לאחרונה החלה החברה לשווק גם את היאריס בגרסה היברידית. הונדה מכרה עד כה כ-7,500 מכוניות היברידיות בישראל מדגמי אינסייט, סיוויק וג'אז.
טויוטה יאריס היברידית - המצטרפת החדשה לשוק
אולם למרות מגמת השיפור במכירות, ביחס לטכנולוגיית הבנזין או הדיזל, הטכנולוגיה ההיברידית עדיין אינה מוכרת באופן אישי לרוב רובם של הישראלים. כעת, עם כישלונה של בטר פלייס במכירת מכוניות חשמליות ברחבי ישראל, הטכנולוגיה ההיברידית היא היחידה המציעה אלטרנטיבה להנעת הבנזין/דיזל המסורתית.
אולם בשיחות סלון ניתן לשמוע לא פעם מיתוסים רבים סביב איכותן, יעלותן ומחירן של מכוניות היברידיות. Bizportal ליקט את המיתוסים המרכזיים:
1. המיתוס: הביצועים של המכוניות ההיברידיות הרבה פחות טובים.
תשובה: לא בהכרח - בנתוני מומנט ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש, ניכר יתרון בולט להונדה ג'אז ההיברידית בעלת מנוע 1.4 ליטר בהשוואה להונדה ג'אז בעלת מנוע בנזין 1.4 רגיל.
2. המיתוס: מדובר בטכנולוגיית ביניים שתעלם מהעולם בהקדם בעקבות טכנולוגיות חדישות יותר.
תשובה: לאור חוסר ההצלחה האדיר של רכב חשמלי, המנוע ההיברידי מהווה את הטכנולוגיה האלטרנטיבית היחידה גם בהווה וגם בעתיד הנראה לעניין. כאמור, ג'נרל מוטורס ופורד מאמצות אותה.
3. המיתוס: מכונית היברידית לא תמיד חסכונית בדלק. זה תלוי בעיקר בתוואי הנסיעה.
תשובה: אין ספק שבשנים האחרונות יצרני הרכב מפתחים מנועים קטנים יותר וחסכוניים בדלק, דוגמת סדרת מנועי ה-TSI של פולקסווגן ומכוניות המיני המציעות מנועי 1-1.2 ליטר חסכוניים למדיי, אולם לרוב השימוש במנוע החשמלי חסכוני יותר ופחות מזהם את הסביבה. מנועי הבנזין המצויים ברכבים ההיברידיים עוברים הסבה ומיקוד למנועי החשמל 'המושתלים' בהם ומשום כך, הם תורמים ליעילות בשריפת וצריכת דלק.
4. המיתוס: בתור מי שמקבל רכב מהעבודה , החיסכון בדלק אולי מטיב עם המעסיק אבל לא מטיב עם העובד.
תשובה: לא בהכרח - הרכבים ההיברידיים נהנים מהפחתה מובנית בשווי השימוש (כרכב "צמוד") בסך של כ- 530 שקל בחודש, כך שגם לעובד שכיר שהוא בעל רכב צמוד משתלם לנסוע ברכב היברידי. כיום ישנם מקומות עבודה המגבילים את עובדיהם בעלי רכב צמוד במכסת ליטרים שנתית. עם רכב היברידי הם יוכלו לנסוע יותר.
5. מיתוס: חייבים להחליף סוללה במכונית היברידית כל 5 שנים .
תשובה: לא בהכרח - הדבר נבחן בהתאם לק"מ, מצב הרכב ומצב הסוללה. ישנן מכוניות רבות שנוסעות שמונה ותשע שנים ללא צורך בהחלפת סוללה.
6. מיתוס: הסוללה פולטת קרינה מסרטנת.
תשובה: המשרד להגנת הסביבה ערך בדיקה וקבע כי אין סכנת קרינה במכוניות היברידיות בחשיפה קצרה. נטען שלא נשקפת סכנה לאלה הנוסעים במכוניות היברידיות לפי שימוש של 18 שעות בשבוע, שהן כ-3.6 שעות ביום. זמן ארוך יחסית לכלל המשתמשים במכוניות אלא אם כן מדובר באנשים שעבודתם להסיע אנשים כגון נהגי מוניות שעוברים בהרבה את זמן השימוש הזה. לא נמצאו הבדלים משמעותיים ברמות השדה האלקטרו-מגנטי שנמדדו במושבים הקדמיים של מכוניות היברידית ומכוניות בעלות מנוע בנזין.
*אריק פוגל, מנהל ההדרכה ב'מאיר' – יבואנית רכבי הונדה לישראל, עזר בהכנת הכתבה
כתבות מעניינות נוספות:
זירת המיני לוהטת: סיאט משיקה את ה-Mii - מהמכוניות הזולות בישראל
צפו באופניים חשמליים המתאימים גם לנסיעה בשטח - כמה הם עולים?
תגובות לכתבה(19):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
16.קישקוש: הקרינה זה לא מיתוס. אני מדדתי הרבה הרבה מעל התקעופר 14/11/2013 14:58הגב לתגובה זו4 1הקרינה זה לא מיתוס. אני מדדתי הרבה הרבה מעל התקן. בטיוטה פריוס מושב אחורת ימני הקרינה היא מעך 100מיליגאוס כאשר התקן המותר הוא 2מיליגאוססגור
-
15.מצבר היברידי טויוטה פריוסמרדכי 03/11/2013 10:06הגב לתגובה זו4 1נדלק המנורה של האזהרה בטויוטה פריוס שלי אחרי בדיקה גיליתי שהלך המצבר מישהו המליץ לי בפורם על priusrebuilders שמתמחה במצברי היברידי למזלי היה להם מצבר חילופי אם אחריות לדגם שלי טויוטה פריוס החלפתי המצבר ב3,500 ש״ח כך שהיום כבר לא חייב להוציא 10,000 על החלפת מצברסגור
-
14.רק מנועים חסכוניים כמו במאזדה זה כמו היבריד (ל"ת)20 ק"מ לליטר 01/12/2012 19:50הגב לתגובה זו3 6סגור
-
13.ה cx 5 של מאזדה צורך פחות מהיברידימנוע פצצה 01/12/2012 19:48הגב לתגובה זו3 4שישימו גם ב מאזדה 2 וגם במאזדה 3סגור
-
חחחח הפריאוס עושה 21 קילומטר לליטראודי 10/05/2019 17:17הגב לתגובה זו0 0המזדה 10.סגור
- טען עוד
-
12.או חשמל או דלק.אחרת פוטנציאל תקלות במנוע הבנזין מנוע (ל"ת)החשמל והמצבר 01/12/2012 11:30הגב לתגובה זו1 2סגור
-
11.לא עגלות ולא נעליים - יש לי פריוסים, גם חדשה וגם ישנהpazeinat 30/11/2012 23:04הגב לתגובה זו5 2ושתיהן תענוג צרוף. גם נהיגה מהנה ביותר וגם חיסכון משמעותי. וללא שום תקלותסגור
-
10.הנ..א..ה רק בגז...איציק 30/11/2012 17:54הגב לתגובה זו2 4כל עוד הממשלה תעשה רק את חשבון הכסף......לא תיוצר אלטרנ....רק הנעה בגז..ויש ..שלנו....גם נקי ..גם.זול..אבל לאזרח זה יעשה טוב....ואין להם את הכוונה הזו.....סגור
-
9.החלפת סוללה עולה 40 אלף ש"חמקס פאואר 30/11/2012 11:43הגב לתגובה זו11 13כל החיסכון של הדלק נאכל ע"י מחיר הסוללה,סגור
-
שטויות, החלפת סוללה עולה 8000 שקל (ל"ת)ניר 30/11/2012 17:04הגב לתגובה זו9 10סגור
-
מצבר היברידימרדכי 03/11/2013 10:10הגב לתגובה זו2 4היום אפשר לקנות מצבר היברידי טויוטה פריוס ב3,500 תבדוק אתר בשם priusrebuilders יש שם דגל ישראל תלחץ שם ויפתח לך בעבריתסגור
-
8.בהיבטים של איכות סביבהקורמורן 30/11/2012 11:09הגב לתגובה זו3 4לא בטוח כלל שהמכוניות ההיברידיות אכן "נקיות" יותר. הזיהום העיקרי הנובע מהן הנו כאשר הסוללה, המכילה מתכות כבדות, מתבלה. מבחינת זיהום סביבה, יש פתרונות טובים בתחום ההנעה בגז וכן שימוש במסננים קטליטיים . בתחום החיסכון בדלק, יש מנועי שריפה פנימית, בנזין ואף סולר שצורכים מעל ל 20 ק"מ לליטר. הפתרון המיטבי הנו מנוע חסכוני ו"נקי" (בדרך כלל אלו שתי תכונות שמשתלבות היטב האחת בשניה) והנעה בגז.סגור
-
7.תא המטען ברכב הוא קטן בהרבה ביחס לרכבים רגילים, ההפחתהרוני 30/11/2012 10:15הגב לתגובה זו6 3הינה קטנה ואינה פרופורציונלית לחסכון בדלק ומחסרונות נופות. של הרכב ביחס לרכב מקביל שאינו היברדי.סגור
-
6.זה המחיר - טמבל (ל"ת)paznadav 30/11/2012 09:52הגב לתגובה זו7 1סגור
-
5.כשנהגי מוניות ייקנו אז הרכבים יהיו פופולאריים הרבה יותרנתי 30/11/2012 09:41הגב לתגובה זו4 5הבעיה היא שהם פועלים כמו עדרסגור
-
4.הישראלי מקשיב לשכן שלו בגלל זה (ל"ת)שרון 30/11/2012 09:40הגב לתגובה זו0 4סגור
-
3.עגלות שלא זזות, הכי טוב אוקטביה TSIמתן 30/11/2012 09:39הגב לתגובה זו10 3מכונית שדה וחסכונית ביותר. פולקסווגן שיפרו משמעותית את המנועים ואין כל סיבה לשלם יותר ולקבל פחותסגור
-
2.כשיורידו את המחיר משמעותית אז ייקנונועם 30/11/2012 09:39הגב לתגובה זו16 2טויוטה פריוס צריכה לעלות כמו טויוטה קורולה ולא שקל אחד יותרסגור
-
1.הישראלי קונה רק מה שהשכן שלו קונהעמית 30/11/2012 09:38הגב לתגובה זו8 4כי הוא שמרן ומפחד מטכנולוגיה חדישה, אבל אין ספק שהוא יודע הכולסגור