תא"ל גיורא ענבר מספר על מלחמת 73': "העלייה לגולן - זאת תחילת הטראומה"

צפו בראיון המלא עם ענבר. חוויותיו מאוק' 1973 כחייל שלחם בחזית הצפונית."הרמה בערה וחלק מהפגזים זלגו לעמק החולה"
 | 

תת אלוף במיל' גיורא ענבר פיקד במשך הקריירה הצבאית שלו על סיירת גולני, שלדג, חטיבת גבעתי ויחידת הקישור ללבנון. תחילת הדרך - במלחמת יום הכיפורים בגדוד 12 של חטיבת גולני בצפון רמת הגולן. בראיון ל-Bizportal הוא מספר על חוויותיו כחייל צעיר ועל התובנות שלו.


"נקלעתי למלחמת יום הכיפורים כחייל חי"ר פשוט, נשרתי מקורס טיס והלכתי לחפש את המלחמה. באתי מבית של גולני, אבא היה מג"ד במלחמת ששת הימים ואחי חייל בסיירת גולני. גדלתי בבית שחי על הניצחון בששת הימים וזה בער בעצמותיי כל הזמן פינטזתי איך אני הולך תכלס למקום שמסתערים והורגים ערבים".

מצאת?

"מצאתי את עצמי מטפס ברמת הגולן עם גדוד 12 פלוגה א'. באוטובוס לרמה החבר'ה עזרו לי להרכיב חגור והסבירו לי כי האימון של חי"ר בקורס טייס הוא בסדר על הנייר אבל לא ממש עוזר להסתער על יעדים מבוצרים. העליה לרמת הגולן זאת תחילת הטראומה. נסענו בלילה ולאורך כל רמת הגולן קו אש - הרמה בוערת וחלק מהפגזים כבר זלגו לעמק החולה. כל מה שחשבתי על סיפורי גבורה והסתערות התפוגג - נכנסנו לסוג של חוסר אונים שלא ברור מי נגד מי".

מה היה הקרב הראשון?

"הקרב הראשון היה של בוקעתא - הפלוגה מסתערת עם כוח טנקים. האזור רווי קומנדו סורי ואנחנו נתקלים לראשונה בטילי נ"ט שפוגעים ושורפים את הכלים המשוריינים שלנו. הזחל"ם של הסמ"פ, מנצור מנצור, שהיה גיבור, אגדה בפלוגה, נפגע והוא נהרג עם עוד מספר לוחמים".

איפה אתה היית בשלב ראשוני זה?

"אני הייתי בתאג"ד, עוד לא ידעתי בכלל לאן להצתוות. היה לי רומ"ט (רובה FAL בלגי) ו'זכיתי' לקבל מקלעון ממישהו שנטש את הקרב, כך יכולתי לירות בצרורות וזה נתן לי מוטיבציה. רציתי להילחם והתנדבתי לאן שרק אפשר. היה לי בראש מלחמה, יוזמה וגבורה, אבל מהרגע שלבשתי את המדים הירוקים הייתי חסר אונים והמציאות הכתיבה מה יקרה, ללא השפעה שלי".

מה היה בהמשך?

"אחרי שהפלוגה השתתפה בקרבות הבלימה באזור בוקעתא צוותנו לכוח שנכנס פנימה להתקפת הנגד באזור מזרעת בית ג'אן. זאת הייתה התקפה חכמה - מהלך מנצח עד הפסקת האש, אבל מה שאני זוכר כחייל זה שיורים עליו ארטילירה, פתאום המג"ד נהרג, חלקי גופות של חיילים סורים מתפזרים לכל עבר ונעל פלדיום מגיעה אלי עם חצי רגל - אלו זכרונות שנתנו לי תחושה של בלבול וחוסר אונים וניפצו לי מיתוסים".

מה זה גרם לך?

"להחליט שאני רוצה לעשות משהו כדי להגדיל ראש. במשך 25 שנה, תפקיד אחרי תפקיד בצבא עד מפקד אוגדה - מנסה להגיע למציאות שאני יכול להשפיע עליה ולא מציאות שמוכתבת עליי בפצצות".

מוצב החרמון נפל לידי כוח קומנדו סורי ביום הראשון של המלחמה. חיילי גולני לא הצליחו לכבוש את ההר במתקפה ב-8 באוקטובר, אלא רק ב-22 באוקטובר. ניסיון הקרב הראשון לכיבוש מוצב החרמון נכשל באבדות כבדות - 25 חיילים נהרגו בהם סא"ל דובי דרור מג"ד 17, ו-57 נפצעו.

איך חייל בן 18 מתמודד עם המראות הקשים?

"טראומה, אבל מתמודדים. החבר'ה, הגיבוש והלחץ החברתי לא נתנו לי להישתרך מאחור או להיבהל. אתה צובר את החוויות וטראומות והן חוזרות אליך בלילה וביום. בסיטואציות נוספות בחיים. אני לא מכיר משיהו שיכול לספר לך שזה לא השפיע עליו בעקבות מראה של חברים הרוגים וגם של הצד השני. הקירבה למוות ובעוצמות שזה מגיע ובעיקר שאין לך יכולת לשלוט בזה יוצרת טראומה. בסיום המלחמה לקחו את הגדוד להתאוורות ומסיבת ניצחון ואני הסתכלתי כחייל פשוט סביב ושאלתי איזה ניצחון יש פה?".

מה למדת מהמלחמה?

התובנות שלי מהמלמחמה הן שחטאנו בחטא היוהרה - נכנסנו למלחמה לא מוכנים באופן מוחלט בעיקר מבחינה מנטלית. נושא ההפתעה היה בעוכרנו ואנו משקיעים בזה היום ועדיין לא ברור שנדע לחזות בעתיד מה בראשם של אויבנו. הנתונים היו, אך הניתוח וההבנה לא היו במקום. זה ניער אותנו: מלחמה איומה עם אלפי נפגעים, אך היום נזהרים מהזחיחות ומסתכלים על האויב בצורה יותר מכבדת".

איך הייתה האווירה אחרי מלחמת ששת הימים?

"אני ואפסי עוד. הבסנו תוך 6 ימים את צבאות ערב שהיו ביתרון מובהק והרגשנו שאין מי שיכול לסכן את מעמדנו את השליטה המוחלטת שלנו בשטח. מלחמת ששת הימים הייתה האסון הגדול שקרה לעם ישראל.

אילו תובנות מדיניות-פוליטיות הפקת?

"הכיבוש והשליטה בעם אחר זה עקב אכילס של מדינת ישראל והעם היהודי. הזמן משחק לרעתנו - אם לא תקום מנהיגות שבאופן אמיץ תיישם פתרון אנו מהר מאוד ניכנס לתהליך הדרדרות שיאיים על קיומנו מההיבט הדמוגרפי או מההיבט של חוסר לגיטימציה מהעולם. אגב, הסכם השלום עם מצרים הוא במידה מסויימת תולדה של מלחמת יום הכיפורים".

מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום שבת ה-6 באוקטובר 1973 ונמשכה עד סוף אותו חודש. תוצאות המלחמה טראגיות: 2,569 הרוגים, כ-7,300 פצועים וכ-300 שבויים. ישראל ניצחה במלחמה, אך המחיר היה כבד בגלל ההפתעה.

גיורא ענבר מכהן דירקטור בחברות: גיידליין 0% גיידליין 592.4 0% גיידליין בסיס:592.4 פתיחה:592.4 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , אקסל +0.07% אקסל 138.6 +0.07% אקסל בסיס:138.5 פתיחה:138.5 גבוה:139.4 נמוך:137 תמורה:95,495 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: תעשיות, {אידיבי פתוח}, {ספקטרוניקס} ו- ארן 0% ארן 1,864 0% ארן בסיס:1,864 פתיחה:1,864 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מחקר ופיתוח.

כתבות משנה שעברה - 40 שנה למלחמה

אהוד בן ש"ך: "הייתה היסטריה מוחלטת, ויש תמונה אחת שלא אשכח לעולם" .

מודי בן ש"ך: "בקרב הראשון הפלוגה שלי נשחקה קשות, היו לנו שם 12 הרוגים ועוד 25 פצועים - אבל המשכנו להילחם"

יום הזיכרון 2013 - יקי ודמני מספר ל-Bizportal על חוויותיו מהמלחמה

יקי ודמני - "הלקח הכי חשוב מהמלחמה: לא לזלזל במי שעומד מולך, גם בעסקים"

תגובות לכתבה(13):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    גיורא ענבר
    אלי 31/08/2016 17:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גיורא ענבר בן זונה גזען מסריח רודף בצע איליטה חבל שהוא לא נפל במלחמת יום כיפור איש עלוב נפש שמאלני ימח שמו
    סגור
  • 12.
    דעאש בפתח
    עזרא 07/10/2014 13:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האויב מצפון -דעאש -כבר בפתח!המתנדבים מבריטניה ,משבדיה,מנורבגיה לא ממש קרויים "פליטים" -אך הם נחושים להילחם נגד כולם ובמיוחד נגד ארצות אירופה מהן באו.
    סגור
  • 11.
    חי בעבר - לא מתאים להווה (ל"ת)
    דור 05/10/2014 08:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    התפכחתי מדעות השמאל
    עידו 05/10/2014 07:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקלות והדימוקרטיה שנהגו בנורבגיה ובדנמרק במוסלמים שבאו לגור אצלם -לא שינתה כלום!בניהם התנדבו לדעאש לעריפת ראשי בני הארצות שקיבלו אותם .תתפכח כבר -גיורא.
    סגור
  • 9.
    ענבר חייל טוב, אך דעתו השמאלנית =לא לעיניין! (ל"ת)
    אברהם 04/10/2014 20:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    הבין את העבר, אינו מבין את ההווה והעתיד
    קובי 04/10/2014 17:02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כולנו רוצים 2 מדינות לשני עמים. היישום שלו כרגע יהיה אסון גדול יותר ממלחמת יום הכיפורים.
    סגור
  • 7.
    אתה מטעה
    אורי 04/10/2014 13:21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המתנדבים הסונים מאירופה הליברלית לדעאש, מלחמת הערבים בנו בעת הקמת המדינה,פרעות הערבים בנו בחברון בתקופת הבריטים -לא מסמנים שיש סיכוי לשלום בר קיימא עם הערבים.
    סגור
  • 6.
    ממש לא מסכים
    דוד א 04/10/2014 12:22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מלחמת ששת הימים, האסון הגדול ביותר של מדינת ישראל? ממש לא מסכים . אומר את זה בעדינות רבה כדי לא להעליב
    סגור
  • 5.
    גיורא
    שומרון משה 03/10/2014 21:19
    הגב לתגובה זו
    0 2
    קצין מעולה מג"ד 51 בתקופתי מצער שקצינים שכמותו לא קודמו לרמטכלות בשל קינאה של בכירים בצה"ל בתקופתו
    סגור
  • 4.
    הכיבוש הציל את ישראל ב-1973, אחרת המלחמה היתה בגליל (ל"ת)
    הלקח הפוך 03/10/2014 18:10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 3.
    ספר איך ב-1982 באת עם שלדג להכנס
    גדוד 13 03/10/2014 17:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ולהרוג את אלו שהרגו את סגן הרמטכל והצוות נכשל ושאלת יש גולני כאן וישר באנו כמה חיילים מגדוד 13 ....נכנסנו למבנה המחבלים זרקו רימון חבר שלי תפס את הרימון החזיר להם אותו היה פיצוץ ואז נכנסנו וחיסלנו אותם - גדוד 13 זה פירמה !
    סגור
  • 2.
    חבל, באמת חבל
    הצדיק מסדום 03/10/2014 15:56
    הגב לתגובה זו
    8 3
    אילו הייתם מביאים את הציטוט "הכיבוש והשליטה בעם אחר זה עקב אכילס של מדינת ישראל והעם היהודי", לא הייתי קורא את המשך הכתבה. אגב. אני הייתי אחד מאלה ש"באמת" הציל את עם ישראל מהסורים. הייתי מ"מ טנקים בפלוגה שלחמה במשך ימים רבים שם. איבדנו לוחמים רבים. וכבונוס, שלחו אותנו למצרים, לחסל את שארית הפליטה.
    סגור
  • 1.
    מי "הרעיל" את לורנס ביאליק ?! (ל"ת)
    גולני שלי. 13. 03/10/2014 15:44
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות