קרב בין ערים: מה מעורר את זעמה של עיריית בת ים על חולון?
סכסוך בין שכנות - עיריית בת ים והוועדה המקומית לתכנון ובניה בבת ים הגישו היום (א') עתירה מנהלית לבית המשפט בת"א בדרישה להוצאת צו ביניים, שיאסור וימנע את פרסומה ואישורה של תוכנית ח/500 של עיריית חולון המבקשת להפוך את השטח הגובל בין שתי הערים לאזור עסקים. בחודש מארס 2014 הגישה בת ים ערר לועדה הארצית לתכנון ובניה, אולם זו נדחתה.
על פי התוכנית המקורית, השטח הממוקם בצד המערבי של איילון, מיועד לשמש כמתחם ספורט, ואולם עיריית חולון מתכוונת לשנות את ייעודו ולהפוך אותו למתחם עסקים ותעשיה.
בעתירה שהוגשה באמצעות משרד עוה"ד הררי, טויסטר ושות' נכתב כי שטח ההתנגדות כלול למעשה מבחינה אורבנית ותכנונית בתחום העיר בת-ים, וכי לשינוי הייעוד של שטח זה מאזור ספורט לאזור מסחר ותעסוקה, יש השלכות תכנוניות, כלכליות, חברתיות קשות על בת ים.
שטחי ספורט או מסחר?
בעתירה נכתב: "ברור לכל כי מבחינת תכנון עירוני וצדק חלוקתי, מקומו של שטח זה הוא בגבולותיה המוניציפאליים של בת ים, כפי שקבעה ועדת הגבולות במסקנותיה משנת 2009. תוכנית ח/500 נועדה אך ורק כדי לקבוע עובדות בשטח ולסכל את דרישתה לצרף את שטח הספורט ואת השכונה הידועה בשם 'קרית מיכה' למקומה הפיזי הטבעי כחלק אורבני של העיר בת-ים".
"אישור התוכנית יפגע אנושות בכלכלתה של בת ים, הסובלת ממחסור חמור בשטחים מניבים ביחס לשכנותיה ובכלל, וכן תגרום לניוון אזור העסקים של בת ים ותהפוך אותה לחצר האחורית של חולון".
ההתנגדות לתוכנית ח/500 היא חלק ממאבק כולל שמנהלת בת ים לחלוקה צודקת ושוויונית של שטחים מניבים במרחב.
ראש העיר בפועל, יוסי בכר: "אני מתכוון להפעיל את כל הכלים החוקיים על מנת שתושבי בת ים יקבלו את המגיע להם. לא נסכים להמשך האפליה לרעה של תושבי העיר. מגיע לתושבי בת ים תקציב שווה לזה של תושבי תל אביב, חולון וראשל"צ".
עיריית חולון: "עתירה חסרת אחריות"
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "למרות שהעתירה טרם התקבלה בעיריית חולון, מאחר שהנושא מוכר וידוע, ניתן לומר כבר עכשיו כי מדובר בעתירה חסרת אחריות שמגישה עירית בת-ים כנגד דחיית הערר שלה ע"י המועצה הארצית. מדובר בערר שעניינו לא היה כלל תכנוני אלא מאבק פוליטי של בת ים מתוך מטרה להרחיב את גבולותיה המוניציפאליים".
"עירית בת-ים מנסה לפגוע לא רק בעיר חולון ובצרכים של תושביה אלא באינטרס של כלל תושבי המדינה, הזקוקים להגדלת היקף הבניה לדירות מגורים מסוגים שונים ע"מ להוזיל את מחירי הדיור. בת-ים ממשיכה לערוך מסע חסר תוחלת הכולל פניות לכל מוסדות התכנון כמו גם לבתי משפט (לרבות בג"צ שהגישה נגד שר הפנים בעניין חלוקת משאבים, במקביל לעתירה המינהלית החדשה לביהמ"ש המחוזי) וזאת משיקולים זרים ופסולים. ברור לחלוטין, כי אם השטח שליד נתיבי איילון היה בתחומה, היא היתה לוחמת באותה נחישות בעד התכנון שאליו היא מתנגדת."
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.והפתרון הכי הגיוני: לאחד לעיר אחת את חולון ובת ים (ל"ת)למה עירייה כפולה?? 30/06/2014 22:04הגב לתגובה זו0 0סגור
-
ואזור! (ל"ת)dw 01/07/2014 13:00הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.מיזוג בין רשויות צריך להתבסס על 2 רשויות חזקות לפחותצופה 30/06/2014 17:18הגב לתגובה זו0 0ולכן, המיזוג הנכון והמאוזן כלכלית זה של חולון, בת ים ותל אביב ביחד, כדי להתגבר על הגירעונות העצומים של עיריית בת ים. חייבים איזון, אחרת הגירעון של בת ים יפול בסופו של דבר על התושבים. הרי מישהו יצטרך בסוף לשלם על זה...סגור
-
4.למזג את בת ים עם תל אביב יפו (ל"ת)משה 30/06/2014 08:39הגב לתגובה זו0 1סגור
-
ת"א גדולה דיה ואין סיבה טובה להגדילה עודdw 30/06/2014 10:41הגב לתגובה זו0 0ת"א מונה כיום 420 אלף תושב ותגיע בעתיד ל 500 אלף. ברמת ישראל זה הרבה מאד - העיר השנייה בגודלה במדינה. יותר הגיוני לדעתי למזג את חולון, בת ים ו... אזור. כל רשות מביאה למיזוג יתרונות ייחודיים (בת ים תביא לעיר הממוזגת טיילת חוף ים, עם יכולת פיתוח בתי מלון)סגור
- טען עוד
-
3.אבל ככה חולון מתעשרת ורוצה להעלות ארנונה ב-50%חולון-עיר השודדים 30/06/2014 07:48הגב לתגובה זו1 0במקום לעשות פינוי בינוי של שיכוני הרכבת בכניסה לעיר-שותלים פרחים... במקום לפנות את איזור התעשייה הקטן שמלא בגגות אסבסט של רבי עקיבא ובר כוכבא-עורכים ערב מחולות, במקום להוריד ארנונה-מכפילים אותה ב-50%, ואז משנים ייעוד קרקע מספורט לעסקים (כי תעשייה כבר אין בחולון) ואת ח-300 בנו פי 2 לגובה ממה שהבטיחו, וכל העיר פקוקה וחנוקה וצפופה-סטייל בת-ים...סגור
-
כן ולאdw 30/06/2014 10:38הגב לתגובה זו0 0ח300 היא שכונת מגדלים, בדומה לרמת אביב ג ת"א, אם המושבות פ"ת ושכונות במערב ראשל"צ. איני רואה בעיה מיוחדת עם התכנון שם. מאידך, יש לחולון אזור תעשיה ענק, המנוצל באופן חלקי מאד - ולראייה, ראה הפיתוח המרשים במתחמי גב-ים ועזריאלי. מכאן שאין בעיה לחולון להגדיל את תקבולי הארנונה דרך פיתוח אזור התעשיה המסורתי, ולהשאיר את המתחם הנדון לצרכי פנאי - לרווחת תושבי חולון ובת ים. לו היינו ממזגים את חולון ובת ים, וכאמור אני מציע גם את אזור, הרי שברור שעימות זה כלל לא היה עולה על הפרק, כי לעיר הממוזגת יש שטחי תעשיה רבים (חולון+בת ים+אזור)סגור
-
2.יש למזג את בת ים, חולון ואזורdw 29/06/2014 15:50הגב לתגובה זו3 4לא סביר שיהיו מאות רשויות מקומיות על 8 מיליון תושב, שזה כמו עיר אחת בעולם. יש לקבוע רף מינימום של 100 אלף תושב פר רשות - כך שאמנם עקרונית אין בעיה עם בת ים וחולון לחוד, אולם מיזוגן יאפשר פיתוח מושכל יותר של שטחי הערים, ובפרט יש לבלוע פנימה את אזור, שאין שום הצדקה שתהא זו רשות מקומית נפרדת. באם ישנה בעיה כלכלית חד פעמית יש אפילו היגיון שמדינת ישראל תעניק בונוס חד פעמי בסך 100 מיליון שקלים, לעיר המשולשת, על מנת לעודד אותן להתמזג. יש דוגמאות קיצוניות בהרבה, כמו מועצה מקומית חוף השרון, הפרושה ע"פ 50 אלף דונם, כמו ת"א, רק שאם בת"א גרים למעלה מ 420 אלף תושב הרי שחוף השרון גרים... 13 אלף תושב בלבד! כמו שכונה אחת בת"א. הזוי לגמרי. יש לבטל רשות מקומית זו ולמזגה לתוך נתניה, ובשטח עצום זה אין שום בעיה להרים מגה שכונות חדשות, כפי שנתניה כבר הוכיחה שהיא מסוגלת.סגור
-
ואיך יתפרנסו חנה הרצמן, והשמן מבת-ים? (ל"ת)חטפו קופון גדול 30/06/2014 11:41הגב לתגובה זו0 0סגור
-
המיזוג אכן יגרום לביטול כפילויות מסויימותdw 30/06/2014 13:49הגב לתגובה זו0 0ממש לא כולם, כי נזדקק לפועלי ניקיון גם ברשות א ובגם ברשות ב, אולם בהחלט יתכן כי ניתן יהיה להשיג ייעול מסויים במקטע המנהלי, או שניתן יהיה לנייד חלק מעובדים אלה לתפקידים אחרים (נגיד ממחלקה א בעיריה למחלקה ב) ובכך נשפר את השירות לתושבים תמורת הארנונה שאלה משלמים. פשוט יתרונות לגודל. אין שום הצדקה שלאזור תהיה רשות מקומית.סגור
-
1.שיוויון מול חולון וראשל"צ אני מביןשמואל ברגר 29/06/2014 14:22הגב לתגובה זו0 3אבל מול תל אביב, הצחקתם אותי. תגיעו לקרסוליים של תל אביב, מבחינת יצרניות ואז אולי נדבר. לדעתי, אולי עוד 30 שנה יהיה על מה לדבר אם תעבדו קשה.סגור