אחרי תבוסתה של הילרי: מצבו של סקטור התרופות - ואיפה כדאי כעת להשקיע?

פרשן וול סטריט של Bizportal מתייחס לאיום (קלינטון) שהוסר מעל חברות התרופות - והמניות בעידן טראמפ
 | 

המינויים של חבר הקונגרס הרפובליקאי ד"ר טום פרייס (מנתח אורתופדי בעבר) כשר הבריאות האמריקאי ושל סימה ורמה, מנכ"לית SVC.com כמנהלת סוכנויות המדיקר והמדיקייד אומרים שטראמפ, כפי שהבטיח, מביא צוות חלומי לניהול מערכת הבריאות האמריקאית כפי שנראה שהוא עושה בכול התחומים. המינוי של השניים האלו מבטיח ניהול מקצועי של תחום הבריאות להבדיל מניהול החלומות של האדמיניסטרציה הקודמת ותחום הבריאות ימשיך להניב למשקיעים בו.

הירידות שראינו בחודשים האחרונים במניות הרפואה הן תוצאה משולבת בין החשש להרחבת הרגולציה על החברות ומחירי התרופות שלובו בכותרות אימים, ברובן חסרות אחיזה במציאות, לבין החזרה לשפיות כלכלית ממחירי השיא שהתבססו על תקוות כותרתיות לאישורי תרופות-על. הירידה של מניות חברות הרפואה המובילות כמו LLY, AMGN, PFE, NVS, ROG.VX, GSK ועוד, השפיעה, עקב משקלן היחסי, גם על הסלים וקרנות התרופות הפופולריים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

לדעתנו נוצרת הזדמנות רכישה למשקיעים שחששו להיכנס להשקעות בתחום גם בגלל הכותרות ולא פחות בגלל רמות מחירים גבוהות. תחום הבריאות, בין אם מדובר במגזרי הפרמקולוגיה, הביו טכנולוגיה, הגנריקה, הציוד הרפואי, בתי חולים, בתי אבות והעברת אינפורמציה רפואית, ימשיך להוות השקעה מועדפת למשקיע הסולידי וההגיוני שמשקיע לטווח ארוך. למה אנחנו חושבים כך? בעיקר בגלל העובדות. הביקוש לתרופות הולך וגדל ובקצב מהיר מעלויות הפתוח-ייצור-שיווק שגם הן עולות במהירות. זה אגב נכון גם בתחום הגנרי שאמור היה להוזיל משמעותית את מחירי התרופות. הפער הזה בין הביקוש להיצע יימשך וימשיך להעלות מחירים ובמיוחד כאשר צד העלויות "תומך" בכך.

עלויות הפיתוח של תרופות, חדשות וגנריות הן שורש הבעיה ונדבר על כך בדוגמה שנביא בהמשך. לא מדובר רק בארה"ב שם הביקוש לתרופות מטורף, הביקוש בעולם כולו בעלייה חדה וימשיך לעלות בגלל המשך הצמיחה הכלכלית. גם מחירי תרופות שאינן מאושרות FDA בעלייה וכך גם הביקוש לרפואה האלטרנטיבית ולכול סוגי הטיפולים והתרופות שלה. במדינות כמו סין והודו, שם תעשיית התרופות צומחת מהר בהרבה מהמערב, קצב העלייה בביקוש מהיר בהרבה מקצב ההיצע.

מחירי התרופות לא יירדו כי כול חברה עסקית למטרת רווח, כשהיא ניצבת מול מצב שבו הביקוש למוצריה עולה מהר מיכולת הייצור שלה, מעלה מחירים ובמצב כזה שבו גם עלות הייצור עולה במהירות המחירים אפילו ימשיכו לעלות בקצב מהיר מאשר בעבר כי שום חברה עסקית לא תסכים לירידה במרווחי הרווח שלה (בטח לא הציבוריות).

הפיתרון למחירי התרופות הוא לא של קלינטון ולא של אובמה
אין שום ספק שאפשר להוריד את מחירי התרופות אבל לא בדרך שהציעה הגברת קלינטון ולא בצורה בה נוהלה תכנית האובמה-קר. אפשר לעשות זאת באמצעות עידוד (סבסוד) "צווארי בקבוק" בתעשייה כמו ההשקעות במו"פ, כמו עידוד ממשלתי בקידום האבחון והמניעה, סבסוד המו"פ והסרת מכשולים בשיווק (פתיחת השוק האמריקאי למשל לתרופות ממקסיקו שלא עברו FDA אבל עם אזהרה מפורשת, בסגנון הסיגריות, על כך). אפשר לעשות זאת גם באמצעות הקלה בתהליכי הרגולציה, אם כי בארה"ב זה יהיה מהלך קשה לבצוע ואפשר להוריד מחירים באמצעות רשתות השיווק הענקיות. בכול מקרה, הפתרון למחירים יגיע רק מכיוון הגדלת ההיצע והיצע, בעולם קפיטליסטי, לבטח בארה"ב, מגדילים באמצעות "עידוד" לתעשייה.

פיקוח על מחירי מוצרים שהביקוש להם בא מהציבור לא עובד בכלכלה חופשית. זה לא עבד עם המשקאות ולא יעבוד עם התרופות ושר הבריאות החדש, לפי ההיסטוריה שלו, מבין זאת היטב. רוב המשקיעים מודעים לכך וימשיכו להשקיע בתחום אבל צצות שאלות שמטרידות אותם הן לגבי רמת מחירי המניות, האם ירדו לרמות כלכליות? הן לגבי בחירת הסקטור ובטוח לגבי מניות ספציפיות.

ניקח לדוגמה את איליי-לילי (סימול: LLY) שנפלה, בשבוע שעבר, ב-10% ביום אחד והשלימה ירידה של כ-25% מאז יולי 2015. LLY, לצד ענקיות תרופות אחרות כמו PFE, AMGN, BMY ואחרות שהיסטורית כולן מהוות חלק חשוב בתיקי ההשקעה הסולידיים בארה"ב, התחילו להדרדר משיא כול הזמנים בקיץ שעבר לאחר שהחלו להתגלגל השמועות על התוכניות של הגברת קלינטון. אבל האמת היא שההערות של הגברת, לצד כמה מקרים נקודתיים של ניצול ביקוש גואה להעלאת מחירים מטורפת, עוררו את המשקיעים להבין שמחירי המניות באותם ימים היו מוגזמים. הנפילות התחזקו במהלך קיץ 2016 גם מהסיבה שנראה היה שקלינטון מובילה אבל בעיקר בשל כמה כישלונות פתוח וניסיונות קליניים מתוקשרים של חברות כמו BMY, PFE, ROC.VX, NVS ועוד.

במקרה של LLY הנפילה הגיעה לשיאה בשבוע האחרון כאשר תרופת האלצהיימר שלה, ה-Solanezumab, לא הצליחה להציע משמעות סטטיסטית להאטת/עצירת ההדרדרות הקוגניטיבית של חולים שסובלים מאלצהיימר מתון. ההתקדמות של התרופה הזו אגב, הייתה הגורם המוביל בעליית המניה לשיא כול הזמנים של 90 דולר בקיץ 2015, נראה היה לאנליסטים אז (ובעקבות התלהבותם גם למשקיעים) שאיליי לילי תהיה הראשונה להביא לעולם תרופה כנגד המחלה הנוראית הזו.

שוכחים את העובדות
האנליסטים התעלמו מהעובדה שההיסטוריה מראה שניסיונות קליניים בתרופות כנגד המחלה הספציפית הזו מתחילות תמיד בתרועה רמה ונופלות עם ההתקדמות, עם הגידול במספר הנבדקים. כלומר, שורה ארוכה של חברות, מענקיות דוגמת לילי ועד לחברות חלום עברו בהצלחה את השלב הראשוני של בדיקות ה-FDA ונכשלו בשלבים המתקדמים שנערכו על מספר גדול בהרבה של נבדקים. מה שקורה בפועל בוול סטריט הוא שחברה שמצליחה בשלב ההתחלתי (שבו מספר הנבדקים נמוך) הופכת מיד ללהיט ומנייתה נוסקת בעקבות התחזיות החלומיות שמספק הקונצנזוס. אלא שככול שהבדיקות הקליניות מתקדמות ומספר הנבדקים עולה כך יורדת המשמעות הסטטיסטית וזה חוזר על עצמו בכול המקרים עד כה.

האנליסטים והמשקיעים האמינו שהמקרה של לילי, שבתחום הנוירולוגיה היא מהמובילות בעולם (זו החברה שהוציאה את הפרוזק וה-Zyprexa), יוכיח אחרת והיא תצליח להתגבר על הבעיה וזה לא קרה. זה אגב מה שהבהיל את משקיעי ביוג'ן (סימול:BIIB) שמקדמת את תרופת ה-Aducanumab שלה למטרה דומה ועורכת כרגע ניסויים על ציבור גדול של חולים. ארבעה מתוך חמישה האנליסטים שעדכנו תחזיות ל BIIB השבוע עברו להמלצת HOLD והורידו משמעותית את מחירי היעד.

אלא שנפילתה של LLY לרמת המחירים הנוכחית מתחילה לעורר כמה מהאנליסטים לבדיקה מעודכנת ו-2 מהם, מג'י פי מורגן ולירינג סוואן, עברו בשבוע שעבר להמלצת קניה. "בהסתכלות על רמות המחירים של כול המתחרות", כתב האנליסט מ ג'י פי, "ובהערכה של מצבה העסקי של לילי, ללא ה-Solanezumab היא ירדה למחיר מעניין".

לא ברור עדיין אם לילי תמשיך עם התרופה ואיזו השפעה תהיה לכול החלטה על ההוצאות מחד וחוסר ההכנסות הצפויות מאידך על התחזיות (בהצלחה התרופה הייתה אמורה להכניס מיליארדים רבים). יחד עם זאת ללילי תרופות רבות בצנרת, חלקן בעלות פוטנציאל כמו ה-Solanezumab ואפילו יותר ולילי עשויה גם לנצל את ים המזומנים שברשותה לרכישת חברה או שתיים (מה שלדעתי סביר יותר כרגע) ולכן חייבים האנליסטים לחזור ולהעריך.

מה שנכון ללילי נכון לתעשייה כולה. שיקול ההוצאות הופך, בשלב הנוכחי לקריטי. מדוע? לפי מרכז טאפט לפיתוח תרופות, המרכז הפרטי (ללא כוונת רווח) המוביל בארה"ב לחקר עלות התרופות, עלות הפתוח של תרופת מרשם מהתחלת המו"פ ועד לאישור FDA סופי, עולה לחברה, לפי נתוני 2014, 2.9 מיליארד דולר, עלייה של % 145 בעשר שנים. העלות הישירה היא 1.4 מיליארד ומה שקרוי "return that investors forego on that money during the 10-plus years a drug candidate spends in development" מתומחר ב-1.2 מיליארד ובנוסף ישנה ההוצאה הממוצעת של 312 מיליון דולרים על "הכנות לשיווק שלאחר האישור".

"ההוצאות הללו", קובע המחקר, "עלו למרות תהליך ההתייעלות המרשים שעברה התעשייה בעשור האחרון בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית. מה שהביא לכך הן ההתייקרות במורכבות הניסויים הקליניים, ההתעסקות הגדלה במחלות כרוניות וניווניות ומספר הכישלונות הגדל בעקבות כך ועלויות הביטוח".

עלות הפתוח הכוללת של תרופה גנרית הוערכה ב-700 מיליון דולרים. זה היה המחקר הרציני האחרון שנערך ואפשר להניח שב-2016 העלות גבוהה הרבה יותר. בחודש האחרון לבדו נכשלו פייזר (סימול:PFE), רוש (סימול:ROG.VX), בריסטול מאייר (סימול:BMY) ונוברטיס (סימול:NVS) בשלבים שונים של פיתוח תרופות-על ואלו רק ענקיות, שורה ארוכה של חברות נשלחה ע"י ה FDA "לחזור לשולחן העבודה" ולהגיש מחדש את תוצאות הניסויים ועוד כהנה וכהנה.

אם בוחנים את LLY במחירה הנוכחי היא נסחרת במכפיל קונצנזוס של כ-19 וכ-17 ל2016-17, בהחלט סביר לחברה עם היסטוריה כשלה ובהשוואה למתחרות כמו PFE, GSK, SNY או MRK. יחד עם זאת, כול החברות הללו סובלות מירידה בהכנסות או צמיחה אנמית שזו התוצאה של ירידה בהצלחות השקה של תרופות-על מחד ומגידול משמעותי בהוצאות מאידך (הרווח התפעולי של LLY בשלוש השנים האחרונות ירד מ-5.9 מיליארד ב-2013 ל-2.8 מיליארד ב-2015). "תופעה" זו היא שדוחפת את כולן לרכישות (פראיות לעיתים). אם בעבר הרכישות נעשו בעבור תרופות-על פוטנציאליות או כניסה למגזר חדש היום הן מוטות הכנסות ולכן המעבר הגדל למגה רכישות (טבע אגב היא דוגמה מצוינת לכך).

שורה תחתונה - מה על המשקיע לעשות?
המשקיע לפיכך בבעיה, מצד אחד תחום הבריאות ימשיך לצמוח ומפתה להשקעה אבל מן הצד השני השאלה היא במה להשקיע נקודתית? לשאלה זו, מאז החלה ההתמזגות בין הכלכלה החדשה לישנה, אין תשובה וכבר כתבנו על כך. בנוסף ולצד הקשיים בהערכת החברות המובילות גם "פינת החלומות" בתיק הסולידי הופכת בעייתית יותר ויותר וזאת בעקבות הזעזועים הענקיים בתחום שהפכו את פינת החלומות בתיק לפינת הקזינו.

רק השבוע ראינו 2 מקרים אופייניים. המקרה של PhaseRx (סימול: PZRX) שקבלה תרופת-יתום לתרופת הטיפול שהיא מתחילה לפתח מול מחלת כבד תורשתית אצל ילדים ומנייתה עלתה ב-140% תוך שניות מההודעה והמקרה של החברה האוסטרלית Genetic Technologies (סימול:GENE) שמתמחה באבחנה באמצעות מולקולה ושחתמה עם אוניברסיטת מלבורן על הסכם פתוח של מערכת בדיקה להערכת סיכונים לסרטן המעי הגס ומנייתה עלתה כתוצאה ביותר מ-100% על ההודעה. שתי ההודעות הן בנושא עתידי שסיכויי ההצלחה המסחרית שלו כרגע שווים קצת פחות מאפס. תופעות כאלו שרק הולכות ומתרבות מאותתות למשקיע הסולידי להתרחק.

אלו הסיבות שבמהלך השנים האחרונות עברנו להעדפה של סלים וקרנות הבריאות הכוללניים מהסוג של XLV האמריקאי או IXJ הגלובלי. נכון, ב"ימים טובים" הם עולים פחות מהמגזריים כמו BBH (סל ביוטק), IHE (סל פרמקולוגיה, IHI (סל ציוד רפואי), IHF (שירותי רפואה) ועוד אבל ב"ימים רעים" הם יורדים פחות וכמות הדיווידנד שזורמת לסל גבוהה יותר.

תגובות לכתבה(71):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    מניות של חברת clinica stage
    קמי 14/01/2017 17:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני כמה שנים רכשתי מניות של חברת rexhan pharmecy שבנתיים אחד התרופות ש בפיתוח הגיע לשלב השני אבל מאז מחיר המניה יורדת אני לא מבין מה ההסבר לירידה תוכל לעזור לי בבקשה
    סגור
  • 32.
    חבל שהתחלת להכניס פוליטיקה לכתבות שלך ????????
    ק. מ. 28/12/2016 17:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל ולא מקצועי !!!!!
    סגור
  • 31.
    יש גם את : בסקטור הביוטכנולוגיהPPH , IBB (ל"ת)
    ציצו 10/12/2016 19:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    הנה התשובה שלך
    ותיק 07/12/2016 16:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפעמים בהשקעות צריך לדעת להרפות-אנחנו נצמדים (ומתאהבים)במה שנדמה לנו שאנחנו מכירים הכי טוב: בראיון רחב ל'טיים' שפורסם היום כחלק מבחירת המגזין בו כ"איש השנה", אמר טראמפ כך: "אני הולך להוריד את מחירי התרופות", והוסיף - "אני לא אוהב את מה שקורה היום עם מחירי התרופות". טראמפ הסתפק בשני משפטים בלבד אבל המראיינים דאגו לציין כי מדבריו עולה שהאנליסטים כנראה טעו בכוונותיו של טראמפ בהקשר של הקפיצה במניות התרופות ביום שאחרי ניצחונו. 
    סגור
  • התשובה שלך למה?
    שלמה גרינברג 07/12/2016 17:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשית, במקום להעתיק מה שכתוב בביזפורטל הצעתי שתקרא בטיים מה שאמר טראמפ והאם המשפט, "אני הולך להוריד את מחירי התרופות" מחסל את תעשיית התרופות? אגב, אני האחרון בעולם שנצמד או מתאהב בחברות ואני חוזר על האזהרה שלא לעשות זאת מזה כ 30 שנה ועדיין, דעתי שמניות התרופות המובילות הופכות להשקעה מעניינת יותר בכול יום של ירידות
    סגור
  • טען עוד
  • ואני אומר לך שאתה טועה
    ותיק 08/12/2016 09:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה ענין של תמחור מחדש של הפארמה על כל אגפיה כתוצאה מהילרי התאוששות קלה כי חשבו שטראמפ חושב אחרת ואתמול היה ברור שגם טראמפ אינו חבר שלהם...יקחו חודשים רבים עד שהדברים/מחירים(יכולה להיות שם עוד מכה של 25% נוספים ולא אתפלא..את gild קניתי לראשונה לפני 4 שנים ב 24!!)יתבהרו ויתיצבו..עד אז לדעתי אין מה לחפש שם..אגב זה שאתה כותב שאסור להתאהב אני יודע אבל לפעמים נדמה לי שהסנדלר הולך יחף..
    סגור
  • 29.
    תיקון קטן שלמה: הסיכויים שווים קצת יותר מ 0 ... :-) (ל"ת)
    חשבון 07/12/2016 01:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הסיכויים למה בדיוק? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/12/2016 08:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • סיכוי מוגדר מתמטית בין 1 ל 0. אל תעלב (ל"ת)
    חשבון 21/12/2016 01:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    תרופות לאלצהיימר
    גיל 06/12/2016 09:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה אשמח אם תסביר קצת מהיכרותך מי פעיל כיום ואיפה עומדת אינטק פארמה ונוירדם.תודה
    סגור
  • אתה מבקש מאמר שלם
    שלמה גרינברג 06/12/2016 11:17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאות חברות (מאות!! ) ברחבי העולם מנסות לפתח תרופות או תהליכי מניעה למחלות שנוצרות מ"קילקולים" במרכז העצבים (CNS ), מפייזר ועד NeuroDerm. אינטק ו NeuroDerm הן 2 חברות שמנסות גם הן אבל הן חברות קטנות שאינן מוכרות והדרך שלהן לשוק ארוכה ויקרה מאוד, "חברות חלום" ברמת ה clinical-stage. בנוסף אתה צריך לבדוק באילו ממחלות מרכז העצבים החברות מתמקדות ויש אין ספור מחלות מלבד האלצהיימר. שים השאלה בגוגל ותקבל מאות תשובות.
    סגור
  • 27.
    תרו זולה רווח תפעולי באזור 60 אחוז מכפיל באזור 8
    גיל 06/12/2016 08:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם הזדמנות או סכנה בעקבות תיאום המחירים על המשחה לפצעי לחץ
    סגור
  • נכון, כלכלית המניה UNDER VELUED אבל
    שלמה גרינברג 06/12/2016 11:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לגבי הסכנות אתה יכול להחליט לא פחות טוב ממני
    סגור
  • 26.
    טבע, אסטרטגיית רכישות vs ניהול בינוני
    השד יודע - דוד ש. 05/12/2016 11:31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    טבע נקטה בדרכו של מורה ורבה אלי הורביץ להמשיך באסטרטגיית הרכש עד קצה הגבול, כך שב-2015 טבע הגיע לשיא כאשר רכשה את חטיבת הגנריקה של אלרגן ב-40 מיליארד דולר, צעד שבשוק שמובל על ידי מחסור בהיצע תרופות היה אמור להוביל לריצה של טבע לפסגת חברות התרופות בעולם, אבל השוק לא חשב כך מחמת שהשוק חוב שהניהול בטבע כיום לא מספק על מנת לנהל רכישות ומיזוגים בסדרי גודל שכאלו, לאישור על חששות השוק באה עסקת השודדים ממקסיקו שיותר מההפסד בעסקה עצמה (2.3 מיליארד $) נחתמה החותמת שאיששה את חששות השוק "טבע אינה יכולה יותר להוביל דרך רכישות" משכך הצפי לטבע הוא מצומצם, וכך מנייתה התדרדרה לה לעברי פי פחת. זאת הבנתי בסיפור של המניה האם טבע תצליח להתאושש מכך ? האם יבוצע זעזוע בכל שדרת הניהול ? והאם בכלל יש כשל אמיתי בניהול או שזו תחושת שקר של השוק ?
    סגור
  • רק צריך לציין
    חיים 05/12/2016 13:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלא רק טבע, אלה גם פריגו ומיילן ירדו ב 50 אחוז מהשיא שהיו בו בשנת 2015. וגם תעודת סל כמו IBB ירדה ב 30 אחוז מהשיא ב 2015. כתבת פיסקה שלמה שמתעלמת לחלוטין מכך שמדובר בתקופה שבה מניות של רוב החברות בתחום קרסו. מה לא סיפרו על פריגו - איזו חברה איכותית וכו - ובפועל קרסה יותר מטבע.
    סגור
  • אין השוואה בין הפוטנציאל של טבע ומכפיל הרווח שלה
    השד יודע - דוד ש. 05/12/2016 13:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לבין המתחרות הגדולות, כך שטבע הייתה צריכה להיות מתומחר גבוה יותר מענקיות הפארמה האנמיות. פריגו שיש לה פוטנציאל ענק נסחרה במכפילים מטורפים, ומשכך הירידה הייתה סבירה יחסית למכפילים שבה היא נסחרה.
    סגור
  • 25.
    מסקנה לרוץ אחרי חברות שמבצעות רכישת חברות כמה שיותר
    השד יודע - דוד ש. 05/12/2016 11:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהתמודדות של אסטרטגיה ממשלתית לפיתוח יתר של תרופות אל מול אסטרטגיה של חברות התרופות ליהנות מביקוש גובר של מיעוט תרופות המוחזקות בידי חברות ענק ששולטות על שוק הפיתוח, בשוק קפיטליסטי מירב הסיכויים שחברות התרופות ינצחו, וכי איזה ממשל רצה להגביר הוצאות השקעה בפתוח כאשר את הפירות ייראו רק בממשלים שיבואו אחריו ? ומכיון שכך, המצב שנוצר הוא מיעוט בהיצע התרופות וגידול בביקוש. מכאן שחברות שיצליחו להשתלט על חברות טובות עם תרופות בצנרת, אמורים ליהנות משוק שמתפתח רק בכיוון אחד "גידול בביקוש", ולכך המסקנה המתבקשת היא שחברות גדולות יירצו להיות גדולות בכדי לקבל נתחי שוק גדולים יותר במחירים של אתמול ולא במחירים של הביקוש של מחר. על מי להמליץ זה אני משאיר לך שלמה
    סגור
  • רק 2 הערות
    שלמה גרינברג 05/12/2016 14:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האחת שהממשל האמריקאי משקיע הון, מאז 1933, במו"פ רפואי והשנייה שהכתבה לא הייתה על טבע
    סגור
  • תשובות
    השד יודע - דוד ש. 05/12/2016 16:12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הממשל האמרקאי משקיע זה נכון אבל בשיעור יחסי נמוך מהנצרך, וכמובן שהממשל האמריקאי לבדו לא יכול לכסות את הכשלים של אירופה ככלל ושאר מדינות העולם בפרט בתחום זה. טבע היוותה רק משל לחברה שעונה על המסקנה המתבקשת מהכתבה, אין כאן מלבד היקש מתבקש, כמובן שהיא עומדת על קצה הלשון בכל כתבה מעין זו. תודה רבה מאוד מאוד על כלל הכתבות ונסיון החיים שבהם.
    סגור
  • 24.
    צוות חלומי
    אם זה 04/12/2016 12:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מערכת הבריאות בארצות הברית בבעיה גדולה. לא תהיה מערכת פשוט מאד.
    סגור
  • האם אתה גם יכול לנמק מדוע? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/12/2016 14:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    2 המניות שעלו הכי חזק מאז שטראמפ נבחר:
    שלומי 03/12/2016 22:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    http://www.bizportal.co.il/wallstreet/news/article/455031 FNMA FMCC
    סגור
  • ראה תשובתי ל 3 (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/12/2016 09:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    למשקיע ההגיוני..הביקוש לתרופות הולך וגדל..
    . 03/12/2016 20:08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מעניין!!
    סגור
  • 21.
    קרן טנא קונה מניות של אבן קיסר שוב
    שירזי 03/12/2016 19:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נראה כי הירידות של המניה עשו אותה מעניינת שוב ? תודה שלמה
    סגור
  • 20.
    מה נסגר עם ביוליין רק יורדת (ל"ת)
    אסי 03/12/2016 18:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 19.
    שיטת המחקר לא נכונה
    מומחה לקנוניות 03/12/2016 16:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השיטה המדעית בנויה על הנחה,ניסוי,תוצאות,מסקנות. צריך להיות ניסוי,תוצאות,מסקנות,ניסוי יותר ספציפי,תוצאות מסקנות וכן הלאה. השיטה הנוכחית יוצרת מחקר מאוד ארוך כי הסיכוי להיות צודק בהנחה הוא נמוך מאוד.
    סגור
  • 18.
    Etf flag האם מכיר ? תעודה של לונג שורט
    גקי 03/12/2016 14:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לונג בעיקר מניות בתוך ארהב שורט בעיקר מניות שהמכירות הן מחוץ לארהב ויקרות.מה דעתך על ת.סל זו ??תודה רבה
    סגור
  • מכיר
    שלמה גרינברג 04/12/2016 12:04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ההגדרה שנתת אינה נכונה. מדובר בסל (אגב קטן מאוד) שמשתמש בשיטת חשבונאות שמכונה Forensic accounting ושקובעת ערכים. הקרן "מטפלת" אך ורק ב 500 החברות הגדולות (מבחינת שווי שוק) של ארה"ב. הם מבצעים את בדיקת החשבונאות הזו על כ"א מהחברות וקובעים לכול מניה ציון. לאחר מכן קונים המניות בעלות הציונים הגבוהים ומוכרים שורט את בעלות הציונים הנמוכים, אין קשר ליצואניות או לא.. יש הרבה קרנות כאלו, כדאי שתלמד הנושא היטב לפני שתשקיע
    סגור
  • אוקיי תודה רבה (ל"ת)
    גקי 04/12/2016 14:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    האם GMED נחשבת חברה טובה?
    nir 03/12/2016 11:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נמצאת במגזר אביזרים רפואיים לעמוד השדרה
    סגור
  • Globus Medical
    שלמה גרינברג 04/12/2016 12:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה פירוש "חברה טובה? חברה מעניינת שאכן עוסקת בהפרעות שלד ושרירים
    סגור
  • הכוונה, האם יכולה להוות יעד לרכישה?
    nir 04/12/2016 13:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש חברות רפואיות שיכולות להתעניין בחברה כזו?
    סגור
  • מדוע לא? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/12/2016 14:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לניר
    שלמה גרינברג 05/12/2016 09:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם כול הכבוד אבל השאלות שלך מצביעות על כך חפיפניקיות כמשקיע. מדוע שלא תיכנס לאתר או לכול אתר פיננסי ותבדוק המכירות (למשל http://finance.yahoo.com/q/is?s=GMED&annual) וגם תבדוק ההודעות, הכול שם ובפרוטרוט
    סגור
  • אולי יש בה בעיות (מכירות ירדו לאחרונה)?
    nir 04/12/2016 19:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וגם היו נגדה כמה תביעות על הפרת פטנטים
    סגור
  • 16.
    ויאוליה משבוע שעבר
    טיאו 03/12/2016 10:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה שלום ותודה על הכתבה.ברשותך, חוזר עם שאלה למאמר של שבוע שעבר לגבי מים... ויאוליה ממשיכה לרדת חזק השבוע בניגוד לרוב הסקטור.למשל ביומיים האחרונים -4% מול עליות קלות במניות דומות. ויאוליה עם מכפילים מעניינים יותר ודיבידנד גבוה יותר.. מדוע הניגוד ? תודה
    סגור
  • אין לי מה להוסיף (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/12/2016 12:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    טבע ב36$ בעיות אמיתיות או תיקון מוגזם?
    סגול 03/12/2016 10:34
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מה דעתך על טבע שלמה ?יש שינוי או שעדיין מדובר בחברה מעולה ומעניינת כפי שהייתה לפני שנה וחצי?המחיר מעניין, השאלה אם יש סיבה אמיתית למחיר או שהגזימו עם הכותרות לגבייה? תודה רבה
    סגור
  • אני בודק ואם אגיע למסקנות אכתוב (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/12/2016 12:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טבע חברה מעולה עם עתיד שווה לטווח ארוך במיוחד במחיר הנל
    המומחה 03/12/2016 21:54
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תחזיק ותהנה מהדיבידנד
    סגור
  • 14.
    Tastytrade
    משקיע עצמאי 03/12/2016 08:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה, אני קורא את כתבותיך בשקט במשך שנים ואף פועל לפי הגישה בהצלחה כבר כמה שנים. לאחרונה נחשפתי לכל החומרים וגישת ההשקעות הכללית של טום סוסנוף האיש במשימה לשנות את דרך ההשקעות של משקעים עצמאים לדעתי מאוד מרתק ואף ריווחי לי מאוד במספר החודשים שאני פועל בדרך זו. Tastytrade.com
    סגור
  • ססנוף
    שלמה גרינברג 04/12/2016 12:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכיר היטב את ססנוף עוד מימיו בדרקסל. אם זה מצליח לך אז למה לא?
    סגור
  • 13.
    Hormel Foods Corp
    RPF 02/12/2016 20:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה, HRL, האם תוכל להעיר ולהאיר אודותיה? נראית כמו השקעה מעניינת. תודה על הכתבות המחכימות, אני למד כל שבוע וקורא בשקיקה.
    סגור
  • HORMAL FOODS
    שלמה גרינברג 03/12/2016 09:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לי הערות מיוחדות, חברה בתחום ייצור ושיווק מזון לרשתות וחנויות. תחום עם תחרות קשה מול טייסון פודס (TSN ) וקונגרה ברנדס.(CAG ) העלתה לאחרונה הדיווידנד
    סגור
  • Hormel Food Dividend Aristocrat (King)
    igal-igor 02/12/2016 22:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברה טובה מאוד אך עיקרה 25.65$ זה המחיר כניסה שלי. 30% מעכשיו זה המחיר האמיתי של החברה, מתחת לזה זו תהיה כמובן כבר מציאה
    סגור
  • 12.
    חברות הציוד הרפואי
    אפי 02/12/2016 16:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע לדעתך עם בחירתו של טראמפ ראינו מצד אחד התאוששות קלה של מגזר הפארמה (חברות כמו סלג'ן ואמג'ן)ומאידך נפילה חדה במגזר הציוד הרפואי (חברות כמו EW , MD ) תודה וערב טוב ,
    סגור
  • נפילה של חברות של ציוד רפואי
    igal-igor 02/12/2016 23:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממה שבדקתי בארה''ב, נפילה של חברות של ציוד רפואי קשרה להבטחה של טראמפ לבטל או לצמצם את התוכנית של אובמהקר. פחות בתי חולים חדשים, פחות שרותים בחינם = פחות הזמנות וביטול חלק מההזמנות הקיימות = פחות מכירות = צפי לרווח נמוך יותר שהוערך בהתחלה לפני תוצאות בחירות = ירידות במניות של הסקטור והתאמה לרווחים צפויים.
    סגור
  • MD אינה חברה של ציוד רפואי אלא
    שלמה גרינברג 02/12/2016 17:57
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חברה של שירותים לרופאיםן. לגבי EW האם השאלה היותר נכונה, מדוע עלתה EW ל 121 דולר לפני כחודשיים?
    סגור
  • שלמה לגבי EW
    igal-igor 02/12/2016 22:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שתי סיבות לעליות וירידות 1. רכישה של ABT את STJ והורדת שחקן מהשוק הקרדיו-וואסקולארי. 2. הייתה שמועה שיש חברה שרוצה לרכוש את EW וגם-EW רכשה חברת ציוד ישראלית שהאנליסטים בהתחלה חשבו שבחברה ישראלית יש משהו מהפחני. 3. EW - חברה מדהימה עם טכנולוגיה הכי טובה בתחומה כלי דם. חזרה קצת בחזרה לקרקע כמו שצריך היה להיות אך עדיין עיקרה, חברה כזאת עם צמיחה כזאת קשה לראות במכפיל פחות מ-20/25
    סגור
  • 11.
    אני קצת מבולבל...
    אבי 02/12/2016 08:31
    הגב לתגובה זו
    6 0
    הפארמה בהיבט הרחב, הוגדרה ע"י רבים וטובים כהשקעה דפנסיבית. הירידה בסלים, שהוסברה בין השאר במדיניות של קלינטון הייתה בשיעור גבוה מ 25%. דפנסיבי? עם היוודע תוצאות הבחירות היה תיקון מסוים ומאז ה BBH לדוגמא ירד בכ 10%, וה VHT בכ 6%. אין לי ויכוח איתך באשר לרציונל הנוגע לסקטור הפארמה, הבעיה היא שהשוק מתנהג אחרת.
    סגור
  • למה אתה מבולבל?
    שלמה גרינברג 02/12/2016 16:55
    הגב לתגובה זו
    1 5
    XLV, כסל המייצג, ירד מאז קיץ 2015 ב % 11-12, "השוק מתנהג אחרת?" אחרת ממה? לאורך חיי הסל, כמו לאורך חיי כול מניות הבריאות, יש תיקונים והנוכחי אחד מהם. כמובן שמחפשים כותרות ואז מאשימים את קלינטון, עכשיו את טראמפ ומחר את מוישה. מניות הבריאות המובילות עלו לרמות בלתי סבירות והן מתקנות למה צריך להתבלבל?
    סגור
  • למה?
    אבי 02/12/2016 18:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי אין קורלציה בין הרציונל לעובדות. אתה כותב שמניות הבריאות המובילות עלו לרמות לא סבירות. האמנם? לפי מה קבעת זאת? מכפיל רווח? תשואה על ההון? הצדק כמובן איתך (בדיעבד), אבל אני סבור שלא מדובר בתיקון אלא מעבר לזה. מחירי התרופות הגנריות ירדו בארה"ב בין 8-15 אחוז. התחרות גוברת, צצות לפתע (?) פרשיות של תיאום מחירים, תשלומי שוחד וכד'. לא ניתן כמובן לתזמן את השוק (אגב, רק היום אמר מנכ"ל אלרגן שטראמפ לא טוב לתעשיית הפארמה), אבל אני סבור שהתיקון לא הסתיים.
    סגור
  • או קי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/12/2016 19:42
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • אבי אתה צודק !
    קורא 02/12/2016 14:22
    הגב לתגובה זו
    4 2
    המצב בשוק הפארמה גרוע והצפי הוא שיהיה יותר גרוע שכן טראפ לא מטווה מדיניות אחרת.הסקטור חבוט ומוכה. הכתבה הזאת לא נראת לי רצינית בהקשר הספציפי הזה. הכתבה היא כתבה, ההערכות הן הערכות אבל העובדות הן אלה שקובעות והעובדות לאורך הרבה הרבה חודשים הן בכיוון ברור אחד.עם סל או בלעדיו.
    סגור
  • 10.
    vrx
    טווח ארוך 01/12/2016 23:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלומה האם לדעתך vrx יכולה לשרוד אם לא תמכור חברות שבבעלותה? והאם אתה חיובי עלייה? תודה
    סגור
  • 9.
    טבע
    יוסי1 01/12/2016 22:24
    הגב לתגובה זו
    3 9
    להחזיק ישירות בטבע ממולץ?
    סגור
  • שלמה לא יענה על כזאת שאלה. לעולם! (ל"ת)
    מוטי 03/12/2016 19:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    אני רואה שקוולקום ונבידאה יורדות חזק, משבר בשבבים? (ל"ת)
    יוסי 01/12/2016 20:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    שאלה לשלמה
    אלכס 01/12/2016 19:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה מה אתה חושב על סלים: IBB HACK , האם זו נקודת זמן טובה להיכנס. ירדו חזק בשבוע האחרון. תודה
    סגור
  • 6.
    שאלה לשלמה
    ג ו זוננה 01/12/2016 16:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה אתה מכיר את חברת ANIKA (ANIK)? אם כן מה דעתך עליה?
    סגור
  • מכיר
    שלמה גרינברג 01/12/2016 18:21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אני עוקב אחריה שנים, מתעסקת בתרופות כאבים בעיקר אורתופדיים, בעבר חשבתי שזימר (ZBH ) תרכוש אותה. אין לי דעה ברורה
    סגור
  • 5.
    מבין כל הרשימה המכובדת בכתבה שלך היחידה שיש
    Rsi-69.1 01/12/2016 13:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בא פוטניצאל להרוויח כסף היא פייזר כל השאר זה הפסד של זמן כסף וכאב לב ראו הוזהרתם !
    סגור
  • 4.
    Gild גם ירדה לרמה כלכלית מעניינת (ל"ת)
    עמי 01/12/2016 12:34
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • הבעיה היא שהחברה עצמה בלתי-מעניינת בעליל.
    raz 01/12/2016 16:35
    הגב לתגובה זו
    2 4
    .
    סגור
  • לא מעניינת? הסתכלת בכמות המזומנים שם
    עמי 03/12/2016 10:31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בדקת את צינור המוצרים העתידי שלה ?לא מעניינת ? אותך אולי.אותי היא סופר מעניינת.
    סגור
  • 3.
    FNMA
    יואב 01/12/2016 11:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה, תודה על הכתבות מאירות העיניים. מה דעתך על מה שקורה ב FNMA לאחרונה? למכור או להמשיך להחזיק?
    סגור
  • הסברתי לאחרונה בפרוטרוט מה קרה
    שלמה גרינברג 01/12/2016 14:46
    הגב לתגובה זו
    2 1
    וכעת משמונה מנוחין לשר האותר תקרא את דעתו: https://finance.yahoo.com/news/fannie-freddie-government-ownership-mnuchin-154252213.html אם למכור או להמשיך להחזיק זו החלטה שלך ושל היועץ שלך.
    סגור
  • 2.
    שלמה, טראמפ עומד לצמצם את תוכנית אובמה קר
    גיורא 01/12/2016 09:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה ההשלכות הצפויות על סלים כמו xlv?
    סגור
  • מדוע שלא תקרא את המאמר? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/12/2016 14:46
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    הסקטור הראשון שנפל
    עוז 01/12/2016 09:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ועובר תיקון במחירי המניות,השאלה מתי שאר הסקטורים בוולסטריט יפלו ויתקנו כי השוק במחירים מטורפים ,כבר אין את הסיבה הרווחת שהריביות אפסיות ואין אלטרנטיבה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות