תיעוד ממצלמה נסתרת בשוק הסיטונאי: כך מנפחים את מחירי הירקות והפירות
רשתות השיווק מתרצות לרוב את מחירי הפירות והירקות הגבוהים בעלויות רכישה גבוהות מהחקלאים, אלא שמבדיקה שערך לאחרונה אתר החקלאות "אופק ישראל" - התגלו פערים של מעל 100% בין המחיר בשוק הסיטונאי למחיר לצרכן.
בשנת 2006 עבר השוק הסיטונאי מלב תל-אביב מרחוב החשמונאים ליד המחנה הצבאי צריפין, אך מסתבר שיש דברים שלא השתנו. מועצת הצמחים מפרסמת מחירון שמשמש את החקלאים באיזה טווח מחירים למכור סחורה בשוק הסיטונאי, אך זה לא מה שקורה בפועל.
השוק הסיטונאי פועל מידי יום לקראת חצות בימים ראשון עד חמישי. רוב התוצרת החקלאית שלא נמכרת בימי חמישי לפנות בוקר - נזרקת לפח.
תחקיר שערך אמיתי גזית, עורך אתר החקלאות "אופק ישראל", מגלה פער ענק בין המחיר הסיטונאי הרשמי של ירקות לעומת המחיר ששולם בעסקאות אמת שנערכו באותו יום. ניפוח המחיר מגיע בסוף אל הצרכנים בנקודות המכירה ברחבי הארץ.
מי שאחראי על המחירון של מועצת הצמחים, תועד במצלמה נסתרת בשיחה ממנה משתמע לכאורה שהוא מודה שבוצעו עסקאות במחירים שונים מאלה שפרסם במחירון. כלומר - המחירון לא משקף את המחיר האמיתי לפיו בוצעו עסקאות - זה מחיר נמוך משמעותית.
תמליל השיחה:
אלמוני (לא נראה בעדשת המצלמה): "3000 קרטון עגבנייה מכרו לי ב-2, הנה פה אנשים".
איש במעיל חום, לוחץ את ידו:"שלום קודם כל".
אלמוני: "3000 עגבנייה מכרו לי ב-2..."
סוקר: "ואני עשיתי 4.5".
אלמוני: "ואיך זה, איך אתה עושה את זה?"
סוקר: "ככה".
אלמוני: "ואתה בא לשוק לפניי! כל יום אתה מגיע".
סוקר: "אמרו שאתה הגעת לפניי".
אמיתי גזית: "החברה הסיטונאית מכופפת את החקלאי ממנו היא קונה, שהרי בלעדיה הוא יתקשה להתפרנס, גוזרת עמלה בשיעור 20% ומוכרת את התוצרת לחברה האם-רשת השיווק, וזו מוכרת את הפירות והירקות בסופר בשיעורי רווח כפולים ומכופלים.".
רשתות השיווק רוכשות את התוצרת החקלאית שלהן באמצעות חברות בנות שלהן: שופרסל באמצעות חברת "קטיף", מגה - חברת "יחדיו", רמי לוי - חברת "ביכורי השקמה", ולרשת יינות ביתן יש את "ביכורי ביתן".
החברות הסיטונאיות של רשתות השיווק קונות תוצרת חקלאית ישירות מהחקלאים. רשתות השיווק טוענות שהן מקצרות את פערי התיווך, אך למעשה הן גורפות קופון שמן לכיס שלהן.
המסקנות: כרוב שנמכר בשוק הסיטונאי ב-0.3 שקלים לקילו (לעומת מחיר מחירון 1.5 שקלים) נמכר ברשתות השיווק ב-2.9 שקלים וקילו עגבניות שרי שנמכר בשוק הסיטונאי ב-5 שקלים ופחות מזה (לעומת מחיר מחירון של 8 שקלים) נמכר ברשתות השיווק ב-15 שקלים לקילו.
אמיתי גזית מסביר כיצד רשתות השיווק מפגינות את כוחן בפני החקלאים: "רשתות השיווק תמיד סוגרות עם החקלאים מחיר נמוך מהמחירון, מחייבים את החקלאים לארוז על חשבונם באריזה של רשת שיווק ואז החקלאים כבולים אליה, תשלום ".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
10.אין חוק ואכיפה,אין תחרות, יש שחיתות. (ל"ת)זה הסיפור 30/12/2014 06:02הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.לדליה מ- 6יוסי 23/12/2014 09:13הגב לתגובה זו0 5מה קרה, מרוב עצבים רועדות לך האצבעות?...סגור
-
8.כאן, כמובן,שרון ב 23/12/2014 09:06הגב לתגובה זו0 0אין קרטל. כאן פקידים עלובים כמו גילה לא מתערבים והורסים את עתיד ישראל במניעת השקעות זרות. כאן הבולשביזם חוגג והאנרכיה פורחת.סגור
-
7.יש פתרון פשוטגידי 23/12/2014 08:59הגב לתגובה זו1 0להקצות שטח נוסף לשוק נוסף והחקלאי יבחר למי למכור ברגע שיהיה דבר כזה נראה את שוק הסיטונאים עובד ככה.סגור
-
6.קריסהדליה 23/12/2014 08:29הגב לתגובה זו0 0יהוודים. מפסדדים. המדיינה. מחחסלים את. האזרחים. ולה ילחמו בשביל המדינהסגור
- טען עוד
-
5.אני קורא לחקלאים להגיע לכיכרות הערים ולמכור את מרכלתםאחד 23/12/2014 08:14הגב לתגובה זו2 1העוברים ושבים בשימחה יקנו מכם ירקות ופירות במחיר 4,5 שקלים לק"ג במקום לשלם 10-12 בסופרים. תיקחו יוזמה ופשוט תעשו את זה.סגור
-
4.לא פלא שמספר העניים בארץ רק עולה.מאיר 23/12/2014 08:02הגב לתגובה זו1 0להשוות מחירים לאירופה.סגור
-
3.הפתרון לפערי התיווך:הירקן היקרן 23/12/2014 07:31הגב לתגובה זו0 0שוק איכרים של יום חמישי!!סגור
-
2.הכל כאן קומבינות...והאזרח משלם (ל"ת)הומלס 23/12/2014 07:29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.נמאס כבר ממחירי המלפפונים והעגבניות . כמה אפשר לדושמדינה מאוסה 23/12/2014 07:24הגב לתגובה זו0 3בזה . כמה אנשים עוד יגיעו לכנסת כדי לקבל 40 אלף שח לחודש ולהבטיח שתאכלו קצת יותר בזול. נמאס כבר מכל השמנים שחושבים רק על אוכל. אין להם בעיה לעמוד בתור 3 שעות לקנות פלפון חדש . או לקנות איזה מותג שיראו כמה הם בעלי טעם וכסף. מצידי תאכלו חרא עם הבחירות שלכם.סגור