דו"ח מבקר המדינה: כשלים מהותיים וערכיים בטיפול המשטרה; שוטרים מחקו לעצמם דו"חות
"הקטל בדרכים הוא מהמכות הקשות ביותר שעמן נאלצת להתמודד החברה בישראל". במילים אלו פותח מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, את הדו"ח הקשה אותו פרסם היום (ד') כנגד משטרת ישראל, בו מצא ליקויים רבים בהתנהלות המשטרה. "מחיר הדמים כבד. בכל שנה מתרחשות בישראל עשרות אלפי תאונות דרכים, שבהן נהרגים מאות בני אדם ואלפים נפצעים. אלפי משפחות נותרות להתמודד עם התוצאות הקשות. בנוסף הן גם גורמות לנזק כלכלי כבד של מיליארדי שקלים למשק הישראלי".
הדו"ח המיוחד של מבקר המדינה בנושא הקמת מערך המצלמות האלקטרוניות ואכיפת חוקי תעבורה, חושף כשל מערכתי שמנע הפעלה מיטבית של מערך המצלמות, שהושקעו בו משאבים ניכרים. חמור מכך, הוא מעלה כשלים מהותיים וערכיים בטיפול המשטרה בדוחות ובכתבי אישום שנרשמו לשוטרים ולקציני משטרה בכירים.
להלן הליקויים המרכזיים עליהם מצביע הדו"ח, ומשאיר למפכ"ל המשטרה החדשה עוד נושאים רבים לטפל בהם:
עקב אי היערכות מערכתית של הנהלת בתי המשפט, המשרד לביטחון פנים והמשטרה להעברת כתבי אישום לדיון בבתי משפט ללא דיחוי, ועקב תקינה חסרה של שופטי תעבורה, נמחקו עשרות אלפי כתבי אישום (50,000) בגין עברות תנועה חמורות.
על מנת לבלום את הצטברות כתבי האישום ללא מועד משפט ומחיקתם, העלתה המשטרה את סף האכיפה של מרבית המצלמות כך שיצלמו רק מהירות של פי שניים ואף בכמה מקרים עד פי חמישה מהמהירות המותרת. ספי האכיפה הביאו לכך שחלק ניכר מהמצלמות לא מילאו את ייעודן.
ספי האכיפה שקבעה המשטרה לכמה מצלמות מהירות במחוזות שונים
בהשוואה למהירות המותרת, 2014
"פרוטקציות לחבר'ה"
הדו"ח מעלה כשלים מהותיים וערכיים בטיפול המשטרה בדוחות וכתבי אישום שנרשמו לשוטרים. לאור טיפול לקוי בדוחות אלו נמחקו מאות מהם מחמת התיישנות. עד פברואר 2015 לא הושלם הטיפול בכ-53% מהדוחות שניתנו לכלי רכב משטרתיים, מחציתם ויותר מן השנים 2013-2012.
חמורה עוד יותר הייתה דרך הטיפול בדו"חות שניתנו לשוטרים בדרגות ניצב משנה ומעלה, שהמוסמך להחליט בעניינם הוא ראש אגף התנועה או המפכ"ל. קצינים בדרגות בכירות אלה, שקיבלו דוחות וכתבי אישום בגין מהירות מופרזת, דיווחו כי הדוחות נרשמו להם בעת השתתפותם בפעילות מבצעית, ולכן בוטלו רוב הדוחות וכתבי האישום לקצינים אלה. אולם בביקורת נמצא שלא היה אפשר לקשור את האירועים המבצעיים שציינו הקצינים לנסיבות שבהן תועדו נוהגים במהירות מופרזת. דרך התנהלות זו נוגדת את כללי המינהל התקין ואינה תואמת את המצופה מגוף ציבורי המופקד על אכיפת החוק.
שב"ס סירב להעביר למשטרה פרטי נהגים של כ-100 אירועים שבהם רכבי שב"ס עברו עבירות תעבורה, ובכך מנע את אכיפת החוק על נהגים אלו וגרם להתיישנות הדוחות ולביטולם.
המבקר רואה בחומרה את העובדה שהמשטרה לא טיפלה כנדרש ב-1,400 דו"חות בקירוב שניתנו בשל עבירות תנועה של שוטרים בכלי רכב משטרתיים. המבקר סבור כי על המפכ"ל לבדוק את ההתנהלות שהביאה להצטברות הדו"חות, אי הטיפול בהם וביטולם, ולבחון את התנהלות הגורמים האחראים לכשל זה.
מחיקת עשרות אלפי אישומים בשל חוסר מקצועיות וחסר יעילות
המבקר בדק את הטיפול בכתבי אישום על עבירות תנועה בשנים האחרונות, כשלפי ממצאי הבדיקה, בשנים 2015–2012 נמחקו 55 אלף כתבי אישום על עבירות אלה — חלקם מחמת התיישנות. ב-2012 נמחקו כ-27 אלף כתבי אישום לאזרחים שנקלטו במצלמות עוברים עבירה. בשנת 2013 נמחקו כ–13 אלף כתבי אישום, בשנת 2014 נמחקו כ-10,000, וב-2015 נמחקו כ-5,000 כתבי אישום.
מחיקת כתבי האישום נעשתה בעיקר בשל חוסר מקצועיות וחסר יעילות של מחלקת התביעות באגף התנועה: הצטברות אלפי כתבי אישום בכל שנה, בלא שנקבעו להם מועדי משפט בשל התנהלות לא יעילה עם מערכת המשפט. בתחילת פברואר 2015, למשל, היו 17,160 כתבי אישום ללא מועד משפט, חלקם עוד משנת 2007. בשנים 2014-2013 בלבד הצטברו כ-14 אלף כתבי אישום שלא נקבע להם מועד משפט, 9% מכלל כתבי האישום לעבירות תעבורה שהופקו באותן שנים. בשל כך ועקב קשיים בניוד כתבי האישום בין תחומי השיפוט התיישנו ונמחקו אלפי כתבי אישום.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.לזכור שזה היה בתקופת דנינו!אלשיך ינקה את המשטרה 25/02/2016 07:08הגב לתגובה זו0 0בתקופת קודמיו של אלשיך בשנים האחרונות, היתה זו משטרע! עם נורמות מוסר ירודות. אלשיך יעשה סדר, אם רק יתנו לו. בינתיים מנסה התקשורת לחסל את אלשייך כי הוא לא מוכן שימשיכו להדליף מהמשטרה והוא אינו ניתן לקניה בחנופה/ יחסים..סגור