איש עסקים מעזה: "מה שקורה פה זה הגיהנום, ועדיין על הסרת הסגר לא תהיה פשרה - גם אם תהרגו עוד 1,000 איש"

פייסל א-שווא, יו"ר ארגון הסחר הפלסטיני, בשיחה עם כתב Bizportal. "עזה משותקת, כולם נשארים בבתים, והתמיכה בחמאס רק גוברת"
 | 

היום ה-15 לפרוץ מבצע "צוק איתן", איש העסקים פייסל א-שווא, סוחר, סגן יו"ר ארגון פל-טרייד (ארגון הסחר הפלסטיני) וחבר הנהלת בנק פלסטין, מספר ל-Bizportal על החיים תחת אש צה"ל. "החיים קשים מאוד, אלפי אנשים הועברו מבתיהם, אתה יכול רק לדמיין איזו הרגשה זאת", מספר א-שווא שאומר שהוא רוצה שלום עם ישראל.

לאן הם עוברים?

"הם פשוט הולכים והולכים, מחפשים מקום בטוח, אבל בעזה אין כזה דבר מקום בטוח - כל מקום בעזה תחת הפגזות צה"ל. מפגיזים אותנו מכל הכיוונים מהים מהדרום, מהמזרח ומהים".

איך ההרגשה במצב כזה?

"החיים בעזה זה כמו בגיהנום. זה כמו עוצר, אנו בבית ורואים חדשות. גם אם אתה ובני משפחתך בבית אתם עלולים להיפגע כיוון שפוגעים בדירה אחת שבתוך בניין ופוגעים בילדים ונשים. אולי יש מישהו שתומך בחמאס בבניין, אך האם זה מצדיק להרוג את כל המשפחה? אם אתה רודף אחרי בן אדם אחד אתה לא צריך להרוג 10".

מה המצב הכלכלי ברצועה?

"כל עזה משותקת. אין פעילות כלכלית - כולם נשארים בבתים. אין לאנשים כסף והם לא יכולים לקנות כלום, לא משולמות משכורות. אלו חיים אומללים".

7 שנים מאז השתלטות החמאס על עזה, ארגון הטרור גרר את ישראל ותושבי הרצועה לשלושה סבבי לחימה: "עופרת יצוקה" (דצמבר 2008), "עמוד ענן" (נובמבר 2012) ו"צוק איתן" (יולי 2014). לדברי א-שווא התגובה של ישראל גורמת להגברת התמיכה בארגון החמאס.

פייסל א-שווא, בן 45, גר בשכונת "רינאל" במרכז הרצועה, נשוי ואב ל-3 ילדים. איך הילדים מתמודדים עם הלחימה?

"הם גדלו על ברכי המלחמות עם ישראל משנת 2008 ועד היום. זאת המלחמה השלישית שהם עדים לה. כל מה שהילדים שלי יודעים על ישראל זה שאתם מפציצים אותנו והורגים ילדים".

ישראל רוצה שלום ולא הורגת בכוונה אזרחים, אלא שטרוריסטים מתחבאים מאחורי אזרחים

"אי אפשר לעשות כך שלום. עזה קטנה - זה לא ארה"ב. לאן אתה רוצה שמי שאתה מכנה טרוריסטים ילך? הם לוחמי חופש שנלחמים כי אתם לא נותנים לנו שום תקווה, תנו שלום, כבוד, שימו את ידכם ביד של מחמוד עבאס. אנחנו עייפים ומוטשים - מספיק".

מה אתם רוצים?

"כבוד וחופש: להסיר את הסגר זאת דרישה של כל תושבי עזה. בנושא זה אין פשרה גם אם תהרגו עוד 1,000 איש ואם תהיה מלחמה בעוד חודש או חודשיים. אנו עייפים ורוצים רק לשרוד, לחיות כמו בני אדם חופשיים. אני לא מבקש לחסל את מדינת ישראל, אלא רק לשחרר את עזה. זה כמו כלא גדול כאן ואתם עוד מפציצים אותנו. לאן נברח? למצרים? לים? אין איפה להתחבא".

בשנת 2005 הוביל ראש הממשלה דאז אריק שרון ז"ל תוכנית חד-צדדית להתנתקות. אל החלל הזה נכנסה הרשות הפלסטינית בהנהגת תנועת הפת"ח עד שהחמאס השתלט בכוח על הרצועה בשנת 2007. על איזה כיבוש אתה מדבר, ישראל יצאה מעזה מזמן?

"תוכיח לי שאין כיבוש: אני לא יכול לזוז, אני לא יכול לטוס לחו"ל, סגרתם את כל הגבולות מכל הכיוונים. אתם אוסרים עלינו לייבא חומרי גלם, ומכונות. אנו לא יכולים לשגשג. משמעותו של חופש זה גבולות פתוחים ומעבר של אנשים וסחורות. בעבר נהגנו לייצא לישראל ולאירופה, אך אנו לא יכולים לעשות זאת יותר."

האם תושבי עזה רוצים בשלום?

"בעזה חיים אנשים טובים שרוצים שלום, אך אתם לא רוצים שלום. תעשה סקר בישראל ותראה שהרוב לא רוצים שלום. אין דבר כזה שלום ושאתם תמשיכו לשלוט בנו. איך אתם רוצים שלא נתנגד? זה לא עובד ככה. רוצים שלום? תנו לנו כבוד וחופש ועתיד לילדנו".

איך אתם רוצים שלום ותומכים בחמאס שמשגר רקטות לעבר ישראל?

"נכון, אבל כמה אנשים כבר נהרגו בישראל. הילדים שנהרגו בשג'עייה הם לוחמים? הם אזרחים, הם לא שיגרו עליכם רקטות. בעיניים שלך ושל הציבור בישראל כל פלסטיני הוא טרוריסט. מבחינתנו כל מי שתומך בכיבוש הוא טרוריסט. עדין לא מאוחר לעשות שלום, אבל אין לנו עוד הרבה זמן. הדור שגדל בעזה יודע דבר אחד עליכם - הרג, הרג והרג. הם לא יודעים על תל-אביב ולא יודעים על ישראל".

איך האוכלוסייה בעזה מסתדרת בימים אלו?

"לא מסתדרים, אבל יש לכולם מטרה משותפת: חופש וכבוד. הרסתם את הכלכלה שלנו ואנו עייפים".

אז מה הפיתרון?

"להסיר את הסגר מעל עזה, לתת לאנשים לפרוח, לייצר עבודות, ליזום פרוייקטים גדולים, לאפשר השקעות, חופש תנועה, לאשר ייצוא. תנו לאנשים לעשות כסף - יש כאן אבטלה של יותר מ-50% אז אם אין עבודה הם הולכים ומייצרים רקטות. אתם לא יכולים להאשים אותם כי הם רוצים לשרוד, לחיות, להאכיל את הילדים שלהם ואתם לא נותנים להם שום תקווה".

אתה מדבר על כלכלה, אבל אם נפתח את הגבולות החמאס ייבא כלי נשק

"נכון, אבל מה היה בסגר משנת 2007? החמאס יכול היה להשיג חמרי גלם לכלי נשק בכל מקרה. אני מדבר איתך על הסקטור הפרטי - תפתחו את הגבולות בשבילנו, בואו נקים ביחד פרוייקטים גדולים משותפים. יש לחמאס כל מה שאתם מנסים לחסום בסגר ומי שנפגע זה אנחנו האזרחים. תנו לנו לשגשג ואל תגרמו לקיצוניים לחיות בעזה. אתם לא מכירים בנו כבני אדם".

מה אתה חושב על ראש ממשלת ישראל?

"אתם בחרתם בו. הוא ראש הממשלה הגרוע ביותר שהיה לכם ופיספס הרבה הזדמנויות לעשות שלום עם מחמוד עבאס".

האם החמאס הוא ארגון טרור בעינייך?

"אני לא בחרתי בו ולא מרוצה מזה, אבל כשיש מלחמה בעזה ארגון החמאס פורח. האזרחים היום בעזה תומכים בחמאס הרבה יותר מאשר לפני שבועיים והם שמחים שמשגרים רקטות על תל-אביב".

אז מה יהיה?

"אני רוצה בשלום ומאמין שהכיבוש יסתיים בכל מקרה, היום או בעוד 5 שנים וגם אם תהרגו 10 אלף פלסטינאים. הילדים שלנו חייבים להיפגש ובסוף הם עוד יחיו בשלום ביחד. התושבים בעזה הם לא טרוריסטים, אלא מתנגדים לכיבוש אז תנו לנו תקווה ותמצא אנשים טובים בעזה ולא טרוריסטים".

פייסל א-שווא, מהנדס אזרחי, נהג לבקר בישראל בעבר, אך היום כבר לא, כמו גם מרבית האוכלוסייה בעזה - צעירים שמעולם לא ביקרו כאן.

אז למה סירבתם להצעה המצרית להפסקת אש?

"אני הייתי מסכים, אבל לחמאס ולאחרים אין אמון בישראל".

ומה אתה חושב על ירי הרקטות על ישראל שבו גם ערבים נפגעו?

"שני הצדדים סובלים מהמלחמה. אתה חושב שאכפת לנו מי נפגע? תבין שזאת הדרך היחידה שלנו להתנגד לכיבוש. הנזק בישראל קטן יחסית לעומת הנשק שמופנה אלינו וגורם להרג רב ו-80 אלף איש שעזבו את בתיהם. אין כאן לאנשים מה להפסיד הם עניים מאוד שמרוויחים 2 דולר ביום".

מה אפשר לקנות בזה?

"אולי פיתה עם פלאפל - זה עולה 1 שקל".

ממש זול

"אתה רואה כמה שעזה נחמדה, בוא לגור כאן".

אתה יודע כמה עולה פיתה עם פלאפל בתל-אביב?

"9 שקל?".

18 שקלים

ברוכים הבאים למקום צפוף: 1.8 מיליון תושבים ב-365 קמ"ר

ברצועת עזה מתגוררים כ-1.76 מיליון איש, וליותר מרבע מהם קרובי משפחה בגדה המערבית. לכ-15 אחוז מהם יש קשרי משפחה במזרח ירושלים או בישראל

לפני הטלת הסגר על עזה בשנת 2007 - 85% מתוצרת הרצועה ששווקה מחוצה לה, שווקה לישראל ולגדה. העיר הראשית ברצועה היא עזה.

ישראל אמנם הסיגה את כוחותיה הצבאיים מהרצועה ב-2005, אולם היא עדיין שומרת על שליטה ניכרת על מרשם האוכלוסין, על המרחב האווירי והימי, על אזור חיץ בתוך שטחי הרצועה ועל המעברים של אנשים וסחורות אל ומחוץ לרצועה.

תגובות לכתבה(56):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 50.
    רק דוגמה קטנה- שרפת החממות של גוש קטיף
    בן אהרון 24/07/2014 09:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היו שם אמצעי יצור, הכל מוכן, רק להמשיך לעבוד ולהתקדם!!! אבל תושבי הרצועה חשבו אחרת, הם לא בחרו בשגשוג כלכלי, הם העדיפו הרס ושנאה ושרפו את כל החממות, עכשיו הם מתלוננים שאין עבודה ואין מה לאכול ואין ממה לחיות...
    סגור
  • 49.
    נגד טימטום אין מה לעשות זה כנראה בגנים שלהם
    אבי 23/07/2014 09:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בחרו בחמס שהכניס אותם לבוץ ולא מסוגלים לחשוב ולהבין זאת. הטמטום הורג בני אדם וגורם לסבל מיותר אבל אנשים שבויים בו ולא מסוגלים לראות מעבר לכך לכן ניראה לי שמה שהיה הוא שיהיה התמיכה בחמס חזקה והסבל ימשך אלא אם יכנס גורם זר חיצוני ויצור מצב אחר אבל גם זה יעלה בהרבה דמים. תמשיכו לחלום על כיבוש ירושלים ותסבלו.
    סגור
  • 48.
    את אזור התעשיה בארז אתם ריסקתם
    חני 23/07/2014 08:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתם זרקתים אבנים למפעלים באזור התעשיה בארז ועכשיו אתה בוכה? במקום לשמור על אזור התעשיה כבבת עיניכם מה עשיתם-שיחתקתם בלהיות גיבורים? גיבורים לגבי מה?לגבי מקומות העבודה שלכם-חבל מאד.
    סגור
  • 47.
    אתה טרוריסט לא איש עסקים!
    אזרח מופגז וחרד. 23/07/2014 08:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל העם הפלסטינאי הבין שחמאס רק רוצה לראות הרג כדי לממן את הטרור שלו מאנשי עסקים ופוליטיקאים בשקל כמוך! אף אחד לא מעוניין לפגוע בחפים מפשע חוץ מהחמאס. אתם לא בעמדת כוח ולכן לא יכולים להכתיב תנאים, זה אפסורד לדבר על כבוד ושלום כשאתם עומדים על הבירכיים. ערבים תמיד מבקשים כבוד, אבל כמו שנאמר בשביל כבוד צריך לעבוד ואתם מובטלים. פתרון מדיני ניתן אין ספור פעמים , הייתם ובעיקר אתה כי אתה איש עסקים , שאמור לחשוב לטווח ארוך , הייתם צריכים להגיב בחיוב אז. עכשיו כבר מאוחר מדי! (רצחת 3 ילדים סתם, להגיד שאתם חיות זה להעליב את החיות). כרגע צה"ל וממשלת ישראל מכתיבים את התנאים.
    סגור
  • 46.
    המשוואה לא נכונה
    עמרי 22/07/2014 23:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשוואה צריכה להיות - כשכל מה שעושים זה לייצר רקטות, ברור שיהיו 50% אבטלה
    סגור
  • טען עוד
  • 45.
    חולון
    קובי 22/07/2014 18:22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתה צודק בכל מילה תתפטרו מהחמס האכזר שמחסל אותכם למען אידיאולוגיה של 2000 שנה ,הייתה רוצה לחיות במאה בינים ?תלמדו מהגדה שם פלסטינים חיים הרבה יותר טוב ואתם אנחנו נעשה שלום אל תרשו להישאר מאחור.
    סגור
  • 44.
    עזה
    שרון ב 22/07/2014 16:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאחד שעוסק בתחום שנים רבות. אין דברי הבל ורעות רוח שקריים יותר מזה. אני יכול לנתח את הנושא במאמרים רבים, ופרסמתי רבות בנדון. העיקר הוא האדאולוגיה הרצחנית ודת האסלאם הקוראת להשמיד את כל הכופרים באשר הם. אין כל קשר לכלכלה. אלה דברי תעמולה זולים (דעווה) לסבר את אוזני הנבערים והטיפשים. אין עם בוחר בריבון אצל הערבים בכלל והאסלאם בפרט. יש אוכלוסייה, תושבים, חומר גלם שניתן לבזבז אותו ללא חשבון. מעבר לכך, רמת החיים בעזה גבוהה יותר מאשר שמונים מדינות בעולם, והן אינן עוסקות בטרור נטו. הפלסטינים מקבלים מיליארדים מהעולם כל שנה. שום אומה אחרת בהיסטוריה לא פיתחה מסגרות פרזיטיות כה מושלמות כמו הפלסטינים. כל משפט שכתבתי ניתן לפתח למאמר אך זה מספיק. לכל הנבערים והטיפשים שסבורים כי לכלכלה יש רלבנטיות - נא להתפכח. אפילו לא פסיק של אחוז.
    סגור
  • 43.
    תשתמשו קודם בכסף מכל העולם לצרכי שלום (ל"ת)
    ואחרי פירוז ופיקוח 22/07/2014 16:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 42.
    לזה קוריאם תסמונת האישה המוכה
    ko 22/07/2014 16:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנו יצאנו מעזה, החמאס מחסל של כל סיכוי לחיים נורמאלים והם מאשימים אותנו ... כנראה למדו מריאהנה ...
    סגור
  • 41.
    צודק
    ארז 22/07/2014 15:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור שבאבטלה כזאת יש המון ידיים עודשות לייצר רקטות. הפתרון.... לדלל את האוכלוסיה של המובטלים בעזה ואז אחוז האבאלה ירד ולא ישארו ידיים פנויות ליצור רקטות כי עזה תעבור לתעסוקה מלאה ... ממש שווייץ ואז בוא נשב ונדבר
    סגור
  • 40.
    במקום לבנות מוסדות ציבור בניתם מנהרות
    אחד 22/07/2014 15:26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא עושים דבר כזה מתוך יאוש - עשיתם זאת כדי לרצוח כמה שיותר יהודים - זה מה שאתם עושים עוד לפני קום המדינה - בפרעות של שנות ה-20 וה-30 לא היה שום כיבוש אז אל תבלבל לנו את השכל - אתם רק רוצים להרוג יהודים - זה מה שאתם עושים תמיד
    סגור
  • 39.
    אתה מדבר שטויות
    משה 22/07/2014 14:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני חייתי ביניכם כשהייתי ילד ואני אומר לך בוודאות שאתם חולים כרונים ללא תקנה בלירצוח והיום אני מבין שזה בגנים שלכם ומזה בתרבות שלכם ואפילו אם תשכילו זה לא עוזב אותכם ובגדול אתם מהוים איום על אוכלוסית כדור הארץ ובמיוחד על המערביים
    סגור
  • 38.
    פייסל, שטויות! עכשיו נזכרת לדבר ככה?!
    גדי 22/07/2014 14:34
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אם לאורך השנים הקודמות חמאס לא היה יורה טילים ולכתחילה היה בונה את עזה בלי לחנך לחיסול ישראל, אז טענת פייסל היתה נכונה. אבל הוא פוחד מהחמאס לכן הוא מדבר שטויות על כיבוש וכולי. חמאס חונק אותו ועובדה שהוא פוחד לדבר נגדם. רק הפלת החמאס לחלוטין יכול להביא שינוי בס"ד. בהצלחה
    סגור
  • 37.
    תתעוררו
    י 22/07/2014 14:28
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הסגר על עזה לא השיג כלום! וההפך מכך. לאנשים אין מה להפסיד ולכן ילחמו וירו. ילדינו וילדיהם מתים כי ביבי משחק משחקי כוח עם הנייה. אבל אנחנו "ניתן מכה מוחצת" ועוד שנתיים נתמודד עם שד גרוע בהרבה...
    סגור
  • 36.
    אפשר עוד 1000 ועוד 1000 ועוד 1000 עד שיהפכו לבני אדם
    dudielias 22/07/2014 14:25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    עם רצון לחיות ולא להרוג
    סגור
  • 35.
    הם בזבזו את הכסף במנהרות.אנחנו במתנחלים (ל"ת)
    עורב אמיתי 22/07/2014 14:23
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 34.
    איפה היתה האוכלוסיה בעזה עד עכשיו ?
    משה - חיפה 22/07/2014 14:04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    למה לא התקוממה כנגד ההנהגה הנבובה והניבזית שלה ?
    סגור
  • 33.
    עם המיליארדים אפשר אפילו לבנות מפעלים ותירות.
    leeb66 22/07/2014 13:37
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שטויות , עם המיליארדים אפשר אפילו לבנות מפעלים ותירות. רק צריך לרצות. יתכן ולא חייבים ליצר טילים או מנהרות. הבעיה שלום עלול לפגוע במנהיגות...
    סגור
  • 32.
    אתה צודק אם עוד 1000 לא יקרה כלום אבל אם 10,000??
    משה 22/07/2014 13:31
    הגב לתגובה זו
    5 0
    נראה לך שיקרה משהו יא פייסל ?
    סגור
  • 31.
    את המנהרות שבניתם במיליונים יכלתםם להשקיע בכלכלה
    איש עסקים 22/07/2014 13:28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הם לא נבנו להעברת סחורות. קיבלתם הכרה כעם בזכות מדינת ישראל - יכלת גם להיות האומללים של מצרים - מה עדיף?
    סגור
  • 30.
    מנצחים יכולים להכתיב תנאים, עזה רחוקה מכך..
    ק 22/07/2014 13:17
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מצד אחד הוא מבכה על המצב הקשה, מצד שני מציב דרישות כמנצח. הרי עם מי רוצה עזה לסחר - עם ישראל! לירות עלינו לא מקדם הענין הזה..
    סגור
  • 29.
    המנהרות שאבו לכם את כל אמצעי היצור
    איש 22/07/2014 13:14
    הגב לתגובה זו
    8 0
    תבואו בטענות לעצמכם
    סגור
  • 28.
    כואב להם כי הם משווים את עצמם אלינו
    איש 22/07/2014 13:13
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אבל זאת השוואה שגויה הם צריכים להשוות את עצמם לאזרחי ירדן וסוריה ולראות שמצבם היה נפלא לפני שהתחילו שוב עם הטרור
    סגור
  • 27.
    לא צריך להרוג אף אחד פייסל ,צריך ללכת בדרכו של דן חלוץ
    בא 22/07/2014 13:11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הוא גיבור ישראל והציל המון חיילים .
    סגור
  • 26.
    דן חלוץ לא דפר ,ודרכו תנצח .הוא גיבור ישראל . (ל"ת)
    בא 22/07/2014 13:09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 25.
    עזתים אל תוותרו, תתעקשו ונצפה באש הגהינום מטפלת בכם
    דור 22/07/2014 12:59
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מי שמסוגל להוציא מפיו שקרים כל כך גסים ושקופים ולטעון שהחמאס והעזתים בכלל רוצים שלום עם יהודים חיים מגיע לו מה שהוא מקבל עכשיו.
    סגור
  • 24.
    זה בדיוק מה שאנחנו רוצים שיהיה שם "גהנם" שזה מה שאתם
    איציק 22/07/2014 12:59
    הגב לתגובה זו
    4 0
    עשיתם לנו ב 20 שנה האחרונות מה לא הבנת
    סגור
  • 23.
    להוריד את שכונת רימל רובע העשירים בעזה תוך אזהרת פינוי
    טלטל 22/07/2014 12:58
    הגב לתגובה זו
    7 0
    של חצי שעה .שעשירי עזה יבינו שהם לא מחוסנים .והם חלק מהבעיה ולא הפתרון.להם הכסף וההשפעה.כספי המיסים שלהם ממנים טרור ואם תפגע בהם הם יפסיקו לשלם מיסים.מה עוד שחלק מעשירי עזה הגרים בשכונה הם מהנהגת החמאס.
    סגור
  • נסראלה איפה שהוא ברימל . (ל"ת)
    דן חלוץ 22/07/2014 13:15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 22.
    בטון זה נשק ואסור להכניס בטון וחומרי הדברה.נקודה (ל"ת)
    גל 22/07/2014 12:56
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 21.
    למה לתת במה לשקרנים ?
    כרמילידה 22/07/2014 12:44
    הגב לתגובה זו
    7 0
    בעזה אף אחד לא רוצה שלום. הם לומדים בבית הספר איך להרוג יהודים.
    סגור
  • 20.
    אז תעברו לאירופה... שם תהנו מהרבה דברים... (ל"ת)
    מה אתםמחפשים כאן?? 22/07/2014 12:42
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 19.
    כשמשעמם לערבים מתחילים לייצר טילים...מעניין מאוד!! (ל"ת)
    נפתח מרכז תעסוקה.. 22/07/2014 12:41
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 18.
    שייצרו טילים לייצוא (ל"ת)
    אפי 22/07/2014 12:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 17.
    תפנה דבריך לחמאס שלוקח הכסף ומשקיע אותו במנהרות ונשק.
    רן 22/07/2014 12:37
    הגב לתגובה זו
    11 0
    לך תתבכיין על כתפי הנייה ואל תבלבל לנו את המוח.המשפחות שלכם מספקים לחמאס את הלוחמים,את הילדים והנערות המתפוצצים עם חגורות נפץ.אתם בחרתם את החמאס!כולכם אנשי חמאס ואין שם אזרחים חפים מפשע שצריך לרחם עליהם.
    סגור
  • 16.
    תקווה לעזה
    סילב 22/07/2014 12:32
    הגב לתגובה זו
    4 0
    גם במדינות רבות באירופה אבטלה של50% ומעלה אז מה? הם פונים לייצור רקטות להרס ופגיעה במדינות השכנות? הפגיעה כאן קטנה כי משהו דאג לאזרחים והחמאס? דואג לכם? למה לא תבואו אליו בדרישות?
    סגור
  • 15.
    אילן
    אנונימי 22/07/2014 12:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתם רוצים מדינה הגיע הזמן שתיקחו אחריות על עצמכם מספיק עם התירוצים השקרים והאשמות גם כשאתם תוקפים אתם מאשימים את כולם אי אפשר לאכול מהעוגה ולהשאיר אותה שלמה הגיע הזמן שתתבגרו
    סגור
  • 14.
    שאלה לפייסל ,כמה מרוויחים במדינות העולם ה3 ליום ,
    בא 22/07/2014 12:27
    הגב לתגובה זו
    7 0
    עושים ילדים בלי חשבון ואחכ מתפלאים שאין כסף , ככה נראה רוב כדור הארץ פייסל ולכן אין עתיד ואני לא מדבר על ישראל ,כשיהיו איזה 50 מליארד בעוד כמה שנים יגמר העתיד . תראה את מצרים שם אנשים גרים ברחוב ,זה אתם אשמים .
    סגור
  • העיקר שפייסל מרוויח 2 מיליון ליום ,איפה דן חלוץ שירביץ
    בא 22/07/2014 12:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה שכואב .
    סגור
  • 13.
    אם רק היה בעזה מהנהיג שפוי כמו אבו מאזן מזמן הייתה להם
    רועי 22/07/2014 12:27
    הגב לתגובה זו
    4 5
    מדינה פורחת, משגשגת, עם נמל תעופה פתוח לכל בלי אף התנחלות ומחסומים....ממש כמו שיש עכשיו ביהודה ושומרון....
    סגור
  • 12.
    במקום ליצר מקומות עבודה מציירים פצצות
    בן עמי הקטן 22/07/2014 12:25
    הגב לתגובה זו
    9 0
    במקום לתת חינוך ורווחה לתושבים בונים בונקרים, משקיעים את הכסף בהנאות של אנשי השלטון ובמקום לתכנן ערים יפות ובתים לתושבי עזה משקיעים את כל הכסף בתכנון רצח כל הישראלים, אויבנו לעולם לא ינצחו אותנו. 100 שנה הם מנסים ועדין לא הבינו שלטובתם ולפריחתם הכלכלית וחיי הרווחה שלהם רק שלום עם ישראל יביא אותם לשם.
    סגור
  • 11.
    שמישהו יספר לו שבמילארדי דולרים שהוזרמו לעזה
    עופר 22/07/2014 12:05
    הגב לתגובה זו
    10 0
    היה אפשר להקים כלכלה חזקה ומשגשגת, שיפנה למנהיגיו הנבחרים מהחמאס וישאל למה הושקע הכסף ברקטות ומנהרות, שישאל אותם גם למה אותו מבוקש שקורא לעצמו לוחם מסתתר מאחורי סינר אימו או אחר גופם של אשתו וילדיו, אולי הנייה ומשעל יספרו לו למה נהרגים עשרה במקום אחד
    סגור
  • 10.
    אולי במקום ליצור טילים ומנהרות שחמ"ס ישקיע קצת בכם
    lioh71 22/07/2014 11:53
    הגב לתגובה זו
    15 0
    מליונים של דולרים החמ"ס שופך בעזה בטילים ומנהרות עם כל הכסף הזה היה מושקע בכם ובעזה מצבכם היה הרבה יותר טוב. תפסיקו להפיל את ההאשמה עלנו.
    סגור
  • 9.
    תגידו,אתם אמיתים,תטפלו בדולר יותר חשוב מהשטויות האלו
    שרית 22/07/2014 11:52
    הגב לתגובה זו
    6 0
    למה מצאתם איזה מהנדס צבע??? או מה עובר אליכם??.... זה נשמע פורנוגרמיה, הם יכלו להשקיע ברצועה ולהפוך אותה לדובאי2
    סגור
  • 8.
    למה אתם לא מגרשים את חמאס? אתם הרוב (ל"ת)
    גיל 22/07/2014 11:51
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • 7.
    האבטלה והמצור הם בגלל הטרור, ולא הפוך
    דודי 22/07/2014 11:50
    הגב לתגובה זו
    11 0
    שלא ימציא המצאות, בעזה הייתה תעסוקה טובה כשעבדו בישראל, ולא היה מצור כשישראל שלטה ולא היו הברחות ( או היו מעט יחסית להיום) של טילים וחומרי נפץ שיפסיקו עם טרור, ועם הברחות של טילים, אז הם יוכלו לעבוד בישראל ולפתח תעסוקה וכלכלה משלהם הבעיה שהם מנצלים כל טיפת חופש למטרת טרור ולא למטרת שלום
    סגור
  • 6.
    אם כאלה אנשים לא ניתן להגיע לשלום
    גד 22/07/2014 11:49
    הגב לתגובה זו
    10 0
    הרבה מילים יפות יש לפיסל להצדקת חמס, אבל כולם רמייה הבאה להטיל את האשמה על ישראל. לראיה בגדה המערבית ישנה אותה אוכלוסיה פלסטינית והם כן יכולים לצאת לחו"ל וכן יכולים בחלקם לעבוד בישראל לרכוש סחורות ולקיים חיים יחסית נורמליים. והסיבה היא שלטון הראשות והימנעות מטרור. מאידך בעזה עם שלטון החמס הדוגל בהשמדת ישראל והמשקיע את הכספים בבנית טילים ומנהרות ויצוא טרור אין פלא שישראל אינה מוכנה לקיים איתו קשר ולמעשה סוגרת בפניו את הגבול. אותו דבר עושה מצרים ולכן עם כל הכבוד לפיסל מוטב שיעשה בדק בית אצלו, ידאג לסילוק החמס והכנסת הראשות ואז יראה חיים הרבה יותר נורמליים עם אבטלה נמוכה וכנראה גם עתיד פוליטי טוב יותר שכן ישראל אינה מעונינת לשלוט בערביי עזה, להפך שיחיו שם את חייהם ויניחו לנו.
    סגור
  • 5.
    החמס נבחר ע״י התושבים לנהל את החיים שלהם בהתאם לאמונתו
    בן אהרון 22/07/2014 11:49
    הגב לתגובה זו
    10 0
    זו הבחירה של תושבי עזה. לא מרוצים, שיבחרו מנהיגות אחרת עם תוכנית אחרת. החמס בהתאם לאמונתו, השקיע את כל המשאבים בהתכוננות להתנגדות נגד ישראל. מנהיגות אחרת אולי היתה משקיעה בפיתוח, באיכות חיים.
    סגור
  • 4.
    הוא צודק! לא צריך לרדוף,צריך למחוק!
    מני 22/07/2014 11:44
    הגב לתגובה זו
    17 0
    קאטר בגודל של עזה,וזה פורח כמו חלום...... אותו הדבר אנחנו עזבנו את עזה יש להם אזורים שלמים לפתח!
    סגור
  • 3.
    התושבים בעזה אשמים במצב שלהם
    אזרח שאכפת לו 22/07/2014 11:42
    הגב לתגובה זו
    16 1
    ברגע שהם בחרו בארגון טרור כמו חמס שישלוט בהם באותו רגע הם חרצו את גורלם
    סגור
  • 2.
    תשלמו את העיסה שהכנתם
    אדם שפוי 22/07/2014 11:39
    הגב לתגובה זו
    19 0
    לא לשכוח שהעזתים הצביעו לחמאס זה לא קשור לכסף ולא נעליים הרוב שם אנטישמים שרוצים לחסל את עם ישראל!!!
    סגור
  • 1.
    יש תקווה גבר יש תקוה
    מומו 22/07/2014 11:32
    הגב לתגובה זו
    21 1
    תחזור בחזרה לערב הסעודית משם פלשתם לאזורינו בשנת 640 לספירה. חזור הביתה לחול ולגמלים.
    סגור
  • במה אתה שונה מהערבים גם הם אומרים לנו לחזור למקומות
    מומי 22/07/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
    2 11
    שמהם באנן לפה. תמשיך לזלזל ולהשפיל אותם תגיע רחוק כאילו אתה לא חוזר הביתה לכלבים שלך ולבהמות שלך
    סגור
  • אתה לא שוכח מה קרה לפני 1500 שנה למרות שלא היו כאן
    רועי 22/07/2014 12:21
    הגב לתגובה זו
    2 3
    יהודים בתקופת הכיבוש המוסלמי, ורוצה שהם ישכחו מה שקרה ב48 לפני 66 שנה? עם טיעון כזה באמת כנראה שאין סיכוי לעולם לשלום...
    סגור
  • היו יהודים גם אז (ל"ת)
    siryusgo 22/07/2014 13:32
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • בקושי היו , במאה ה19 היו כאן בסה"כ אלפים בודדים
    רועי 22/07/2014 17:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ב48 על כל יהודי היו שלושה ערבים, כל רצועת עזה אלו פליטים מ48 בעבר הייתה עיר קטנה ביותר. לא כדאי לנו להזכיר יותר מדי את העבר צריכים להתרכז בעתיד ולחשוב איך לחיות כאן ביחד אין ברירה אחרת.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות