זליכה: "פישר יצר בועת נדל"ן - אסון כלכלי קולוסאלי שילווה אותנו עוד עשרות שנים"

"כחלון חייב להחזיר את המשק לצמיחה של 5%-6%, אם לא יצליח - מחירי הדירות ימשיכו לעלות וכך גם העוני"
 | 

השבוע הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה שיפרוש מתפקידו באוגוסט, לאחר שהתנגדותו למתווה המתגבש בנושא הגז הטבעי לא התקבלה. תוך כך, הודיע השבוע שר האוצר משה כחלון כי יימנע מעיסוק בנושאי משק הגז בעקבות יחסיו החבריים על קובי מימון, בעל השליטה בישראמקו , שמחזיקה ב'תמר', זאת בניגוד למה שאמר ערב הבחירות – שאין כל ניגוד עניינים בין טיפולו בנושא הגז לקשריו עם מימון. Bizportal  שוחח עם פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר וראש בית הספר לראיית חשבון בקרייה האקדמית אונו, על נושא הגז ועל סוגיית הדיור שממשיכה לבעור.

"לא ארצה להתייחס להתפטרות גילה, או למה איש זה או אחר אמר כי זה לא משנה, מה שמשנה זה שלפני 7-8 שנים נתנו את רוב רישיונות הגז לידיים של תשובה ונובל – וגזרו כך למעשה כלייה לשוק הגז הישראלי, יצרו מונופול ידי אדם, ידי הממשלה", אמר זליכה בראשית דבריו. "יתר על כן, המונופול הזה הגיע להסכם לפיו הוא מוכר את הגז למונופול של חברת חשמל במחיר שערורייתי של 6 דולר שעולה ל-7 ו-8 דולר ליחידה, המחיר הוא כפול ממה שמהווה רווח סביר – לפי החוק, למונופול אסור לקחת יותר מרווח סביר".

זליכה מסביר כי התפקיד של הממונה על ההגבלים העסקיים ושל ראש הממשלה כעת הוא לפקח על המחירים – "במקום זה הם רבים על תכניות פיצול שלא יסייעו ללא פיקוח על המחירים – המאבק חייב להיות שנשלם 3 דולר על יחידה ולא 6 דולר".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

זליכה סירב להתייחס להתנהלותו הנוכחית של שר האוצר הנכנס משה כחלון, אשר יצא בהכרזות של הטלת מס רכישה של עד 25% על רוכשי דירות להשקעה ויקבע את שכר הדירה ל-3 שנים – "כחלון רק בתחילת הדרך, צריך לתת לו הזדמנות לפעול. בנוגע למחירי הדירות, בדגש על דירות להשקעה – כל עוד המשק לא ייצמח ולא ייצר אופציות השקעה אלטרנטיביות לדירות, מחירן רק ימשיך לעלות. המשק לא צומח ולכן בנק ישראל לא מעלה ריבית – מהלך שרק מדרבן משקיעים לרכוש דירות נוספות. חייבים לחזור לצמיחה של 4-6 אחוז בשנה – רק אז השקעות בנדל"ן יהפכו ללא אטרקטיביות".

זליכה טוען כי עדיין אינו מבחין שמשרד האוצר מייצר מנועי צמיחה חדשים – "כחלון בתחילת כהונתו, הוא הוכיח את עצמו בעבר בשבירת הקרטל של חברות הסלולר וצריך לתת לו את הקרדיט ולבחון את פועלו בעוד מספר חודשים. כחלון חייב להחזיר את המשק לצמיחה מהירה – אם לא יצליח אז מחירי הדיור ימשיכו לעלות וכך גם העוני".

"עליית מחירי הדירות לא חייבת להתבטא בעליית מחיר נומינלית, המחיר יכול להישאר זהה, הגודל של הדירה פשוט יקטן, ויש לה עוד הרבה מה לקטון. מי שחושב שעליית המחירים תיעצר מבלי שנשנה את הסיטואציה הבסיסית טועה – צריך להוציא את המשקיעים להשקעות פרודוקטיביות ולהוציא אותם משוק הדיור, השקעה שבעבר לא נחשבה כלל לכדאית".

זליכה התייחס לדבריו של סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל לשעבר וסגן נשיאת הפד בהווה, השבוע, אשר הסביר שבגלל משתנים חיצוניים ישראל צריכה לשמור על הריבית בשיעור נמוך, ולכן תהיה בועת נדל"ן: "פישר רק שכח להגיד שהוא הוריד את הריבית ויצר במו ידיו את בועת הנדל"ן – זה אסון כלכלי קולוסאלי שילווה אותנו עוד עשרות שנים הרבה אחרי שזוגות צעירים יידעו מי היה סטנלי פישר".

*פרופ' ירון זליכה יוציא בקרוב ספר חדש "ארבע מאות מלקות וסרטים אחרים"

תגובות לכתבה(70):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 51.
    מעניין שהאמריקאים לקחו את סטנלי להיות סגן הפד וזליכה ממ
    MOMO 01/06/2015 10:58
    הגב לתגובה זו
    3 3
    וזליכה הפך להיות קיצוני חיצוני צחוץ למערכת יש משפט מאוד יפה שמתאים לזליכה "הפוסל במומו פוסל"
    סגור
  • 50.
    זליכה מתוסכל שפישר לקח לו את תפקיד הנגיד
    שולומי 31/05/2015 21:29
    הגב לתגובה זו
    1 8
    זה לא סוד שזליכה ציפה לקבל מנתניהו המינוי שכל כך חשק בו והיה משוכנע שרק הוא מתאים לכהן בו ...אלא שביבי חשב אחרת וגייס את סטנלי לכהונה החשובה הזו לאחר שהבין שזליכה אינו מתאים בכלל להוביל את הבנק המרכזי לדרך המלך ויביא אותו אל עברי פי פחת ...ומכאן מפח הנפש של הפרופסור המתוסכל......
    סגור
  • 49.
    זליכה אתה צודק כמו תמיד!!!
    כל הכבוד 31/05/2015 17:44
    הגב לתגובה זו
    11 0
    אך מה על החוסכים לעשות??? איפה ישימו כספם במקום שלא יהיה מסוכן?
    סגור
  • 48.
    זליכה = אופורטוניסט
    ברבור שחור 31/05/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
    1 6
    תמיד הוא מעוות את המציאות כך שיתאימו לאגנדה הכלכלית חברתית שלו
    סגור
  • 47.
    אבל בהורדת הריבית לא היתה ברירה
    משה כהו 31/05/2015 14:32
    הגב לתגובה זו
    2 4
    בכל העולם הריבית ירדה. אי אפשר לצפות מסטנלי פישר בכלכלה גלובלית, שרק הוא ישמור על ריבית גבוהה
    סגור
  • טען עוד
  • 46.
    איפה היתה ב2009
    סרגיו 31/05/2015 14:20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יופי פישר אשם , למה אף אחד לא דיבר על מחירים ב2008-2009, למה אף אחד לא מדבר על זה שלא בונים וזה גורם למחיר לעלות ?
    סגור
  • 45.
    עשה זאת על מנת להחליש את הדולר ( סל )
    מאיר פ 31/05/2015 11:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בפועל הדולר נחלש רק אם זה מתאים לספקולנטים, הפסדנו פעמיים .. עלות התמיכה בסל שלא הצחיחה , עלות גידור על מנת להגן על השער, קיטון רווחים של היצואנים , עושק היבואנים ( לא הורידו מיער גן אם השקל התחזק )
    סגור
  • 44.
    כלכלת ישראל מהטובות בעולם .
    איך הפישפש עלה למעלה 30/05/2015 22:59
    הגב לתגובה זו
    2 5
    רק אצל זליכה הכל מושלם ,ולכן מרשה לעצמו הפישר לרדת על פישר .
    סגור
  • 43.
    למהה?? ביבי וחבריו לכנסת מאוד נהנו מעליית מחירי הדיור (ל"ת)
    והם ימשיכו להנות 29/05/2015 18:15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 42.
    ירון גאון
    ישראלי 29/05/2015 11:58
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ירון כלכלן עם מבט גם על אלה שרוצים להגיע לדירה ואינם יכולים.כלכלן אמיתי דבריו אינם חדשים.נשמעו כבר לפני שנים.
    סגור
  • 41.
    זליכה-איש כלכלה של אמת.
    ישראל דובב 29/05/2015 06:15
    הגב לתגובה זו
    8 1
    איך וויתרה המדינה על גאון כלכלי זה ?? רק לאלוהים או... לגבלס הפתרונים.
    סגור
  • 40.
    עלות הבניה כ- 500,000-600,000 שקל לדירת 4 חדרים.
    הממשלה היא הגזלן 28/05/2015 23:57
    הגב לתגובה זו
    6 0
    פישר עשה מלאכתו נאמנה, הממשלה פישלה במחירי הדיור. בנק ישראל אחראי על תחום מוגדר ואינו יכול לטפל בתחומי אחריות הממשלה כמו קרקעות, מיסים, ביורוקרטיה, רשויות מקומיות וכו. לכן אי אפשר להאשים את פישר שעשה ג'וב מצוין. כידוע, רוב מרכיבי הדירות הם קרקע ומיסים כבדים ביותר. אלה בידי הממשלה והרשויות המקומיות שעושות על זה קופה ענקית. עתה עשו את החשבון ותראו מי גוזל את כספנו.
    סגור
  • 39.
    ממשלת ישראל היא האחראית הבלעדית למחדל!
    בן אהרון - כלכלן 28/05/2015 21:39
    הגב לתגובה זו
    8 0
    הנגיד השתמש בכלים העומדים לרשותו בצורה אחראית וזהירה כאשר לא צריך לשכוח שכלכלת ישראל בעולם הגלובלי היא לא יותר מקליפת אגוז ויסלח לי כל מי שעדיין מאמין בגדולה של ישראל. לעומת זאת ממשלת ישראל כשלה בגדול במילוי תפקידה וחובותיה כלפי אזרחיה ואני מאמין שאזרחי המדינה גמלו בהתאם לאחראים על המחדל בבחירות האחרונות, ואם לא, אז כנראה שהכל בסדר ולא צריך להתלונן.
    סגור
  • 38.
    רשימת שינדלר של זליכה: פישר נגד, יחמוביץ בעד....
    גמלאי 28/05/2015 21:01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לזליכה יש רשימה שחורה של אנשים ה-"זוכים" לביקורת מתמדת. במקביל, יש לו רשימה מצומצמת של אנשים שאסור לפגוע בהם כמו יחימוביץ...
    סגור
  • בעייתי
    שימש 30/05/2015 10:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אמת ויציב הוא בעל אינטרס , בעייתי , רודף כסף , רודף פרסום תחת ביקורת שלילית
    סגור
  • 37.
    הוא צודק
    אשר פ. 28/05/2015 19:24
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מדיניות מוניטרית לבד יכולה לעזור וגם לקלקל.ריביות 0 מושכות לווים ובריחה מחסכון ויצירת בועות .זה סם שלא מרפא אלא מטשטש וגורם להתמכרות והקצאה גרועה של משאבים והשקעות בועת הנדל"ן בארץ היא פצצת זמן מטקטקת שסופה להתפוצץ עם נפגעים רבים
    סגור
  • אי אפשר לנהל כלכלה רק עם כלי אחד- מדיניות מוניטרית
    בן אהרון 29/05/2015 06:45
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הבנק המרכזי אחראי לניהול המונטרי באמצעות הכלים העומדים לרשותו, הממשלה צריכה לבצע את חלקה בניהול פיסקלי בתאום עם בנק ישראל, רק הבעיה שבנק ישראל מנהל מדיניות בהתאם לעקרונות הכלכליים והכלים העומדים לרשותו ואילו הממשלה מתנהלת בהתאם למאזן אינטרסים פוליטי, לא בהכרח נכון מבחינה כלכלית. והתוצאות בהתאם.
    סגור
  • 36.
    כרגיל מטעה את הציבור
    מאיר פ 28/05/2015 17:06
    הגב לתגובה זו
    5 9
    א. תשובה נכנס במקום לביב , לא קיבל שום רישיון, ב. עשרות שנים חיפשו גז/נפט ולא מצאו לכן לא הרבה רצו להשקיע מאות מיליונים... המדינה חילקה רישיון למי שרק רצה ולא היו הרבה כאלו... לא הרבה היו מוכנים להסתכן... נכון הורדת הריבית גרמה לעליית מחירי הדיור... רק תזכורת... כל העולם הוריד ריבית על מנת לעצור את הכלכלה מלגלוש למיתון ( מיתון שווה מלחמה )ישראל לא מיהרה עם הריבית ומשכה ספקולנטים לבורסה ...( אג״ח ממשלתי היה מאוד כדאי בישראל ) מה זליכה אומר .. נגיד בנק ישראל פישר היה צריך לקבע את השער של השקל ( דומה לסין ) אנחנו חלק ממדינות חופשיות ודמוקרטיות, לא יכולים לנהל מדיניות פרטנית... הינו עפים מכל שוק אפשרי ...מלחמת המטבעות מתרחש בכל העולם ( מדינות גדולות וחזקות מישראל ) הדרך היחידה להלחם בהם היא הורדת ריבית ( לא לשכוח ישראל עודף היצוא עולה על היבוא , הצמיחה בישראל מבוססת על יצוא )
    סגור
  • יש דרכים אחרות להלחם במלחמת המטבעות (ל"ת)
    מטבעות 31/05/2015 17:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 35.
    ברור, פישר לא שיווק קרקעות, וגם החזיק שליטה במנהל
    יהודה 28/05/2015 16:59
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מקרקעי ישראל. תתעורר זליכה. אתה חי בסרט ועושה הנחות לאדונך מהעבר: ביבי
    סגור
  • 34.
    טעות חמורה
    משה+ 28/05/2015 16:17
    הגב לתגובה זו
    1 4
    לידיעתך פישר לא מיהר להוריד את הריבית, והדולר נשק ל-3.2 מלמטה. משקיעי נדלן חכמים ממך. הם לקחו הלוואות ביין ויורו ודולר עם ריבית אפסית וקנו דירות. הנגידה, היא זאת שהשכילה והורידה את הריבית לרמות נורמליות ועדיין יש עוד הרבה מקום להוריד. צריך ריבית שלילית של -0.75 כדי להתגבר על כל הבעיות שהממשלה החדשה של ביבי תביא עלינו, וכדי להגיע ל6% GDP, כפי שהמשק ממש חייבת. כל הנתונים על אבטלה של פחות מ-5% הם תרגילי יחסי צבור בראושם עומד שר התקשורת הכל יכול. בהצלחה לכולם.
    סגור
  • 33.
    לא לעצור את המחירים- שיעלו עוד ...עד שתתפוצץ הבועה
    גאון 28/05/2015 16:13
    הגב לתגובה זו
    13 0
    זה יתפוצץ לנו בפרצוף! מי שקנה ומכר- ברווח, מצב אידאלי. מי שעוד לא מחר -בסכנת הפסד! כל מצב של יציבות ויזואלית בסוף נגמר. וזה מאד מאד קרוב.
    סגור
  • 32.
    זה כלכלן בכיר - זה קלקלן (ל"ת)
    משה ראשל"צ 28/05/2015 16:11
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 31.
    את בעית הנדלן ניתן לפתור ע״י יצרת שוק הון אטרקטיבי
    אבי 28/05/2015 16:00
    הגב לתגובה זו
    4 1
    שיוריד את המשקיעים מה נדלן וכמובן בניה יותר מורחבת בהתאם לגידול באוכלוסיה
    סגור
  • נכון מאוד ,בורסה בשביל השקעות ,דירות זה מצרך יסוד
    בא 28/05/2015 16:23
    הגב לתגובה זו
    1 4
    ולא השקעה ,זה גואל נפש מה שהולך בישראל וגם בעולם ,הגואל נפש הזה הפיל את כלכלת ארהב ב2007 .
    סגור
  • 30.
    מספיק עם דיבורים תתחילו לבנות דירות מהר מהר (ל"ת)
    על מלקות וידיעות 28/05/2015 15:42
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 29.
    למה כל הגאונים לא פותחים את הפה בזמן אמת
    מנזר השתקנים 28/05/2015 15:41
    הגב לתגובה זו
    5 1
    כולם "חכמים" כשהכל נגמר הסוסים כבר ברחו. הנזק נעשה מי צריך עכשיו שיגידו לנו מה היה בעבר זה לא יעזור לאף אחד תדברו בזמן אמת ! שפנים!
    סגור
  • אתה טועה..
    אא 28/05/2015 19:11
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הוא אמר את זה זמן ועוד בזמן כהונת פישר (האבו נזק)....
    סגור
  • 28.
    מה אתה היית עושה?
    האשם תמיד 28/05/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
    5 3
    פישר הציל את כלכלת ישראל כשהוא שם את השם שלו מאחוריה! מי שאחראי לאסון הדיור זו הממשלה שלא השכילה לטפל בהיצע הקרקעות והביאה מאות צרפתים לרכוש דירות בירושלים, נתניה ואשדוד
    סגור
  • 27.
    פיתרון
    ט 28/05/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
    2 3
    רבע מהדירות הם בידי משקיעים. אם שמים מס רכוש של 5% לשנה הדירות הללו ימכרו תוך ירידת מחירים והעברתם לידי אלו שאין להם דירות במחיר הוגן
    סגור
  • 26.
    זליכה אתה צודק לגבי פישר אם הוא יהודי אז מה (ל"ת)
    נסים 28/05/2015 15:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 25.
    כדי להגיע לצמיחה של 6% יש להחליש את השקל (ל"ת)
    זו כל התורה כולה! 28/05/2015 15:14
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 24.
    תפסיקו לעבוד עלינו . כולנו רוצים חברה בריאה והוגנת .
    רק אהבה 28/05/2015 15:10
    הגב לתגובה זו
    5 1
    תפסיקו לעבוד עלינו . כולנו רוצים חברה בריאה והוגנת . מספיק עם השטויות . הפתרון פשוט פשוט פשוט . איך תמיד הבירוקרטיה מבאסת לנו את החיים . עובדה ראשונה : מחירי הדירות הגבוהים הם היום אינטרס של המדינה . 70% ממחיר הדירה כיום עובר למדינה . הנדלן כיום הוא מקור תזרימי לתקציבי הבזבוז . המחיר הגבוה הוא שומר הבנקים . עובדה שניה : נוצרה בעיה חברתית הדורשת פתרון מיידי . המטרה : הצפה של 150-200000 דירות בשנתיים לשינוי המצב . בפיזור ארצי . הפתרון : המדינה תגדיר מקור תזרימי חליפי( גז ,נפט , מיסים ) ייערך מכרז בינלאומי (בו תזכה בודאי חברה סינית). המכרז יהיה מדורג במסירות . המסירות יהיו ראשית לזוגות חסרי דיור ובהמשך משפרי דיור . ויתור המדינה על כחצי מתקבולי הפרויקט יביאו את מחירי המטרה לירידה של 30% שר האוצר סגר כבר על שליטה בכל גורמי התכנון ויש סיכוי שהבירוקרטיה תדוכא . כל כך פשוט , תזיזו כבר את הטוסיק המדושן שלכם . כאשר חלחלנים רוצים חסכון וביצוע , מביאים חברה סינית כגון למנהרות https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204301416403194&set=a.1030504610516.2005721.1462394201&type=1&theater
    סגור
  • 23.
    כנס לפוליטיקה (ל"ת)
    תפסיק לדבר תעשה 28/05/2015 15:02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 22.
    פטפטן ללא תקנה שמעוניין לתפוס כותרות לספרו החדש (ל"ת)
    משה 28/05/2015 14:52
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • 21.
    אם הריבית בשקל היתה 4% הדולר
    זליכה הגאון 28/05/2015 14:50
    הגב לתגובה זו
    7 6
    היה מגרד את ה 3 שקל מלמטה והיורו אותו דבר..היו פה עוד חצי מליון מובטלים שמחפשים עבודה בחול..וגם אחרי זה המחירים של הדירות היו עולים כי יש ביקוש קשיח כמעט אינסופי בגלל דמוגרפיה
    סגור
  • עולה רק בבני ברק
    דמוגרפיה 28/05/2015 16:09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הדומגרפיה בעליה רק בבני ברק או בגליל התחתון
    סגור
  • 20.
    למי באמת איכפת
    אמנון 28/05/2015 14:49
    הגב לתגובה זו
    4 1
    יותר מדי אנשים עושים הרבה כסף וכנראה ישאירו את המדינה לעניים להתמודד עם הפלשתינים ויברחו
    סגור
  • 19.
    אף אחד לא התעמת עם פישר אז ואף אחד לא מתעמת עם הנגידה
    ישראל ישראלי 28/05/2015 14:45
    הגב לתגובה זו
    5 0
    היום.אין אנשים עם חוכמה וביצים להתעמת בשטויות ובנזקים ששני הנגידים של בנק הנוכחית והקודם שעשו למדינת ישראל בעיקר בתחום הנדלן. חבל שזילכה החכם התעורר רק עכשו, אחרי שפישר הודה שהריבית הנמוכה גרמה לבועת הנדלן.
    סגור
  • אתה טועה
    אא 28/05/2015 19:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זליכה לא התעורר עכשיו אלא מזמן ועוד בזמן כהונת פישר הוא התריע על זה תחת כל עץ רענן. ביבי נתן יד חופשית לפישר לעשות כרצונו.
    סגור
  • 18.
    זליכה כלכלן ?
    EMMA 28/05/2015 14:34
    הגב לתגובה זו
    4 5
    זליכה כלכלן ? זורק פצצה ללא מחשבה וללא ידע בנזק שגורם. זליכה ! מי יזכור בעוד עשרות שנים מה אמרת ? לכן אתה משאיר משוואה שהפתרון שלה בעוד עשרות שנים . כמה שנים זה עשרות שנים. נבדוק אותך בעוד עשרות שנים אם צדקת. נחיה ונראה. מחירי הדירות - תוצאה של מדיניות הממשלות. ממחיר גבוה של דירה הממשלה הכניסה מיסים גבוהים.
    סגור
  • לא, אתה כלכלן. פצצה לא פצצה צריך לאמר את האמת. (ל"ת)
    שמטוב 29/05/2015 19:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    מה קורה לזליכה - כל הזמן מטעה וטועה
    כלכלן בכיר 28/05/2015 14:22
    הגב לתגובה זו
    5 14
    לא מבין מה קורה לזליכה , הוא יודע שאנחנו צמודים למדיניות הפד וברגע שהם הורידו את הריבית דרמטית לישראל לא היתה ברירה כדי לא לתסף את הדולר ולפגוע ביצוא , אז למה להתנפל על פישר... ? בנוסף נדלן תמיד היה השקעה טובה בישראל אני קנית דירה 4 חדרים ב75 אלף דולר בפתח תיקווה ב1985 תעשו חשבון..
    סגור
  • אני עושה חשבון שזוגות צעירים במקום 75 אלף דולר משלמים
    בא 28/05/2015 15:51
    הגב לתגובה זו
    6 1
    500 אלף דולר על דירה מסריחה ,אתה יודע ,לא כולם כאן סתומים וחמדנים ומושחתים עד היסוד שכבר לא מבינים מה נכון .
    סגור
  • 16.
    סטנלי פישר טעה אך הוא לא היחיד שטעה
    אלן ג. 28/05/2015 14:13
    הגב לתגובה זו
    7 3
    סטנלי פישר טעה בכך שהלך בעקבות תלמידו ברננקי שהוריד את הריבית לריאלית שלילית. למרות עוצמתה הכלכלית של ארה"ב היא עדיין לא נחלצה מהמשבר משום שגם כאן ברננקי טעה בקריאת המפה. ארה"ב תיחלץ מהמשבר תודות לעוצמתה בעולם אך ישראל אינה ארה"ב ואנו נדונים למשבר כלכלי מתמשך שאת סופו לא ניתן לראות כרגע
    סגור
  • 15.
    קשקשן ....
    יסר 28/05/2015 14:07
    הגב לתגובה זו
    4 9
    פישר גדול עליך תחפש במקום אחר
    סגור
  • 14.
    אם ביבי לא היה מפריט הכול היינו כמו יוון ,תהיה הוגן לשם
    בא 28/05/2015 14:07
    הגב לתגובה זו
    1 9
    שינוי ,וגם ביבי ופישל עשו בועת נדלן אבל אפשר להוריד את המחירים עם מדיניות נכונה של ביביכחלון.
    סגור
  • 13.
    מדינת ישראל התנהלה בטיפשות כי כשהיה משבר בעולם
    משבר בכוח 28/05/2015 14:06
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אצלנו גם הכל התרסק בבורסה ולא היתה סיבה . ראש הממשלה או מישהו מטעם האוצר או גורם אחראי כלשהו לא יצא ואמר שאין סיבה להתרסקות המניות. הכל נחרב סתם ועד עכשיו שערי המניות לא הגיעו לשער ים מאז. כנ"ל לגבי הורדת ריבית לא היה צורך אבל פה חייבים . תכף הנגידה גם תעשה הרחבה כמותית פשוט עם של דבילים. כל החלטה יותר גרועה מקודמתה כל בחירה של מישהו לתפקיד מפתח יוצרת רק הרס וחרבן פישר, לפיד ונראה מה כחלון יהרוס
    סגור
  • 12.
    שכר דירה לא יעלה כי המשקיעים שבויים - הדירות כבר בנויות
    כלכלן מלאווח 28/05/2015 14:04
    הגב לתגובה זו
    5 2
    שכר הדירה נקבע על ידי שוק חופשי. העלאתו תפחית את מספר השוכרים המסוגלים/רוצים לשלם. זאת מכיוון שהמחיר הנוכחי יצר התאמה מדויקת בין מספר השוכרים למספר המשכירים (זה מה שעושה מחיר שנקבע בשוק החופשי, כמו היום). הורדת מספר השוכרים ללא הורדת מספר הדירות להשכרה, תגרום לתופעה של דירות ריקות שלא ניתן למצוא להם שוכר, ובעלי הבתים האלו יזדרזו להוריד מחיר בחזרה. לכן המשקיעים חייבים למחוק דירות פיזית כדי לייקר שכר דירה. זה לא אפשרי. אפשר רק למכור אבל זה לא ישנה כלום (מכירה לצעיר תוריד דירה אחת מההיצע להשכרה ותוריד צעיר אחד מכמות השוכרים). השארת הדירה ריקה תכאיב להם כלכלית פי כמה. מכירה המונית של הרבה משקיעים תפיל את מחיר הנכסים שלהם. *** לגבי תקרת הזכוכית שדנוס טוען שתתנפץ : לטענתו זה יקרה כי יבנו פחות דירות כי הקבלנים יודעים שמשקיעים לא יקנו כבר, ולאחר כמה שנים יצטבר מחסור ואנשים יהיו מוכנים לשלם יותר מהיום גם אם זה קשה כלכלית. אבל כחלון מתכוון להגדיל את קצב הבניה אל מעל הריבוי הטבעי, ואז המון שוכרים קיימים יפנו דירות להשכרה ויכנסו לדירה חדשה מקבלן - ובמחיר זול מאשר היום
    סגור
  • ואף על פי כן יעלה כי לכלכלה ולמחסור בדירות חוקים ידועים
    בן אהרון 30/05/2015 19:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו אשליה לחשבון שאם המחירים ירדו אפילו ב30%, כל מי שגר בשכירות יוכל לקנות דירה, ואם הסקטור הפרטי לא יציע דירות להשכרה, כנראה שחלק מהשוכרים יצטרכו לגור באמת ברחוב.
    סגור
  • 11.
    זליכה אתה זקוק לאשפוז דחןף ופסיכיאטר צמוד
    משה ראשל"צ 28/05/2015 14:04
    הגב לתגובה זו
    6 13
    על מה אתה מדבר בכלל אוסף של גיבוב שטויות שבינם למציאות אין שום קשר שאלה אחת קטנה : אם לא היו מוצאים גז הם היו פושטים את הרגל כמו כל מחפשי הנפט והגז עד אז נו???? יש לך תשובה ??
    סגור
  • 10.
    זליכה פופוליסט שמעוות את העובדות.
    יאיר 28/05/2015 14:04
    הגב לתגובה זו
    3 12
    נתנו לנובל ותשובה את כל הרשיונות לפני 8 שנים? מי בכלל רצה את הרשיונות האלה ומי היה יכול ומוכן להשקיע מאות מליוני דולרים בקידוח ימי? שיסתום ויגיד תודה למיקצוענות של נובל ולנכונות להשקיע כספים וידע במדינה האומלה הזו.
    סגור
  • 9.
    חורבן
    אליפז וגמלאי צהל 28/05/2015 14:03
    הגב לתגובה זו
    3 3
    כבר שנים שאנו כותבים שפישר בהתנהלותו גרם לכאוס חורבן ופשיטת רגל בבנק ישראל שם חגיגת השכר והפנסיות בזזו את כספי המסים וועד העובדים עשה מימהו קרקס.גם המימון החולני של פישר מחייב חקירה וכתבי אישום.למה אין וכדת חקירה על כל הצנהלות השעארוריה ומוסד הכשל של בנק ישראל שהפל לאסון???
    סגור
  • 8.
    מדהים שלאורך כהונת פישר ידעו זאת וצעקו זאת ואיש לא קם. (ל"ת)
    eby 28/05/2015 14:03
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • 7.
    יש עודף משקיעים . הממשלה צריכה לפתוח תוכניות חיסכון
    לא חסר דירות 28/05/2015 14:03
    הגב לתגובה זו
    15 0
    עם 3% ריבית מינימום. אג"ח או משהו כזה במקום לקנות דירה
    סגור
  • רעיון מצוין .... (ל"ת)
    אא 28/05/2015 19:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • תכניות חיסכון עם ריבית טובה
    אזרח 28/05/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
    3 0
    רק כלך יפסיקו להשריע בדירות.
    סגור
  • 6.
    עוד לא הבנתי איך צמיחה מורידה מחירי נדלן הבנאדם חי בירח
    עילאי 28/05/2015 14:00
    הגב לתגובה זו
    1 6
    אני דווקא מעריך אותו יש לו הבנה חזקה בכלכלה מאוד לכן ביבי לא סובל אותו אבל איך צמיחה של 6 אחוז תביא לירידה בנדלן אולי הוא התכוון שהצמיחה תבוא מקופת המדינה הגדלת גרעון בפרוייקטים בכל ישראל ואז יש סיכוי טוב למה שהוא אומר ואגב למרות שאנחנו ניכנס לגרעון גדול אני בעד עדיף צמיחה עם גרעון מאשר המשך העוני המצטבר מדי חודש המספרים של הגדילה בעוני מדאיגים מאוד
    סגור
  • צמיחה תאפשר העלאת ריבית ללא מיתון והריבית תוריד הנדלן (ל"ת)
    מיחחחא 28/05/2015 14:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • צמיחה --> העלאת ריבית --> כדאיות השקעה בדברים אחרים
    אחת ש 28/05/2015 14:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ככל שהריבית תשאר נמוכה כך כדאי להשקיע בנדל"ן ולכן מחירי הדיור ישארו גבוהים
    סגור
  • 5.
    התחלות הבניה יירדו בגלל המס? זה פחות חשוב ממה שנדמה!!
    בובלילסקי 28/05/2015 13:59
    הגב לתגובה זו
    7 1
    בעיקר כי אין מחסור ממשי. אבל תזכרו- באירלנד, ספרד וארה"ב ראינו שכשמחירי הנדלן מתחילים לרדת, גם הקפאת בניה כמעט מוחלטת למשך 5 שנים לא עוזרת והמחירים ממשיכים לרדת. הסיבה היא שיחס דירות לאוכלוסיה זה דבר שקובע את מגמת המחירים לטווח הארוך מאוד, כשמסתכלים בטווח הקצר, זינוק בביקוש יגרום מייד לזינוק מחירים, וצניחה בביקוש לצניחת מחירים). בכל מקרה יש אינספור דרכים לגרום להתחלות הבניה דווקא לעלות (הורדת כל סיכון עסקי ליזם, ע"י שיטת מחיר מטרה / מחיר למשתכן, שיווק קרקעות ללא מחיר מינימום, הכרחת בעלי קרקע ליזום בניה, וכו'). גם אם שכר הדירה יזנק ב 10%, לצעירים עדיף לשלם 3.3% מערך הדירה על שכירות, במקום 3% היום, אם תוך שנתיים המחיר יצנח (וזה מה שיקרה ללא ביקוש של משקיעים). זה עדיף על לשלם 3% בלבד אבל לחכות 5 שנים נוספות עד שרפורמות בהיקף הבניה יעשו שינוי מספיק גדול בהיצע. הגדלת היקף הבניה לא תעזור - באירנד הפצפונת בנו 93,000 בשנה והמחיר עדיין עלה... והריבוי הטבעי בארץ? ללא חרדים וערבים אנחנו 5.6 מיליון ונעלה ל 6.3 תוך 15 שנה. זה רק 0.8% בשנה!
    סגור
  • 4.
    כשיגבילו משכנתאות ל 180 תשלומים, מצוקת הדיור תעלם מייד
    אבי 28/05/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
    18 2
    המון אינדיקציות מראות שאין מחסור בדירות ומדובר בעליית מחירים רק בגלל שיש יותר קונים מאשר מוכרים. בעשור האחרון השטח הבנוי לכל אזרח רק השתפר. כך גם מספר החדרים לכל תושב. מחיר הנכסים ממריא גבוה כי הישראלים מקבלים יותר ויותר הנחה על המשכנתא (הריבית ירדה 3 וחצי שנים רצופות מאז המחאה החברתית), וגם כי הם פורסים אותה ליותר ויותר שנים (ל 20 שנה, אח"כ ל 25 , והיום ל 30 שנה). בנק ישראל עצמו הודה ש 60% מעליית המחירים זה לא מחסור, זה הריבית שהוא קבע. לא ניתן לפתור בעיה מוניטרית בעזרת מלט ובטון. משכנתא קצרה תיצור החזר חודשי גדול יותר. זה טוב לרוכשים, כי זה הכי כלכלי להקטין את הריבית דריבית על ידי קיצור התקופה. אבל בפועל, כשישראלי שואל את עצמו אם כדאי לרוץ לקנות, כל מה שאכפת לו זה האם שכר הדירה שהדירה תכניס, יכסה את המשכנתא. כך חושב כל משקיע, וכך חושב כל זוג צעיר שרץ מהר לקנות דירה כדי להשכיר אותה (לא בשכונה שהוא מתכוון לגור בה בכלל). החזר משכנתא גבוה יוציא את החשק לרכוש דירות משיקולי השקעה, וגם יקטין את הסכומים שהצעירים שקונים דירה (לגור בה) מוכנים ויכולים לשלם. המחיר יתאים עצמו אליהם.
    סגור
  • שוב לטפל בצד הביקוש ולא ההיצע? אנשים ייקחו מהשוק האפור (ל"ת)
    שאפיר 28/05/2015 15:19
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • בשוק האפור ריבית יותר יקרה משכר דירה. אין כדאיות כלכלית (ל"ת)
    יעדיפו לשכור 28/05/2015 16:19
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • אם פישר היה נוקט בצעד כזה במקביל להפחתת ריבית, לא היתה
    אנליסט 28/05/2015 14:05
    הגב לתגובה זו
    8 1
    לנו בועה של מחירי דירות מטורפים. סביר שיותר ישראלים היו פונים לבורסה והיא היתה גבוהה הרבה יותר
    סגור
  • ישראלים לא יפנו מרצונם לבורסה, כי לא מאמינים ליושרה בה.
    שמטוב 29/05/2015 19:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור שהשקעות נורמליות בבורסה הישראלית אינן קיימוןת. יש רק גימיקים. הישראלים יפנו כסף להשקעות רק אל מחוץ לישראל. כבר עכשיו רבים סוחרים בבורסות זרות, לאחר שהעסק הזה יתמסד כל השאר ילכו בעקבותיהם. המסחר בבורסה הישראלית הוא של כסף כלוא (פנסיה ותגמולים שאף אחד לא יודע מה עושים בו). גם הסיפור הזה יסתיים לבסוף ואז יוציאו חוק פנסיה חובה כדי שלא כל הכסף יברח מהארץ.
    סגור
  • 3.
    הסרטון "הסיבה האמיתית לעליית מחירי הדירות בישראל" יסדר
    יקותיאל 28/05/2015 13:55
    הגב לתגובה זו
    8 1
    לכם את הראש ותבינו מה קורה מאחורי הקלעים https://www.youtube.com/watch?v=OMATs337gnw
    סגור
  • 2.
    היה פה גן עדן שנחרב
    צודק 28/05/2015 13:55
    הגב לתגובה זו
    16 4
    לא היה משבר ובשחצנות הורידו ריבית ל0
    סגור
  • 1.
    כל מילה בסלע
    חיים 28/05/2015 13:52
    הגב לתגובה זו
    25 2
    מציע לך להצטרף לכחלון בתור יועץ ויחד תורידו את מחירי הדירות או לפחות תעצרו את הטירוף הזה לאלתר.
    סגור
  • בכל זאת יש לזליכה האידיוט כמה אוהדים שוטים (ל"ת)
    פיני 28/05/2015 15:37
    הגב לתגובה זו
    3 14
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות