מחירי המזון בארה"ב מזנקים: בשנה האחרונה הצ'יזבורגר טיפס ב-5.8%

האם יש למחיר הצ'יזבורגר קשר למדד אמון הצרכנים? וכמה אמריקנים מקבלים תלושי מזון מדי חודש? להלן מדדים קצת פחות מוכרים
 | 
telegram
(1)

לאחרונה פורסם מדד הצמיחה של כלכלת ארה"ב ברבעון השני לשנת 2014, שהציג את הצמיחה הגבוהה ביותר מזה שנתיים- 4.6%. בד בבד פורסמה גם האינפלציה הנגזרת מאותה צמיחה – 2.1%. אינפלציה שנחזתה על ידי השוק הכלכלי והתקבלה בהבנה. בשנתיים האחרונות רוב האינדיקאטורים הכלכליים מורים כי האינפלציה בארה"ב הינה תחת שליטה.

אך לא כולם משוכנעים בכך שרמת המחירים בארה"ב ממשיכה להתקדם בזחילה איטית. בכדי לקבל תמונה שונה לאינפלציה, ניתן לשאול את קהל זוללי ההמבורגרים במדינה. בהשוואה לשנה שעברה, מחיר ההמבורגר (יותר נכון - צ'יזבורגר), עלה ב- 5.8%. זאת על פי מדד הבייקון- צ'יזבורגר, מדד שבודק, באופן כמעט הומוריסטי, את קצב עליית המחירים בתחום זה. זאת בכדי לבדוק את האינפלציה בקרב הצרכנים הפשוטים ביותר.

המדד ודאי שלא ידיר שינה ממקבלי ההחלטות של הבנק המרכזי בארה"ב, כאשר אלו מסתמכים על מדדים כוללים ורשמיים יותר. אך ישנם כלכלנים שטוענים כי לא כדאי להתעלם ממדדים כאלה שיכולים לבשר דווקא על עליית מחירים שעתידית להתפרץ.

העלייה במחיר ההמבורגר מגיעה בעיקר מהעלייה של 16% במחיר של חלקי הבשר הבסיסי בשנה האחרונה. מחיר הבייקון באותו הזמן קפץ ב- 8% ומחיר הגבינה האמריקנית עלה גם כן ב-8%. הלחם דווקא ירד ב-0.9%.

שיפור כלכלי? תלוי את מי שואלים

פרט למדד הצ'יזבורגר/בייקון, ישנם מדדים נוספים שמודדים נתונים "מחוץ לקופסא" בכלכלה האמריקנית בכדי לקבל תמונה שלמה יותר. דוגמא מרתקת לכך הוא מדד "תלושי המזון". המדד מציג תוספת של 100 אלף אמריקנים שמקבלים תלושי מזון מדי חודש. במילים אחרות, 47.8 מיליון אמריקנים מקבלים תלושי מזון (1 מתוך 7 אמריקנים). זאת למרות שהמדדים הרשמיים מעידים על כך שהכלכלה האמריקנית משתפרת באופן משביע רצון.

מדד נוסף הוא מדד ההוצאה האישית שדווקא מיישר קו עם המדדים הרשמיים וכיום הינו בשיאו מאז המשבר הפיננסי במדינה- 94 דולרים ליום.

הסבר נוסף?
היום (ג') מדד אמון הצרכנים שהתפרסם, סימן ירידה באמון הצרכנים בכלכלה האמריקנית לחודש אוגוסט. לסיפור המלא אמון צרכנים נקבע בין היתר, בהתאם לרמת המחירים במשק. ניתן לומר שהחוויה הצרכנית אינה נגזרת ממדדים כלכליים ערטילאיים, כמו מדד המחירים לצרכן, אלא דווקא מתוך חוויות היומיום של הצרכן. עתה נשאלת השאלה, האם יש דבר יותר יומיומי מהמבורגר?

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הסוד הגדול בישראל הוא מה השכר שממנו ומטה (ל"ת)
    אדם נחשב עני 01/10/2014 07:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות