מבט לעתיד: 5 בעיות שאיתם יצטרכו להתמודד בגוגל ב-10 שנים הבאות
על דבר אחד אין עוררין, בכל קנה מידה, גוגל היא חברה מוצלחת להפליא. בקצת יותר מ-15 שנים היא יצרה את אחד המותגים המובילים, היקרים והחזקים בעולם ושולטת ללא עוררין בזירה הנחשקת ביותר בעולם האינטרנט, הלא הוא עולם מנועי החיפוש.
ההון העצום וההצלחה המסחררת של החברה הביאו לעולם את מערכת ההפעלה המובילה כיום למכשירים ניידים, ה'אנדרואיד'. עוד סיפקה החברה טכנולוגיות 'ענן' מתקדמות לאלפי בתי עסק קטנים. כמובן שגוגל תמיד אהבה ללכת על הקצה ובין המוצרים החדישים שלה אפשר למצוא את ה'גוגל גלאס' ואת המכונית ללא נהג. לאחרונה החברה משקיעה גם סכומי עתק באנרגיה חלופית.
בנוסף, גוגל יצרה תרבות וסביבת עבודה חדשה, שעד היום משמשת מודל לחיקוי עבור חברות היי-טק רבות.
נתון חשוב אותו יש להבין הוא שחרף ההשקעות הרבות שגוגל מבצעת בטכנולוגיות ובתחומי עניין שונים, כ-90% מההכנסות שלה עדיין מגיעות מפרסום מקוון ברשת. אין ספק שבהנהלת גוגל יצטרכו להשכיל לשמור על הדומיננטיות הזאת ובנוסף להתרחב למנועי צמיחה אחרים אם ברצונם לשמר את השליטה שלהם בעולם האינטרנט.
הנה 5 סיכונים איתם יצטרכו להתמודד בגוגל ב-10 השנים הקרובות:
רשתות חברתיות
למרות שגוגל משקיעה סכומי עתק ברשת החברתית שלה 'גוגל פלוס', רבים מגדירים אותה ובצדק יש לומר ככישלון. לפי נתונים של חברת המחקר 'eMarketer', פייסבוק שולטת ב-68% מעוגת ההכנסות של הרשתות החברתיות בארה"ב ששוויה מוערך ב-16 מיליארד דולר (נכון לשנת 2014), אחריה מגיעה טוויטר עם 7% שליטה ולינקאדין עם קצת פחות מ-5%. גוגל נמצאת הרחק מאחור. אין ספק שגוגל תצטרך להמציא את עצמה מחדש בכדי לנגוס חלקים גדולים הרבה יותר בעוגת ההכנסות השמנה הזו.
חיפוש סלולרי
במחשבים האישיים של כל אחד מאיתנו, מנוע החיפוש של גוגל הוא המלך הבלתי מעורער. חברות גדולות משלמות מיליוני דולרים על קישורים ממומנים שיגדילו להם את נפח התעבורה באתר. זוהי הפרה החולבת של גוגל. מנגד, בעולם הסלולר, הדברים מתנהלים בצורה שונה. בעלי הסמארטפונים אינם ניגשים ישירות למנוע החיפוש של גוגל בכדי לחפש מלונות, בגדים או מתנות, הם פשוט נעזרים באפליקציות ייעודיות לכל מטרה. במצב כזה, גוגל לא נהנית מהכנסות רבות בשוק ששווה מיליארדים. בגוגל כבר מודעים לעניין ומכינים תוכניות ארוכות טווח לחיזוק נתח השוק שלהם גם בעולם הסלולרי.
עולם המסחר והתשלומים
גם בזירה הזאת גוגל לא הצליחה להיות דומיננטית אל מול החברות השולטות בשוק זה, 'פייפאל', 'אפל' ו'אמזון' נכון לעכשיו עושות את זה פשוט טוב יותר ומאפשרות לצרכנים לקנות ולשלם באמצעות כמה לחיצות פשוטות. גוגל נזכיר פיתחה את טכנולוגיית NFC שמותקנת במכשירים הניידים החדשים שלה (דוגמת הנקסוס) שאיתה אפשר לשלם ולהעביר נתונים בעזרת המכשיר הסלולרי בלבד. כאמור, נכון להיום הטכנולוגיה לא זכתה לפופולריות רבה. היקף שוק המסחר המקוון הוא כ-1.5 מיליארד דולר, אבל זהו לא רק הכסף שמדבר פה. מה שבאמת משחק פה תפקיד זה המידע היקר שאפשר לצבור כאן. מה הצרכנים אוהבים, מתי, איפה ואיך. עם הנפקתה העתידית של ענקית המסחר הסינית 'עליבאבא' התחרות רק תגבר עבור גוגל.
צמיחה מתחילה להאט
כמובן שזהו טבעי שככל שחברה ותיקה יותר ומכניסה יותר הצמיחה תקטן עם הזמן, אך זהו עדיין אלמנט שאסור להתעלם ממנו. הכנסות החברה ב-2013 צמחו ב-21% כאשר ב-2012 הן היו בצמיחה של 29%. שנה לאחר ההנפקה של החברה יש לציין החברה צמחה ב-100%. עם יותר מ-50 מיליארד דולר הכנסות בשנה, שיעור הצמיחה של גוגל הוא עדיין מרשים מאוד ביחס לחברות דומות. יחד עם 'אמזון', גוגל היא החברה היחידה מתוך 8 חברות המכניסות 40 מיליארד דולר בשנה ויותר שאינה מחלקת דיבידנד, מה שאומר שהיא עדיין מאמינה בכך שיש לה דברים טובים יותר לעשות עם קופת המזומנים האדירה שלה בסך 60 מיליארד דולר.
רגולציות
הרבה נכתב על כך שגוגל מתפקדת כסוג של "אח גדול", כמות המידע העצומה שהחברה אוספת על חברות, ממשלות וכמובן עלינו, האנשים הפשוטים היא עצומה. לאחרונה הופיעו שורה של תביעות משפטיות כנגד החברה בתוך ארה"ב ומחוצה לה בכל הנוגע להפרות של הזכות לפרטיות. אין ספק שרגולציות משפטיות הן משהו שצריך להדאיג מאוד את גוגל והיא תצטרך לדעת להתמודד עם כך בצורה יצירתית.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה