הסבירות למפולת: פשוט תתעלמו מכל מה שאומרים לכם, ותסתכלו על הפרמטר הזה

פרשן הוול סטריט של Bizportal שלמה גרינברג, מתייחס לדרך הפעולה הנכונה עבור המשקיעים כעת
 | 

מישהו, כנראה שר האוצר היווני שקיבל השכלתו בארה"ב, שלח לראש הממשלה, ציפראס, את השיר "במדינת הגמדים", על מנת שיירד מהעץ כשיבין מה שיעור קומתה האמיתי של המדינה שהוא מוביל. אין שום סיכוי שיוון תפגע בכלכלה הגלובלית, תעזוב מרצונה את גוש האירו או תאמין שמנהיגי הגוש יחששו שכתוצאה מעקשנותה האווילית גם ספרד, פורטוגל, אירלנד ואיטליה ילכו בעקבותיה - זה לא יקרה. הגוש הוא המתנה הגדולה ביותר שניתנה לתושבי אירופה מאז ומעולם. חבל רק שפוליטיקאים ציניים דופקים את אזרחי מדינתם. זו המציאות, ועליה נדבר היום.

לא רק המשבר היווני לוחץ על השווקים. ישנה גם הבעיה הסינית ויש גם את הבעיה שמתפתחת בפורטו ריקו, אסור לשכוח את הגורואים והמומחים הרבים שמנבאים תיקון 'גדול' לאחר העליות וישנה כמובן התקשורת שממזמן הבינה שכותרות רעות עדיפות מטובות לרייטינג גבוה. אז מה עושים? מהן האופציות שיש למשקיע ההגיוני היום? אנחנו, כידוע, מתעסקים רק במשקיעים הגיוניים ורציניים, ולא בקהל ההולך וגדל של סוחרי יום ומשקיעי מגננה. עבור אלו הראשונים המצב אינו רע, ההפך. התנודות המטורפות מאפשרות, למי שיודע איך לשחק עליהן, רווחים לא רעים בכלל, אבל כמה מהם באמת יודעים לעשות זאת? אחד למאה במקרה הטוב. מעט מאוד משקיעים מסוגלים לפעול בחוסר הוודאות הגובר.

הפחד משתק את המשקיעים
החשש מתנודות בלתי רציונליות כל כך גדול, שאפילו אנשי מקצוע וותיקים איבדו מביטחונם. כדוגמא, אחד המומחים המובילים בעולם, מייסד קרן פימקו הענקית והיום מנהל / בעלים של קרן ג'נוס, ביל גרוס, הציע לאחרונה לעשות שורט על אגרות החוב ל-10 שנים של גרמניה בעת שאלו נסחרו בתשואה של 0.075% (21 באפריל). "הימור נגד כיוון התשואות של האג"חים (GDBR10)", אמר גרוס, "ממש זועק לשמיים, הרבה מעבר למה שקרה ללירה שטרלינג ב-1993 (השורט של סורוס)." ואכן, הצעתו, למי שעשה כדבריו, הייתה נפלאה. כיום, התשואה עומדת על כ-0.73% (פי 10).

<

מדוע לא התנפלו המשקיעים על ההזדמנות "שזעקה השמימה"? בגלל חוסר הוודאות, הפחד וגרוס. למרות שזה קנה תהילת עולם בשל הצלחותיו בפימקו, נכשל בעשור האחרון באופן קבוע בכל תחזיותיו. הכישלון הכי גדול שלו היה דווקא כשהימר ב-2011 נגד האג"חים האמריקניות - הימור שעלה לו במשרתו בפימקו.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בגדול, האופציות הרציניות להשקעה שעומדות לרשות המשקיע הסולידי / הגיוני היום הן מניות, אגרות חוב, נדל"ן ריאלי, מתכות, חומרי גלם ומזומן. כיוון שמתכות (בהובלת הזהב) וחומרי הגלם (בהובלת הנפט) אכזבו והפכו להשקעות אולטרה ספקולטיביות, והתשואה על המזומן הפכה שלילית (שלא להזכיר סיכוני מטבע) - נשארו רק המניות, האג"חים והנדל"ן, למרות שהאטרקטיביות של זה האחרון ירדה לאחרונה.

היציבות נעלמה
עליית ערכו של הנדל"ן מאז 2009 - עובדה שמדובר בסגירה ארוכת טווח של מזומנים והחששות ממיסוי וגזרות על משקיעי דירות (גם בארה"ב) הביאו את המשקיעים שמעוניינים בנדל"ן אל קרנות וסלי ההשקעה בנדל"ן (הריטי"ם בעיקר) - מה שלמעשה מצרף את הנדל"ן לאופציית ההשקעה במניות. כלומר, למשקיעי "התיקון הנוכחי" נותרו רק 3 אופציות ריאליות, מניות, אגרות חוב ומזומן. הבעיה עם שלושתן, שגם הן "מפחידות". היציבות שאפיינה השקעות במניות מובילות ובאג"חים ממשלתיות אמריקניות לאורך המאה ה-20 נעלמה. מניות ואגרות חוב מתנהגות, מאז תחילת המאה, כאחוזות תזזית. התנהגות זו באה מתוך חוסר הוודאות לגבי הצמיחה הגלובלית - וודאות שחשובה לקבלת החלטות ההשקעה בשני התחומים, הקשיים בהערכות נכסים בתקופה של מהפכה טכנולוגית והגידול המהיר בפעילות המסחר ובקרנות המגננה - גידול שנשען יותר ויותר על כותרות ופחות על עובדות.

חשוב לזכור שלמרות שהשפעת הסוחרים וקרנות המגננה הולכת וגדלה, השפעתם, יחסית למשקיעים המסורתיים, עדיין קטנה מאוד וממשיכה להצטמצם לטווח הקצר בלבד. המגמות בטווח הבינוני והארוך נקבעות רק על ידי המשקיעים המסורתיים, ההגיוניים, אלו שמחפשים ערכים ושמשקיעים כספם בעיקר בקרנות הנאמנות ובסלים. משקיעים אלו מייצגים את הכסף הגדול שנכנס או יוצא משוק ההון. איך אנחנו יודעים זאת? כי היקף ההשקעות במניות ובאג"חים בכל שוקי ההון ב-OECD הגיע בסוף 2013 ל-149 טריליון דולרים לערך (95 טריליון באג"חים, 54 טריליון במניות - כ-40% בארה"ב). הרוב המוחלט של ההשקעות מושקע סולידית, באג"חים ממשלתיות ובמניות מובילות באמצעות קרנות בעיקר. רק כטריליון אחד הושקעו בקרנות מגננה ב-2013 (כטריליון וחצי היום). 30 מניות הדאו ג'ונס שוות כ-32% משווי סך המניות בוול סטריט. 500 מניות ה-S&P שוות כ-65%, ואלו בעיקרן מהוות השקעות של משקיעים סולידיים.

גם בגן עדן כבר לא בטוח יותר
אגרות החוב של ממשלת ארה"ב, ובמיוחד אלו לעשר שנים נחשבות כאפיק ההשקעה הכי בטוח בעולם (Safe Haven). אבל בשנים האחרונות משקיעים רבים עזבו את אגרות החוב לטובת מניות מובילות, ובמיוחד אלו שמחלקות דיבידנד ראוי. מדובר בתהליך שהתחזק מאז היציאה ממשבר 2008 ולווה בעליות החדות במניות. למה זה קורה? ראשית, כי מאז קיץ 1981 התשואות יורדות מ-15.06% בספטמבר 1981 ל-3.22% כיום, כשבסוף ינואר השנה נחתה על 1.65%. שנית, בגלל שאגרות החוב איבדו את היציבות שלהן, והחלו לנוע בפראות, במיוחד בשלוש השנים האחרונות. תנודת האג"חים הושפעה בעיקר מאירועים לא כלכליים וכותרות בעיקר. החששות ממשברים באירופה, סין והמדינות המתפתחות מלובי כותרות הריצו את משקיעים מפוחדים לאג"חים וגרמו לשוק הענק והכבד הזה להתנהל בתזזיתיות מהסוג שבעבר נראתה רק במניות.

המשקיע הסולידי חייב לקחת בחשבון שכניסה לאג"חים אינה מבטיחה לו את השקט והשמרנות שהוא מחפש. כדוגמא לתנודה, ראו מה קרה בסוף השבוע האחרון ותחילת הנוכחי - האג"חים ל-10 שנים סגרו את יום ה' על תשואה של 2.39%. יום ו' נחתם עם עליית תשואה של 3.7% ויום ב' האחרון נסגר בירידת תשואה עד רמה של 2.33%. אנחנו עוקבים אחרי אג"חים אלה מאז שנות ה-80', ודברים כאלו לא ראינו מעולם, גם לא במשברי ענק מהסוג של 1998 או 2008. מהרגע ש"השקט הנפשי" נעלם, המשקיע ההגיוני צריך להתבונן בעובדות, לשקול בעזרתן בין "הבעד" ו"הנגד" ולהשוות אותן למניות המובילות שמחלקות דיבידנד (שלהבדיל מתשואות האג"ח שיורדות, הדיבידנד עולה).

<

השקעה במניות לטובת שמירה על שקט נפשי
מבחינת העובדות, כניסה לאגרות חוב היום אינה הגיונית כלכלית בכלל. המשך המגמה הכלכלית הגלובלית הנוכחית מצביעה דווקא על העלאות ריבית שמתקרבות, במיוחד בארה"ב - מה שיפגע בערכן של האגרות. כך שבין איבוד השקט הנפשי לבין הסיכוי ההולך וגובר להעלאות הריבית, כדאיות ההשקעה באג"חים יורדת משמעותית.

כל האמור מביא אותנו למסקנה שההשקעה המועדפת ההגיונית והכלכלית בימים אלו היא דווקא המניות. אנחנו כידוע מחזיקים בדעה זו מזה שנים, אבל בהמשך למסע ההפחדות שמתנהל בתקשורת לגבי המניות, רצינו לנמק מדוע אנחנו מאמינים בהן. חשוב לזכור שאנחנו מדברים על אלה המובילות עם הוכחות צמיחה, שפועלות בתחומים צומחים ולא על "חלומות". אל תבינו לא נכון, אנחנו "מתים" על חלומות, אבל תקופה כמו של היום צריך לנצל על מנת להתבסס רק במניות הבכירות גלובלית.

<

המאזנים של החברות מובילות מראים עתיד ורוד
האזהרות כנגד השקעה במניות בשלב הנוכחי מתבססות על רמות השיא בהן אלה נמצאות ("המדד בשיא חייב לבוא תיקון"), על השוואות בלתי מדויקות להערכות עבר (כמו "הנאסד"ק שבר את שיא הבועה, ההערכות מוגזמות וחייב לבוא תיקון") ועל תסריטי אימים לגבי משבר כלכלי גדול שמתקרב, דוגמת פירוק גוש האירו, התרסקות כלכלת סין ועוד. דברים אלו נתמכים על ידי כמה גורואים שמפורסמים לרוב בתקשורת. רמת שיא במניות היא תוצאה של שילוב מצב המאקרו-כלכלה והציפיות להמשך חיובי בעתיד בקצב הצמיחה והרווחיות של החברות. ככל ששני הקריטריונים פוזיטיביים יותר, נוצרות ציפיות להמשך והמניות עולות. הטענה שהמניות (והכוונה כמובן למניות המובילים במדדים המובילים) "יקרות מדי" ותיקון מחויב מציאות כתוצאה מכך, נובעת יותר מהתבוננות בגרפים ופחות מהתבוננות במצב החברות.

הגרפים היום מציגים תמונה מפחידה למדי של עליות חדות מאז משבר 2008 - עליות חריגות בהשוואה לעבר, אפילו בהשוואה לבועת 2000. אבל מי שטורח לבדוק, אחת לאחת, את החברות שמרכיבות את המדדים המובילים, לבטח הטכנולוגיות, יראה מיד שהחברות לא רק נמצאות בשיאים מבחינה עסקית, אלא שגם המאזנים שלהן מצטיינים. הן עמוסות מזומן והעתיד הגלובל מהכיוון שלהן נעשה ורוד מיום ליום. יותר מכך, "האיום" בהעלאת הריבית הוא האיתות הכי טוב להשקעה במניות, שהרי הריבית מועלית בעיקר כנגד צמיחה מהירה יוצרת אינפלציה. מי שמאמין שהכלכלה הגלובלית תמשיך לצמוח, מבין שכל אחוז צמיחה מגדיל משמעותית את פוטנציאל הצמיחה שעומד לפני החברות המובילות, טכנולוגיות ולא טכנולוגיות, בעיקר מכיוון הצריכה הגדלה.

לא למהר ולא לרדוף - ניצול מומנטום
בנוסף, באה מהפכת הטכנולוגיה ונתנה ממד נוסף להתפתחות הציפיות החיובית - ההתייעלות שתורמת משמעותית להמשך שיפור הרווחיות. הטענה למשל שתיקון צריך להגיע "בגלל שהנאסד"ק עבר את רמת הבועה של 2000" פשוט טיפשית ופופוליסטית. ההערכות ב-2000 התבססו על שילוב של מומנטום וחלומות, הערכים הכלכליים לא שיחקו באותם ימים. ההערכות 2015 מתבססות בעיקר על ערכים כלכליים, צמיחה ואיתנות פיננסית - עובדות. הזעזועים שראינו מאז 2008, למעשה מאז תחילת המאה, יימשכו בקצב גובר ובחדות שתלך ותגדל. למה? כי ככל שהשוק עולה, כך גם מתרבות הכותרות שמאיימות בתיקון. התגובות המדהימות לכותרות אינן אומרות כלום. הן מתרכזות ברובן במניות קטנות (ב-Penny stocks) - זה חלק בלתי נפרד מהתקדמות מהפכת האינפורמציה, השתלטות "תרבות הכותרות". זה מה שגורם לתיקונים לעיתים, אבל הכיוון הכללי ברור - העולם עובר מהפכה תעשייתית שניה, ואין כוח בעולם שיעצור את התהליך.

שנים שאנחנו מדברים על שיטת השקעה שדוגלת בלאסוף מניות מובילות במחירים כלכליים - לא למהר ולא לרדוף - שיטה שמתאימה לרוח התקופה. מי שמאמין, כמונו, שהכלכלה הגלובלית נמצאת בתחילתה של המהפכה התעשייתית השנייה, יכול לעשות זאת. המשקיע חייב לנצל את הקפיצות והנפילות לבניית תיק השקעות בעלות הנמוכה האפשרית. למשל, אם אני מאמין שמניה כמו סינג'נטה (SYT) צריכה להיות בתיק (בגלל הניהול והתחום), הפוזיציות במניה צריכות להיבנות כך שבתיקונים אוספים קצת ובפריצות מעלה משחררים קצת. כשמונסנטו (MON) מציעה לרכוש את SYT והמניה מטפסת בכיוון ה-100 דולר, זה הסימן הטוב ביותר לשחרר קצת SYT - אתה צריך לדעת שבשלב הנוכחי SYT רחוקה מלהיות "שווה" 100 דולר. המשקיע חייב לנסות ולהפריד בין העובדות לכותרות.

<

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(85):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 41.
    גרינברג טועה לגבי ניתוחו ביחס ליוון, היא בדרך Greeksit
    דוד איש 07/07/2015 00:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היא בדרך החוצה דבר שיפרוץ את כל הסכרים ויזעזע את גוש היורו
    סגור
  • טועה ביחס למה?
    שלמה גרינברג 07/07/2015 11:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שאתה מעיר מבלי שאתה קורא את המאמר. אני כתבתי שיוון לא תפרוש (או תופרש)? סה"כ כתבתי שאולי ראש הממשלה שלהם מתחיל להבין מה מעמדה בכלכלת הגוש. אני מקווה שתיפרוש, זה רק יתקן עיוות בגוש ויעזור ליוון אבל זה לא יקרה כי מלבד הגאווה שנפגעה האינטרס היווני להישאר גדול כמה מונים מלצאת. יציאה מהגוש תעזור ליוון בטווח הבינוני (ראה מקרה איסלנד) להתאושש בעזרת דרכמה מופחתת . תתפלא, אבל עניין החובות קל יחסית לסידור (אגב, כשמדברים על חוב של 320 מיליארד רובו "שייך" לממשלה ולבנק המרכזי ביוון). אין צורך להתלהם, סכרים לא יפתחו, גוש האירו ימשיך להתחזק ועובדה, 8 מדינות (כולן חזקות כלכלית מיוון) מחכות לקבלתן לגוש כרגע והגוש, שלמד לקח מקבלת יוון, הוא שמעכב כניסתן.
    סגור
  • 40.
    שלמה המליץ בעבר
    הרבנית איפרגן 05/07/2015 22:48
    הגב לתגובה זו
    1 3
    על סקטור המים ובין המניות העוסקות בתחום הוא הזכיר חברה סינית בשם (Duoyuan Global Water (NYSE: DGW. המנייה נמחקה לגמרי.
    סגור
  • שטויות
    שלמה גרינברג 06/07/2015 08:31
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מים הם אכן הסקטור המעניין ביותר להשקעה אבל מעולם לא "המלצתי" על שום מניה סינית, ההפך, אני חוזר ומזהיר כול הזמן מפני השקעות בסין
    סגור
  • 39.
    למצא את הפרמטר בכתבה זה כמו למצא מחט בערימת שחת
    רן 05/07/2015 10:55
    הגב לתגובה זו
    4 4
    למי יש זמן וסבלנות לקרא הרבה הרבה הרבה מלים
    סגור
  • טען עוד
  • כנראה לא למלגזנים כמוך
    איחטיאנדר 07/07/2015 01:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תחזור להתעסק במה שאתה מכיר!
    סגור
  • אם הייתה קורא הכל הייתה מבין
    אורי 07/07/2015 00:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שלמה אני קורא את הטורים שלך משנת 1998 בגלובס וביזפורטל כתבות מעולות ברמה גבוהה
    סגור
  • 38.
    שלמה, להיכן הולך היין היפני ? (ל"ת)
    אפי 05/07/2015 10:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 37.
    שלמה אני מקווה שהפעם אתה צודק.....
    המאוכזב 05/07/2015 10:04
    הגב לתגובה זו
    10 1
    הפסדתי כבר הרבה כסף בעקבות הניתוחים שלך.........
    סגור
  • אם אתה קונה ע"ס "הניתוחים שלי"
    שלמה גרינברג 05/07/2015 11:49
    הגב לתגובה זו
    7 5
    וללא התייעצות מגיע לך להפסיד
    סגור
  • 36.
    שלמה, למשקיע הסולידי היכן כדאי לו להשקיע?
    דויד 05/07/2015 08:50
    הגב לתגובה זו
    4 0
    למשקיע הפשוט, שמפחד להתעסק עם מניות בודדות, אלא מעדיף לשים את כספו בקרנות נאמנות, לאיזה סקטור היית מפנה את הכסף? תודה.
    סגור
  • לתעודות סל בביזור גאוגרפי וסקטוראלי ....
    22 05/07/2015 09:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כגון מדד הניקי . מדד S&P 500 ' .מדד נאסד"ק 100 ,מדד דאקס או אירופה ,מדד BRIC , מדד רפואה וקצת ביוטכנולוגיה , מדד קמעונאות ,מדד נדל"ן מדד ריט ,מדד בנקים .
    סגור
  • 35.
    גם באתר שלכם חוטאים בכותרות רעות
    לירון 05/07/2015 08:36
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מספיק עם הכותרות הריקות מתוכן.
    סגור
  • אין ספק!!! (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/07/2015 11:57
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 34.
    שלמה-אתה לא יכול להתעלם מTARO
    נדב ירוחם 05/07/2015 01:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המכפילים הנמוכים זועקים לשמיים והחברה מרוויחה עוד ועוד והולכת גם לשנה נפלאה נוספת. מצריכה טור מיוחד...מניית הפארמה המשתלמת ביותר כיום.
    סגור
  • מתעלם מ TARO??? אני??
    שלמה גרינברג 05/07/2015 11:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאז 1995 אני מכסה החברה בקביעות.
    סגור
  • 33.
    כשאומרים לכם תהיה אז היא תידחה,וכשאומרים לא תהיה-תהייה (ל"ת)
    מיכה 04/07/2015 21:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 32.
    ניתוח חובבני שלא אומר כלום
    טל 04/07/2015 20:39
    הגב לתגובה זו
    12 8
    לפי הניתוח שלו אין מפולות אין משברים הגרף נע רק בכיוון אחד. אז זהו שלא..... היזהרו מברברת דוגמת זו שמפילה מיליוני משקיעים בפח
    סגור
  • טל, לא הבנת בכלל את המסר. הבעיה בך. (ל"ת)
    איחטיאנדר 07/07/2015 01:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • חבל שלא קראת המאמר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/07/2015 06:30
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 31.
    תעודת סל על חברות ספורט
    אבי 04/07/2015 19:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה אני קורא בהנאה את ניתוחיך ולומד מהם רבות. רציתי לדעת האם ישנן תעודות סל בארה"ב על חברות כמו נייקי nke, אדידס, אנדר ארמור ua, ניו באלאנס north face וכדו' ומה דעתך על רכישת תעודה כזו. תודה
    סגור
  • לא ידוע לי אבל מדוע שלא תחפש? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/07/2015 06:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 30.
    כיצד ניתן לעקוב אחרייך ( רשת חברתית ) ? (ל"ת)
    עודד 04/07/2015 19:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • שלמה כותב תור קבוע בגלובס מזה 20 שנה. אם חשבת
    יווני מיפן 04/07/2015 22:07
    הגב לתגובה זו
    3 1
    שהגיע גורו חדש לשטח אז לא. עדיף לך להיות הגורו של עצמך. אם אתה מעוניין לחפש מניות לטווח ארוך אז אכן יתכן שתוכל ללמוד ולהפיק ממנו המון. אבל לטווח קצר תזהר. כי הוא בן אדם וכבן אדם הוא גם מדבר מתוך פוזיציה.
    סגור
  • 29.
    שלמה פרשן מנוסה, בקי ומעניין
    רוני 04/07/2015 18:31
    הגב לתגובה זו
    10 8
    בהחלט פרשן ששווה מאד לקרוא
    סגור
  • 28.
    THANK YOU!!!
    SHAY 04/07/2015 18:25
    הגב לתגובה זו
    3 2
    Just as I was thinking that Bizpro...is like the Telenovela channel I read someone that see realty Thanks - this is new here fo me
    סגור
  • 27.
    שאלה לשלמה - במקרה שיוון תפרוש מגוש היורו
    קותי 04/07/2015 18:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם ייתכן שאז היורו ייפול ובמקביל הדולר יזנק? האם כדאי להשקיע בדולר בעת הזאת?
    סגור
  • או שכן או שלא (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/07/2015 06:42
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 26.
    שאלה: מה דעתך על אג״ח באיבחת משתמה
    אדם 04/07/2015 17:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האם לא זה הפתרון למשקיע הסולידי?
    סגור
  • איני מכיר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/07/2015 06:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25.
    שאלה
    מארי פ 04/07/2015 17:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השוק בשיא לפני עליית ריבית, כמובן צריך לחכות לתיקון ולאסוף בחוכמה, זאת אומרת לדעתי שנה שנתיים הקרובות תשואות די פושרות, מה עושים עם תנודות המטבע ( התחזקות השקל מעל 6.5% בחודשיים האחרונים מחק לי רווח במניה מאוד סולידית ) לא הכל סכום כדאי לגדר לכן יש סיכוי ע״י השקל ימשיך להתחזק מול הדולר בין 5-10% , תשואה שיהיה קשב להשיג היום , מה הפתרון ?.
    סגור
  • יש זמנים שאין פתרון
    שלמה גרינברג 05/07/2015 06:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החיפזון, בתקופה הנוכחית, באמת מהשטן
    סגור
  • 24.
    מר גרינברג שלום וברכה
    פרופ' אבירם (איצ100) 04/07/2015 17:41
    הגב לתגובה זו
    38 3
    1)דבריך על עתיד ורוד מדאיגים עד מתסכלים כשהם באים מאדם עם מטענים כמו שלך. 2)האם אני מזהה בין השורות זחיחות דעת ו/או היבריס בכתבתך. 3)האם אינך חושש מפתיחת ותצוגת פצעי עבר לא מחמיאים? 4)האם אנו באמת בעת המתאימה להישמע כאדם שמשכנעני לעשות דברים שנוגדים את כל חוקי הכלכלה וההגיון שדי נהירים לך (אני מקווה)? 5)לדעתי אדם כמו שלמה גרינברג חייב לסייג עצמו ולנקוט משנה זהירות בדבריו לקהל אוהדיו בפרט וקוראיו באתר? 6)אני מאחל לך בריאות ואריכות ימים.
    סגור
  • אתה בטוח שקראת את המאמר? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/07/2015 06:44
    הגב לתגובה זו
    2 9
    סגור
  • מר גרינברג
    פרופ' אבירם (איצ 100 05/07/2015 10:36
    הגב לתגובה זו
    54 3
    1.האם קראת את תגובתי או שאתה שולף את המשפט האלמותי שאתה משגר פעמים רבות. 2.מה הקשר בין תגובתך/שאלתך לדברים שהעלתי. איני מוצא שום קשר או תשובה או תגובה או הסבר מלומד. 3.ולשיטתך..יכול להיות שלא קראתי או שאיני מבין דברים. אבל..כמה מחברי/שותפי אחיי קראו ולמדו את הכתבה..והם חכמים בהרבה ממני ולו היו עונים כמוני..לדעתי..שאלותיהם היו קשות ונוקבות שבעתיים משלי. 4. תגובתך מוכיחה בעליל את פיסקה 2 שלי. 5. מר שלמה.. אל תשכח שבעולמנו יש עוד מספר אנשים חכמים ומבינים ומשכילים כמוך..והם יודעים לקרוא את השורות...ובין השורות..ובצד..ומעל..ומתחת..אז במלוא הכבוד למעמדך וגילך..התחכמות ובריחה מתשובה(יכול להיות גם:לא מעוניין להשיב..או פשוט לא להשיב..)ממש לא מקובלת בבית סיפרנו. יום טוב.
    סגור
  • לצערי איני יודע איך לענות לך (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/07/2015 11:52
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • 23.
    נבואות
    בני 04/07/2015 17:04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המלצת גם על amgn מספיק עם הנבואות אף אחד לא יודע מה יהיה בשוק כל אנליסט מספר סיפור אחר
    סגור
  • 22.
    שלמה, היית מגדיר את GPC כמניית דיבידנד יציבה? (ל"ת)
    יוני 04/07/2015 15:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    מה % ההסתברות למפולת?
    אפרים 04/07/2015 15:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה שלום, לא הבנתי על איזה נתון להסתכל כדי לדעת מה % הסיכוי למפולת. אודה לך אם תאיר את עיני. שבת שלום
    סגור
  • אם תמצא נתון כזה, תודיע לי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/07/2015 06:46
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 31.158% (ל"ת)
    יווני מיפן 04/07/2015 21:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    שלמה, למה SSYS ו- DDD יורדות למרות שמכירות עולות? (ל"ת)
    גולש 04/07/2015 15:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • האמת?
    שלמה גרינברג 05/07/2015 06:58
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אכזבה מהחלום שהאנליסטים טוו בזמנו, תחרות גדלה ולמרות העליות במכירות המרווחים מתדרדרים והרווח התפעולי והנקי בירידה (אפילו הפסדים)
    סגור
  • אבל אם המכירות עולות זה ממש לא חלום זו מציאות. (ל"ת)
    גולש 05/07/2015 09:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    מה עומד להתרחש בתחום הסייבר?
    yarok5 04/07/2015 15:19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלמה שלום האם השקעה בתחום הסייבר נראית מבטיחה? מתעניין בתעודת הסל - HACK. אודה להתייחסותך
    סגור
  • ראה
    שלמה גרינברג 05/07/2015 07:01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=221579
    סגור
  • יועצת השקעות טובה אמרה שזה התחום הלוהט
    משה ראשל"צ 04/07/2015 23:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ויש לו פוטנציאל גבוה
    סגור
  • 18.
    מה עומד להתרחש בתחום הסייבר?
    yarok5 04/07/2015 15:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה שלום האם השקעה בתחום הסייבר נראית מבטיחה? מתעניין בתעודת הסל - HACK. אודה להתייחסותך
    סגור
  • 17.
    יוון קטנה לעולם. אבל יציאת יוון או השארותה ישקפו
    מחמוד 04/07/2015 13:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את המצב האנרגתי בעולם היום. אני מתכוון להגיד בעצם שבתוך כל אחד מאיתנו יש איזשהי יוון קטנה בפנים. ואף יתכן שההתפתחויות עם יוון עם דווקא ההשתקפות ולא הטריגר. לדעתי יש צורך בתיקון ויוון תהיה רק התירוץ. החודש לדעתי נראה תיקון משמעותי בשווקים.
    סגור
  • 16.
    אתם לא רואים שיש משבר עולמי והכול נבעה מכך המפולת בדרף (ל"ת)
    דוד 04/07/2015 13:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    הבורסה בסי של כול הזמנים לכול עליה יש ירידה (ל"ת)
    דוד 04/07/2015 13:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • "בשיא" (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/07/2015 07:02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • לדוד קודם כל תלמד לכתוב עברית ואחר נשמע להצעותיך (ל"ת)
    משה ראשל"צ 04/07/2015 23:22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 14.
    כסף לא גדל על העצים לכן צריך לעבוד בשביל הכסף לכן המפול (ל"ת)
    אבי 04/07/2015 13:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    זה אומר שהמפולת בדרך בגדול (ל"ת)
    tch 04/07/2015 13:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    רק ריבית
    משחק פרמידה 04/07/2015 13:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין קשר למציאות
    סגור
  • 11.
    בקשה לשלמה
    בקשה 04/07/2015 11:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה, האם תוכל להקדיש טור אחד לנושא עלית התשואות בשווקי המערב? תחזית, השלכות וכיו"ב.
    סגור
  • 10.
    שאלה בעניין תחום התעופה
    ארז 03/07/2015 15:48
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מפורסמת כאן באתר ההמלצה של גולדמן "מניות עם אפסייד הגדול ביותר..." ושוב פעם 3 מתחום התעופה LUV AAL DAL ברור שהן נהנות ממחירי נפט יורדים וכו. השאלה - במצב של עליית ריבית הן לא אמורות להיפגע חזק (מינוף) כמו תחום הנדלן שגם ממונף בהלוואות ? כמובן שניתן להסתכל על זה ההיפך ולהגיד שעליית ריבית אומרת שהכלכלה מתאוששת.
    סגור
  • תחום התעופה
    Mz 04/07/2015 17:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מציע שתקרא את הכתבה הבאה היא תשפוך אור לשאלה שלך http://www.zacks.com/stock/news/180493/are-airline-majors-in-us-colluding-doj-probes?cid=CS-CNN-HL-180493
    סגור
  • Mz הכתבה לא בהכרח שלילית
    ארז 05/07/2015 08:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז יום אחד היו ירידות חדות בתחילת יולי עקב דיווחים על חקירה נגד חברות התעופה (תיאום מחירים). מי שעוקב אחר התחום מודע לכך. אם כבר הכתבה חיובית - איך יתכן שמחירי הנפט ירדו כול כך ומחירי כרטיסי הטיסה לא השתנו ואפילו עלו. Are Airline Majors in US Colluding? DOJ Probes
    סגור
  • נכון, אבל
    שלמה גרינברג 03/07/2015 16:08
    הגב לתגובה זו
    2 5
    "עליית ריבית"? ונניח שה Fed-fundsי ועלו מ % 0.25 ל % 0.5 זה ישפיע? בשלב הנוכחי צריך להעלות הריבית ל % 4-5 כדי ש"תפגע" בתעשייה האמריקאית. כמובן שוול סטריט תגיב, כמנהגה, בפניקה לכול העלאת אבל.......
    סגור
  • מניות תעופה
    אבי3 04/07/2015 20:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וורן באפט אמר שאם אתה רוצה להיות מיליונר אז תיהיה מילארדר ואז תשקיע בחברת תעופה, תעשה עם זה מה שאתה רוצה
    סגור
  • 9.
    adxs
    דינו 03/07/2015 14:03
    הגב לתגובה זו
    2 2
    שלמה שלום. האם היית מכליל את adxs במסגרת מניית חלום עדיין. התוכל להרחיב לגביה. תודה
    סגור
  • יש סיבה שלא? כתבתי עליה בעבר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 03/07/2015 15:40
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 8.
    שלמה תאסוף מיקרון ותייחל לפריצה 20 שנה
    קוקי מוקי 03/07/2015 12:16
    הגב לתגובה זו
    6 3
    שאולי תבוא השועלים של וולסטריט מחכים למטומטמים כמוכם שיכניסו את הכסף שלהם למניות באחריות כל מניה שלא תקנו בתקופה הזאת תפרדו מ 15 אחוז על ההתחלה ראו הוזהרתם !
    סגור
  • 7.
    שתי שאלות
    גולשת 03/07/2015 10:58
    הגב לתגובה זו
    2 3
    שלום שלמה, קראתי בעיון את דעתך לגבי יוון. האם גם נוכח הארועים האחרונים דעתך לא השתנתה? ושאלה שניה, כמי שמתמחה בתחום ההרפואה/ביו. האם התחום לדעתך לא הגיע לשיא ומן הראוי דוקא לא להשקיע בו בטווח הקצר לפחות?תודה רבה ושבת שלום לך.
    סגור
  • נא לקרוא שוב המאמר ולהגיע למסקנה בעצמך גברתי. (ל"ת)
    שלמה גרינברג 03/07/2015 15:36
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • 6.
    האם להתעלם מגרף מכפילי הרווח של המניות בארה"ב ??
    מנחם 03/07/2015 07:22
    הגב לתגובה זו
    5 1
    האם להתעלם מגרף מכפילי הרווח של המניות בארה"ב ? הוא נמצא בשפיץ של כל הזמנים, אחרי מהלך עלייות רצוף, במצב של ריווחיות טובה של החברות , ובדרך כלל עוקב (במהופך ) אחרי תנודות אוכות הטווח (!) של הריבית
    סגור
  • להתעלם ממכפילים? חלילה אבל
    שלמה גרינברג 03/07/2015 15:35
    הגב לתגובה זו
    5 4
    כרבים אחרים אינך קורא הכתבות וחבל. אני מתעלם ממכפילים? בכול מקרה., אם תקרא הכתבות תגלה שאני מציע לנצל תיקונים לקניות ו"שפיצים" למכירות ובנוסף, ה P/E הממוצע של 500 מניות ה S&P גבוה (ולכן אני מבקש להמתין לתיקון) אבל אינו בשיא כלל. המכפיל ל 2.7 עומד על 20.3, לעומת ממוצע 25 שנה של 18.7 וכפי שאמרת מייצג שיאי הכנסות ורווחים. השיא היה במאי 2009, 123.73 ולאחריו בדצמבר 1999 45. בעבר האמינו שה P/E קשור בתנועות הריבית רק בעקיפין ובטווח המאוד ארוך אבל העובדה היא שהריבית יורדת מזה 34 שנים ואילו ה P/E "מקפץ כמטורף ללא מגמה, בטח לא קשורה לריבית.
    סגור
  • שלמה איך יודעים מתי זה תיקון ומתי זה שפיץ ? (ל"ת)
    יוסי 03/07/2015 17:38
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 5.
    Penny Stock-RADA
    קובי 03/07/2015 02:55
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלמה, תמיד דרשת ובצדק שעדיף להחזיק מעט טבע על פני הרבה ראדא . האם נכון להחזיק ליד מניות גדולות וחזקות גם ספקולציה בשם ראדא - ייתכן שמתפתחת שם יכולות טכנולוגיות בטחוניות או שהיא יותר בכיוון של לא לשרוד ???? דעתך חשובה - כמו תמיד ....
    סגור
  • דעתי על ראדא ידועה וגם על טבע (ל"ת)
    שלמה גרינברג 03/07/2015 15:17
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 4.
    כרגיל כיף לקרוא. דעתך על CARA תתקבל בברכה!. (ל"ת)
    לשלמה: 02/07/2015 20:12
    הגב לתגובה זו
    1 5
    סגור
  • חלום מעניין (ל"ת)
    שלמה גרינברג 03/07/2015 15:16
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 3.
    מדיניות הדיבידנד.
    רונן 02/07/2015 14:45
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה מבטיח את מדיניות הדיבידנד? אם באג"ח ממשלתי אתה יודע מה גובה הקופון כשיגיע זמן התשלום,איך אתה יכול לדעת שהחברה היום משלמת 4% ומחר היא תשלם 1%בהנחה שהיא באותה רמת מחיר.אתה נוטה להשוואות בין שני האפיקים האלו אבל לשתיהן רמות הסיכון אחרות.(כמובן שאני מסתכל על משקיע שמחפש את התשואה בתשלום ולא את התשואה ההונית )
    סגור
  • חבל שאינך קורא את המאמרים, רק את הכותרות
    שלמה גרינברג 03/07/2015 15:14
    הגב לתגובה זו
    3 2
    ראשית איני משווה אני מנסה לומר מה קורה בפועל. שנית, אני מדבר, מזה כ 30 שנה, על חברות שמגדילות הדיבידנד בקביעות לאורך עשרות שנים. היום % 4 ומחר % 1 אינן כלולות בהן.
    סגור
  • 2.
    שלמה על מה ולמה היו עליות.........
    משה 02/07/2015 14:35
    הגב לתגובה זו
    9 3
    הקלה הקלה,בארה"ב ההקלה הסתיימה,מאז השוק לא עולה,זאת אומרת המניות הבכירות,תנסה מזלך ביפן שם הקלה נמשכת,בקיצור רק מזומן בשנתיים הקרובות.
    סגור
  • ההקלה לא הסתיימה ואין לכך קשר לתנודות בשוק
    שלמה גרינברג 03/07/2015 16:02
    הגב לתגובה זו
    1 6
    אם תקרא את הודעת הפאד מאוקטובר 2014 תבין שהם עוצרים (אחרי שרכשו אגחי"ם ב 3 טריליון דולרים. התוכנית המקורית דברה על 4.5 טריליון) בגלל שכרגע אין יותר צורך בכך ויפעלו בהתאם לצרכים. תבדוק מתי התחלתי לכתוב על יפן וכדאיות ההשקעה בה ולאחר מכן תגיב. אגב, ביפן "ההקלה" אינה דומה ל"הקלה" בארה"ב, 2 סיפורים שונים לחלוטין.. אני, אם אינך יודע עדיין, איני מנסה מזלי לא בארה"ב ולא ביפן
    סגור
  • שלמה לא היה כאן נסיון לזלזל.....
    משה 05/07/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אני לא טועה,הזכרת 3 אפשרויות,מניות אגח ומזומן,אני ציינתי מזומן,בלי קשר נהנתי לקרוא את המאמר.
    סגור
  • אם אינך משקיע בארה"ב או יפן שהם שווקים עצומים
    משקיע 04/07/2015 15:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז איפה כן? במונגוליה?
    סגור
  • נראה לי שלא הבנת
    צדוק 04/07/2015 21:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא לא מנסה את מזלו.הוא פועל מתוך ידע וניסיון..
    סגור
  • 1.
    עיקביות
    אבי 02/07/2015 11:47
    הגב לתגובה זו
    14 15
    מעבר לידע וליכולת הניתוח, שלמה ניחן ביכולת להביט על התהליכים "מגובה 40 אלף רגל" תוך שהוא מתעלם, או יותר נכון מסביר, מדוע "רעשי הרקע" כדוגמת יוון, לא אמורים להשפיע על האסטרטגיה. יישר כח
    סגור
  • מסכים. תודה שלמה על הכתיבה המשכילה (ל"ת)
    דן 03/07/2015 20:24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • אני מסכים ולומד משלמה המון (ל"ת)
    איתן 02/07/2015 17:50
    הגב לתגובה זו
    13 2
    סגור
  • צמיחה
    yon 04/07/2015 19:06
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הצמיחה העולמית חלשה מאוד גם בסין גם בארה"ב מבחינה דמוגרפית הילודה נמוכה יפן ארופה סין ארה"ב וכתוצאה מכך הצמיחה יורדת יש עודף כושר יצור עולמי מדד הספנות בשפל אין כמעט שיפור כלכלימאז 2008 השכר לשעה בארה"ב אינו זז אך המניות עלו ועלו בסוף הבלוף יתגלה והבועה תתפוצץ יש פה ושם מניות חלום יש מהפכת תקשורת אך כאשר ההכנסה אינה עולה ואבטלה שוררת לא יעזור כלום למרות הדפסה מסיבית של כספים אין אינפלציה חברות רבות קונות מניות של עצמן כל זה יפסק בסופו של דבר בבום אדיר
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות