קריסה של 50% בחשיפה לעיתון 'מעריב' - בתוך שנה

סקר TGI חושף: 10.8% חשיפה ב-2012 ל'מעריב' - מול 4.6% בשנה החולפת. 'ישראל היום' ו'ידיעות' שומרים על ססטוס-קוו. 'סופהשבוע' של אלי עזור ממשיך להתחזק. 'כלכליסט' מוביל בכלכליים - אבל כולם ירדו משמעותית
 | 

בעוד ישראל היום וידיעות אחרונות ממשיכים להילחם ראש בראש על התואר העיתון עם החשיפה הגבוהה ביותר על פי סקר TGI, הזרקור מופנה שוב לעבר צומת מעריב, שם העיתון שהוקם לפני 65 שנה, נחתך בצורה משמעותית.

סקר TGI לשנת 2013 שהתפרסם היום (יום ב'), מצביע על המשך ירידה בשיעור החשיפה לעיתונים יומיים לעומת אותה התקופה אשתקד. שיעור החשיפה לעיתונות יום חול עומד על 60.9% בתקופה של ינואר-דצמבר 2013, לעומת 65.1% באותה התקופה אשתקד. חלק ניכר משינוי זה נובע מהירידה בשיעור הקריאה ל'מעריב' כאשר בנטרול עיתון זה, שיעור החשיפה לעיתוני יום חול ירד מ-62.9% בינואר-דצמבר 2012 ל-61% בינואר-דצמבר 2013.

גם בקריאת עיתוני סוף שבוע ניכרת ירידה בחשיפה בהשוואה בין 2 התקופות. שיעור החשיפה לעיתוני סוף שבוע עומד על 62.6% בינואר-דצמבר 2013, לעומת 65.9% באותה תקופה אשתקד. בדומה לשיעור הקריאה בעיתוני יום חול, גם כאן ניתן להסביר תופעה זאת עקב הירידה בחשיפה ל'מעריב' כאשר שיעור הקריאה לעיתוני סוף שבוע בנטרול 'מעריב' עמד על 62.6% בינואר-דצמבר 2013 לעומת 62.9% בשנת 2012. באותה תקופה התווסף לשוק עיתוני סוף השבוע סופהשבוע, שאיזן כמעט באופן מלא את הירידה שנגרמה עקב הירידה בקריאת 'מעריב' בסוף השבוע.

יש לציין כמובן שסקר TGI בודק את שיעור החשיפה בקרב בוגרים בני 18 ויותר, של עיתונים ותחנות הרדיו, על סביב שנתי וחצי שנתי. את הסקר עורכת קנטאר מדיה מחקרי TGI מקבוצת קנטאר מדיה (לשעבר TNS טלגאל), תחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4 מיליון נפש.

שום דבר לא עוזר: מעריב צולל אל הלא נודע

זה החציון הרביעי ש'מעריב' רושם ירידות חדות בחשיפה אליו. אם בחצי הראשון של 2012 החשיפה לעיתון של שלמה בן-צבי עמדה על 11.9%, בחצי השני של אותה שנה ירדה החשיפה ל-9.7%, בחצי הראשון של 2013 היא כבר עמדה על 5.8%, ובחצי האחרון - 3.5%, כמו חשיפה של עיתון נישתי. גם בחשיפה השנתית מצבו של העיתון לא להיט: 10.8% ב-2012, 4.6% ב-2013, קריסה של 60%.

כזכור, בחצי השנה הראשונה של 2013, ירד מספר הגיליונות המודפסים של העיתון משמעותית, ועל פי דיווחים לא רשמיים עמד על 18 אלף בלבד, בהנהלת העיתון סירבו בזמנו לחשוף את המספרים, אבל טענו כי מדובר היה במספר שגוי. דווקא בחצי השנה האחרונה נראה היה כי העיתון מתחיל להתאושש, מחזיר מנויים ומתחיל לחלק את עיתון הערב שלו בחינם ברבבות עותקים. כעת מסתבר כי לא כך הדבר. ב'מעריב' טרם הגיבו רשמית לנתונים, אבל המו"ל בן צבי והמנכ"ל ישראל גולדשטיין שלחו אמש מכתב לעובדים, שחושף חלק מהתכניות להציל את העיתון .



ונחזור למאבק שמפרסם אותנו לא רע - 'ישראל היום' ו'ידיעות אחרונות'. העיתון של שלדון אדלסון רשם התחזקות מ-36.9% בחודשים ינואר-יוני 2013, ל-38.6% בחצי השנה האחרונה, אולם בסקר השנתי הוא נחלש לראשונה - מ-39.3% ב-2012 ל-37.7% ב-2013, בדיוק כמו 'ידיעות אחרונות', שדווקא המתחזק מה-37.4% ב-2012. בחצי השנה האחרונה התחזק גם 'ידיעות' מ-36.9% ל-38.4% בחודשים יולי-דצמבר 2013.

מ'ישראל היום' נמסר: "תוצאות הסקר מדברות בעד עצמן. 'ישראל היום' מוביל כעיתון היומי הנקרא ביותר בישראל. והמגמה לאורך זמן בשיעור הקריאה לגיליון סוף שבוע הינה של עליה". מ'ידיעות אחרונות' לא התקבלה תגובה.

ברחוב שוקן יכולים להיות מרוצים מנתוני TGI החצי שנתיים: על פי הסקר עולה כי הארץ עלה מ-5.4% בחצי השנה הראשונה של 2013, ל-6.1% בחודשים יולי-דצמבר 2013. מאידך, בחשיפה השנתית 'הארץ' ירד מ-6.5% ב-2012 ל-5.8% בשנה החולפת.

ה'פוסט' של אלי עזור ממשיך להיחלש זה החציון השני. בחצי השני של 2012 קיבל העיתון 8.9%, בחודשים ינואר-יוני 2013 החשיפה עמדה על 8.6%, וכעת על 7.8%. בחשיפה השנתית העיתון ירד גם כן - מ-8.7% בשנת 2012 ל-8.2% בשנה החולפת.

עיתוני סוף השבוע: עוד חדשות עצובות ל'מעריב'

'ידיעות אחרונות' שומר על ההובלה בהפרש ניכר מהמתחרה 'ישראל היום', אם כי פער זה הולך וננגס בכל חציון. החשיפה לעיתון של נוני מוזס עמדה בחודשים יולי-דצמבר 2013 על 41.4% מול 41.5% בחצי השנה שקדמה לכך, ואילו העיתון של אדלסון זכה לחשיפה של 33.7% בחציון האחרון, ו-33% בזה שלפניו. בחשיפה שנתית מוביל 'ידיעות' עם 41.5% (42.5% ב-2012) מול 33.3% (32.1% ב-2012).

סופהשבוע של עזור, סוגר שנה של מדידה ב-TGI עם נתוני חשיפה טובים: בחצי השנה החולפת, החשיפה עמדה על 8.4% מול 7.4% בחצי השנה החולפת. ואילו עיתון סוף השבוע של 'הארץ' - בעוד שבחודשים יולי-דצמבר 2013 הוא שמר על נתון זהה לזה של החצי הראשון של אותה שנה - 6.3%, הרי שבשנת 2012 החשיפה עמדה 6.9%.

גם בגזרה זו רשם 'מעריב' קריסה, וזו לא תהיה מילה קיצונית מדי לתיאור המצב: החשיפה בחודשים ינואר-יוני 2013 עמדה על 8.1%, ואילו ב-6 החודשים האחרונים צנחה ב-40% ל-4.9%. בחשיפה שנתית, צנח העיתון מ-12.9% ב-2012 ל-6.5% ב-2013 - ירידה של 50%.



מקור ראשון, בניגוד לאח מצומת 'מעריב', דווקא רשם התחזקות משמעותית בסוף השבוע, עם חשיפה של 3.6% בחצי השנה האחרונה, מול 2.5% ב-6 החודשים הראשונים של 2013. על פי נתונים שנתיים, העיתון ירד מ-3.6% מ-3%. בעיתון בשבע, עיתון נוסף של המגזר הדתי, החשיפה עלתה מ-4.5% בחודשים ינואר-יוני 2013 ל-5% בחודשים יולי-דצמבר, אולם היחלשות מ-5.1% בשנת 2012 ל-4.8% בשנה החולפת.

החשיפה לעיתון סוף השבוע של גלובס צנחה מ-3.7% בחודשים ינואר-יוני, ל-2.9% כעת - ירידה של 20%. בשנה החולפת החשיפה לעיתון עמדה על 3.3%, מול 3.2% בשנה שלפני כן.

נפילה לעיתונים הכלכליים

הגזרה כמעט הכי מעניינת בשוק התקשורת הישראלית, הם העיתונים הכלכליים. שלושתם רשמו בחצי השנה האחרונה היחלשות משמעותית. את הרשימה מוביל כלכליסט (שילוב של מוסף ב'ידיעות אחרונות' ומכירה עצמאית של 'כלכליסט') עם 10.2% מול 11.8% ב-6 החודשים שלפני כן - ירידה של 15%. בשנה החולפת החשיפה עמדה על 11% מול 12.3% ב-2012.

TheMarker רשם ירידה משמעותית גם בנתוני החשיפה השנתיים וגם החציונים: ב-2013 החשיפה שלו עמדה על 5.7% מול 6.9% בשנה שלפני כן - ירידה של 17%. בחצי השנה האחרונה החשיפה הייתה 5.2% מול 6.3% ב-6 החודשים הראשונים של 2013 - ירידה של 20%.



גם ב'גלובס' המצב לא להיט. העיתון הכלכלי מראשון לציון צנח ב-24% מ-5.5% בחצי הראשון של 2013, ל-4.2% בחצי האחרון של השנה. ואולם, בשנת 2013 החשיפה לעיתון עמדה על 4.8%, גבוהה מזה של השנה שלפני כן - 4.5%.

יש לציין כי גם לגבי נתון זה מסבירה חברת 'קנטאר מדיה מחקרי TGI' כי במהלך התקופה הזאת, המוסף הכלכלי של 'מעריב' היה מבוסס על המותג של, התוכן והמראה של 'גלובס', ולכן יתכן ונתון זה מושפע מתופעה זו.

מגזינים: 'לאשה' נחלש, 'פנאי פלוס' בולם את הקריסה

לאשה של קבוצת 'ידיעות אחרונות' ממשיך במגמת ההיחלשות, עם 8.3% בחצי השנה החאורנה, מול 8.5% ב-6 החודשים שלפני כן, ו-9% בחצי השנה השנייה של 2012. המגזין המתחרה של 'מעריב', הירחון את, ממשיך בהתחזקות קלה - 2.4% בחצי השנה השנייה של 2-12, 2.5% בחצי השנה הראשונה של 2013, ו-2.8% בחצי השנה החולפת. מגזין נשים של 'מקור ראשון' זינק במקביל להתחזקות של עיתון סוף השבוע, מ-1.3% ל-2%.

פנאי פלוס, אף הוא מקבוצת 'ידיעות אחרונות', בולם את מגמת איבוד הקוראים: 6.3% בחצי השני של 2011, 6.1% בחצי הראשון של 2012, 5.5% בחצי השני של 2012, 4.2% בחצי הראשון 2013, וכעת - התחזקות ל-4.4%.

מגזין TheMarker שומר על 2.1% בחציונים האחרונים, ובנתוני החשיפה השנתיים - של 2012 ושל 2013. מגזין הגברים בלייזר התחזק קלות מ-2.9% ל-3%.

תגובות לכתבה(21):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    מעריב
    משה בן ישראל 21/01/2014 16:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לשלוח את רוני זילברברג הביתה ואת המשכורת שלו להדפיס עוד עיתונים וכך התפוצה של מעריב תשתווה לישראל היום בושה
    סגור
  • 16.
    מעריב צולל בגלל מה שהוא עשה לעובדיו
    אורן 20/01/2014 22:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגירת רשת המקומונים המיטה אסון על עובדים רבים (כל עיתונאי מערכת באר שבע מובטלים ומדובר באנשים מבוגרים) כשמקומונים היו יכולים להציל דווקא את המצב ואת החשיפה. בבאר שבע לא ניתן להשיג מעריב כבר הרבה זמן. הרבה דברים תמוהים קורים במעריב ואף אחד לא אומר מילה.
    סגור
  • 15.
    הכלכלונים - זה מה שנשאר מהעתונות. והכי טוב
    דיויד לנצמן 20/01/2014 22:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מהשלושה הוא כלכליסט שבשנה האחרונה התעלה על הגלובס והדה-מרקר. אבל כל השלושה יותר טובים מכל מה שיש מסביב
    סגור
  • 14.
    מעריב צריך להחליף חלק מהכותבים, (ל"ת)
    קורא העיתונים 20/01/2014 20:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    מעריב- תוצאה של ניהול כושל
    ינון 20/01/2014 18:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה מצפים מעיתון שהעלה את המחיר למנויים כמעט פי 2 בתוך זמן קצר, שמגיעים לסופר אין מעריב - כי החלק שמודפס בגלובוס לא הגיע, ויש רק את שאר החלקים ואולי החלק הכי חשוב -ברשתות השיווק נמכר במחיר מלא לעומת ידיעות שמחירו זול יותר, בן צבי - אם לא הייתי חושב על עצמך ומנסה להרייוח כל זמן, הנתונים שלפנינו היו נראים אחרת. אבל מה ניחן לצפות שפיטר כל כך הרבה עובדים רק בשביל כסף?
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    קוראי מעריב סולדים מעיתונאי מקור ראשון
    גילה 20/01/2014 17:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הירידה היתה צפויה. מעריב כשלון של עורך. לערב עתון ימני הזוי כמו מקור ראשון עם מעריב- אידיוטיות ממדרגה ראשונה. הרוב הסולידי קרא מעריב, ולא רוצה לראות ממטר את המתנחלים הצבועים. הביטאון שלהם שילך לישע עד הפינוי הקרוב- מעריב היה עתון העם וחוסל בגלל מדיניות מטומטמת של משפחת בן צבי שנתנה לו לבזבז לשוא מליו
    סגור
  • 11.
    רעידת אדמה?כאילו נחת עליהם כרעם ביום בהיר
    מקלוהן 20/01/2014 16:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי הם יודעים כמה הם מדפיסים מידי יום ,אבל בעיקר הם יודעים איזה זבלון הם מוציאים ,עיתון שלא שווה את הנייר עליו הוא מודפס
    סגור
  • 10.
    יזום
    תדי 20/01/2014 14:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנתי מהסברים שהשמיע בן צבי, שהוא הקובע כמה עיתונים יודפסו כל יום וקווי הפצה ונקודות מכירה נסגרו ביוזמתו, כי המטרה כעת היא לאזן את העיתון. כלומר, העיתון יצא בשלב זה במודע מתחרות התפוצה. נראה שהשלב הבא יהיה איחודו המלא עם מקור ראשון.
    סגור
  • 9.
    בסקר הבא אצבעוני עובר את מעריב בתפוצה
    רועי 20/01/2014 13:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה אוכלי חינם יש שם. עלוב!
    סגור
  • 8.
    בסוף שבוע עיתון ידיעות במחיר 9 ש"ח בסופר
    אבי 20/01/2014 13:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומעריב במחיר מלא
    סגור
  • אתה פרייר, בקניון הוד השרון הוא מחולק חינם (ל"ת)
    תקציבאי 23/01/2014 10:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    למה ממשיכים לפרסם בפרינט?
    גיא 20/01/2014 12:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עצלנות? נדבנות? עמלות?
    סגור
  • דיו סוסה, עגלון כשהמציאו כבר את המכונית (ל"ת)
    ליפה העגלון 21/01/2014 00:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    סופהשבוע נהנה מתוצאות סופשבוע של מעריב (ל"ת)
    סקר לא אמין לחלוטין 20/01/2014 12:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    משרדי הפרסום והמפרסמים נרדמו בשמירה...
    רונן 20/01/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ישראל היא אחת המדינות שבה השר של הפרינט מעוגת הפרסום הוא הכי גדול. מתי תבינו שהעוגה זזה ותעבירו את הלקוחות שלכם???
    סגור
  • כבר שנים שלא ראיתי עיתון. הם עוד מתפרסמים????
    כרמל 21/01/2014 00:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיושן
    סגור
  • 4.
    מעניין שבלייזר שומר על יציבות גם בתקופה קשה
    pix37 20/01/2014 12:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאשר הם איבדו את הכותבים הטובים שלהם.
    סגור
  • 3.
    העיתונות מתה הנייר כבר פאסה (ל"ת)
    ששון החצילון 20/01/2014 12:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ברצינות מישהו עוד מ-ש-ל-ם על עיתון??? הלו? (ל"ת)
    אתי העגבניה 23/01/2014 10:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    ישראל פוסט
    קורא 20/01/2014 12:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המודעות שם לא אסטטיות, חוזרות על עצמן ושל כל מיני מפרסמים סוג' ז' זה מקרין על כל העיתון.
    סגור
  • 1.
    כלכליסט יותר גדול מהמרקר וגלובס יחד
    אריאל 20/01/2014 11:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני כל כך שמח על כך המרקר היא עיתון מפלגתי מתנשא וגלובס מרוחק הקוראים מצביעים ברגליים
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות