האם שיטפון הקניונים הנטושים בארה"ב זו תופעה שצפויה להתרחש גם בישראל?
ישי ששון, אנליסט בכיר בבנק ירושלים ברוקראז', על תרחיש האימים של חברות הקניונים, וכמובן המשקיעים
בשבועות האחרונים אנו מתבשרים שוב ושוב על "מבול" של סגירת קניונים בארה"ב, כששוב ושוב מתגלים לפנינו קניונים שהופכים "לקניוני רפאים". כשאנו שואלים מה הסיבה לכך, נשמעים שוב ושוב הקולות כי תחום המסחר האלקטרוני הוא שפוגע בקניונים מכת מוות. ידיעות אלו, יוצרות באז שלילי לגבי הקניונים בישראל, והחשש מקיומו של מהלך שכזה גם בארץ, לגבי שלוש חברות הקניונים הגדולות הנסחרות בבורסה בת"א: עזריאלי קבוצה -0.9% עזריאלי קבוצה 28,500 -0.9% בסיס:28,760 פתיחה:28,610 גבוה:29,290 נמוך:28,300 תמורה:44,668,507 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , מליסרון -1.77% מליסרון 30,500 -1.77% בסיס:31,050 פתיחה:30,700 גבוה:30,840 נמוך:30,060 תמורה:18,090,460 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ו ביג -1.87% ביג 44,650 -1.87% בסיס:45,500 פתיחה:44,590 גבוה:45,100 נמוך:44,350 תמורה:20,290,619 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: .
אז רגע לפני שאנו מנסים לפרש את המצב, בואו נתרכז קודם בעובדות:
המבחן הכמותי – נדל"ן מסחרי לנפש:
מבחינה שערכנו עולה, כי בארה"ב סך הנדל"ן המסחרי לנפש עומד על כ- 4.1 מ"ר לנפש, בעוד בישראל סך הנדל"ן המסחרי שאנו צפויים לראות בשנתיים הקרובות (לאחר הגידול הצפוי בהיצע) עומד על כ- 1.3 מ"ר לנפש. מדובר כאמור בפער משמעותי העומד על כ- 300%. אז נכון – ארה"ב היא מדינה מוטת צריכה פרטית, כשגם רמת החיים בה גבוהה יותר מבישראל, אבל אף לא אחד מההסברים הללו יכול להקשות על המסקנה המתבקשת, הגורסת כי בהינתן פער כה משמעותי בין היצע הנדל"ן המסחרי לנפש בישראל ובארה"ב, הרי שקשה להקיש ממה שקורה בארה"ב לגבי ישראל.
אגב, נציין כי לביג חשיפה מהותית לארה"ב באמצעות חברת הבת ביג USA, ולכן מידת החשיפה שלה לארה"ב ולמתרחש שם גבוהה בהרבה. עם זאת, ראוי לציין כי שיתוף הפעולה המוצלח עם RED שהינה השותפה המקומית, והדגש שהחברה שמה על המשמעות הדמוגרפית בכל אחד מהקניונים יש בהם בכדי להפחית את הסיכון.
אבל מה באמת יקרה בתרחיש שמרני, של פגיעה ממשית בכמות הקונים, בין אם בשל האינטרנט ובין אם בשל ירידה בצריכה – האם גם אז שלוש החברות הללו חסינות?
לכן, ערכנו שני מבחנים כמותיים נוספים: מבחן "המטראז'" ו"מבחן הפדיונות"
מבחן המטראז' - נכון להיום מחזיקות שלוש החברות יחד ב-60 מרכזי קניות וקניונים בשטח כולל של כ-1.16 מ' מ"ר. שטח זה מהווה כ-26% מסך שטחם של המרכזים המסחריים בישראל. נתונים אלו עשויים להצביע על כך שגם אם נקלע לתקופת האטה, הרי ששלוש החברות לא יהיו הראשונות שיירטבו בגשם שירד.
האם בכך סתמנו את הגולל? יהיו מי שינסו לאתגר את המסקנה שלעיל, בכך שיטענו כי אין להשוות בין מ"ר בנכסים Class A לבין מ"ר נכסיםClass C, שכן קיים הבדל לא מבוטל בפדיון למ"ר בין סוגי הנכסים השונים. לא נוכל להתעלם מההיגיון העומד בבסיסה של טענה זו, ולכן בחנו את חלקן של שלושת החברות הגדולות בסך הפדיונות של ענף ההלבשה וההנעלה בישראל:
חשוב לציין, כי למעט ביג, אשר מציינת את סך פדיונותיה בהלבשה ובהנעלה, הרי ששתי החברות האחרות אינן מציינות נתונים אלו. יתר על כן, עזריאלי אינה מציגה את סך הפדיונות בקניוניה. לשם כך, נדרשנו להניח מספר הנחות בכדי לפשט את התמונה, ובהם: העדר קיומו שוני מהותי בין חלקם של השוכרים בשכ"ד לבין חלקם בפדיון, מאחר ולהערכתנו קיימות השפעות מקזזות בקיומן של שוכרים הזוכים לשכ"ד נמוך מהמקובל, הן בענף ההלבשה והן בענפי המזון והפארמה. בנוסף הנחנו, כי לא קיים פער משמעותי בין הפדיון הממוצע למ"ר בין עזריאלי למליסרון. מהתחשיב שערכנו עולה, כי חלקן של שלוש החברות בסך הפדיונות של ההנעלה וההלבשה בישראל עומד על כ-45%.
אף שמדובר בחשיפה במידה לא מבוטלת, הרי שלהערכתנו במקרה של פגיעה ממשית, חברות אלו לא יהיו הראשונות להיפגע, עדות לכך מצאנו כבר בשנת 2015 (ראו התייחסות בהמשך). החוסן היחסי שחברות אלו נהנות ממנו נובע מכך שמרכזיהן המסחריים מבודלים מיתר המרכזים המסחריים בארץ בזכות מיקומם הטוב, הניהול האיכותי ורמת התחזוקה הגבוהה – כל אלו מאפשרים לחברות להעלות את ה-NOI מנכסים זהים מידי שנה מעבר לשיעור המקובל בענף. בנוסף, הפדיון למ"ר במרכזים המסחריים הללו גבוה באופן ניכר מהמקובל בענף.
מה ניתן ללמוד על היציבות של שלוש החברות ביחס לעבר?
נתוני הלמ"ס לגבי שנת 2015 צירו תמונה לא מחמיאה של ירידה בצריכת ההלבשה וההנעלה במשק בשיעור של 1.1%, בעוד בשלוש החברות זכינו לראות בשנה זו עלייה בפדיונות בשיעורים של כ-5%. יש לציין, כי אין בידינו נתונים בדבר הפדיונות בקניונים שמקורם בהלבשה והנעלה בלבד, אולם מאחר ותחום זה נחשב בעינינו לדומיננטי בפדיונות הקניונים, הרי שיש בכך בכדי להעיד על חוסנן של שלוש החברות. נציין כי גם בשנת 2016 רשמו שלוש החברות גידול בפדיונות בשיעור גבוה יותר משיעור הגידול של כלל המשק בתחום ההלבשה וההנעלה, כמוצג בגרף שלהלן:
אז מה בכל זאת יכול להוות כגורם מאיים?
להערכתנו, האיום המרכזי והממשי הקיים על תחום הקניונים הוא הירידה בצריכה הפרטית, ובאשראי הצרכני, המקנה לציבור עלייה בתחושת העושר. ככל שתחושה זו תפגע, בין אם בשל מיתון כלכלי ובין אם בשל ירידה בהיקף האשראי הצרכני הניתן (רגולציה, הרי שגורם זה עשוי להוות את מקור האיום העיקרי).
גם האינטרנט לכשעצמו מהווה איום לא מבוטל, עזריאלי וביג בחרו להקים קניון וירטואלי, כאשר המוטו שיעמוד מאחוריו יהיה הידוק הקשר בין הרכישות ב-on line לבין אלו הנעשות ב-off line. נכון להיום, ניראה כי מדובר במהלך לא פשוט, שכן להערכתנו רשתות האופנה הגדולות עדיין לא חתמו על הסכמים עמם – כך שנטל הראיה נותר עדיין על החברות. את החשיבות לחיזוק ה-on line וה-off line כבר הספקנו לראות ברכישה שעשתה אמאזון לאחרונה כאשר רכשה את Whole Foods Market. מליסרון כנגד זאת סוברת אחרת, ולדעתה הקמת קניון וירטואלי הינו מהלך לא נכון שכן להערכתה יתרונה היחסי אינו בתחום האינטרנט, וכי השפעת האינטרנט על האופנה בישראל שולית.
סיכום
בבדיקה שערכנו ואשר מתוארת לעיל, עולה כי לא קיים חשש ממשי לסגירת קניונים בישראל, כל שכן ככל שמדובר בשלוש חברות הקניונים האמורות. המיקומים הטובים של המרכזים המסחריים שברשותם הניהול האיכותי ורמת התחזוקה הגבוהה שלהם הנגזרת מכך, הם שמבדלים את הקניונים הללו מיתר המרכזים המסחריים. בנסיבות אלו, הרי שעל אף העובדה כי פדיונות ההנעלה וההלבשה המיוחסים להם העומדים על כ-45%, הרי שבמקרה של משבר קניונים אלו לא יהיו הראשונים להיפגע. צידוק לכך מצאנו גם בניתוח העבר כאשר ענף ההלבשה וההנעלה נקלע לקשיים, בעוד הפדיון של שלוש החברות לא נפגע, ואף רשם צמיחה. יחד עם זאת, ירידה משמעותית בהיקף האשראי הצרכני, ופגיעה בתחושת העושר עלולים להערכתנו להוות גורם איום משמעותי.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
16.מסכים עם המסקנה - נקודה נוספתיריב 06/07/2017 07:13הגב לתגובה זו0 0רוב הקניונים הינם אזוריים, פגיעה בקניונים הקטנים תגרום לסגירתם ותקטין את היצע החנויות וכך החברות הגדולות יתחזקו. לדוגמא: אם אדון ויזל צריך להחליט איפה הוא סוגר חנות ברור שזה לא אצל רשתות הקניונים הגדולות אם יש לו חלופות לסגירה באזור.סגור
-
15.מסקנה שגוייהלורי 03/07/2017 10:08הגב לתגובה זו1 0לא ברורה לי המסקנה שנובעת מתום הנתונים שהוצגו. אם סך השטח המסחרי של שלושת החברות הללו הוא 25% בלבד מתוך כלל השטח המסחרי בישראל, ומאידך אחוז הרכישות=פדיון (הנעלה וביגוד) בקניונים אלו הוא 45%, פירושו שיש כאן עודף סיכון העולה על החלק היחסי שלהם. לכן אני כן רואה סיכון משמעותי שמתפתח באטיות אך בעקביות לקראת פגיעה בפדיון של חברות אלו והשפעה על מחירי המניות בשוק.סגור
-
14.אחד האנליסטים היחידים שמדבר בהיגיוןX 28/06/2017 14:51הגב לתגובה זו2 0והציבור לא מבין.סגור
-
13.מרכזי הקניות בארץ יקרסו בעתיד הלא רחוק לדעתי. (ל"ת)מיכל 28/06/2017 10:23הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.כל עוד יש פער גדול במחיר מול האינטרנט המגמה תחריףאיציק 27/06/2017 18:36הגב לתגובה זו1 0http://itzikgur.deviantart.com/art/The-Banias-Waterfall-2-688971283 http://itzikgur.deviantart.com/art/Fishermen-at-Sunset-688800885 http://itzikgur.deviantart.com/art/Gazelles-at-Sunset-688765588 http://itzikgur.deviantart.com/art/The-Banias-River-688622102 http://itzikgur.deviantart.com/art/Boat-at-The-Fishermen-Beach-688564516 http://itzikgur.deviantart.com/art/Sunset-at-Gador-Beach-688175689 http://itzikgur.deviantart.com/art/Alcea-Setosa-Flowers-Blossom-at-The-Field-688163405 http://itzikgur.deviantart.com/art/Sunset-at-The-Beach-688015582 http://itzikgur.deviantart.com/art/Seagulls-at-The-Beach-687962448 http://itzikgur.deviantart.com/art/Sunset-from-the-Blue-Cave-687782217 http://itzikgur.deviantart.com/art/Poppies-at-The-Road-687767662 http://itzikgur.deviantart.com/art/Seagulls-at-Sunset-687558928 http://itzikgur.deviantart.com/art/Gyps-Fulvus-at-The-Gamla-Waterfall-687371387 http://itzikgur.deviantart.com/art/Moonlight-on-Judaean-Mountains-687358242סגור
- טען עוד
-
11.יש מדי קניונים בישראל ובמיוחד במרכז. אםפ 27/06/2017 12:12הגב לתגובה זו6 1נקח בחשבון את מהפכת הקניות ברשת הרי שבמקרה הטוב הקניונים יאלצו לחתוך את מחירי השכירות ובמקרה הרע תהיינה נטישות...גם בלי מהפכת הקניות ברשת יש יותר מדי מרכזי קניות שחלקם כבר מתחילים להראות דלילים...סגור
-
10.בישראל בפריפריה הסכנה הזאת נמוכהנועם 27/06/2017 12:06הגב לתגובה זו7 0באזורים שבהם יש הרבה ערבים הקניונים ימשיכו לפרוח מהסיבה הפשוטה משום שאצל החברה הערבית הכלכלה השחורה שולטת. מי שמסתובב בקניונים בצפון יכול לצפות במראה שכיח בו לקוח ערבי ברגע התשלום דולה מהכיס ערימת שטרות עבה ומשלם במזומן עבור הקנייה. כל עוד הכלכלה השחורה תשגשג שם אז הם לא יוכלו לשלם בכסף אלקטרוני באינטרנט ויהיו חייבים לקנות בחנויות פיזיות קרי קניונים.סגור
-
9.אושי לנד כ"ס - קניון חדש וריק! אין קונים ואין אנשים (ל"ת)והחנויות נסגרות 27/06/2017 12:00הגב לתגובה זו3 0סגור
-
8.קניון עזריאלי גבעתייםיעל 27/06/2017 11:31הגב לתגובה זו0 0אולי לא ממש שייך לכאן ובכל זאת.. מאחר והוזכרה תחזוקה גבוהה של הקניונים - קניון עזריאלי גבעתיים מוזנח, ריח של ביוב בחניה, מלוכלך, מרצפות שבורות בכל מקום.. עקב תחזוקה מחפירה של השירותים שעל אף ששופצו לפני מס' חודשים כבר נראים שזקוקים לשיפוץ מחודש. לא ברור לי מדוע הקניון הזה כה מוזנח, לפני שעבר בעלות (בתחילה היה שייך לשיכון ובינוי) תוחזק מעולה. זלזול מוחלט במבקרי הקניון. לא מבין איך מבקרי הקניון לא מחרימים אותו.סגור
-
7.ניתוח מגוחך ומוטה שמתעלם מהסכנותויזה 27/06/2017 11:13הגב לתגובה זו9 1רק להסתובב בקניון המותגים החדש בגינדי ולהבין את מצב הקניונים. הקניון חדש וריק מקונים והוא במרכז תל אביב, יצאו במבצעים כבר אחרי הפתיחה כי אין קונים. דיזינגוף סנטר עובד בחצי ניוטרל, שחצי מהחנויות ריקות או לא מוכרות. שרונה מרקט+החנויות במצב קשה ולא מצליחות לעשות פדיונות. האינטרנט גומר אט אט את כולם, אמאזון, איביי, אליבאבא ודומיהם הורידו את היקף הקניות בקניונים ובחנויות בעשרות אחוזים, את זה לא מספרים לכם, אך זה בוודאות קורה. שיש פערי מחירים כאלו גדולים בין האינטרנט לחנויות, אין באמת סיבה לקנות בחנויות וקניונים.סגור
-
גם הניתוח שלך מגוחך.. יש הבדל גדול ביןבן 27/06/2017 11:35הגב לתגובה זו1 2קניונים שונים בארץ. תיכנס למלחה ועזריאלי, מלאים באנשים. גינדי חדש עדיין, לוקח זמן להתייצב. בשרונה האוכל עובד מעולה. המסחר זה לא ממש קניון...סגור
-
קשקשן שלא יודע את העובדותויזה 27/06/2017 12:34הגב לתגובה זו0 1קניון גינדי מותגים כבר פתוח חצי שנה ללא קונים, האוכל בשרונה ממש לא עובד טוב ורוב הבאסטות שהיו בהתחלה התחלפו בחדשות או סגורות. החנויות בשוק האוכל לא מצליחות להחזיק את עצמן - השכירות, דמי הניהול וחוסר תנועת הקונים ביום ובאמצע השבוע. היו על זה כבר כמה כתבות. החנויות בחוץ בשרונה לא עובדות נקודה וכולם כמעט נסגרו או יסגרו. ככה נראת התחלה של מיתון - ירידה במכירות, כי הציבור כבר לא פראייר לקנות בחנויות מה שהוא יכול לקנות באינטרנט ברבע מחיר.סגור
-
אתה מגזיםגיא 27/06/2017 13:26הגב לתגובה זו0 0גינדי נפתח לפני חודשיים. הוא נמצא כרגע בתוך אתר בנייה ולכן ייקח לו זמן עד שהוא יצליח. אבל זה יקרה. שוק האוכל בשרונה עובד טוב אבל דמי השכירות גבוהים מידי כנראה. המסחר מחוץ לשוק זה לא קניון ולא ברור למה בכלל מישהו פותח שם חנות. אנשים לא באים לשם לקנות. הקניונים המובילים בארץ עדיין מאוד חזקיםסגור
-
6.האם הוריקן טורנדו כמו בארה"ב יגיעו לישראל? (ל"ת)לכותב הכתבה 27/06/2017 10:56הגב לתגובה זו1 1סגור
-
5.בישראל הכל מושלםליכודניק 27/06/2017 10:26הגב לתגובה זו1 1אחר כך אתם מתלוננים על ביביסגור
-
4.ילד בן 4 כתב את הכתבה?ירדן 27/06/2017 10:20הגב לתגובה זו2 0בישראל בסופו של דבר נפגעים רק האזרחים! כל החברות הבורסאיות ממנופות לעייפה ע"י הבנקים , וכשאין כסף עושים תספורת ע"ח הציבורסגור
-
3.כרגע זה עוד רחוקבן 27/06/2017 10:18הגב לתגובה זו1 1העניין הוא שישראלים אוהבים להסתובב. חם/קר בחוץ, אז עדיף הקניון.סגור
-
2.מספיק שיזם חרוץ יכנס ברצינות למסחר אינטרנטי בישראלאגסי 27/06/2017 10:17הגב לתגובה זו2 0השחקנים בתחום רשלנים ועצלים ולא הפנימו הסכנה עבורם: בביצוע המשלוח לאחר הקניה, באספקה של הסחורה שהוזמנה בלי לדפוק הלקוח, בהחזרות סחורה בלי להתחמק מאחריות.סגור
-
1.בקיריון בקריית ביאליק מלא בקוניםאברהם 27/06/2017 10:13הגב לתגובה זו0 0בקיריון בקריית ביאליק אתמול אי אפשר היה לזוז מרוב קונים, קריר נעים להסתובב ולקנותסגור