פלוג מזהה פוטנציאל נפיץ? שימו לב להוראה החריגה שפרסמה
הפיקוח על הבנקים הורה היום (א') למערכת הבנקאית לבצע ניתוח של הסיכון באשראי לענף כלי הרכב. נראה כי בבנק ישראל מתחילים להראות סימנים של חשש, כשברקע נרשמה היום ירידה של 22% בייבוא הרכבים בחודש האחרון. אם רק לפני כשבועיים בדו"ח היציבות של בנק ישראל למחצית הראשונה של 2017 הסבירו כי לענף הרכב יש רק מידה מוגבלת של השפעה ישירה והוא אינו מהווה סיכון יציבותי לכלל המערכת הפיננסית - נראה כעת כי בבנק ישראל לא לוקחים סיכונים.
וכך כותבים בפיקוח על הבנקים: "שוק הרכב הישראלי התרחב באופן מהותי בשנים האחרונות ונמצא במגמת התרחבות נוספת. החשיפה לענף מהווה אמנם חלק קטן בסך הנכסים של המערכת הבנקאית, כך שנכון לעכשיו היא אינה יוצרת סיכון מערכתי ליציבותה. עם זאת, לנוכח אינדיקציות לעליה ברמת הסיכון של חלק מהלווים בענף (ובפרט בחברות הליסינג), חשוב לוודא שנוהלי החיתום והבקרות בתאגידים בנקאיים ובחברות כרטיסי אשראי יתנו מענה מתאים לרמת הסיכונים העולה. לאור האמור, הנחה הפיקוח על הבנקים את התאגידים הבנקאיים ואת חברות כרטיסי האשראי לבצע ניתוח סיכונים לאשראי לענף "מסחר כלי הרכב" ולאשראי הצרכני לרכישת רכב".
"ניתוח הסיכונים יבוצע באמצעות תרחישים שונים שעשויים להשפיע על הענף, כגון עלייה בשיעור הריבית וירידה בשווי הביטחונות. בהתאם לתוצאות הניתוח, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יידרשו לבחון את הצורך בעדכון מדיניות האשראי לענף ואת הצורך בהידוק הבקרות לגבי לווים משמעותיים קיימים ולגבי אשראי צרכני לרכישת רכב. בנוסף, הועברו לבנקים פרקטיקות מקובלות למימון הענף במערכת הבנקאית בישראל בדגש על ענף הליסינג, כגון קביעת יחס מקסימלי של 60% בין שווי הרכב לבין השווי המוכר כבטוחה בגין ההלוואה וקביעה שאין להישען על שווי הרכבים לבטוחה מעל 5 שנים. פרקטיקות אלו אינן מחייבות, אך מצופה מכל תאגיד בנקאי וחברת כרטיסי אשראי לבחון את תיאבון הסיכון שלו בהתייחס אליהן".
אלו התרחישים העיקריים אליהם מבקשים להיערך: עלייה בשיעור הריבית והשפעתה על היקף החובות, היקף מסירות כלי רכב, רווחיות, ושיעור המינוף של השחקנים השונים בשוק.
- המכסים על הרכבים: האנליסטים צופים פגיעה של מיליארדים ברווחים
- מניות הרכב האירופאיות זולות, אבל האם הן שוות את הסיכון?
ירידה בשווי הביטחונות (למשל נוכח גידול חד בהיצע הרכבים של כלי רכב פרטיים) והשפעתה, בין היתר, על ערך המלאי של ציי הרכב, על הרווחיות של השחקנים השונים בענף, ועל שווי הביטחונות של כלי רכב פרטיים המשועבדים לבנקים.
משבר בשוק ההון והתייקרות המקורות של חברות הליסינג שחלק משמעותי מפעילותן מתבסס גיו על ס אשראי זול משוק ההון והנחות ספקים (כגון: ברכבי "אפס קילומטר").
השפעת זמינות האשראי והוזלת המחירים על איכות שוכרי הרכב והלווים הצרכניים בהיבטים של הכנסה, מינוף ויכולת החזר.
מוקדם יותר היום פורסמו נתוני הסחר של המשק לחודש יוני לפיהם נרשמה צניחה של 22% בייבוא כלי הרכב. בבחינת הנתונים מתחילת השנה עולה תמונה מדאיגה עוד יותר. בחודשים ינואר - יוני 2017 הסתכם יבוא כלי רכב פרטיים בכ-98.5 אלף כלי רכב - ירידה של 36.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתוני המגמה בשנתיים האחרונים מצביעים על התייצבות ביבוא כלי רכב וזאת בשונה מהמגמה שהסתמנה עד לחודש מרץ 2017.
- פריון - ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-88 מ' דולר, מעל לצפי
- אספן מרחיבה את פעילות הייזום למגורים: רוכשת 50% מלנדמרק
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
נזכיר כי ברבעון הראשון של השנה נתון הצמיחה הנמוך יחסית של המשק (1.4%) הוסבר על ידי האוצר עקב הקדמת רכישות כלי הרכב לסוף 2016. אותה הקדמה של רכישות הביאה לצמיחה גבוהה יחסית ולעודפי גבייה שהביאו להעלאת האומדנים לגבי הכנסות ממסים שהביאו לתכנית הפחתת המסים של כחלון.
- 10.חותמת גומי של שר האוצר . (ל"ת)זה מה תפקיד הנגידה 09/07/2017 22:34הגב לתגובה זו
- 9.שהיא נשלטת משר האוצר 09/07/2017 21:46הגב לתגובה זוזה תפקיד של חותמת גומי בלבד.
- 8.המשבר כבר כאן 09/07/2017 19:41הגב לתגובה זומי שקונה עכשיו דירה בשוק החופשי הולך להתרסק, חבל על הכסף, תבדקו בעצמכם, איזורי ביקוש ומבקשים 2.5 וכבר בטלפון אומרים יש גמישות, אני שואל כמה גמישות? עונים לי 2.25-2.3 זה 10 אחוזים בטלפון! אני עוד משפר דיור ואין סיכוי שאני אקנה במחיר כזה שהכל הולך ליפול כאן, כמו שזה נראה רק מחפשים את מה להאשים במשבר הנוכחי פשוט עדיין לא מצאו לזה שם...
- 7.א. ב. 09/07/2017 15:45הגב לתגובה זואחרי שוק הרכב בועת השקל החזק תתפוצץ ותמשוך אחריה את שוק הנדל"ן שיגרור אחריו בנקים למשכנתאות ומוסדות פיננסיים אחרים. זה כבר קרה במדינות יותר חזקות ויותר מפותחות מאיתנו. כדי שזה יקרה דרוש רק ניצוץ, והניצוץ הזה כבר כאן!
- 6.יוסף אנטואן 09/07/2017 14:43הגב לתגובה זועד שהבנק ייקח לי אותו, אני ואשתי מארי, יחד עם ארבעת הילדים שלנו - קורעים לו את הצורה.
- ז'ורז'ט 09/07/2017 16:04הגב לתגובה זוגם לי יש בחניה סימקה 1000 חדשה מהניילון מודל 1988 כחדשה טורבו קופה עם כונסי אוויר 600 כוח סוס. 0 ל100 קמ"ש בשתי שניות. אבל פרטית ולא ליסינג. וזוגתי מאריס הצורה שלה נקרעת מחברה שלה ז'אזז'י
- 5.צריך לעלות את הריבית אין קשר לדולר (ל"ת)צריך ועדת חקירה 09/07/2017 14:21הגב לתגובה זו
- 4.דולר 09/07/2017 14:19הגב לתגובה זוכסת"ח על סיכון אשראי לנדל"ן, כסת"ח סיכון אשראי לכלי רכב ........ נותנים לשקל לצנוח חופשי !!!!!! היי תתעוררו שם ב"י או שתתפטרו !!!!
- 3.בנק ישראל - גוף מושחת שמשרת את הבנקים. (ל"ת)סנע 09/07/2017 13:28הגב לתגובה זו
- 2.אחד העם 09/07/2017 12:17הגב לתגובה זואכלנו את העתיד על חשבון ההווה
- 1.מאיר פ 09/07/2017 12:07הגב לתגובה זוכי בתחום הדיור ( אשראי פי 10000 ) בנק ישראל עם חבריו הבנקים והקבלנים דוחפים את מחירי הדירות למעלה כל ערך האלוואה יורד, בתחום הרכב חא ניתן לדחוף את המחירים למעלה על כן הסיכונים גבוהיםנראה מה יעשו יבואני הרכב לנגידה
- מחירי הנדלן בתחילת קריסה, לא ניתן לנפח שום בועה לנצח. (ל"ת)סנע 09/07/2017 13:29הגב לתגובה זו