לפני שאתם שופכים את כל הכסף שלכם על דירה, תקראו את זה

אסף אנגל, מנכ"ל גדות נדל"ן, מסתכל על המונח פריפריה בישראל
 | 

"חשבתם אולי לבחון אפשרות מגורים ביקנעם? תקבלו הרבה יותר עבור הכסף שלכם", אמרתי לזוג צעיר במהלך חיפוש דירה לרכישה.
" יקנעם? מי גר שם בכלל? ", ענתה הבחורה בלי לחשוב פעמיים.
"עזוב אותך, זה לגמרי פריפריה, לא מתאים", הפטיר הבחור כלאחר יד.
" מה מגדיר פריפריה? ", הקשיתי בחזרה.

מה באמת מגדיר פריפריה?
אולי כדאי שנסתכל קודם על ההגדרה המילונית:
פריפריה - מונח המציין את היקפו של תחום מרחבי או מופשט כלשהו, את הגבול המרוחק מעצם זה או אחר - כאשר הוא נמדד ביחס בלעדי למיקומו של המרכז.

למעשה מדובר במושג המגדיר את היחס בין המרכז ("המקום בו הכל מתרחש") לעומת הפריפריה המתעכבת ביחס לאותו מרכז. אם כך, המונח "פריפריה" הוא במקורו מונח גיאוגרפי, או אפילו גיאומטרי, אם תרצו, שמשרטט "מרכז" ו"מה שמסביב". לכאורה, מושג טכני לחלוטין.

אז מדוע נרתע הזוג הצעיר מיקנעם, כמייצגת איזו "פריפריה"? מה כל כך מטריד במונח הזה?
הסיבה לכך נעוצה בנדידה של המונח "פריפריה" במילון המושגים הישראלי. בעוד שברחבי העולם המושג פריפריה משמש לצורך הגדרות פזיות גיאוגרפיות בלבד, הרי שבישראל, המונח "פריפריה" התקבל גם לחוגי הסוציולוגיה ומשמש להגדרות של מעמדות כלכליים, רמת חינוך, ולעיתים אפילו מוצא עדתי.

ייתכן שהמקור להתקבעות המונח בהקשרים החברתיים הוא בתפיסה של מדינת ישראל הצעירה, קולטת העלייה, שהפנתה רבים מן העולים החדשים לערים בפריפריה מתוך מטרה ליישב את הארץ.

תהא הסיבה לכך אשר תהא, כיום, המושג "פריפריה" כבר השתרש במובנו השגוי ומתאר מקום שעל פי רוב יזוהה עם מושגים כגון "כשלון", "חולשה". בהתאם לזאת, מי שבא מ"הפריפריה" נתפס כאדם ממעמד סוציואקונומי נמוך, מישהו תלוש ולא מעודכן במה שקורה במרכז התוסס.

כאן לא נגמר הסיפור.
לא רק שהמושג "פריפריה" נדד לשדה הסוציולוגי וספח משמעויות חדשות, אם נבחן את האבולוציה של המושג נגלה שלאורך השנים המושג סימן משמעויות שונות ל"פריפריות" שונות.

לשם כך נחזור לרגע להסתכל על המושג פריפריה במונחים רלוונטים, גיאוגרפיים, ונשאל: האם איכות החיים של תושבי העיר עומר יותר "פריפריאליים" מאלו של תושבי נתניה? איפה איכות החיים נמוכה יותר, בפרדס-חנה או באור-יהודה?

בואו ניקח שתי דוגמאות של ערים בישראל: יקנעם ופתח-תקווה.
יקנעם מרוחקת גיאוגרפית מ"המרכז" האולטימטיבי בישראל, הלא הוא תל-אביב. אבל במקרה של יקנעם נגלה שמדובר ב"עיר פריפריה" שאינה תלויה ב"מרכז" כמעט כלל: התושבים שמתגוררים בה מנהלים את חייהם בסביבות העיר עצמה. בעיר יש מרכזי היי-טק מפותחים שמספקים מקומות עבודה רבים, כמו גם מרכזים מסחריים גדולים, מערכת חינוך וחיי קהילה פעילים.
מנגד, העיר פתח-תקווה השוכנת בליבה של גוש דן, בלב "המרכז", היא דווקא עיר שמתעכבת ביחס למטרופולין תל-אביב, אליו נושאים עיניים כל תושבי המרכז. מבחינה זו, פתח-תקווה היא הרבה יותר "פריפריה" מאשר יקנעם.

הדיון יכול היה להישאר מרתק ברמה התיאורטית, אבל העניין הוא שיש לו השלכות פרקטיות דרמטיות בעולם הנדל"ן. אם נבחן ערים שונות במדינת ישראל, נגלה שהמושג "פריפריה", מקבל משמעות שגויה ומטעה, ולא פחות מכך - גורם לנו, הצרכנים, לקבל החלטות מוטעות ויקרות, שכן מחירי הדיור בארץ מתומחרים כיום בצורה פשטנית של פרירפריה (זולה) לעומת המרכז (יקר עד בלתי אפשרי).

כך או כך, בשנים הקרובות, משפחות ירכזו את חייהם יותר ויותר סביב מקום מגוריהם, הקהילה שלהם, מקומות עבודה, חינוך, בילוי ומסחר. הקרבה ל"מרכז" תהיה ביחס לעיר בה הם גרים ולא ביחס ל"מרכז" המוכר כיום כגוש דן.

ככל שרוכשי הדירות יהיו מסוגלים להסתכל קדימה וישכילו להפנים את השינויים המבניים הללו, כך הם יהנו מהמציאות המוטעה של תמחור ביחס לתל אביב.

דירה זולה היום ביקנעם, עפולה, או קרית-גת, תהיה רלוונטית פי כמה וכמה מאשר דירה בערים כמו מודיעין או אף קרית-אונו, המשמשות ברובן כנקודת יציאה וחזרה לתל אביב.

וזמן הנסיעה מהערים הללו ל"מרכז" יהיה אותו הזמן בדיוק, כי לי לקח הבוקר להגיע מקרית-אונו לתל-אביב כ-45 דקות.... קצת יותר ממשך הזמן של נסיעה ברכבת מפרדס-חנה לתל-אביב.

תגובות לכתבה(94):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 54.
    ביקנעם כבר דורשים מעל מיליון שח יא דגנרט. (ל"ת)
    יקנעם זה רחוק 28/01/2014 14:04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 53.
    כל הנורמלים יעזבו את הארץ ונראה כמה יהיו שוות הדירות. (ל"ת)
    דני 27/01/2014 17:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 52.
    אתה מבלבל במוח.
    אחד 22/01/2014 19:52
    הגב לתגובה זו
    4 1
    בוא נחשב... אני עובד באיזור התעשייה של הרצליה (שקרוב מאוד לרכבת) וגר ביוקנעם. 40 דקות נסיעה ברכבת נטו. 15 דקות מהבית עם לרכבת׳אבל... מה לעשות, עם חניה והכל אני צריך להוסיף 15 דקות (יציאה בשבע מהבית לרכבת של שבע ושלושים). 10 דקות הליכה מתחנת הרכבת לעבודה. זה שעה ועשרים. ואז אתה מגיע מסריח למשרד כי ככה זה שהולכים בקיץ מהרכבת. לא לדבר על זה שזה מאוד יקר כי זה גם נסיעה ברכבת וגם רכב. בקיצור, שעה ועשרים, אתה מגיע מסריח ומשלם הרבה. תענוג.
    סגור
  • חפש בהרצליה, רמה"ש וצפון ת"א
    ישראלי 23/01/2014 14:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בנווה שרת בצפון ת"א ובמורשה ברמת השרון - שתי שכונות עם אוכלוסיה ענייה יותר, יש היום פרוייקטים של פינוי בינוי. מכרו שם לא מזמן 3 חדרים חדשות במיליון וחצי. אפשר גם לחפש לשכור דירה ישנה ב 3000 שקל לחודש, וכל אלה קרובים יחסית לאזור התעסוקה בהרצליה פיתוח.
    סגור
  • איפה יש רכבת במרחק 15 דקות מיוקנעם? (ל"ת)
    ביזו 23/01/2014 00:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 51.
    לא אמכור את הבית עם החלון והגבעה
    תהילה 22/01/2014 17:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זאת פריפריה אמיתית אהובה - ואני לא מוותרת על הפריפריה הזאת
    סגור
  • 50.
    היה בית עם גינה?
    יוהנה 22/01/2014 16:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם החלון ועם הגבעה- אני רוצה .אפשר לקבל עוד פרטים?
    סגור
  • 49.
    פריפריה= סכנת חיים
    קדוש 22/01/2014 13:52
    הגב לתגובה זו
    2 4
    פתח תקוה פינוי לבילינסון לוד פינוי לשיבא יוקנעם פינוי להילל יפה. או לעמק בעפולה. רק בריאות
    סגור
  • מה עם רמב"ם (ל"ת)
    א 20/10/2016 21:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 48.
    יוקנעם זו רק דוגמה. למה כולם נתפסו ליוקנעם דווקא?
    נורית45 21/01/2014 20:04
    הגב לתגובה זו
    3 1
    תקראו את הכתבה כולה, תנסו להבין את הרעיון הכללי. לא מדובר רק ביוקנעם.
    סגור
  • 47.
    ראיה של רוכש לבין ראיה של משקיע
    טלביט יועצים פיננסים 21/01/2014 19:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותב מתייחס לניתוח נכס להשקעה והוא צודק גם אם רוכש נכס למגורים ירכוש נכס ביוקנעם,ישכיר וישכור במקום שהוא רוצה עדיין העסקה תהיה יותר כלכלית מבחינתו בשלב זה.אך רכישת נכס למגורים הינה אמוציונאלית ולא מסיבה של חשיבה כלכלית. אייל ביטרמן טלביט יועצים פיננסים www.talbit.co.il
    סגור
  • 46.
    אחרי שעשקו את החלשים משכנעים אותם שהחיים ממשיכים
    jo 21/01/2014 16:31
    הגב לתגובה זו
    9 5
    כתבות ש"כאילו" ממליצות שכל מטרתם היא שלך ותוציא כסף על מה שאתה לא מעוניין לקנות. אין גבול לבנליות. אני ומשפחתי החלטנו לרדת מישראל עד סוף השנה הזו כי אין פה תקווה ואין כאן חברה בריאה.
    סגור
  • יהודים אמורים להגר מכאן!!!...עוד הלילה הסתלק!
    קליפ 23/01/2014 00:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ישראלים חדשים,מהמגזר הערבי יירשו את ארצם מהיהודים! מיליוני מסתננים חודרים בחסות השמאל והתקשורת הערמומית והזדונית....מתגנבים ומסלקים בכוח את המיעוט היהודי.
    סגור
  • רמלה\לוד? תגור אתה שם
    יאיר 22/01/2014 12:28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    פחד להסתובב ברחוב בלילה
    סגור
  • למה אתה מפחד מאיציק שמולי?
    ישראלי 23/01/2014 14:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איציק שמולי הוא אחד מתושבי לוד. למה אתה פוחד מאיציק שמולי? האם כל תושבי לוד ורמלה אלה סוחרי סמים או נרקומנים? כולם כולם? חצי מהם? עשירית?
    סגור
  • האם ניסית לבחון מעבר לפריפריה?
    ישראלי 22/01/2014 07:43
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הפריפריה המוזכרת כאן היא לא פריפריה בחו"ל. שם פריפריה זה 5-10 שעות נסיעה מהעיר ומקום העבודה. בדוק בבקשה עלויות דיור ביקנעם, פרדס חנה, לוד, רמלה ותגלה שדווקא כן אפשר לגור במחיר שפוי בישראל. אז לא תגור בת"א הנחשקת? ביג דיל.
    סגור
  • בדיוק להיפך
    יעקב 27/01/2014 17:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פריפריה בחו"ל היא יותר מפותחת ועם פחות שעות נסיעה לעבודה. לפריפריה בארץ יש משמעות מרחיקת לכם על יכולת הילדים להצליח בחיים.
    סגור
  • 45.
    תגובה
    מיכל כהן 21/01/2014 16:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אז איפה באמת שר השיכון?
    סגור
  • שר השיכון עסוק בבנייה בהתנחבלויות. מבחינתו -
    דובר ממשלת בנט 22/01/2014 06:32
    הגב לתגובה זו
    2 3
    מדינת ישראל זה פריפריה של יו"ש.
    סגור
  • 44.
    מישהו רוצה לקנות את הבית שלי?
    פיסטוק 21/01/2014 15:47
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אמנם בפריפריה אבל ליד גבעה.
    סגור
  • מה אתה, מתנחל? (ל"ת)
    בוא אלינו לתל אביב! 27/01/2014 21:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 43.
    מחירי דירות לא שפויים = ממשלה עלובה
    רון 21/01/2014 15:27
    הגב לתגובה זו
    7 1
    אם רק היו בונים ובונים בארץ ישראל אינסוף דירות ותשתית ציבורית כפי שהיה עם קום המדינה הכל היה נראה אחרת. צריך למצוא דרך לאלץ את עלובי הנפש שיושבים על הכיסא ללא מעש לשנות דרכם, ולא להשתעבד למשכנתאות אובדניות
    סגור
  • 42.
    סתם זיוני שכל !! (ל"ת)
    מאמא 21/01/2014 15:09
    הגב לתגובה זו
    8 3
    סגור
  • 41.
    כבר לא כל כך לרכוש דירה ביקנעם בפחות ממיליון
    alonhaim7 21/01/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בטח שלא דירה מקבלן אבל גם דירה מ-יד שניה של 4-4.5 חדרים בפחות ממיליון קשה מאוד להשיג וגם אז לרוב צריך לשפץ אותה לפחות בעוד 50 או מאה אלף ש"ח. ואני מיקנעם :) לאחרונה הצלחתי לרכוש דירה של 3 חדרים, 75 מ"ר + מרפסת 11 מ"ר ב-660 אלף ש"ח ושיפצתי אותה בעוד 60 אלף ש"ח - זו מציאה, אבל כמעט ואין כאלה
    סגור
  • מליון = מחיר מציאה. גם שני מליון. אין דברים כאלה במרכז. (ל"ת)
    מיכל אברהם 21/01/2014 19:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בוודאי שיש, ואפילו בת"א
    תל אביבי 22/01/2014 07:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא רוצה לעשות פרסומת, אז תחפשי לבד, במזרח ת"א, באזור כפר שלם ויד אליהו. יש כמה פרוייקטים חדשים, בהם את יכולה לקנות דירה חדשה, 4 חדרים, מקבלן, ב 1.6 מיליון ו 5 חדרים ב 1.8 מיליון. דירות ישנות יעלו פחות.
    סגור
  • 40.
    מעורר מחשבה. אף פעם לא חשבתי ככה. (ל"ת)
    ענת 21/01/2014 14:40
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 39.
    אנגל- צפונבון מזכרון שמרצה על יוקר מחייה
    חומי 21/01/2014 14:03
    הגב לתגובה זו
    5 3
    פשוט אבסורד שלד מפונק שגדל בנווה הברון בזכרון יעקב ידבר על פריפרייה. שב בשקט ועשה לביתך ואל תרצה לנו על התנהלות ופריפרייה. כל פלצן/חמור שקנה נדל"ן בחמש שנים האחרונות עשה הון - כך שאין זה מצביע על הצלחה יתרה!
    סגור
  • זכרון יעקב נמצאת ליד פרדס חנה
    ישראלי 22/01/2014 07:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בפרדס חנה אפשר עדיין למצוא דירות במחיר שפוי. דירת 4 חדרים חדשה עולה מיליון. דירות ישנות עולות פחות. גם באור עקיבא אפשר למצוא דירות בזול יחסית. גם בחריש. כל אלה נמצאות קרוב מאד לזכרון יעקב.
    סגור
  • פרדס חנה מסריחה מהמפחמות ותחנת הכח, (ל"ת)
    אוזלת יד של הממשלה 23/01/2014 01:01
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • מוזר,כאשר אני הסתובבתי שם לא הרחתי כלום
    ישראלי 23/01/2014 14:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני חותם לך שזיהום האויר בפרדס חנה פחות מזה שבחיפה, ת"א/גוש דן וי-ם (רוב זיהום האויר, בארץ, ובעולם, נובע ממכוניות)
    סגור
  • וזה בתור "אחד שיודע"? ממש בוגר מצדך. חבר'ה, תקשיבו לו! (ל"ת)
    אוי אוי אוי 21/01/2014 19:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אולי תכתוב גם טור בביזפורטל?
    לא כי אתה כל כך חכם 21/01/2014 15:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאוד קל ונעים לשבת עם מקלדת בבית המעופש שלך ולתת ביקורת לאנשים מצליחים שבנו את עצמם בזכות עצמם. נראה אותך עושה משהו מלבד קקי בשירותים.
    סגור
  • אולי תכתוב גם טור בביזפורטל?
    לא כי אתה כל כך חכם 21/01/2014 15:43
    הגב לתגובה זו
    3 4
    מאוד קל ונעים לשבת עם מקלדת בבית המעופש שלך ולתת ביקורת לאנשים מצליחים שבנו את עצמם בזכות עצמם. נראה אותך עושה משהו מלבד קקי בשירותים.
    סגור
  • הרי כל הכותבי טורים בפורטל מצליחנים, לא?!
    שיקו 21/01/2014 16:17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יאללה סע בכיוון החץ או שתיגש לבלוקבאסטר להחזיר את הסרט שאתה חי בו.
    סגור
  • צרות עין מדהימה
    פרויד 21/01/2014 15:08
    הגב לתגובה זו
    5 3
    לפי הכתבה, גם זכרון היא פריפריה כי אין בה כלום ולכן מתומחת באופן לא ראציונאלי. הבנאדם מנסה לעזור לאנשים ואתה מתעסק ברקע שלו ? מכיר מישהו עני שיש לו זמן להשקיע באחרים ?
    סגור
  • הנה עוד אחד - בטח בן משפחה של הפלצן
    שולי 21/01/2014 15:38
    הגב לתגובה זו
    3 1
    עוד פלצן שלא ראה יום אחד של קושי כלכלי בחיין.... זכרון יעקב, לצערי הרב, למרות היותה "פריפרייה", היא איי של עשירים שברחו מהזיהום והלחץ של המרכז ולכן לא נחשבת לצערי כברת השגה. אתה מכיר אדם עשיר שיש לו זמן לתת המלצות מנסיונו או רוצה לחלוק את הצלחותיו בתחום כלשהו?! אני מניח שהתשובה שלילית, והיא מתייחסת למר אנגל ה"מצליחן"! שוב - עשה לביתך ושב בשקט ושכל אדם יעשה את החישובים הכלכליים וגאוגרפים בעצמו - כל עניין לגופו.
    סגור
  • טיפה גיאוגרפיה
    ישראלי 22/01/2014 07:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זכרון יעקב נמצאת ליד פרדס חנה, בה תוכל לקנות דירת 4 חדרים חדשה במיליון שקלים. דירה ישנה עולה פחות. תוכל לחפש דירות, זולות יחסית, גם באור עקיבא וגם בחריש. כל אלה נמצאות קרוב לזכרון יעקב ובניימינה.
    סגור
  • זכרונאי לא עשיר
    זכרון יעקב שלי 21/01/2014 17:06
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אם אתה חושב שכולם בזכרון עשירים אתה איש טיפש שכניראה לא דרך את רגלו במקום חוץ מיום שישי אחד בדרך לקנות דרבוקה בדליית אל כארמל
    סגור
  • 38.
    יקנעם? חשבתי שמאוד מאוד יקר שם, וממש לא מחירי פריפריה
    שרון 21/01/2014 14:00
    הגב לתגובה זו
    9 0
    יקנעם קרובה לכביש 6 מה שמהווה יתרון למי שרוצה לעבוד באזור המרכז אבל - התייקרה מאוד עקב כך....
    סגור
  • 37.
    אנשים>>>נתחתו כבר !!!!!
    זאביק 21/01/2014 13:09
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הגיע זמן להתחבר למציאות !!!!!
    סגור
  • 36.
    נכון מילה במילה
    סוציולוג 21/01/2014 12:54
    הגב לתגובה זו
    2 4
    לומדים ומלמדים על זה שרק אצלנו לקחנו את המושג הזה לתחום שאיננו גיאוגרפי. בין אם הוא צודק בהקשר הנדלני או לא- בסופו של דבר זו תהיה המציאות. רעיון מעולה- שאפו לביזפורטל על תכון ברמה !
    סגור
  • 35.
    העיר לוד היא פריפריה במרכז הארץ ודירות 4 חדרים יעלו
    צביקה דורון יועץנדלן 21/01/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בקרוב זוגות צעירים יבינו שהם יכולים לקבל דירות סבירות במחירים סבירים ליד כביש 1, 431, 6, 40 וזה רק בלוד למשל בגני יער דירות מעלית וחניה
    סגור
  • 34.
    לרדת מהארץ או הפגות חזקות
    מ 21/01/2014 12:11
    הגב לתגובה זו
    2 2
    זה הפתרון
    סגור
  • 33.
    כתבה מעולה
    אבנר 21/01/2014 12:06
    הגב לתגובה זו
    3 5
    פעם ראשונה שאני קורא את הכתבה של האדון. כתיבה מעולה וממצה סוף סוף כותבים את האמת
    סגור
  • 32.
    אולי תתן פתרונות אמיתיים ? (ל"ת)
    איציק 21/01/2014 12:05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 31.
    אני עברתי לפירפרייה. עברתי ממש רחוק. ללוס אנג'לס.
    דני לוטן 21/01/2014 12:03
    הגב לתגובה זו
    10 3
    ותאמין לי איכות חיים . תעסוקה. פנאי וחינוך מדהימים. ממליץ לכולם.
    סגור
  • 30.
    יש הכל בפריפריה חוץ מהכל (ל"ת)
    צבי 21/01/2014 12:02
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 29.
    פריפרייה היא מונח שאנשי הנדלן המציאו כדי לייקר את המרכז
    ראול ו. 21/01/2014 11:56
    הגב לתגובה זו
    2 4
    אם כולם היו עוברים לפריפריה לא היה מרכז. היינו משנים את המחירים פה אחת ולתמיד.
    סגור
  • 28.
    הבעיה היא שמחירי הדירות ביקנעם עוברים את המיליון (ל"ת)
    אז איך נעבור לשם???? 21/01/2014 11:55
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 27.
    שכנעת אותי. אני עובר לקרית אונו. (ל"ת)
    אמיל 21/01/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 26.
    הוא במקור מזכרון יעקב. והצליח מאוד.
    מכיר את הכותב 21/01/2014 11:52
    הגב לתגובה זו
    1 4
    כך שלכל המתלהמים אפשר להצליח גם מחוץ לגוש דן. הכל תלוי בכם.
    סגור
  • 25.
    רק שביקנעם דורשים מעל מיליון שח לדירה- תקפצו לי (ל"ת)
    עוד כתבת שיווק 21/01/2014 11:51
    הגב לתגובה זו
    13 2
    סגור
  • 24.
    הכותב מנסה בסהכ לתת זווית נוספת
    תקראו שוב 21/01/2014 11:48
    הגב לתגובה זו
    4 2
    ולהתחיל איזה שינוי. אין ברירה כולם רוצים לגור במרכז. המרכז מתייקר וזה כמעט בלתי אפשרי למימוש. אז אין ברירה אלא לחפש רחוק יותר. הוא לא נגדכם אלא מנסה לשנות משהו בתודעה.
    סגור
  • 23.
    לקחת את יקנעם כדוגמא זה לא חכמה. מה עם בית שאן?
    אסי 21/01/2014 11:39
    הגב לתגובה זו
    2 1
    טבריה? קצרין? עכו? נהריה? יקנעם יחסית ממוקמת טוב. קרובה לחיפה ולמרכז. עם מרכז תעסוקתי. יש כל כך הרבה פריפרייה בישראל שלא באה לידי ביטוי בכתבה.
    סגור
  • יקנעם מה זה קרובה למרכז- ממש 10 דקות מגוש דן (ל"ת)
    קאט דה בולשיט 21/01/2014 11:52
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • לאיזה מרכז היא בדיוק קרובה ב-10 דקות? (ל"ת)
    תפתח מפה 21/01/2014 19:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    קדימה הרכבת יוצאת כל הפראיירים לעלות (ל"ת)
    רכבת ישראל 21/01/2014 11:36
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 21.
    אני עובדת ביחסי ציבור וגרה בכרמיאל. אין פה עבודה בשבילי
    רוני 21/01/2014 11:35
    הגב לתגובה זו
    7 0
    נשארתי עקרת בית ומנסה לעבוד מהבית . זה קשה . אין כמעט משרות בצפון בתחומים כמו שיווק, עיצוב, משרדי פירסום. אין מספיק.
    סגור
  • האם חשבת לשנות כיוון תעסוקתי? (ל"ת)
    ישראלי 22/01/2014 07:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    שטויות - אף אחד לא רוצה לגור ביוקנעם בגלל ה"פריפריה"
    סיפור חיי 21/01/2014 11:35
    הגב לתגובה זו
    8 1
    לא רוצים לגור שם כי זהלא נוח. תגיד.. י שלי 2 ילדים. הצהרונית עובדת עד 5. ההורים שלי גרים בגוש דן, לא רחוק מתל אביב. כדי שאני או אשתי נגיע לגן ב-5 אני צריך לצאת ב-3 וחצי מהעבודה או לשכור מטפלת שתיקח כמה אלפי שקלים לשמור על הילדים עד 7, וזה עוד בנוסף לתשלום על הצהרונית (שלא לדבר על התשלום לגן עבור בילד שבן כמעט 3 (לא נכנס להגדרת החינם). אז או שאני מאבד את העבודה או שאני מוציא את כל מה שאני מרויח שמישהו ישמור על הילדים (ורואה אותם כשהם כבר ישנים). משהו דפוק בכל המערכת! אז מה אתה מציע לעשות? אם תתחייב לקחת אותם מהגן כליום, מחר אני קונה. תודה. לרוב הדור הקודם היתה סבתא צמודה שגרה קרוב ומסייעת, שתאסוף מהגן. מה לעשות שההורים שלנו עדיין עובדים עד גיל מאוחר. לרוב הדור הקודם היו ארגוני עובדים חזקים שדרשו לצאת מהעבודה בשעות נורמליות (8 שעות לעומת ציפייה לשעות נוספות מעבר ל-9 היום). אתם קוראים לזה צמיחה לא? אם המדינה רוצה צמיחה, שתשקיע בפתרונות. אחרת, לא נהיה פה
    סגור
  • לכם עדיף לחפש בלוד או רמלה
    ישראלי 22/01/2014 07:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ערים קרובות מאד לת"א. יקנעם לא תתאים לכם.
    סגור
  • 19.
    תשווה את החינוך בקרית אונו שהוא מספר אחד בארץ ליקנעם...
    משה 21/01/2014 11:34
    הגב לתגובה זו
    7 3
    ולא התחלתי לדבר על האוכלוסיה....
    סגור
  • קרית אונו מדרדרת
    ישראלי 22/01/2014 07:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פעם היה בה טוב. כיום זה פרוור צפוף ולא נעים בגוש דן.
    סגור
  • 18.
    הפתרון הוא הקמת תעסוקה כמו מקאן אריקסון במצפה רמון
    ענר 21/01/2014 11:33
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מושך אוכלוסיה טובה לעיר עם פוטניצאל
    סגור
  • 17.
    רלוונטי מאוד
    אוהד מהדרום 21/01/2014 11:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בדיוק מתלבט האם להשאר בדרום או לעבור למרכז. בדרום מיחייה זולה . במרכז עתיד ילדי.
    סגור
  • 16.
    נסיון טוב אבל לא רלבנטי
    יאיר 21/01/2014 11:25
    הגב לתגובה זו
    6 1
    או-קיי אז ניסית להסביר לנו למה הפריפריה היא לא פריפריה ומדוע זמן הנסיעה זהה, ומדוע כדאי לקנות דירה שם בפריפריה, ואיך לדעתך יתקיימו קהילות בעתיד. ובכן ידידי היקר אתה טועה ומטעה. שים לב לסטטיסטיקה פשוטה..מסיימי בגרויות, ספורטאים ונגנים מצטיינים, בריאות וגיהות התושבים, תוחלת חיים, עליית מחירי נדל"ן (שיפור בהון האישי), מוביליות חברתית, ועוד ועוד ועוד..ובכן..אני בשם הצעתך הייתי עובר מקריית אונו לקריית גת..ונוסע אותו זמן נסיעה....(שקר עצום בגודלו)..כדי להגיע מקריית גת או יוקנעם לת"א ב-45 דקות צריך לצאת ב-5 בבוקר, ולחזור הביתה ב-8 בערב. אם תצא באותן שעות מקרית אונו תגיע לת"א ב-20 דקות....כן..שכחתי את יוקר המחיה.(במרכז נמוך יותר פרדוקסאלית משום התחרות העזה)..בכל פרמטר עדיף לגור במרכז. לכל שכתבתי אין ולא כלום עם הנושא של פיזור אוכלוסין, עדות, וכו....אני מניח שחשבת על שכתבתי...אתה גם מודע לכך...אך בשם קבלנים, ראשי מועצות, ובעלי הון...אתה מטיף לגור ב-"פריפריה"..ולא במרכז..שיערב לך....אני גר במרכז והייתי מעוניין שגם יוצאי חלצי יגורו במרכז...אך למגינת ליבי הם כניראה לא יצליחו שיגורו ביוקנעם.
    סגור
  • 15.
    המחירים במרכז ובפריפריה כבר השתוו ממזמן, אתה חי בסרט (ל"ת)
    אבי 21/01/2014 11:17
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 14.
    כיקנעמי לשעבר
    א.ב 21/01/2014 11:08
    הגב לתגובה זו
    13 0
    אני גרתי ביקנעם במשך 27 שנים, עברתי עכשיו למקום אחר בלית ברירה כי גם ביקנעם נעשה יקר לגור. נכון שמישהו מהמרכז שימכור את הנכס שלו שם ויעבור ליקנעם כביכול מרוויח... אבל אל תטעו, יקנעם מקום נהדר, אנשים טובים.. אין פשע, אבל ההייטק מיועד לקהל מצומצם שדווקא מגיע מחוץ לעיר. ועם כמה שהעיר טובה - היא עדיין לא כמו תל אביב. כבעל עסק, אני צריך לפחות פעם בשבוע לסוע לתל אביב להפגש עם לקוחותיי, כי 99% מהם - ממרכז הארץ, יש לי רק לקוח אחד מהצפון (תחום העיצוב). זה לא הזמן בכלל לרכוש בתים, לא ביקנעם ולא במקום אחר.
    סגור
  • 13.
    תישאר בנדל"ן, לוגיקה וחיבור למציאות אין כאן
    ממש... 21/01/2014 11:05
    הגב לתגובה זו
    4 2
    ערבבת כל כך הרבה דברים. יוקנעם היא כבר לא כזאת פריפריה, היא בואכה כביש 6, וכן פרדס חנה שמחוברת לרכבת. המחירים שם כאמור מזמן לא זולים, אז אולי תקבל שני חדרים יותר או צמוד קרקע, אבל מערכת החינוך והתרבות היא לא אותו דבר כמו ישוב נורמלי (אין מה לעשות), ואם אתה לא עובד בחיפה/היי טק, תצטרך לנסוע עדיין שעות לעבודה, מה שמביא אותי לדיסוננס הגדול ביותר כאן- עבודה. אף אחד לא יכול לקנות דירה כדי שבעתיד אולי תקום תחנת רכבת. הוא צריך ללכת לעבוד בזמן הזה. מכיוון שמקומות העבודה לא יזוזו מת"א בשנים הקרובות, אנשים יצטרכו לנסוע לכל כיוון זמן רב ככה או ככה. אז יש אנשים כמוני שמעדיפים לעשות את הויתור בזמן עם הילדים כדי שהם יחיו בישוב ולא בעיר, אבל רוב האוכלוסיה לא מסוגלת לעשות זאת, או שפשוט לא תתקבל לעבודה אם היא תגור כל כך רחוק ממנה. השאלה פשוטה, האם עדיף לחיות בפריפריה ולפגוע בקריירה (או לפגוע בילדים), או לחיות במרכז ולפגוע בכיס. הרוב יפגעו בכיס, כי אלטרנטיבה אחרת כבר כמעט ואין.
    סגור
  • יצור מקומות עבודה בפריפריה הנו פתרון טוב
    ענב אורלב 21/01/2014 11:17
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הביעה שהממשלה אינה ממהרת לעשות זאת, ויש לזכור כי אנו במיתון עולמי עובדה מקשה נוספת.
    סגור
  • 12.
    עדיין רוב העם מתגורר במרכז הארץ
    ענב אורלב, משפטן 21/01/2014 10:58
    הגב לתגובה זו
    3 2
    בל נשכח כי העובדה שרוב העם מתגורר במרכז ורצונם להישאר קרוב למשפחתם, גורם לרוכשי דירות צעירים לרצות לרכוש דווקא במרכז. אני מסכים עם כותב המאמר כי יקנעם לעצם העניין הנה עיירה טובה הנותנת תמורה יפה לכסף, אך אף שהאזור יפהיפה ובצפון האטרקטיבי של המדינה, כתושב המרכז שמשפחתו מתגוררת במרכז, יהיה קשה לעשות את השינוי ולעבור צפונה או לחילופין לדרומה של הארץ. הטבות ועידוד הממשלה לאיזורי הפריפריה כמו הצעת יחידות דיור זולות לקבוצות זכאיות, הוא הפתרון אותו אני רואה באופק להוזלת מחירי הדיור ושוב, רק לקבוצות זכאים. כי מחירי המקרקעין בארץ לא ירדו! גילוי נאות: הכותב הנו יועץ מקרקעין עצמאי בעל עסק "הזדמנויות במקרקעין" המשווק באזור השפלה.
    סגור
  • 11.
    כן אבל הוא עדיין גר בקרית אונו ולא עבר ל"פריפריה" (ל"ת)
    נתנאל 21/01/2014 10:53
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 10.
    דברי הבל
    אריק 21/01/2014 10:51
    הגב לתגובה זו
    6 1
    נתונים לא בדוקים ,אם אין לך הסעות למקום העבודה הסכום שתוציא בחודש על נסיעות מפריפריה למקום העבודה במשך 20 שנה יאפשר לך משכנתא על הפרש הדירה בין מרכז לפריפריה! שלא לדבר על שעות נסיעה
    סגור
  • 9.
    פתח תקווה
    ג׳חנון 21/01/2014 10:51
    הגב לתגובה זו
    5 2
    איפה שיש תימנים זה פריפריה
    סגור
  • 8.
    לא רוצים לחזור לפה ובצדק מה יש לחפש במדינה כזאת?
    ישראלים משכילים 21/01/2014 10:51
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מדינה שמשקרת את אזרחיה ומענישה אותם על אזלת ידה אין דירות קחו מליון משכנתא, תגורו בפריפריה תסעו כל בוקר שעתיים תחזרו עייפים ולא יהיה לכם כוח למחות את כל החיסכון תשלמו לביבי סיטר לילדים שלא יהיו לבד עד שאתם חוזרים מהמרכז העיקר יש לכם דירה. ומי שיש לו דירה יקבל עונש היית חכם והשקעת בדירה תשלם מס הזדמנות לגרוף כספים כשכל הקנאים חסרי הבית שמחים כאילו המס על הדירות יוזיל להם דירה. עם של קנאים צרי עין . הפתרון היחיד זה לגור בארץ אחרת אמריקה די ריקה נמלא אותה
    סגור
  • 7.
    למס' 3-אתה כותב שטויות!
    חני 21/01/2014 10:47
    הגב לתגובה זו
    3 2
    פריפריה היא בראש ולא מיקום גיאוגרפי. אני מנהריה וסיימתי אוניברסיטה לפני שנים רבות, כשלא השקיעו שם. העיריה השקיעה המון בחינוך ונותר רק להשתמש בכל ההשקעות באופן נבון. אין פריפריה-יש אנשים שמשקיעים בילדים שלהם או לא. הבינות את זה ברוך???
    סגור
  • 6.
    שלנו יראו דוגמא ויעברו לגור שם. המדינה הזאת לא מרשה
    שהמנהיגים 21/01/2014 10:46
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לשבות, למחות, לא מתפקדת בכלל ומענישה את האזרחים שלה למדינה אין זכות להכריח בן אדם לגור איפה שהוא לא רוצה ואין לו מה לחפש שם . הבן שלי גר בארהב המשכורת מספיקה לו לשכד גנים מכונית ואף לחיסכון מי צריך לחיות בחור בלי עתיד ועוד לקחת מליון שח משכנתא. תקפצו לנו
    סגור
  • 5.
    נסיעה ברכבת
    astern 21/01/2014 10:36
    הגב לתגובה זו
    9 3
    אתה משווה נסיעה ברכבת, אבל שוכח את הדרך מהבית עד הרכבת, ומהרכבת עד מקום העבודה - צריך להוסיף עוד שעה על 45 הדקות של הרכבת.
    סגור
  • 4.
    סוף סוף דברי טעם (ל"ת)
    קוראת 21/01/2014 10:35
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • אז את עוברת לשם? (ל"ת)
    לקוראת החכמה 21/01/2014 10:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • Yes, I am moving to the "Perpheria"
    Haim 21/01/2014 19:43
    הגב לתגובה זו
    1 1
    Yes, me and my family are moving from NJ to Katzrin Because we don't want to come back and live in "Medinat Tel-Aviv .
    סגור
  • 3.
    איפה להתחיל לענות לך ?? אולי תבדוק נתונים ??
    רון 21/01/2014 10:35
    הגב לתגובה זו
    9 5
    "...מ"הפריפריה" נתפס כאדם ממעמד סוציואקונומי נמוך, מישהו תלוש ולא מעודכן במה שקורה במרכז התוסס..." לך לקורס טייס ותחפש אנשים מהפריפריה, לך ליחידה 8200 בצה" תחפש אנשים מהפריפריה, לך לאוניברסיטה בירושלים למחלקה לרפואה - ותחפש אנשים מהפריפריה, לך לחברות בהרצליה פיתוח (ההיטק לא המסעדות ...) - ותחפש אנשים מהפריפריה ... זה מספיק ? או שאני צריך להמשיך ? המדינה שלנו משקיעה בחינוך ובפיתוח בין גדרה לחדרה, כל השאר - ארץ המוהיקנים, מי שמצליח אולי הם הבודדים. איפה אתה גר ? בהרצליה או בבאר שבע ? למה ? שאלת את עצמך פעם ?
    סגור
  • הייתי ב- 8200. לא מסכים עם הנ"ל (ל"ת)
    א 20/10/2016 21:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בלבולי ביצים ללא תוכן
    ינון 21/01/2014 11:30
    הגב לתגובה זו
    4 3
    על מה אתה מדבר , רון ? שולח את כל מגיביך לבדוק ולחזור אליך ?! תן נתונים , תן קישור שמאמת את ההזייה שאתה דבק בה בלהט. מאיפה אתה מוצץ את הנתונים האלו ? - תהיה בקשר דוד , בעיקר עם המציאות - יום נעים !
    סגור
  • אני אוהב אנשים כמוך תבדוק נתונים
    דני 21/01/2014 10:51
    הגב לתגובה זו
    7 2
    אני מהקריות אזור חיפה איך שתקרא לזה פריפריה ,מי עובד ברפאל מי עובד במתם בחיפה ביוקנעם בפארק הייטק, כל אנשי הפריפריה לא רכשנו השכלה לא למדנו בטכניון "ואצלנו" מערכת החינוך היא זהה לשלך בדיוק רק שאתה בוחר להסתכל רק על עצמך ואל תגיד לי שרוב הסטונדטים ואלו שעובדים בחברות הללו הם מהמרכז כי זה לא נכון תבדוק ותחזור.מאיפה הם באים
    סגור
  • כמה חברות הייטק בין לאומיות יש אצלכם בחיפה ?
    רון 21/01/2014 10:59
    הגב לתגובה זו
    2 5
    למה כל כך מעט ? ראה הסבר בתגובה המקורית.
    סגור
  • חצי בערך מהקורס שלי הם מה"פריפריה" כולל שניים מיוקנעם.
    טייס 21/01/2014 10:43
    הגב לתגובה זו
    7 1
    וזו תשובה למספר 3.
    סגור
  • כמו שאמרת, בקורס .... - תבדוק אחוז מסיימים ותעדכן
    רון 21/01/2014 11:01
    הגב לתגובה זו
    2 4
    להיות בקורס כל אחד יכול ... 3 שנים יש לצה"ל לנפות... אז טייס נחמד - תבדוק אחוז בוגרים (אלו שעומדים על הפודיום בסוף...) ותחזור לעדכן, נראה לי שמחכה לך הפתעה קטנה.
    סגור
  • אתה כנראה לא ממש המסמר הכי חד בעיפרון.. חחח... (ל"ת)
    יום טוב ארגזי 21/01/2014 11:45
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • המסמר הכי חד בעיפרון.....הייתי שמח לקבל הסבר. מאין זה ? (ל"ת)
    פוגה 28/01/2014 16:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אכן דברי טעם כתבת - הלוואי והדברים יחלחלו לציבור (ל"ת)
    יוסי 21/01/2014 10:34
    הגב לתגובה זו
    5 5
    סגור
  • זה חילחל כבר. הפראיירים משלמים מיליון שח בפאקינג יקנעם (ל"ת)
    עם מטומטם 28/01/2014 14:23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    זה לא הזמן לרכוש דירה. גם לא בפריפריה. (ל"ת)
    חכו לסייקל היורד 21/01/2014 10:34
    הגב לתגובה זו
    18 2
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות