TGI ל-2012: בעקבות המשבר - בתוך חצי שנה החשיפה למעריב קרסה ב-20%

ברוב התקופה שנדגמה, מעריב היה במשבר כלכלי חמור במסגרתו סגר מוספים ופיטר עובדים, עד לרכישתו ע"י שלמה בן-צבי. 'ישראל היום' מתחזק אבל שומר על סטטוס-קוו עם 'ידיעות'. מכה קשה למותגי 'הארץ- TheMarker'
 | 
telegram
(5)

מזה יותר מ-3 שנים ש'ישראל היום' מוביל בסקר TGI על פני 'ידיעות אחרונות', אולם הסיפור האמיתי נמצא דווקא אצל האח החבוט והחבול 'מעריב'. העיתון, שבמשך עשורים הוביל את תעשיית הפרינט בישראל, שבר בחציון השני של שנת 2012 שיא שלילי, עם חשיפה שהגיע לנתון חד ספרתי.

שיעור הקריאה הכללי של עיתונים נשאר יציב במונחים שנתיים, כאשר סך כל החשיפה לעיתונים היומיים עומד על 65.1% בינואר עד דצמבר 2012, לעומת 64.1% באותה תקופה אשתקד. לעומת זאת, ברמה חצי שנתית נרשמה ירידה בשיעור החשיפה לעיתוני יום חול מ-66.5% (ינואר-יוני) ל-63.8% (יולי-דצמבר). בסוף שבוע שיעור החשיפה לעיתונים יציב במונחים שנתיים כאשר שיעור החשיפה עומד על 65.9% ברמה שנתית (ינואר עד דצמבר 2012) לעומת 66.2% (ינואר עד דצמבר 2011). ברמה חצי שנתית התמונה שונה במעט כאשר שיעור החשיפה לעיתוני סוף שבוע עומדת על 65.1% ביולי-דצמבר לעומת 66.7% בינואר-יוני 2012.

סקר TGI בודק את שיעור החשיפה בקרב בוגרים בני 18 ויותר, של עיתונים ותחנות הרדיו, על סביב שנתי וחצי שנתי. את הסקר עורכת קנטאר מדיה מחקרי TGI מקבוצת קנטאר מדיה (לשעבר TNS טלגאל), תחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4 מיליון נפש.

מנכ"ל חברת קנטאר מדיה מחקריTGI , איתן כסיף, ציין כי סקר TGI חוגג את יום ההולדת ה-15 בישראל. לדבריו, הנתונים היום מהווים את הגל ה-30 מאז השקתו ב-1998. בנוסף השנה, החברה משיקה תוכנה חדשה ומתקדמת, Choices 4 מבית Kantar Media העולמית, לצורכי ניתוח ממצאי המאגר.

רעידת אדמה בקרליבך, שמחה ברחוב השלושה

ברחוב השלושה יכולים לנשום שוב לרווחה. 'ישראל היום' רושם בחציון השני של 2012 שיא חשיפה עם 39.9% מול 38.7% בחציון הראשון של השנה, ובחישוב שנתי - החשיפה לעיתון עומדת על 39.3%, מול 38.1% בשנת 2011. גם החשיפה השנתית של 'ידיעות אחרונות', המתחרה הגדול והמר של 'ישראל היום', רשמה עלייה - מ-35.8% ב-2011 ל-37.4% בשנה החולפת. על פי חציונים, 'ידיעות' רשם ירידה קלה מ-37.6% ל-37.3%.

כאמור, הסיפור האמיתי מתמקד במעריב: העיתון הוותיק מרחוב קרליבך, צנח ב-6 החודשים האחרונים מ-11.9% בחצי הראשון של 2012 (נקודת התאוששות לאחר 3 חציונים בהם נרשמו ירידות), ל-9.7% בחודשים יולי-דצמבר 2012. מדובר על ירידה של 20% ב-6 חודשים, תקופה בה המשבר בעיתון היה הקשה ביותר שהוא ידע בשנים האחרונות, כולל פיטורי עובדים, סגירת מוספים, צמצום הדפסה, ובסוף, העברת הבעלות בחודש נובמבר מידיו של נוחי דנקנר לאלו של שלמה בן-צבי. בחישוב שנתי, הקריסה נראית מתונה יותר, מ-11.5% ב-2011 ל-10.8%.

אצל הקולגות מרחוב השוקן המצב לא הרבה יותר טוב: בחצי השני של 2012 החשיפה ל'הארץ' עמדה על 6%, מול 7% בחצי שלפניו, ירידה של 15%. בחישוב שנתי, רושם העיתון של עמוס שוקן ירידה קלה מ-6.6% ב-2011 ל-6.5% בשנה החולפת.

ואילו בחינמון 'ישראל פוסט' של אלי עזור יכולים בהחלט לחייך. זה החציון השלישי בו העיתון מתחזק, כאשר בחודשים יולי-דצמבר 2012 רשם 8.9% מול 8.4% בחצי השנה שלפני כן. בחישוב שנתי, עלה ה'פוסט' מ-8.3% ל-8.7%.

עיתוני סוף השבוע: שיא שלילי ל'ידיעות'

בגזרת עיתוני סוף השבוע, 'ידיעות אחרונות' רושם שיא שלילי, ו'ישראל היום' שיא חיובי, כאשר הפער ביניהם הולך ומצטמצם. על פי נתוני סקר TGI, 'ידיעות' מוביל את הטבלה עם חשיפה שנתית של 42.5% מול 32.1% לזה של 'ישראל היום'. מדובר על כ-10 אחוזים הפרש, ירידה מ-12% אחוזים בשנת 2011. בחישוב חציוני, עיתון סוף השבוע של 'ידיעות אחרונות' יורד מ-43.4% בחודשים ינואר-יוני 2012, ל-41.7% בחודשים יולי-דצמבר. 'ישראל היום' מתחזק מ-31.3% ל-32.8% בהתאמה.

גם בסוף השבוע מאבד 'מעריב' קוראים רבים. בתוך חצי שנה החשיפה יורדת ב-18% - מ-14.1% ל-11.6%. בחישוב שנתי הירידה מתונה הרבה יותר, מ-13.1% ב-2011 ל-12.9% ב-2012.

גם 'הארץ' מאבד 18% בחצי שנה, מ-7.6 בחצי הראשון של 2012, ל-6.2% בחצי השני, אולם בחישוב שנתי, גם שם הנתונים נראים מתונים יותר, מ-7.3% ב-2011 ל-6.9% בשנה החולפת.

ב'מקור ראשון' יכולים להיות מבולבלים: מצד אחד, בחישוב חציוני, ירד העיתון בדרסטיות מ-3.8 ל-3.3%. מאידך, בחישוב שנתי, הוא זינק בשנה ב-20%, מ-3% ב-2011, ל-3.6% ב-2012.

בעיתון 'בשבע' נרשמה ירידה מ-5.5% ל-5.1% כעת, אולם בחציון השני של 2012 מ-4.9% ל-5.3%, עליה של כמעט 8%. ב'גלובס' שמרו על נתון זהה לזה של 2011 - 3.2%.

מיתון במשק, קרב עקוב מדם בעיתונות הכלכלית

3 העיתונים הכלכליים נהנו במהלך השנה להשתלח זה בזה, במה שנחשב לאחת החזיתות המרתקות בשוק התקשורת הישראלי. 'כלכליסט' (שילוב של מוסף ב'ידיעות אחרונות' ומכירה עצמאית של 'כלכליסט') ממשיך להוביל בחשיפה עם ורושם שיא חשיפה מאז החלה מדידתו בחצי השני של 2010. על פי נתוני TGI, בחצי השני של 2012 רשם העיתון 12.4%, עליה קלה מ-12.3% בחודשים ינואר-יוני אז החשיפה עמדה על 12.3%. בחישוב שנתי העיתון קיבל 12.3%, עלייה קלה מהשנה שלפני כן - 2011, אז החשיפה עמדה על 12.1%.

TheMarker, כפי שקרה לעיתון האם שלו, 'הארץ', רשם ירידה חדה בחשיפה בחודשים יולי-דצמבר. על פי נתוני הסקר, עולה כי העיתון איבד 20% חשיפה בחצי שנה, מ-7.7% בחצי הראשון של 2012, ל-6.1% בחצי השני. בחישוב שנתי, החשיפה ל- TheMarkerירדה מ-7.3% ל-6.9%.

ואילו גלובס רשם עלייה קלה בחשיפה השנתית מ-4.4% ב-2011 ל-4.5% ב-2012, ואילו ב-2 החציונים של 2012 החשיפה עמדה על 4.5%.

בגזרת המגזינים: 'לאשה' מתאושש, 'פנאי פלוס' קורס

אחרי הנפילה החדשה שרשם 'לאשה' של בין החצי השני של 2011 לחצי הראשון של 2012, מ-9.7% ל-8.3%, מגזין הנשים של 'ידיעות אחרונות' נהנה כעת מפריחה, עם זינוק של כמעט 10% ל-9% בחצי השני של 2012. בחישוב שנתי רשם העיתון ירידה מ-9.5% ל-8.6%.

המתחרה, הירחון 'את' של 'מעריב', רשמה ירידה קלה בחצי השני של השנה, מ-2.6% ל-2.4%, וממוצע שנתי של 2.5%. בשנים שלפני כן לא נמדד העיתון, משום שאז היה דו-שבועון לירחון.

'פנאי פלוס', אף הוא מקבוצת 'ידיעות אחרונות', ממשיך לאבד קוראים כאשר החשיפה בחציון החולף עמדה על 5.5% מול 6.1% בחצי הראשון של 2012, 6.3% בחציון השני 2011, ו-7.6% בחציון הראשון של אותה שנה. בממוצע שנתי, החשיפה למגזין הבידור ירדה בכמעט 20%, מ-7% ב-2011 ל-5.8% ב-2012.

בגזרת הירחונים, החשיפה השנתית של 'בלייזר' ירדה מ-3.5% ל-3.2%; החשיפה השנתית של 'מנטה' קרסה ב-24% מ-3.8% ל-2.9%, אולם בחצי השני של 2012 העיתון רשם התאוששות מרשימה, ועלה ל-3.4% מ-2.4% בחודשים ינואר-יוני 2012, זינוק של 30%.

החשיפה ל'נשיונל גאוגרפיק ישראל' עמדה על 2% ב-2012 מול 2.9% ב-2011, וירידה חדה בחצי השני של השנה החולפת, של יותר מ-25%, מ-2.7% ל-2%. 'מסע אחר' זינק ב-TGI השנתי מ-1.3% ב-2011 ל-1.9% ב-2012, אבל קרס בחצי השני של השנה החולפת ל-1.5% מ-2.3 בחציון שלפניו. מגזין TheMarker שמר על נתון זהה לזה של 2011, עם 2.1%, אבל מדובר בנתון מתעתע - כי בחצי השני של 2012 החשיפה לעיתון עמדה על 1.7%, מול 2.6% בחצי השנה שלפני כן, ירידה חדה של 35%.

תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    מה עם מקומוני תא? (ל"ת)
    מקומית 13/02/2013 15:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    נראה לי שמעריב לא סיים את הצניחה
    מקלוהן 28/01/2013 18:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ב סקר הבא הוא יהיה אף פחות מהארץ
    סגור
  • 3.
    רק מחדד את המספרים
    מני 28/01/2013 16:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלכליסט קיים חמש שנים. ברוטו. בחמש שנים הוא עקף את המארקר בחשיפה שלו בקרוב לשמונים אחוז . יותר מזה - כלכליסט יותר גבוה מהמארקר וגלובס ב-י-ח-ד. כבוד
    סגור
  • 2.
    שלוחה של מקור ראשון
    רפאל 28/01/2013 13:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמי שקרא מעריב במשך 45 שנים על גלגוליו השונים,אני רק יכול להביע צער עמוק על לאן הגיע העתון המכובד הזה .רכישתו ע"י מ"ול מקור ראשון הפך את מעריב לשלוחה של מקור ראשון(ראו מי כותב שם ותבינו לבד).
    סגור
  • 1.
    עצוב לראות מה שקורה עם מעריב
    גילי 28/01/2013 11:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכי עצוב שזה לא הסוף. שלמה יהרוג את העיתון הזסה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות