צביקה אורן שמוביל מאבק לסגירת עסקים בשבת - "לא תמיד אנשים יודעים מה טוב להם, במקום לנוח הם רצים מקניון לקניון"

בשיחה עם Bizportal מתייחס מנכ"ל התאחדות התעשיינים לשעבר ליוזמה החדשה לסגירת עסקים בשבת
 | 

בשבוע שעבר, ביום שני, הכריזו מספר אנשי עסקים ופעילים חברתיים במסיבת עיתונאים על הקמת ה"קואליציה לשבת שוויון" - זאת כחלק מהמאבק הציבורי למען יום מנוחה בשבת, ומתוך מטרה לדחוף את הכנסת לבצע הליכי חקיקה שיאכפו את יום השבת כיום מנוחה, ולהגביל את כמות וסוג העבודה שתתאפשר ביום זה.

בין חברי ה"קואליציה", נמנים צביקה אורן - נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, אבי כץ - מנכ"ל קופיקס וסופר קופיקס, יהודה לניאדו - מנכ"ל רשת 'אושר עד', עו"ד יובל אלבשן, הדיקן לפיתוח חברתי בקריה האקדמית אונו, יאיר קורח, יו"ר התאחדות הסוחרים בישראל, וד"ר מאיר בוזגלו - יו"ר תנועת 'תיקון'. אליהם הצטרפו גם בעלי עסקים קטנים מערים שונות בארץ.

בשיחה עם Bizportal, מנסה צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, להסביר על הסיבות להקמת הקואליציה, מטרתה, ובעיקר לענות על השאלה - בכל הנושא של יום השבת - האם לא נגיע למצב של כפייה על הציבור החילוני?

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מאיפה הגיע הרעיון להקים קואליציה 'בעד השבת', ולהתאחד נגד פתיחת עסקים ביום זה?

"אני חושב שהשבת - סלח לי על הביטוי - ירדה קצת לזנות: יש כרסום הולך וגובר בשבת כיום מנוחה, לא בהקשר הדתי דווקא, אלא בהקשר הסוציאלי. במקום לנוח, אנשים רצים מקניון לקניון. לא תמיד אנשים יודעים מה טוב להם. אפשר לטעון שיש את חופש הבחירה, 'למה שנגיד לאנשים מה לעשות בשבת',  אבל אנחנו גם לא נותנים לאנשים לבחור לעבוד מעל 12 שעות ביום - בחוק יום מספר שעות מקסימום בשבוע. המחוקק מבין שאם נשאיר את זה לעובדים - הם יאבדו את עצמם לדעת. בהקשר הזה צריך להגדיר בחוק את יום שבת כיום מנוחה. מנגד, אני בעד שבתי קפה יהיו פתוחים, שתחבורה ציבורית תפעל ושהאדם יוכל להגיע לים – ושנייצר עבור העובד את כל הסביבה הדרושה כדי שיוכל לנו ולהקדיש זמן לעצמו ולמשפחה שלו".

ואם זמן המשפחה הוא דווקא רצון לקנות בקניון?
"צריך לאסור את זה. למה שלא נפתח בתי מסחר גם אחרי 12 בלילה, שיוכל לקנות מה שהוא רוצה? למה שלא נאפשר לו לעבוד שעות נוספות? המחוקק בחברה מבין שכדי לייצר סביבה נורמלית לחיות בה, צריך לחוקק חוקים שיכתיבו מה אפשר לעשות. נגיד שבנאדם רוצה לעבוד בשבת, כי חסר לו כסף. החוק מאפשר לי להעסיק אותם? לא, צריך לקבל אישור לכך, לפנות למשרד התמ"ת והסיכוי לקבל אישור הוא קטן. אסור להפוך את יום המנוחה ליום עבודה רגיל."

אתה לא מרגיש שיש כאן כמעט כפייה מן אמירה לציבור ש"אנחנו יודעים מה טוב לכם"?
"אחד התפקידים של מנהיגות הוא לחוקק חוקים שמגבילים את החירויות של האדם במובן מסוים, ונתתי את הדוגמא של שעות עבודה. יכול לבוא בנאדם ולהגיד 'אני רוצה לעבוד 50 שעות בשבוע - אתה תגיד לי לא לעבוד'?  מה שאני טוען - כתעשיין, כנשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, כאחד שהעובדים שלו ורווחתם חשובה לו - שיש לקבוע יום מנוחה פעם בשבוע כדי להעלות את רמת החיים של העובד. אתה צודק בבסיס – מדינה צריכה לחשוב יותר מ-100 פעם לפני שהיא מגבילה את חירותו של אדם. לחלק מהאנשים מתאים לעשות קניות, כמו שלחלק מהאנשים מתאים לעבוד יותר מ-12 שעות. אנחנו כמועצה טוענים, שבמקרה הספציפי הזה, יום מנוחה בשבת הוא נכון מבחינה סוציאלית, וחברתית והן מבחינת הצדק" (הערת הכותב: כאן הכוונה לנושא שהועלה בשיחה – שבעלי הרשתות הגדולות, שלא עובדים בעצמם בשבת, יביאו בעזרת כוחן של הרשתות לסגירת העסקים הקטנים, שבעליהם דווקא כן יעבדו בשבת, ולא ינוחו).

"הטענה שלי היא שנושא יום המנוחה הוא מספיק חשוב ודרמטי לעובדים כדי להגיד שאנחנו לא רוצים שהשבת תיראה כמו כל יום אחר. זה יתדרדר: מחר ימכרו מכוניות, רהיטים ועוד. כל אחד יחליט 'למה לעבוד בשבת'. בכל העולם המודרני יש יום מנוחה שבו בתי המסחר סגורים. הרי מה הבעיה של השבת? הקונוטציה הדתית שלה. החילונים אומרים 'נעשה דווקא לדתיים'. הם לא אומרים את זה על שעות עבודה נוספות. בתור תעשיין מרגיז אותי שיש מחסור בכח אדם מקצועי, אנשים רוצים לעבוד בשביל יותר פרנסה, ועדיין – מגבילים אותי להעסיק אותם עוד בסך הכל 15 שעות בשבוע, וזה לא הרבה.  אף אחד לא אומר על זה כלום, כי רואים בזה חוק סוציאלי. ההתנגדות היא דווקא מאותם אנשים שהם בעד רווחת העובד, ובעד להיטיב איתו – וזה מגיע בגלל הקונוטציה הדתית, זה כמו סדין אדום בשבילם.  בכנסת הקודמת ח"כ רות קלדרון וח"כ עפר שלח הגישו הצעת חוק שמתכתבת עם הרעיון שלנו - הפרדה מוחלטת בין מסחר, לפנאי, עינוגים ובילוי. זה הגיע מ'יש עתיד', שאין צורך להזכיר את מיקומה במפה הפוליטית".

אז איפה בעצם הגבול?    
"אנחנו צריכים לשבת ולדבר באופן כזה שנרצה לחיות ביחד. בינינו, מי בכלל רוצה להסתובב בקניונים כל השבת? אנשים עושים את זה רק כי אחרים עושים את זה"

יש תחושה כאילו אתם באים בתור אנשים מצליחים ואולי גם עשירים ומכתיבים לאזרח הקטן, אבל  זה בעצם תפקידו של המחוקק, ואתם לא מחוקקים.
"אנחנו לא באים בתור דיקטטור ואומרים מה לעשות. בשיח הציבורי בישראל היום – בתור ה'קואליציה' שהקמנו, החלטנו לייצג את העמדה הזו. זה כל מה שעשינו, ואנחנו מנסים לשכנע שהעמדה הזו נכונה. זה לגיטימי, וזה מה שאנחנו עושים.  אנחנו לא מייצרים מניפולציות ומכתיבים מה לעשות, כמו שאחרים עושים. יצרנו קואליציה שמייצגת כל מיני צרכים:  אני למשל מייצג את הצד של רווחת העובד, מישהו אחר מייצג את הצד הדתי, או את הצד הכלכלי - למשל את נושא הקיפוח של בעלי העסקים הקטנים, שלא יוכלו להתמודד בסביבה העסקית הזו שנוצרה מול הרשתות הגדולות בשבתות. כולנו ביחד החלטנו לחבור כדי לקבוע ששבת היא יום המנוחה: לחזור 3,600 שנה אחורה, כשאלוהים נתן את התורה ואמר ששבת הוא יום המנוחה. זו העמדה שלנו, ואתה לא יכול לבוא בטענות, אנחנו לא מכתיבים לך כלום".

אתה אומר שאתה בא מהצד החברתי, אתה לא חושש שגופים דתיים יתפסו עליך טרמפ? כלומר ירכבו על זה שנשיא התאחדות התעשיינים לשעבר איתם, וישתמשו בך כדי לא לאשר תחבורה ציבורית בשבת.  זה מדרון חלקלק שאתה נותן לו יד, מהצד המקצועי מבחינתך.
"יש חשש כזה, ואני אשמור שהוא לא יתקיים. לכן טרחתי להגיד מהפעם הראשונה שאני בעד תחבורה ציבורית בשבת: במסיבת העיתונאים, בטלוויזיה, וגם עכשיו. אם אני נוסע בשבת או לא - זו בעיה שלי. אני צריך לאפשר לאדם שרוצה לנסוע – לנסוע.

בתור נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, מה לגבי הערך למשק של הפעלת עסקים בשבת?
בטח שיש, בהחלט. גם אם יקחו את כולנו ויהפכו אותנו לצרכנים בסופ"ש זה יכניס כסף. הכיוון הזה לא נכון, אני לא  מסכים עם כיוון החשיבה של להתייחס אלינו כאילו התפקיד שלנו הוא לרוץ כל היום כדי להכניס עוד כסף למדינה. כולנו קיימים כדי לייצר מקומות עבודה כדי שאנשים יחיו יותר טוב. זה מה שחשוב. אם כל העובדים היו עובדים 24/7 הייתי הבנאדם המאושר בארץ מבחינה עסקית – הרי חסרים לי עובדים.  80% מהתעשייה הישראלית מדווחת על מחסור בעובדים מקצועיים. אבל (ביטול הגבלת מספר שעות העבודה) היה גורם לכך שאנשים היו מגיעים עייפים ומסכנים את עצמם, אין בזה הגיון. לפי מה שאתה אומר, למה שמפעל של שטראוס לא ייצר ביום שבת? הרי אין לזה סוף. זה מדרון חלקלק, זה לא שווה את זה".

ומה עם זכות הבחירה? היא לא מספיק חשובה - שכל אדם יחליט בעצמו אם לצרוך או לא?
"אני מייצג עמדה שאומרת שהמדינה צריכה לחוקק חוקים כמו חוק שעות עבודה ומנוחה – וזה בסדר שהמדינה תצמצמם לנו את זכות הבחירה כדי לחייב אותנו לנוח . אותו דבר אתה יכול לטעון לגבי הגבלת שעות עבודה בשבוע ושעות נוספות - 'למה שאתה תחליט בשבילי כמה לעבוד'.

אז בגלל שאנשים אחרים - מוצלחים ככל שיהיו - חושבים שאני טועה, לא יפתחו עסקים בשבת? זה השוק החופשי.  אם יהיה צורך כלכלי – יפתחו, אם לא – אז לא.
זה טיעון שאפשר להביא לאבסורדים, למה שיגידו לך באיזו מהירות לנסוע?

כי אתה פוגע באנשים אחרים. זה מהות החיים כאן - האם אתה פוגע באחרים...
"שוב, הטענה שלי היא שהמדינה צריכה ליצור סביבת חיים שתאפשר לכולם לחיות בכבוד. אם תקנה  חולצה ביום שבת, לא תקנה אותה ביום ראשון. המפעלים הקטנים והבוטיקים הקטנים, אלו שמייצרים את התחרות - לא יעמוד מול הגדולים - וייסגרו. אין ספק שיש טיעונים לכאן ולכאן, אני מקבל את זה שיש שיקולים חיובים ושליליים. אבל זה בדיוק העניין. אני מייצג את העמדה שלי, שמישהו אחר ייצג את שלו, ובסוף נראה איך נחליט יחד כחברה".

תגובות לכתבה(46):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 41.
    צביעות וכסף או כסף וצביעות. כל התורה..... (ל"ת)
    רחל 03/08/2015 11:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 40.
    חוצפה ממדרגה ראשונה
    פרדי בן-זאב 29/07/2015 23:24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מי נתן לך את הסמכות לומר לי כמה שעות לעבוד, באיזה ימים, ומה לעשות בזמני הפנוי? אתה קובע שזה "טוב" בשבילי גם אם אני חושב שזה לא? אתה בסך הכל דיקטטור קטן (שכנראה שואף להיות דיקטטור גדול).
    סגור
  • 39.
    רגע, אז מותר כל דבר בשבת שלא מתחרה בך?
    תומר 29/07/2015 08:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה הוא אומר כאן. תחבורה ציבורית כן. בתי קפה ומסעדות כן. סופרמרקט לא. אז שבת תהיה יום מנוחה לקופאיות בסופר? איזה מין ערך זה חוץ מערך השמירה על הכסף שלך? טמבל
    סגור
  • 38.
    והעיקר קדושת השבת
    אורנית ר. 28/07/2015 20:36
    הגב לתגובה זו
    3 0
    צביקה, תודה שאתה תומך ומקדם את השמירה על קדושת השבת. צר לי כי למרות עזרתי לתמוך בך בבחירות, נאלצת לקפל את חפציך ואת אקי'לה. אנא, שחרר אותנו מהיוזמות שלך לפחות עד לסיום פרוייקט הרכבת הקלה.
    סגור
  • 37.
    אנשים שחושבים במקום אחרים.
    cinege 28/07/2015 19:27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אני מת על אנשים שחושבים שהם יודעים מה טוב לאחרים. אני רק עכול להציע לאלה שיניחו לנו ויתנו לנו לקבוע מה טוב לכל אחד מאיתנו.
    סגור
  • טען עוד
  • 36.
    פוליטיקאי קטן
    איתן 28/07/2015 18:49
    הגב לתגובה זו
    4 2
    פוליטיקאי קטן שמוכן לוותר על אתיקה ומוסר משיקולים פוליטיים. אינו משמש כבר כנשיא התאחדות התעשיינים. מעניין מה הסיבה אחרי שכל כך רצה להמשיך בתפקידו.
    סגור
  • 35.
    יש לך את זה בקצת יותר פאשיסטי? (ל"ת)
    שחר 28/07/2015 16:45
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 34.
    כמה התנשאות בבנאדם אחד... דיקטטור קטן ופלצן. (ל"ת)
    עומר 28/07/2015 15:12
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 33.
    אל תחנך אותי אני יודע מה טוב בשבילי
    מיכה 28/07/2015 15:04
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מי אתה שתפגע בחרות שלי או של מי שמוכר לי לבצע עסקת חליפין מרצון בשבת אתה פאשיסט
    סגור
  • 32.
    אני יודע מה טוב עבורי
    אנונימי 28/07/2015 13:51
    הגב לתגובה זו
    3 5
    אל תקבע לי מה טוב עבורי מר אורן. מאיפה החוצפה לחשוב כך בכלל? גם בהתאחדות חשבת אולי שאתה יודע מה טוב עבורם והדיחו אותך אחרי כהונה אחת. לא למדת את הלקח? מי שמך?
    סגור
  • 31.
    אתה לא עובד על אף אחד
    קולט את הבלוף השקוף 28/07/2015 13:02
    הגב לתגובה זו
    4 3
    אטטיסט שחולה בחקקת מצויה? משיחיות? טירוף דעת? שתן שעלה לראש? תגיד לי רגע, "משיח בן דוד", הרי אתה טוען שחשוב יום מנוחה לכל עובד, נכון? ואתה כמובן צודק. אבל... אם יום המנוחה יהיה שונה והעובד יקבל יום מנוחה ביום רביעי, למשל. יום שבו הכל פתוח והוא יכול ללכת עם ילדיו לבלות, לראות סרט, לטייל ולעוד מיליון מקומות פתוחים ופעילים שאליהם יוכל להגיע אפילו בתחבורה ציבורית. זה ייתן ערך מוסף אדיר לעובד, לא? אבל אני מוכן להתערב שחרטוטי היום מנוחה שלך רלוונטיים רק בתנאי במדובר בשבת, נכון? כי יותר מהשבת שמרה על העסקים שלכם אתם רוצים לשמור על העסקים שלכם, לא ככה?
    סגור
  • 30.
    לפי שיטה זו נסגור את האינטרנט... ומה עם לשכות המסחר?
    חבר 28/07/2015 12:26
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לפי שיטה זו נסגור את האינטרנט ואת הטלויזיה כי זה מפר את אחדות המשפחה. אה גם את הסלולארי שלא חס וחלילה מישהו ימצא דרך להתנתק מהמשפחה בשבת. אדוני היקר יצגתי את התעשיינים אבל לא את לשכות המסחר. מה הם אומרים? ותודה שאת יודע מה טוב בשבילנו. אולי תבחר כלות וחתנים למשפחות שונות לפי התאמה שלך?
    סגור
  • 29.
    אתה רוצה להיות אבא בשבילי?תדעג לילדים שלך ודאי.
    זנזי 28/07/2015 12:08
    הגב לתגובה זו
    6 2
    יפה מצדך .אתה רוצה לקבוע מה טוב לי.תקבע לי גם מה לאכול ,מתי לישון ,עם מי להתחתן,לאיזה בית כנסת ללכת ומתי. הרי אתה יודע מה טוב לי. איזה בן אדם טוב .אתא. אולי תן לי גם לעשות משהו שאני רוצה. מסכים?
    סגור
  • 28.
    אורן חזק ואמץ..... מאבק צודק עבור אלה שעובדים בשביל הטי (ל"ת)
    אבי 28/07/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 27.
    צביעות לשמה - האינטרסנטים יודעים טוב מה טוב להם!!!!
    007 28/07/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    7 1
    תתביישו - הכל אינטרסים והנימוקים בהתאם
    סגור
  • 26.
    סגירת עסקים בשבת טובה לזיהום אויר רעש ומטרדים אחרים (ל"ת)
    תנו לשכנים שקט 28/07/2015 11:18
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • 25.
    המשפחה, כל הכבוד על היוזמה אני בעד!!! (ל"ת)
    סוף סוף לבלות עם 28/07/2015 11:16
    הגב לתגובה זו
    7 7
    סגור
  • 24.
    הכל נובע מאינטרסים
    דן 28/07/2015 10:50
    הגב לתגובה זו
    15 2
    קופיקס, אושר עד ... הכל נובע מחישוב של צרי עין חמדנים כמה כסף הם לא הרוויחו בשבת כיוון שהם סגורים.
    סגור
  • 23.
    חתיכת חוצפן
    דודו 28/07/2015 10:49
    הגב לתגובה זו
    15 4
    אתה צריך לקבוע לי מה לעשות? לך תזדיין
    סגור
  • 22.
    הוא מחליט מה טוב לאחרים..
    ייאי 28/07/2015 10:44
    הגב לתגובה זו
    18 5
    משום אמונתי אני מחליט עבור עצמי שאיני עובד בשבת,אבל לכפות זאת על הזולת זה לא יעלה על דעתי ואף אלחם בכך.הוא,אורן,מחליט מה טוב לאחרים..וואו,איזו התנשאות! איזה פטרוניסט! לואי ה 14 היה גאה בו.
    סגור
  • למה שכר מינימום זה טוב?
    מוטי 29/07/2015 01:00
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אם אני רוצה לעבוד כשכיר ומוכן לקבל פחות משכר מינימום, נניח בגלל שהכסף לא כל כך חשוב לי, אלא הצורך לעבוד, המדינה לא מאפשרת לי והמעביד יתבע בפלילים! זה בסדר שקובעים לי כמה לבקש משכורת? זה חוק סוציאלי, ואף אחד לא טוען שזאת כפיה! למה? כי זה לא קשור ליהדות? יש כאן אנשים עם שנאה עצמית לכל מה שנובע מהיהדות. שום בלבול מח לא יסתיר את האמת. 
    סגור
  • 21.
    מציע גם להגביל את שכר הבכירים ל50 אלף בחודש
    דודו 28/07/2015 10:43
    הגב לתגובה זו
    13 1
    המדינה צריכה לדאוג להם, מה הם יעשו עם כ"כ הרבה כסף? הם סתם יקחו מאהבת ויבזבזו את הכל על שטויות. כדאי שהמדינה תגביל אותם ונפתור אותם מהדילמה הזאת.
    סגור
  • 20.
    כמה שזה נשמע יהיר ומתנשא - זה ממש נכון
    daud 28/07/2015 10:39
    הגב לתגובה זו
    4 13
    רוב העם מתנהג כמו עדר כבשים.. לאן שלוקחים אותו הולך, במה שמאכילים אותו הוא מסכים (קצת מקטר בדרך). לא יקרה כלום אם במקום ללכת לקניונים ולספק את צרכי הקפיטליסטים למכור לנו מוצרים שאנחנו לא צריכים אנחנו נעשה פעילות אחרת עם החברים והמשפחה.
    סגור
  • כן יקרה
    שמואל ברגר 28/07/2015 10:53
    הגב לתגובה זו
    7 3
    אני לא אעשה את מה שאני רוצה, וזה רע. מה יקרה אם במקום לצאת בערב, תישאר בבית עם המשפחה? אז אולי אטיל עוצר משעה 9 בערב שאוסר על אנשים לצאת?
    סגור
  • 19.
    לא אתם, צביקה אורן יודע מה טוב עבורכם! (ל"ת)
    סתם שפוי 28/07/2015 10:28
    הגב לתגובה זו
    12 2
    סגור
  • 18.
    וואלה צודק , בנוסף צריך לקצר את שבוע העבודה ל 4
    בעד 28/07/2015 10:27
    הגב לתגובה זו
    4 1
    ימים ואז זה יהיה מושלם . ואם כבר אז למה שלא יסגרו את מקומות הבילויים כמו באוסטרליה בחצות ,במקום שנערים ונערות יסתובבו עד השעות הקטנות של הלילה וישאירו הורים מודאגים בביתם . זה לא יקרה אתה יודע למה ? כי הכסף קודם להכל !!!
    סגור
  • 17.
    צביקה תותח! (ל"ת)
    ריאלי 28/07/2015 10:26
    הגב לתגובה זו
    4 10
    סגור
  • 16.
    ברית לא קדושה של חבורת מתחסדים
    אלון 28/07/2015 10:17
    הגב לתגובה זו
    15 3
    המניעים שלהם לא סוציאלים ולא נעליים. בסך הכל רוצים להגביל תחרות. הכסף מדבר מגרונם.
    סגור
  • 15.
    זה האיש שנכשל בהתאחדות ועכשיו מחפש כותרות.
    אנונימי 28/07/2015 10:17
    הגב לתגובה זו
    8 2
    ממי מר אורן קיבלת את המנדט להחליט מה טוב "לנו". נהל את עסקך ועזוב אותנו במנוחה. מספיק "מאמת" בהתאחדות ולא עשית דבר. לא סתם לא נבחרת לכהונה נוספת (למרות שמאד רצית)
    סגור
  • 14.
    מינו לתושבי ישראל אפוטרופוס- כנראה כולם פה מוגבלים בשכל
    האפוטרופוס הכללי 28/07/2015 10:16
    הגב לתגובה זו
    12 4
    הדאגה המזוייפת לציבור באה לשרת אינטרסנטים קחו למשל את חוק השכירות - מתוך דאגה לשוכרים שרובם כנראה סובלים מפיגור קל עד קשה ולא מסוגלים לדאוג לעצמם באה גברת סתיו לדאוג לשכירות הוגנת . כלומר לדאוג לעצמה כי היא גרה בשכירות ולא רוצה לשלם על זה. לא הספיק לה סידור על גב משלם המיסים אחרי שבזבזה את כספה בלימודים מטופשים בלונדון מילא לא התקבלה ללימודי רפואה אבל נסעה לגור וללמוד בלונדון עיתונאות !!! כאילו פה אין לנו בית ספר אחרי שבזבזה את כספה היא צריכה סידור נוח. הדאגה לשוכרים גם מרקיעה שחקים שחלילה מישהו ירמה אותם לכן יוקם מאגר בהתנדבות כלומר מלשינון תוקם רשות השכירות עי משלמי המיסים ותסדר גובים למקורבים. וכל זה תחת הסיסמא דאגה לציבור? אשרי המאמין. בצדק אומר החוצפן הנ"ל שהציבור לא יודע מה טוב לו. כי הוא מסכים לכל דבר וככל שמגדילים עליו מיסים הוא מסכים. יוצאים בהמונים לעזור למפוטרי כיל כאילו זה מעניין מישהו מלבד הפוליטיקאים ועידן עופר. אבל כשזה נוגע לשדידת הציבור , הצרת אפשרויות , פקוח על תנועותיו עי חוקים חוק המזומן , מאגר ביומטרי, הציבור שותק. וזה רק מוכיח שבאמת הציבור פה מפגר
    סגור
  • 13.
    בעד
    ארי 28/07/2015 10:06
    הגב לתגובה זו
    4 8
    ככל שמתבגרים ובונים משפחה מבינים עד כמה זה חשוב וטוב לחיי המשפחה ולטווח הארוך ולא לכל סיסמאות ה"עכשיו"
    סגור
  • 12.
    אתה יודע מה טוב לאנשים !!!!!!!!! (ל"ת)
    שג 28/07/2015 10:04
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • 11.
    תחי הכפיה הדתית.
    אורי 28/07/2015 09:51
    הגב לתגובה זו
    16 2
    תמשיכו להשניא את הדת על הציבור החילוני. קים חוק מנוחה בשבת. אבל אתם לא יכולים לנוח בו מבלי להוכיח לכולם שאתם מלכי הארץ ועל פיכם ישק דבר.צה"ל שהיה צבא העם הפך לצבא השם. ומאז הוא רק מפסיד במלחמות.לא תנוחו עד שתשמידו את הבית השלישי.
    סגור
  • תנסה משהו אחר , כניראה אתה מאושר מאוד חחחחח (ל"ת)
    יהודה 28/07/2015 10:36
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • 10.
    תמיד יש "חכם" שיודע בשביל אחרים מה טוב להם, אז עוד אחד (ל"ת)
    דור 28/07/2015 09:51
    הגב לתגובה זו
    17 1
    סגור
  • 9.
    בתנאי שהרכב שלך אצלי. מחזיר לך במוצאי שבת (ל"ת)
    קוקו 28/07/2015 09:44
    הגב לתגובה זו
    17 1
    סגור
  • 8.
    תנוח אתה הרשלה צבי. עוף לי מהעיניים (ל"ת)
    הרשלה 28/07/2015 09:42
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • 7.
    אחלה מראיין
    גדי 28/07/2015 09:35
    הגב לתגובה זו
    11 4
    לא וויתרת לו מר גיא ארז כל הכבוד
    סגור
  • 6.
    בושה לעריצות הסוציאל-פופוליסטית! (ל"ת)
    ליברל קלאסי 28/07/2015 09:22
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 5.
    מי שמך? אני "אוהב" אנשים שחוסים שיודים מה טוב לי
    יאיר 28/07/2015 09:21
    הגב לתגובה זו
    16 2
    מי אתה שתגיד לנו מה טוב לנו אני חושב שטוב לך שתשתוק
    סגור
  • 4.
    כל הכבוד
    אני 28/07/2015 09:19
    הגב לתגובה זו
    3 17
    אחד מרים את הכפפה. מה הקשר לשמירת שבת. מסכנים אלו שצריכים לעבוד בשביל כמה מסכנים שהחופש שלהם זה להסתובב בקניונים.
    סגור
  • 3.
    סגירות תשיגו, תחבורה ציבורית לא תשיגו - אז שוב החרדים
    יונה 28/07/2015 09:17
    הגב לתגובה זו
    7 3
    ינצחו ושוב כפיה דתית. תרדו כבר מהעצים
    סגור
  • 2.
    יוצא לקרב
    אברס מני 28/07/2015 09:10
    הגב לתגובה זו
    10 4
    מזל שגם לנו החילונים יש הרב צביקה שיודע מה טוב בשבילנו
    סגור
  • 1.
    באירופה הכל מת בימי ראשון (ל"ת)
    אנונימי 28/07/2015 09:09
    הגב לתגובה זו
    1 15
    סגור
  • הכל מת כל השנה וכל דקה מתים וחונקים אותנו יותר
    אצלנו 28/07/2015 10:19
    הגב לתגובה זו
    13 2
    בארה"ב כלום לא מת
    סגור
  • אם כבר הזכרת אירופה, באירופה יש תחבורה ציבורית בימי א
    אדי 28/07/2015 10:13
    הגב לתגובה זו
    18 2
    ואגב, גם לא הכל מת. לא יודע איפה אתה מסתובב באירופה, אבל באנגליה וצרפת חנויות וקניונים פתוחים במתכונת שעות מצומצמת. למשל מ 10:00 עד 14:00
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות