קריסה של 50% בחשיפה לעיתון 'מעריב' - בתוך שנה
בעוד ישראל היום וידיעות אחרונות ממשיכים להילחם ראש בראש על התואר העיתון עם החשיפה הגבוהה ביותר על פי סקר TGI, הזרקור מופנה שוב לעבר צומת מעריב, שם העיתון שהוקם לפני 65 שנה, נחתך בצורה משמעותית.
סקר TGI לשנת 2013 שהתפרסם היום (יום ב'), מצביע על המשך ירידה בשיעור החשיפה לעיתונים יומיים לעומת אותה התקופה אשתקד. שיעור החשיפה לעיתונות יום חול עומד על 60.9% בתקופה של ינואר-דצמבר 2013, לעומת 65.1% באותה התקופה אשתקד. חלק ניכר משינוי זה נובע מהירידה בשיעור הקריאה ל'מעריב' כאשר בנטרול עיתון זה, שיעור החשיפה לעיתוני יום חול ירד מ-62.9% בינואר-דצמבר 2012 ל-61% בינואר-דצמבר 2013.
גם בקריאת עיתוני סוף שבוע ניכרת ירידה בחשיפה בהשוואה בין 2 התקופות. שיעור החשיפה לעיתוני סוף שבוע עומד על 62.6% בינואר-דצמבר 2013, לעומת 65.9% באותה תקופה אשתקד. בדומה לשיעור הקריאה בעיתוני יום חול, גם כאן ניתן להסביר תופעה זאת עקב הירידה בחשיפה ל'מעריב' כאשר שיעור הקריאה לעיתוני סוף שבוע בנטרול 'מעריב' עמד על 62.6% בינואר-דצמבר 2013 לעומת 62.9% בשנת 2012. באותה תקופה התווסף לשוק עיתוני סוף השבוע סופהשבוע, שאיזן כמעט באופן מלא את הירידה שנגרמה עקב הירידה בקריאת 'מעריב' בסוף השבוע.
יש לציין כמובן שסקר TGI בודק את שיעור החשיפה בקרב בוגרים בני 18 ויותר, של עיתונים ותחנות הרדיו, על סביב שנתי וחצי שנתי. את הסקר עורכת קנטאר מדיה מחקרי TGI מקבוצת קנטאר מדיה (לשעבר TNS טלגאל), תחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4 מיליון נפש.
שום דבר לא עוזר: מעריב צולל אל הלא נודע
זה החציון הרביעי ש'מעריב' רושם ירידות חדות בחשיפה אליו. אם בחצי הראשון של 2012 החשיפה לעיתון של שלמה בן-צבי עמדה על 11.9%, בחצי השני של אותה שנה ירדה החשיפה ל-9.7%, בחצי הראשון של 2013 היא כבר עמדה על 5.8%, ובחצי האחרון - 3.5%, כמו חשיפה של עיתון נישתי. גם בחשיפה השנתית מצבו של העיתון לא להיט: 10.8% ב-2012, 4.6% ב-2013, קריסה של 60%.
כזכור, בחצי השנה הראשונה של 2013, ירד מספר הגיליונות המודפסים של העיתון משמעותית, ועל פי דיווחים לא רשמיים עמד על 18 אלף בלבד, בהנהלת העיתון סירבו בזמנו לחשוף את המספרים, אבל טענו כי מדובר היה במספר שגוי. דווקא בחצי השנה האחרונה נראה היה כי העיתון מתחיל להתאושש, מחזיר מנויים ומתחיל לחלק את עיתון הערב שלו בחינם ברבבות עותקים. כעת מסתבר כי לא כך הדבר. ב'מעריב' טרם הגיבו רשמית לנתונים, אבל המו"ל בן צבי והמנכ"ל ישראל גולדשטיין שלחו אמש מכתב לעובדים, שחושף חלק מהתכניות להציל את העיתון .
ונחזור למאבק שמפרסם אותנו לא רע - 'ישראל היום' ו'ידיעות אחרונות'. העיתון של שלדון אדלסון רשם התחזקות מ-36.9% בחודשים ינואר-יוני 2013, ל-38.6% בחצי השנה האחרונה, אולם בסקר השנתי הוא נחלש לראשונה - מ-39.3% ב-2012 ל-37.7% ב-2013, בדיוק כמו 'ידיעות אחרונות', שדווקא המתחזק מה-37.4% ב-2012. בחצי השנה האחרונה התחזק גם 'ידיעות' מ-36.9% ל-38.4% בחודשים יולי-דצמבר 2013.
מ'ישראל היום' נמסר: "תוצאות הסקר מדברות בעד עצמן. 'ישראל היום' מוביל כעיתון היומי הנקרא ביותר בישראל. והמגמה לאורך זמן בשיעור הקריאה לגיליון סוף שבוע הינה של עליה". מ'ידיעות אחרונות' לא התקבלה תגובה.
ברחוב שוקן יכולים להיות מרוצים מנתוני TGI החצי שנתיים: על פי הסקר עולה כי הארץ עלה מ-5.4% בחצי השנה הראשונה של 2013, ל-6.1% בחודשים יולי-דצמבר 2013. מאידך, בחשיפה השנתית 'הארץ' ירד מ-6.5% ב-2012 ל-5.8% בשנה החולפת.
ה'פוסט' של אלי עזור ממשיך להיחלש זה החציון השני. בחצי השני של 2012 קיבל העיתון 8.9%, בחודשים ינואר-יוני 2013 החשיפה עמדה על 8.6%, וכעת על 7.8%. בחשיפה השנתית העיתון ירד גם כן - מ-8.7% בשנת 2012 ל-8.2% בשנה החולפת.
עיתוני סוף השבוע: עוד חדשות עצובות ל'מעריב'
'ידיעות אחרונות' שומר על ההובלה בהפרש ניכר מהמתחרה 'ישראל היום', אם כי פער זה הולך וננגס בכל חציון. החשיפה לעיתון של נוני מוזס עמדה בחודשים יולי-דצמבר 2013 על 41.4% מול 41.5% בחצי השנה שקדמה לכך, ואילו העיתון של אדלסון זכה לחשיפה של 33.7% בחציון האחרון, ו-33% בזה שלפניו. בחשיפה שנתית מוביל 'ידיעות' עם 41.5% (42.5% ב-2012) מול 33.3% (32.1% ב-2012).
סופהשבוע של עזור, סוגר שנה של מדידה ב-TGI עם נתוני חשיפה טובים: בחצי השנה החולפת, החשיפה עמדה על 8.4% מול 7.4% בחצי השנה החולפת. ואילו עיתון סוף השבוע של 'הארץ' - בעוד שבחודשים יולי-דצמבר 2013 הוא שמר על נתון זהה לזה של החצי הראשון של אותה שנה - 6.3%, הרי שבשנת 2012 החשיפה עמדה 6.9%.
גם בגזרה זו רשם 'מעריב' קריסה, וזו לא תהיה מילה קיצונית מדי לתיאור המצב: החשיפה בחודשים ינואר-יוני 2013 עמדה על 8.1%, ואילו ב-6 החודשים האחרונים צנחה ב-40% ל-4.9%. בחשיפה שנתית, צנח העיתון מ-12.9% ב-2012 ל-6.5% ב-2013 - ירידה של 50%.
מקור ראשון, בניגוד לאח מצומת 'מעריב', דווקא רשם התחזקות משמעותית בסוף השבוע, עם חשיפה של 3.6% בחצי השנה האחרונה, מול 2.5% ב-6 החודשים הראשונים של 2013. על פי נתונים שנתיים, העיתון ירד מ-3.6% מ-3%. בעיתון בשבע, עיתון נוסף של המגזר הדתי, החשיפה עלתה מ-4.5% בחודשים ינואר-יוני 2013 ל-5% בחודשים יולי-דצמבר, אולם היחלשות מ-5.1% בשנת 2012 ל-4.8% בשנה החולפת.
החשיפה לעיתון סוף השבוע של גלובס צנחה מ-3.7% בחודשים ינואר-יוני, ל-2.9% כעת - ירידה של 20%. בשנה החולפת החשיפה לעיתון עמדה על 3.3%, מול 3.2% בשנה שלפני כן.
נפילה לעיתונים הכלכליים
הגזרה כמעט הכי מעניינת בשוק התקשורת הישראלית, הם העיתונים הכלכליים. שלושתם רשמו בחצי השנה האחרונה היחלשות משמעותית. את הרשימה מוביל כלכליסט (שילוב של מוסף ב'ידיעות אחרונות' ומכירה עצמאית של 'כלכליסט') עם 10.2% מול 11.8% ב-6 החודשים שלפני כן - ירידה של 15%. בשנה החולפת החשיפה עמדה על 11% מול 12.3% ב-2012.
TheMarker רשם ירידה משמעותית גם בנתוני החשיפה השנתיים וגם החציונים: ב-2013 החשיפה שלו עמדה על 5.7% מול 6.9% בשנה שלפני כן - ירידה של 17%. בחצי השנה האחרונה החשיפה הייתה 5.2% מול 6.3% ב-6 החודשים הראשונים של 2013 - ירידה של 20%.
גם ב'גלובס' המצב לא להיט. העיתון הכלכלי מראשון לציון צנח ב-24% מ-5.5% בחצי הראשון של 2013, ל-4.2% בחצי האחרון של השנה. ואולם, בשנת 2013 החשיפה לעיתון עמדה על 4.8%, גבוהה מזה של השנה שלפני כן - 4.5%.
יש לציין כי גם לגבי נתון זה מסבירה חברת 'קנטאר מדיה מחקרי TGI' כי במהלך התקופה הזאת, המוסף הכלכלי של 'מעריב' היה מבוסס על המותג של, התוכן והמראה של 'גלובס', ולכן יתכן ונתון זה מושפע מתופעה זו.
מגזינים: 'לאשה' נחלש, 'פנאי פלוס' בולם את הקריסה
לאשה של קבוצת 'ידיעות אחרונות' ממשיך במגמת ההיחלשות, עם 8.3% בחצי השנה החאורנה, מול 8.5% ב-6 החודשים שלפני כן, ו-9% בחצי השנה השנייה של 2012. המגזין המתחרה של 'מעריב', הירחון את, ממשיך בהתחזקות קלה - 2.4% בחצי השנה השנייה של 2-12, 2.5% בחצי השנה הראשונה של 2013, ו-2.8% בחצי השנה החולפת. מגזין נשים של 'מקור ראשון' זינק במקביל להתחזקות של עיתון סוף השבוע, מ-1.3% ל-2%.
פנאי פלוס, אף הוא מקבוצת 'ידיעות אחרונות', בולם את מגמת איבוד הקוראים: 6.3% בחצי השני של 2011, 6.1% בחצי הראשון של 2012, 5.5% בחצי השני של 2012, 4.2% בחצי הראשון 2013, וכעת - התחזקות ל-4.4%.
מגזין TheMarker שומר על 2.1% בחציונים האחרונים, ובנתוני החשיפה השנתיים - של 2012 ושל 2013. מגזין הגברים בלייזר התחזק קלות מ-2.9% ל-3%.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
17.מעריבמשה בן ישראל 21/01/2014 16:38הגב לתגובה זו0 0צריך לשלוח את רוני זילברברג הביתה ואת המשכורת שלו להדפיס עוד עיתונים וכך התפוצה של מעריב תשתווה לישראל היום בושהסגור
-
16.מעריב צולל בגלל מה שהוא עשה לעובדיואורן 20/01/2014 22:16הגב לתגובה זו0 0סגירת רשת המקומונים המיטה אסון על עובדים רבים (כל עיתונאי מערכת באר שבע מובטלים ומדובר באנשים מבוגרים) כשמקומונים היו יכולים להציל דווקא את המצב ואת החשיפה. בבאר שבע לא ניתן להשיג מעריב כבר הרבה זמן. הרבה דברים תמוהים קורים במעריב ואף אחד לא אומר מילה.סגור
-
15.הכלכלונים - זה מה שנשאר מהעתונות. והכי טובדיויד לנצמן 20/01/2014 22:09הגב לתגובה זו0 0מהשלושה הוא כלכליסט שבשנה האחרונה התעלה על הגלובס והדה-מרקר. אבל כל השלושה יותר טובים מכל מה שיש מסביבסגור
-
14.מעריב צריך להחליף חלק מהכותבים, (ל"ת)קורא העיתונים 20/01/2014 20:27הגב לתגובה זו0 0סגור
-
13.מעריב- תוצאה של ניהול כושלינון 20/01/2014 18:34הגב לתגובה זו0 0מה מצפים מעיתון שהעלה את המחיר למנויים כמעט פי 2 בתוך זמן קצר, שמגיעים לסופר אין מעריב - כי החלק שמודפס בגלובוס לא הגיע, ויש רק את שאר החלקים ואולי החלק הכי חשוב -ברשתות השיווק נמכר במחיר מלא לעומת ידיעות שמחירו זול יותר, בן צבי - אם לא הייתי חושב על עצמך ומנסה להרייוח כל זמן, הנתונים שלפנינו היו נראים אחרת. אבל מה ניחן לצפות שפיטר כל כך הרבה עובדים רק בשביל כסף?סגור
- טען עוד
-
12.קוראי מעריב סולדים מעיתונאי מקור ראשוןגילה 20/01/2014 17:42הגב לתגובה זו0 0הירידה היתה צפויה. מעריב כשלון של עורך. לערב עתון ימני הזוי כמו מקור ראשון עם מעריב- אידיוטיות ממדרגה ראשונה. הרוב הסולידי קרא מעריב, ולא רוצה לראות ממטר את המתנחלים הצבועים. הביטאון שלהם שילך לישע עד הפינוי הקרוב- מעריב היה עתון העם וחוסל בגלל מדיניות מטומטמת של משפחת בן צבי שנתנה לו לבזבז לשוא מליוסגור
-
11.רעידת אדמה?כאילו נחת עליהם כרעם ביום בהירמקלוהן 20/01/2014 16:48הגב לתגובה זו0 0הרי הם יודעים כמה הם מדפיסים מידי יום ,אבל בעיקר הם יודעים איזה זבלון הם מוציאים ,עיתון שלא שווה את הנייר עליו הוא מודפססגור
-
10.יזוםתדי 20/01/2014 14:39הגב לתגובה זו0 0הבנתי מהסברים שהשמיע בן צבי, שהוא הקובע כמה עיתונים יודפסו כל יום וקווי הפצה ונקודות מכירה נסגרו ביוזמתו, כי המטרה כעת היא לאזן את העיתון. כלומר, העיתון יצא בשלב זה במודע מתחרות התפוצה. נראה שהשלב הבא יהיה איחודו המלא עם מקור ראשון.סגור
-
9.בסקר הבא אצבעוני עובר את מעריב בתפוצהרועי 20/01/2014 13:21הגב לתגובה זו0 0כמה אוכלי חינם יש שם. עלוב!סגור
-
8.בסוף שבוע עיתון ידיעות במחיר 9 ש"ח בסופראבי 20/01/2014 13:19הגב לתגובה זו0 0ומעריב במחיר מלאסגור
-
אתה פרייר, בקניון הוד השרון הוא מחולק חינם (ל"ת)תקציבאי 23/01/2014 10:24הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.למה ממשיכים לפרסם בפרינט?גיא 20/01/2014 12:36הגב לתגובה זו0 0עצלנות? נדבנות? עמלות?סגור
-
דיו סוסה, עגלון כשהמציאו כבר את המכונית (ל"ת)ליפה העגלון 21/01/2014 00:56הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.סופהשבוע נהנה מתוצאות סופשבוע של מעריב (ל"ת)סקר לא אמין לחלוטין 20/01/2014 12:35הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.משרדי הפרסום והמפרסמים נרדמו בשמירה...רונן 20/01/2014 12:34הגב לתגובה זו0 0ישראל היא אחת המדינות שבה השר של הפרינט מעוגת הפרסום הוא הכי גדול. מתי תבינו שהעוגה זזה ותעבירו את הלקוחות שלכם???סגור
-
כבר שנים שלא ראיתי עיתון. הם עוד מתפרסמים????כרמל 21/01/2014 00:57הגב לתגובה זו0 0מיושןסגור
-
4.מעניין שבלייזר שומר על יציבות גם בתקופה קשהpix37 20/01/2014 12:26הגב לתגובה זו0 0כאשר הם איבדו את הכותבים הטובים שלהם.סגור
-
3.העיתונות מתה הנייר כבר פאסה (ל"ת)ששון החצילון 20/01/2014 12:11הגב לתגובה זו0 0סגור
-
ברצינות מישהו עוד מ-ש-ל-ם על עיתון??? הלו? (ל"ת)אתי העגבניה 23/01/2014 10:25הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.ישראל פוסטקורא 20/01/2014 12:11הגב לתגובה זו0 0המודעות שם לא אסטטיות, חוזרות על עצמן ושל כל מיני מפרסמים סוג' ז' זה מקרין על כל העיתון.סגור
-
1.כלכליסט יותר גדול מהמרקר וגלובס יחדאריאל 20/01/2014 11:51הגב לתגובה זו0 0אני כל כך שמח על כך המרקר היא עיתון מפלגתי מתנשא וגלובס מרוחק הקוראים מצביעים ברגלייםסגור