"רוב ראשי הערים החזקות מנסים לחסום בכל כוחם תמ"א 38"
המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה היום (ג') על העברת תיקון מס' 3 א' לתמ"א 38, שעניינו חישוב שטחים במסלול הריסה ובניה מחדש. מטרת התיקון לפי המועצה היא להבטיח יישום מיטבי של מטרות התמ"א, לצד וודאות והמשכיות לשוק. אולם התיקון כולל הוראה חדשה שעשויה לפגוע בכדאיות הכלכלית של פרויקטים רבים - המועצה הארצית הנחתה את מינהל התכנון לערוך תיקון לחוק התכנון והבניה שיאפשר גביית היטל השבחה על תוספת שטחי הבניה בשיעור של 13 מ"ר שמאפשרת התמ"א להרחבת יח"ד.
עו"ד אברהם ללום, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין ויו"ר פורום מקרקעין (משותף)בלשכה, אמר: "מצער לראות כי רוב חברי פורום 15 הערים החזקות מנסים לחסום בכל כוחם קידום פרויקטים של תמ"א 38 ויוצאים בטענה שאין תשתית כבישים, בעיות תנועה, בתי ספר וכיוצ"ב, כאשר הסיבה האמיתית והעיקרית העומדת מאחורי סירובם האמור הינה העובדה כי בגין זכויות בניה שניתנות ע"י התמ"א, לא ישולם לעיריות היטל השבחה (בשונה מזכויות בניה אשר יאושרו בהליכי תב"ע רגילים בהן לא קיים כמובן פטור היטל השבחה). ההחלטה החדשה של מינהל התכנון פותחת שוב את האפשרות לקידום פרויקטים של תמ"א 38, ואולם חבל שמינהל התכנון נכנע ללחצי 15 הערים החזקות ופגע במקצת בהיקף זכויות הבניה. יחד עם זאת, ההחלטה הינה טובה ופותחת שערים להמשך קידום הפרויקטים".
ללום מוסיף כי בימים אלו מונחת על שולחן הכנסת הצעה לתיקון חוק חיזוק בתים משותפים שהוכנה ע"י ראשי פורום המקרקעין של לשכת עוה"ד. "ההצעה הוגשה ומקודמת ביחד עם חבר הכנסת ניסן סלומיאנסקי, יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט. באם תתקבל הצעת החוק, תיפתח אפשרות כלכלית לחיזוק בתים משותפים באזורי הסיכון בפריפריה, כנגד קבלת זכויות בניה באזורי הביקוש. משמע, יזם יחזק בניין בבית שאן לשם הדוגמא, ולאחר שהוועדה המקומית לתכנון ובניה תאשר כי הבניין חוזק לשביעות רצונה יקבל היזם אישור לזכויות בניה בהיקף המגיע לאותו בניין עפ"י התמ"א, יוכל לנצל אותן באזורי הביקוש.
ללום מסביר בנוגע להצעת חוק החיזוק כי על מנת שלא יהיה עומס של בניה בעיר אחת, שר השיכון יחלק עפ"י ההצעה מכסות לבניה של זכויות מועברות לכל עיר מהערים באזורי הביקוש. כמו כן, לפי ההצעה, לא ניתן יהיה להעביר זכויות למגרש באזור ביקוש, מעבר ל- 15% מזכויות הבניה המוקנות לו עפ"י התב"ע החלה על המגרש, על מנת שלא לשנות את אופי הסביבה. בנוסף, הוצע כי ישולם היטל השבחה בעיר המקבלת את הזכויות בשיעור של 25% משווי הזכויות המועברות.
מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון, אמר: "החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה מהיום היא החלטה חשובה שמבטיחה יציבות והיתכנות כלכלית אשר יביאו ליציאתם לפועל של פרויקטי תמ"א 38 בדרך של הריסה ובנייה מחדש. ההחלטה מקבעת את אופן חישוב הזכויות, כפי שהיה נהוג עד כה. עם זאת, בחינת האפשרות להטיל היטל השבחה על תוספת של 13 מ"ר מתוך זכויות הבנייה בדירות הנוספות החדשות שיבנו מתוקף התב"ע עלולה לסבך עסקאות שאמורות להיות פטורות ממס באופן כולל. אם נדרש לתגבר כלכלית רשויות מקומיות, הרי שהעמסה של תוספת מיסוי על פרויקטי בנייה היא איננה פתרון. כל מיסוי נוסף כזה יקשה על הוצאת פרויקטים לפועל. על המדינה למצוא דרך לתמרץ ולעודד ראשי רשויות מקומיות כדי שיתמכו בפרויקטי תמ"א 38 ויאפשרו לתושבי הבניינים הישנים לקבל דירות חדשות הכוללות ממ"ד וממוגנות כנגד רעידות אדמה".
עו"ד ענת בירן אשר ייצגה את התאחדות בוני הארץ בדיון במועצה הארצית, מסרה: "חישוב מספר הדירות דירות לפי מקדם שרירותי של 70 מ"ר לדירה יש בכך כדי לפגוע באזורים רבים בהם ניתן לאשר דירות קטנות יותר על פי מדיניות מקומית, והדבר יגרום לצמצום מספר הדירות הקטנות בשוק, ולהגדלת המחסור בדירות אלה. עוד לא ברור מהחלטה כיצד מונחות הועדות המקומיות לנהוג לגבי פרויקטים שבתהליך, ונראה שכל עוד לא יושלמו ההליכים הסטטוטוריים הקיפאון ימשיך, והניזוקים הישירים מכך הם אותם אזרחים במדינה המתגוררים בדירות ישנות ללא ממ"ד וללא חיזוק נגד רעידות אדמה".
עו"ד צבי שוב אומר: "בחישוב זכויות לתמ"א 38 לפי הגישה המרחיבה יש כמובן להוביל לכך שהפרויקטים מהסוג הזה יהיו כלכליים. אולם, אם מטילים היטל השבחה על תוספת זכויות המשמעות דה פקטו היא הקצאת מחצית מהזכויות שחושבים להוסיף, שכן בהיטל השבחה יש לשלם 50% מההשבחה".
"המחוקק החליט להעניק פטור במקרים של פרויקט מסוג תמ"א 38, ולא בכדי, שכן גם ככה פרויקטים מסוג זה על אף חשיבותם, מורכבים ומסובכים ולא תמיד כלכליים. הצעה לגבות היטל השבחה רק מסבכת זאת יותר ומכבידה על כל הנוגעים בדבר. להיטל השבחה מנגנון משל עצמו, ונקיטת הליכים רק לגבי שומת היטל השבחה הינם סבוכים ואורכים זמן רב ובייחוד שמדובר על עסקה מורכבת מול הדיירים כמו תמ"א 38. עוד יוזכר כי מדובר בתכנית חשובה ביותר למבנים בכל רחבי הארץ, תכנית שאין יום שלא עולה לכותרות והוספת מיסים, מערימה קשיים ומחדדת את אי הוודאות שקיימת בתכנית זאת. במקום למצוא פתרונות ולצמצם במינימום הנדרש את השינויים הנדרשים, מעלים הצעות נוספות שלוקחות אותנו צעדים לאחור והופכות את הפרויקטים ללא כדאיים".
איתי הוז, שותף בקרן בית וגג: "הרווחיות של הריסה ובניה מחדש במסגרת תמ"א 38 תיקון 2 נמוכה מדי כבר היום, וזה לפני העמסת היטלי השבחה. אחוזי הרווח נעים סביב 15% ולפעמים אף פחות מכך. לשם השוואה בפרויקטים של פינוי בינוי המדינה הגדירה בתיקון 21 25% רווח מינימלי, כדי לוודא שהפרויקטים ייצאו לפועל ויושלמו כהלכה. לשם המחשה, רווחיות של 15% היא מתחת לרף שהבנקים מבקשים למימון הפרויקט, בשל הסיכון. בשולי רווח כאלה, לא ניתן יהיה להחיל עוד עלויות נוספות ולחשוב שהענף ימשיך לפעול. לפי מנהל התכנון, בשנת 2012, הגישו בסך הכל 100 בקשות להיתר. ב- 2014 הגישו 500, המספרים האלה הם עדין קצה קצהו של הצורך, ולכן המדינה והרשויות חייבות למצוא דרכים להגדיל משמעותית את מספר פרויקטי התמ"א ברחבי המדינה, ולעסוק בדרכים לפתח את הענף במקום לקטום אותו".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
8.היזמים עברו לאזור השרוןמה קורה בערי גוש דן 04/11/2015 07:12הגב לתגובה זו0 0בראשון לציון אין תמ"א 38/2 עקב הקטנת זכויות הבניה, גם תמ"א 38/1 מתכווצת וכיום אין יזמים המבקשים לבצע פרויקטים חדשים בעיר ... בתל אביב רמת גן וגבעתיים העיריות לא מקבלות בקשות חדשות להיתרי בניה, ו"תוקעות" בקשות ישנות להיתרי בניה .... בהרצליה במסגרת תמ"א 38 מאשרים כיום תוספת של 3 קומות ... ברמת השרון מקדמים פרויקטים של תמ"א 38 ... עיריית כ"ס ועיריית הוד השרון מקדמות פרויקטים של תמ"א 38סגור
-
7.חלק ממרכזי הערים שמזדקנים מחייבים את העיריות להקמתא 04/11/2015 00:55הגב לתגובה זו2 0תשתיות חדשות בשכונות חדשות ואילו כל התשתיות הקיימות במרכז העיר מתנוונות. נסגרים בתי ספר, גנים ובתי כנסת במרכזי הערים ועל הרשויות לבנות חדשים בשונות החדשות. במקרים כאלה תמ"א 38 יכולה להוזיל עלויות לעיריה במקום להעלות אותן כפי שראשי הערים טוענים כשדורשים היטל השבחה. נכון, שכל שכונה לגופה. יתכן שיש למפות את השכונות ולעודד בניה ע"י ביטול היטל ההשבחה דווקא בשכונות המזדקנות במטרה להצעיר אותן.סגור
-
צודק על זה הם לא מרוויחים כסףעד שהכל יהיה להריסה 10/11/2015 09:38הגב לתגובה זו0 0במקום לתחזק ולשפר בכסף הנכנס הם מעדיפים לעשות לביתם ולחכות בסבלנות שזה יהיה מספיק ישן ויהיה צורך להרוס הכל ואז להרוויח מהעניין את ההיטלים למינהםסגור
-
6.היטל ההשבחה יתגלגל על קוני הדירות החדשות.והבלון יתפוצץאברום 03/11/2015 19:53הגב לתגובה זו1 0זו עוד שיטה לגרום לעליית מחירי הדירות. באזורים המבוקשים היזמים יגלגלו את ההיטל על הרוכשים החדשים. והפער והמחירים הבלתי סבירים של הדירות רק ימריאסגור
-
5.המדינה חייבת לבצע בקרה על דוח 0 של הפרוייקט לאישור הפרואנונימי 03/11/2015 18:44הגב לתגובה זו0 0המדינה תבצע בדיקה של דוח 0 בפרוייקט , דוח 0 לפרוייקט יאושר ע"י רו"ח . יש לשחרר חסמים ע"מ שפרוייקטים ייצאו לפועלסגור
- טען עוד
-
4.הרשויות ונבחרי הצבור נגד האזרחא.ח.ד 03/11/2015 17:37הגב לתגובה זו2 0דוגמא מצוינת איך הרשויות ונבחרי הצבור פועלים נגד אזרחים משלמי מיסים וארנונה . העיקר זה גביה, את מי מענין המטרה של חיזוק בתים ישנים מפני רעידות אדמה וטילים על העורף? תוקעים מקלות בגלגלים של תוכנית שמקורה ברעיון שכולם מרוויחים ובהגנה על האזרחים - להאיץ את ההגנה לפני מתקפת הטילים הבאה או רעידת האדמה , מה שיבוא קודם. הניסיון של הרשויות לגזור קופון של הכנסה ע״ח האזרחים הוא נלוז.סגור
-
3.ראשי העריםלוך 03/11/2015 17:30הגב לתגובה זו3 1הם היחידים שמבינים שלהוסיף 30 אחוז אוכלוסיה התשתיות לא ישרדו אפילו בדפדפן אין מספיק מקוםסגור
-
הם גובים תכסף לתשתיןת אבל לא מבצעים (ל"ת)והציבור נשאר בסלאמס 10/11/2015 09:35הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.לבטלציון 03/11/2015 17:11הגב לתגובה זו2 0צריך לבטל לאלתר את היטל ההשבחה המיותר זה גזלסגור
-
1.כמה היטליםציון 03/11/2015 17:10הגב לתגובה זו2 0אחרי זה אומרים למה לא בונים גובים היטלי השבחה על מה ההיטלים האלה זה בדיוק כמו אגרת טלויזיה ואחרי זה צריך לשלם גם אגרות בניה על כול 120 מטר לפחות 40000 שקל ועוד אדריכל אז לפני שמתחילים לבנות תשלם 200000 שקל ואחכ שואלים למה לא בונים צריך מיידית לבטל את היטל ההשבחה הזה זה הולך לעיריות ומה עושים עים זה ? כלוםסגור