הממונה על ההגבלים נגד בזק - "חסמה תחרות בשירותי תשתית וטלפוניה"

בזק: "מדובר במבצע שהוצע לפני יותר משלוש וחצי שנים ונמשך תקופה קצרה בלבד. המבצע אושר על ידי משרד התקשורת"
 | 
telegram
(1)

הכשיר את הקרקע לגל תביעות? מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים, ד"ר אסף אילת, פירסם היום (א') קביעה לפיה חברת בזק ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופולין בתחום האינטרנט ובתחום הטלפוניה וחסמה את מתחרותיה מלהתחרות באופן חופשי בשוק. הקביעה פורסמה בעקבות מדיניות התמחור בה נקטה בזק בנוגע לשירותי תשתית אינטרנט וטלפוניה. הקביעה משמשת ראיה לכאורה לנאמר בה בכל הליך משפטי ויכולה לשמש ככלי עזר בהגשת תובענות אזרחיות כנגד בזק.

לפי משרד הממונה על ההגבלים העסקיים, חסימת המתחרים היתה תוצאה של מדיניות תמחור בה נקטה בזק ולפיה תשתית האינטרנט, הדרושה למתחרותיה לשם אספקת שירותי טלפוניה, נמכרה במחיר גבוה יותר ממחירה של חבילת טלפון ואינטרנט שנמכרו על ידי בזק במסגרת לצרכן. בקביעה נכתב כי "הפסול שדבק בהתנהגותה של בזק הוא אופייני לענפים ושווקים שבהם מתחרה ותיק ומבוסס עשוי להשתמש בכוחו ובמעמדו על מנת לדחוק מתחרים, ובפרט בשעה שהוא שולט בתשתית הדרושה להם לשם מתן השירות המתחרה.... התנהלותה של בזק הציבה קושי ממשי בפני חדירה לשוק והתרחבות מצד מתחרותיה בתחום הטלפוניה הנייחת, הצרה את מרחב פעילותן ויכולתן להציב תחרות לבזק".

בזק מוכרזת כבעלת מונופולין הן בתחום האינטרנט והן בתחום הטלפוניה. ברבעון הראשון של שנת 2011 פרסמה בזק הצעה, במסגרתה יכלו לקוחותיה לרכוש שירותי טלפוניה בתוספת 200 דקות שיחה ליעדים נייחים במחיר של 19.90 שקל לחודש. במקביל גבתה בזק מלקוחות שביקשו לרכוש קו אינטרנט בלבד (ADSL Only) תשלום נוסף בגובה 25 שקל לחודש.

לצורך רכישת שירותי טלפוניה מבוססי אינטרנט (VoB או VoIP) מספקים מתחרים נדרש הלקוח לרכוש שירות תשתית אינטרנט, ולכן נוצר פער מחירים "שלילי" שבו מחיר תשתית אינטרנט בלבד (תוספת של 25 שקל למחיר הבסיסי לתשתית האינטרנט שנקבע בהתאם למהירות הגלישה) גבוה ממחיר תשתית אינטרנט בתוספת קו טלפון (תוספת של 19.90 שקל). לפי משרד הממונה על ההגבלים, תמחור כזה מעמיד את מפעילי הטלפוניה המתחרים בנחיתות תחרותית אינהרנטית. למעשה, כתוצאה ממדיניות התמחור בה נקטה בזק לא היה באפשרותם של אותם מפעילי שירותי טלפוניה מתחרים להעמיד בפני חלק משמעותי מציבור הצרכנים הצעות תחרותיות.

בדיקת תוצאות מבצע 200 דקות מגלה כי למבצע הצטרפו מספר משמעותי של לקוחות, שעמד על עשרות אלפי לקוחות. במקביל, נרשמה בתקופה הרלוונטית פגיעה בגיוסי הלקוחות של החברות המתחרות.

תגובת בזק: "להחלטה אין כל השפעה צרכנית"

מחברת בזק נמסר בתגובה כי "מדובר במבצע שהוצע לפני יותר משלוש וחצי שנים, ונמשך תקופה קצרה בלבד. המבצע אושר באופן מלא על ידי משרד התקשורת, וזאת לאחר בדיקה יסודית. יש לציין כי להחלטה אין כל השפעה צרכנית. בזק לומדת את החלטת הממונה, ובכוונתה לערער בהקדם בבית הדין להגבלים עסקיים".

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בזק והוט היחידות שמספקות תשתית, אין תחרות (ל"ת)
    לכן המחירים הכי גבוה 16/11/2014 11:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות