אלן גרינספן, יו"ר הפד לשעבר: "בועות לא יכולות להעצר ללא קריסה"

בריאיון שערך עם האתר הכלכלי 'MarketWatch', הכלכלן הותיק מודאג מסיום תוכנית ההרחבה הכמותית
 | 
telegram
(8)

גרינספן, היום בן 88, היה יו"ר הבנק המרכזי הפדרלי יותר מ-18 שנה. משנת 1987 עד 2006 הצליח לנווט את הכלכלה כשבדרך משברים רבים. הכלים העיקריים בהם נהג להשתמש היו קיצוץ הריבית ואופטימיות תמידית. שנתיים לאחר שעזב את תפקידו כיו"ר הפד הגיעה הנפילה הגדולה ב-2008. גרינספן שבימים אלה מכהן כנשיא חברת ייעוץ כלכלי הקרויה על שמו התראיין לאתר MarketWatch הפופולרי. בין הנושאים: מדיניות הפד, הכלכלה האמריקנית ובועת הנכסים.

בשורה התחתונה גרינספן סבור שבטווח הקרוב שוק ההון האמריקני חזק אך סייג ואומר כי טלטלה אפשרית בשווקים תיתכן בעתיד הנראה לעין.עיקרי הריאיון מובאים לפניכם:

מראיין: מהו האתגר הגדול ביותר העומד בפני הפד?

גרינספן: התמודדות עם הגידול העצום של מאזן הבנק המרכזי תוך כדי השפעה מינימלית על הכלכלה. זה לא הולך להיות קל וגם לא כ"כ ברור כיצד זה יעשה.

מראיין: כאשר הפד מחפש נקודת יציאה מתוכנית ההרחבה הכמותית, אתה רואה דרך לעבור את זה מבלי שהכלכלה תיפגע?

גרינספן: אני בהחלט מקווה שכן, אני חושב שהם יצליחו להתמודד עם זה אבל זה הולך להיות קשה.

מראיין: אתה צופה תגובה חריפה של השוק להעלאת הריבית הראשונה?

גרינספן: בוודאי. השווקים תמיד מתנהגים ברגישות יתרה. תסתכל מה קורה כאשר היו רק סימנים או רמזים ראשוניים להעלאת ריבית.

מראיין: האם התקשורת של הפד כלפי השווקים היא נקודת מפתח?

גרינספן: אני לא בטוח. תחום אחד שתמיד הייתי ספקן לגבי תקופת כהונתי הוא עד כמה אנחנו יכולים לתקשר ביעילות עם השווקים. המשקיעים תמיד מנסים לנחש את המהלכים של הפד וזה סוג של מאבק שלא ברור תמיד מי מנצח בו.

מראיין: הפד דיבר לאחרונה על הערכת שווי שוק המניות. האם אתה חושב שזהו צעד חכם?

גרינספן: אתה לא יכול להתעלם מהעובדה שלהערכת נכסים השפעה משמעותית על הפעילות הכלכלית. אין בנק מרכזי שיכול להיות אדיש למה שקורה. לא רק בשוק האשראי שהוא כמובן תחת האחריות הבלעדית של הפד. הפד צריך לעקוב גם אחר שוקי המניות ושוק הנדל"ן שכן הכלכלה מורכבת גם מהם. זהו עניין לגיטימי אך כמובן אין צורך לפקח על השווקים שכן זוהי טעות חמורה.

מראיין: כמה כלכלנים טוענים שהכלכלה היא רק בועה אחר בועה ושאנחנו נידונים לחזור על המעגל הזה.

גרינספן: ובכן, אני מסכים עם כך. הגעתי למסקנה שבועות הן פונקציה של הטבע האנושי. אין לנו מספיק מחקרים ותצפיות על כך אך ההשערה ההססנית שלי היא שישנם 2 תנאים הכרחיים שמספיקים ליצירתה של בועה: תקופה ממושכת של פעילות כלכלית ואינפלציה נמוכה.

תגובות לכתבה(8):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מה זה "תקופה ממושכת של פעילות כלכלית"? (ל"ת)
    אחד 29/07/2014 12:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    אין שום בועה במערכת..... (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 26/07/2014 19:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    אי אפשר לעלות ריבית!!!! העלת ריבית מוות לכלכלה
    יופיטר שוקי הון 26/07/2014 19:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הריבית תישאר נמוכה עוד הרבה זמן...... עד צמיחה אמיתית ואיתנה מעל 5% ואבטלה האמיתית!!!(לא המצאות) קרובה לאפס
    סגור
  • 5.
    אלן גרינספן הגיע זמנו.....עשה מספיק בלאגן בארצהב
    המהדי האימם ה12-ישו 26/07/2014 19:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הבלאגן בגלל מדיניות שהנהיג העלה הוריד ריבית כמו משוגע
    סגור
  • 4.
    הוא יודע מה הוא מדבר
    וואצ'ר 26/07/2014 13:56
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הוא ייצר במו ידויו את הגדולות בתקופתו. ידיו מגואלות בבועות.
    סגור
  • טען עוד
  • 3.
    להגן על התיק מפני נפילה
    א 26/07/2014 08:03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    קניתי 20% מהתיק תעודות סל בחסר של המדדים
    סגור
  • 2.
    מעניין אם מחירי הדירות בישראל יקרסו (ל"ת)
    הוא סניליי בן 88 25/07/2014 21:27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    נראה שגרינספאן מסכים עם הדעות של מבקרו הגדול- פיטר שיף (ל"ת)
    קלקלן 25/07/2014 19:42
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות