שעת המבחן למשקיעים במניות הגיעה, עכשיו הזמן לשיטה של באפט - ה"חפיר"
הגיעה שעת המבחן, הרגע שמבדיל בין המשקיע הסולידי/הגיוני/ארוך הטווח לשחקן הטווח הקצר, בין המבוגר האחראי למהמר. מי שעוקב אחרי טור זה מכיר היטב את רשימת המניות שלדעתנו מייצגות השקעה טובה לטווח הארוך, בעלות הנהלה טובה, חפיר כלכלי רציני (ראו בהמשך) וכיוצא בזה. הטור מתמקד במניות מובילות בתחומן אבל יש בו גם את "פינת החלומות" שמוקדשת לחלומות (רפואיים, בעיקר אבל לא רק) ופינה ל"חברות שהוספדו קודם זמנן ושחוזרות לחיים", חברות שבעקבות ניהול כושל נקלעו למשבר ושלדעתנו קיים הפוטנציאל שיצליחו לצאת ממנו בעתיד.
תיק ההשקעות הווירטואלי של טור זה מורכב מ-80-85% חברות מובילות, 10-15% מחברות פינת החלומות והחוזרות לחיים ו-5-10% במזומן. דוגמאות לחברות המובילות שמככבות בטור זה לאורך השנים: TMO, EW, ISRG, GE, PFE, אמג'ן, סלים כמו SPY, XLV ו- XLK, קרנות המים של בנק פיקטאט, מייקרוסופט, בואינג, פייסבוק, אפל, סימנס ועוד וישראליות כמו אלביט מערכות, פרוטרום, טאואר וסיליקום. בפינת החלומות שוכבות חברות כמו קומפיוג'ן, CVM, RADA ושכמותן ובסקטור החוזרות לחיים נמצאות VEI, NOK, ORA, SAN ועוד כמה (את TEVA, שעד 2010 הייתה מהמובילות בתיק, נכניס לרשימת "החוזרות לחיים" לאחר שיימצא המנכ"ל המתאים שהרי מנכ"ל רציני יכול להחזיר את החברה לימי זוהרה).
המצב הנוכחי הוא שהרוב המוחלט של החברות המובילות נמצאות היום בשיא כל הזמנים, כל "החוזרות לחיים" אכן חוזרות וחברות החלום עדיין חלומיות. שעת המבחן זו השעה שבה המשקיע מנצל את רמות השיא, מממש רווחים באמצעות מכירת חלק מהמניות המובילות שנמצאות בשיא וצובר מזומן לתיקון הבא שיגיע. כל החברות המובילות שהוזכרו בשלות למימוש רווחים. יכול מאוד להיות שבדיעבד יגלה שמכר מוקדם מדיי אבל זה הזמן שמבדיל בין משקיע הגיוני לחזיר (זוכרים? "בוול סטריט שורדים השוורים או הדובים לחזירים אין מה לעשות שם").
מה עושים בכסף המזומן? מביטים בו, משתמשים בחלקו לבילוי וממתינים לתיקון נאה על מנת לחזור לאותן המניות. אפשר לנצל חלק מהמזומן ולהוסיף לחברות מובילות "מאכזבות" כמו GE (שלצערנו חלק מהאנליסטים הצעירים אינם מבינים את תהליך הרה ארגון שלהם) או לחוזרות לחיים שעדיין בתהליך יציאה מהמשבר כמו ORA ואולי להוסיף טיפה לחלומות. זו הדרך שלנו ויש כמובן דרכים נוספות. מאז תחילת 2009 יכולים היו קוראי הטור הזה לבצע תהליך כזה 3 פעמים לפחות, ב-2010, 2011 וב-2015.
השימוש בחפיר הכלכלי (The economic moat) לבניית תיק השקעות: החפיר הכלכלי מגדיר את היתרונות שיש לחברה על המתחרים בתחום העיסוק שלה. המונח החל להופיע, בשנות ה-90, במכתביו השנתיים של וורן באפט לבעלי מניות ברקשאייאר (Berkshire shareholder letter) כשהסביר כיצד הוא מקבל החלטה לרכוש חברה. "כשאני בוחן חברות בעולם העסקים", כתב, "אני מחפש מבצרים שמוגנים ע"י חפיר שאין דרך לפרוץ דרכו" (I look for economic castles protected by unbreakable moats). אתר המורנינגסטאר, אחד האתרים היותר רציניים בתחום הפיננסי, אימץ אסטרטגיה זו כאבן הפינה של פילוסופית ההשקעה שלו. "ההצלחה של השקעה במניות לטווח הארוך", מסביר עורך האתר, "תלויה ביותר מזיהוי אובייקט השקעה רווחי, שעסקיו יציבים, שצומח במהירות ושאפשר לרכוש אותו במחיר כלכלי נוח.
אנחנו מאמינים שמה שחשוב לא פחות הוא ההערכה לגבי יכולת העסק לשמר את יתרונותיו היחסיים ולעמוד במבחן הזמן. כלומר, האם היתרונות הנוכחיים שעוזרים לעסק להוביל בתחומו יכולים להישמר לאורך זמן? יתרונות אלו הם הבסיס לחפיר". בשוק קפיטליסטי-חופשי וגלובלי שנמצא בתקופה של מהפכה טכנולוגית מתקדמת, התחרות היא הסכנה הגדולה ביותר לכול עסק. הבנת הסביבה התחרותית היא בעלת משמעות גבוהה בקבלת ההחלטות של המשקיע. כותב הטור הזה הוא מאמין פנאטי בפילוסופיה זו. זו הסיבה למשל לאזהרה שהבאנו בשבוע שעבר ביחס לנבידיה (סימול: NVDA). נבידיה יצרה לעצמה יתרון יחסי באחד התחומים החמים ביותר של מהפכת הטכנולוגיה/אינפורמציה, יתרון שמאפשר לה להוביל בתחום עיסוקה ושבגללו החברה מוערכת בהערכת חלל בהווה.
נבידיה, ללא ספק, מייצגת, למשקיע ההגיוני לטווח הארוך אובייקט השקעה מלהיב. נכון, מחיר המניה כרגע אינו כלכלי בכלל אבל נניח שמגיע תיקון ו-NVDA יורדת לסביבות של מחיר כלכלי האם צריך אז לרוץ ולקנות NVDA? "לא!!", אומרת תיאוריית החפיר הכלכלי, "לא לפני שבדקת את יכולת הבלימה של החפיר שחפרה נבידיה סביבה". העובדה ש-NVDA, גם במחירה הנוכחי, מומלצת בחום ע"י אנליסטים רבים לא מספקת משקיעים שמאמינים בפילוסופיית החפיר שהרי זו מנסה לזהות כיצד תשמור נבידיה על מעמדה המוביל בעתיד, מהן מערכות ההגנה שיצרה החברה לשם כך, עד כמה מהווה מגן עליה החפיר? חשיבות הערכת החפיר כלכלי למשקיע הולכת וגדלה עם כול צעד קדימה של מהפכת הטכנולוגיה כי התקדמות המהפכה מקצרת את הזמן שניתן לחברה ליהנות מיתרון יחסי שהצליחה לבסס בגלל יכולות החדשנות שלה.
כיצד מזהים את החפיר הכלכלי של חברה מעניינת? מחלקת המחקר של מורנינגסטאר פתחה את מדד ה-Morningstar Wide Moat Focus IndexSM (סימול: WMWIV) שכולל 50 חברות מובילות, בתחומים שונים בעלות "חפיר רחב (wide moat)" או "בעלות יתרונות תחרותיים ברי קיימא". יתרונות שמתחרים יתקשו מאוד להתגבר עליהם. לפי מורנינגסטאר, "חברות אלו הן בעלות פוטנציאל השקעה מצוין לטווח הארוך כיוון שהיתרון שלהן מבוסס על דברים כמו שם מותג, יכולות שינוי עלויות מהירה, יכולות מניעה ממתחרים להיכנס וכיוון שמדובר בחברות גדולות שמסוגלות לרכוש מתחרים פוטנציאליים, להוביל דעת קהל ובכלל לנצל כול שינוי שמתפתח בשוק לטובתן".
לדעת חוקרי מורנינגסטאר חברה שרוצה לשמר יתרון יחסי לאורך זמן זקוקה בעיקר ל- 5 תכונות:
1. אפקט רשת שזה תופעה כלכלית המתרחשת כתוצאה מההשפעה העקיפה שיש ליצרן של מוצר או שירות מסוים על הערך של אותו מוצר עבור משתמשים אחרים. ככל שמספר המשתמשים במוצר עולה, התועלת ממנו עבורם גדלה וגם הערך שלו עולה. אפקט כזה אופייני בתחומי התקשורת, המידע, רשתות תקשורת וגם ברשתות וירטואליות דוגמת קהילת משתמשי "חלונות".
2. נכסים בלתי מוחשיים (Intangible Assets) כמו קניין רוחני, זיכיונות ממשלתיים, סימן מסחרי ועוד.
3. יתרון בעלויות, היכולת להוריד מחירים לאורך זמן.
4. יכולות החלפת עלויות (Switching Costs) שהיא היכולת לעבור בתמחור מוצרים כדוגמה אחת.
5. יכולות פיתוח, ייצור ותפעול (Efficient Scale) מוכחות.
מה שמעניין הוא שהתקדמות מהפכת הטכנולוגיה העלתה את הקניין הרוחני למעמד של מרכיב מרכזי בעצמת החפיר, במיוחד בתחומי הבריאות והאינפורמציה. הקניין הרוחני מאפשר, במקרים של הצלחת התרופה/תהליך או פיתוח מוצלח של פריט טכנולוגי חשוב, לשמר יתרון יחסי לטווח הארוך. ואם בקניין הרוחני נגענו אז ברכות לחברת Neuroderm (סימול: NDRM) על האקזיט המופלא אבל מי שייהנה על באמת יהיו היפנים ששילמו 1.1 מיליארד עבור קניין רוחני שכאשר יגיע לתרופות שוויו יהיה פי כמה. יום יבוא ונצטער על עידוד תרבות האקזיט ע"ח יצירת סביבה ידידותית לפתוח חברות גלובליות.
יש קשר הדוק בין עצמת החפיר לגודלה ועצמתה של החברה. דוגמה קלאסית לכך היא וולמארט (סימול: WMT), חברת הקמעונות הגדולה בעולם. זו חברה שבמשך עשרות בשנים בנתה מוניטין, הוכיחה כושר התייעלות שאין שני לו, בעלת עצמה שיווקית אדירה ויכולת מוכחת להתאמה לשינויים. אלא שמהפכת הטכנולוגיה יצרה תחרות מסוג חדש, העלתה את אמאזון (סימול: AMZN) כאופציה להשקעה בקמעונות ומאז החל ויכוח עז בין משקיעים, אנליסטים ופרשנים לגבי יכולתה של WMT להמשיך ולהוביל מה גם שמי שבודק את התשואות של AMZN מול WMT מגלה שמה שנתנה AMZN למשקיעיה עלה, בעשור האחרון, פי 12-13 ממה שהניבה מניית WMT.
ה"מומחים" הצעירים בטוחים ש-AMZN תמשיך להכות את WMT וממליצים, אפילו ברמת ההערכה הנוכחית של AMZN למכור WMT ולקנות AMZN. אבל יש החולקים על כך. "נכון, בעשור האחרון הניבה AMZN הרבה יותר כי ההנהלה שלה ידעה לנצל חדשנות טכנולוגית להובלת קמעונות הרשת שנראית כמשתלטת על הקמעונות כולה. אבל האם מה שראינו בעשור האחרון ישכפל עצמו גם בעשור הבא?" לא ברור כלל, אפילו לא להנהלת אמאזון שלפתע מנסה לחדור לקמעונות המסורתית.
מומחים שממליצים להשקיע בוולמארט דווקא (ולא בגלל רמת המחירים וההערכות של המניות) טוענים שבעוד שאמאזון תתקשה מאוד להתחרות בוולמארט בקמעונות המסורתית הרי שוולמארט (שכבר היום היא קמעונאית הרשת המובילה), בעזרת החפיר שבנתה, בהחלט יכולה "לנצח" את אמאזון ברשת. "מהמחיר הנוכחי של המניות", אמר לנו אנליסט קמעונות בניו יורק, "אנחנו שמים הכסף ארוך הטווח בקמעונות על WMT". מתיו פסלר, אנליסט הקמעונות של גולדמן סאקס ודניאל בינדר, אנליסט הקמעונות של ג'פריס העלו, בשבוע שעבר ושבוע לאחר שאמאזון הודיעה על רכישת Whole Foods (סימול: WFM), את המלצותיהם ל-WMT לקניה. ומדוע? המניות של WMT, TGT, COST, KR ורשתות הקמעונות האחרות נפלו חזק לאחר הודעת אמאזון, הצבור, כך נראה, מאמין שאמאזון תשתלט על התחום כולו.
פסלר ובינדר מאמינים שוולמארט היא שתציע לציבור, בסופו של תהליך ההתמזגות בין קמעונאות רשת למסורתית, את המודל הנכון, "למעשה הם כבר מציעים ללקוחות את מה שמציעה אמאזון וגם את מה שאמאזון מתכננת להציע", כותב פסלר. מה שהאנליסטים בעצם אומרים הוא שמהרמה הנוכחית וול מארט, בגלל החפיר, תמשיך להוביל מה גם שהשקעותיה בתחום הרשת רק מתחילות להניב פרי.
איך משקיעים בחברות בעלות חפיר כלכלי? יש סלי השקעה וקרנות שעוקבים אחרי המדד שפותח במורנינגסטאר ה- Morningstar Wide Moat Focus Total Return Index ELEMENTS (סימול: WMWIV) שהיסטורית מכה את ה-S&P500 (ראה) הסל המוכר ביניהם הוא ה-Morningstar wide Moat ETF (סימול: MOAT) שנכון לסוף יוני הכיל 51 חברות שתוכלו למצוא באתר שכשליש מתוכן באות מתחום הבריאות (חברות פרמקולוגיה, ביו טכנולוגיה וציוד רפואי), כ-26% מהחברות באות מתחומי הצריכה, חברות תעשייה ו-IT ביחד מהוות 23% מהסל וחברות פיננסיות 10%. זה סל שמייצג חברות אמריקאיות בלבד ולכן הוציאו סל גלובלי בסימול MOTI שמכיל 76 חברות (ETF channel). יש אפשרות להתלוות לסלים מסוג זה גם באמצעות סלים עוקבים בישראל כמו קסם ארה"ב Morningstar Wide Moat.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
43.תודה רבהמר מאני 02/08/2017 22:38הגב לתגובה זו0 0תמיד מאלף לקרוא ומועיל ומרחיב דעת. חבל רק שאתה לאקוני בתשובות לקוראים - אך כמו שנאמר אתה לא חייב לי כלוםסגור
-
מה שאלת ומה עניתי לאקונית? (ל"ת)שלמה גרינברג 03/08/2017 11:00הגב לתגובה זו0 0סגור
-
42.תיק וירטואלידוד 31/07/2017 14:13הגב לתגובה זו1 1המשמעות מהיא אחת .אין תיק כזה וטוב שששלמה "נעזר "באחרים כדי לא להגיב ואלי שלום זה בעצם שלמה.סבכל מקרה זה לא לעניין.אסור לתת ביקורת על שלמהסגור
-
דווקא הגבתי, כתבתי "תודה" על הערתך (ל"ת)שלמה גרינברג 31/07/2017 16:27הגב לתגובה זו0 0סגור
-
41.שלמה מה אתה אומר על מה ששילר אמר? (ל"ת)ירום 31/07/2017 13:57הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
מה אני אומר?שלמה גרינברג 31/07/2017 16:37הגב לתגובה זו0 0תקרא הכתבהסגור
-
קראתי , אבל הוא לא אומר תיקון הוא אומר 1929ירום 31/07/2017 17:23הגב לתגובה זו0 0על זה אני מדברסגור
-
כנראה קראת לא במקור (ל"ת)שלמה גרינברג 31/07/2017 19:03הגב לתגובה זו0 0סגור
-
כן נקרא פה באתר (ל"ת)ירום 31/07/2017 22:08הגב לתגובה זו0 0סגור
-
40.מאמר מצויין, כרגילשלומי 30/07/2017 23:28הגב לתגובה זו2 0לגבי קומפיוג'ן: העובדה שלא שומעים ממנה, שנים לאחר ההסכם עם באייר, אין בה כדי להחשיד שהעסק שם לא מתרומם?סגור
-
דווקא שומעים כול הזמןשלמה גרינברג 31/07/2017 08:58הגב לתגובה זו1 0רק בשבוע שעבר נודע שבאייאר הפסיק את אחד השתפי"ם עם החברה לכן היא בקטגוריית חלוםסגור
-
39.מניות חלום אמרת ?משה 30/07/2017 22:42הגב לתגובה זו0 0שלומה אם מימוש קרוב אז צריך לברוח מכל חברות החלום שבד"כ מתאידות במימוש חזק. במימוש תשכח מפינת החלומות.סגור
-
נו? מישהו מונע ממך לברוח? רק שאלהשלמה גרינברג 31/07/2017 08:56הגב לתגובה זו0 0מאז 2009 היו למעלה מעשרה תיקונים גדולים ואין ספור "מימושים, ברחת? מכרת חלק וחזרת במימוש?סגור
-
לא ברחתימשה 31/07/2017 13:08הגב לתגובה זו0 0אם אתה בורח בד"כ גם קשה לחזור.סגור
-
38.תיק וירטואלידוד מ 8 30/07/2017 20:52הגב לתגובה זו0 0"כל הכבוד"לתשובה שלך .ממש לעניין.גם לארז מספר 16 לא הגבת.זוהי דרכך כרגיל נראה אם תפרסמו את תגובתיסגור
-
דוד תגיד מישהו חייב לך משהו? (ל"ת)שלום 31/07/2017 09:33הגב לתגובה זו2 0סגור
-
תודה (ל"ת)שלמה גרינברג 31/07/2017 08:57הגב לתגובה זו0 0סגור
-
37.שלמה פינת החלומות ?יוסי 30/07/2017 18:19הגב לתגובה זו1 0ראדא הזכרת ? על איזה חלום אתה מדבר ? מכירות של קיוסק שכונתי.סגור
-
חלום אינו בהכרח טכנולוגי-רפואי (ל"ת)שלמה גרינברג 31/07/2017 08:58הגב לתגובה זו1 0סגור
-
36.הגם אתה ברוטוס ?תמים 30/07/2017 15:21הגב לתגובה זו0 0תודה . מרתק כמו תמיד. אבל מסקרן, שלמה היקר , אני קורא כבר שנה תחזיות קודרות ולא מאמין לרואי השחורות ( או בעלי האינטרסים ) ונשאר בפנים. אבל כשאתה הוא זה שממליץ למכור אני מתייחס ברצינות . שלמה , אני מאמין שגם אתה דוגל בכך שאין לצפות סוף העליות או תחילת הירידות . אז לפני שאני מוכר חצי מהתיק , עם יד הל הלב, האם גם אתה שלמה לא עמדת במבול הכתבות על נפילות אפשריות בשווקים וממליץ גם אתה על מכירה?( אני מודה שקשה ללכת נגד זרם חזק שכזה) . האם המלצתך היא אכן למכור מעל 50% מהתיק ולהביט בו או לבלות איתו? (אינני ציני כמובן).סגור
-
לאחר שתקרא הכתבה בעיוןשלמה גרינברג 30/07/2017 15:54הגב לתגובה זו0 0ואולי גם תעיין בכתבות עבר והשאלה הזו עדיין תטריד אותך , שאל שוב בבקשה. כרמז אומר שאותם דברים נכתבו בגלי העליות של 1999, 2006-7, 2010, 2011, 2015. זו שיטה בה אני פועל מזה 30 שנים ויותר ואינה קשורה לשום כתבות, טובות או רעות.סגור
-
35.לא רציתי לכתוב את זה בתגובה 30 כדי לא להפריעאבי3 30/07/2017 11:36הגב לתגובה זו0 1אבל יאי אני דמות פה (:סגור
-
34.סל או מניות טכנולוגיהאבי 30/07/2017 11:31הגב לתגובה זו0 0שלום שלמה, קורא ותיק שלך, אני מנסה לדעת האם קיים תעודת סל על חברות שמתעסקות עם פיתוח רובוטיקה אזרחית או צבאית. חיפשתי למשל על בוסטון דיינמיקס אבל החברה נמכרה לבנק.סגור
-
יש ROBO, יש BOTZ ועוד (ל"ת)שלמה גרינברג 30/07/2017 12:55הגב לתגובה זו4 0סגור
-
תודה (ל"ת)אבי 30/07/2017 14:47הגב לתגובה זו0 0סגור
-
33.תודה שלמה על מאמרך! האם GOOGL נשכחה מהרשימהעינת 30/07/2017 09:51הגב לתגובה זו0 0הבסיסית?סגור
-
המון חברות "הושמטו" (ל"ת)שלמה גרינברג 30/07/2017 12:49הגב לתגובה זו0 0סגור
-
32.מישהו מאמין שכשהשוק יפול הוא יסתתר באיזו חפירהמשקיע על הגדר 30/07/2017 08:21הגב לתגובה זו0 0כמו ב 2008 כל מי שבפנים אכל אותהסגור
-
חחח אתה בטח בחוץ כבר 7 שניםסלבין 30/07/2017 09:10הגב לתגובה זו2 0פיספסת את העליות והחגיגות ומשחק אותה חכם גדול.סגור
-
31.חפירה על חפיר..אבי לא3 30/07/2017 01:02הגב לתגובה זו0 0האם לדעתך הובלת ISRG בתחום ניתוחי רובוט הוא חפיר? למעשה כפי ששאל אחד לפני פה כל הובלה בתחום של חברה יכולה להתהפך בזמן קצר יחסית בעידן הטכנולוגיה של ימינו.. או שלא הבנתי מספיק טוב את המושג חפיר, נא האר את עיני.. ואגב בהקשר לשבוע שעבר,האם אתה מכיר את כפיר זילברמן ואם כן האם לדעתך הוא עונה להגדרות של משקיע פעיל? (אמנם בשוק ההון הישראלי בעיקר אבל אולי בכל זאת אתה מכיר..)סגור
-
הובלת ISRG בתחום ניתוחי רובוט הוא חפיר?שלמה גרינברג 30/07/2017 12:46הגב לתגובה זו0 0לא. לך בבקשה לגוגל ותחקור ואיני מכיר את כפיר זילברמןסגור
-
30.כתבה מעניינת;חוכמה בדיעבד (ל"ת)יואל 30/07/2017 00:01הגב לתגובה זו0 3סגור
-
29.חפיראילן 29/07/2017 23:28הגב לתגובה זו0 3מה עם מניית equnix חברה מדהימה שמתאימה בהחלט ולא הוזכרהסגור
-
מתכוון ל Equinix Inc ? (ל"ת)שלמה גרינברג 30/07/2017 12:49הגב לתגובה זו0 0סגור
-
28.למה השמות בקודים?ani 29/07/2017 22:12הגב לתגובה זו0 0למה לא הצגתם רשימה של מניות והיתר לפי שם? רק לפי קודים. מי יכול לפענח את כולם? זה שירות לאזרח?סגור
-
27.קמהדע. למה הנפקה הפילה אותה 12%אלון 29/07/2017 20:53הגב לתגובה זו2 1שלמה אשמח לדעתך על קמהדע שירדה יפה אתמול ... אתה אוהב את החברה ?תודהנעל המאמרסגור
-
אתה אוהב את החברה ?שלמה גרינברג 30/07/2017 14:32הגב לתגובה זו2 0לא אוהב ולא שונא שום חברה. המניה ירדה כי יום קודם הייתה על 5.2 וההנפקה לפי 4.5 ואז מדוע שלא תרד מה גם שהיו שמכרו שורט ערב ההנפקה על מנת לקבל המניות במחיר ההנפקה. הפוטנציאל שם, המימוש תלוי בהנהלה.סגור
-
ירדה כי הונפקה במחיר נמוך ממחיר השוק (ל"ת)אבי3 29/07/2017 22:16הגב לתגובה זו0 0סגור
-
נכון. הרגע ראיתי (ל"ת)אלון 30/07/2017 09:11הגב לתגובה זו0 0סגור
-
26.Wix אחרי ירידונתבני 29/07/2017 20:51הגב לתגובה זו0 0שלמה מה הפוטנציאל של ויקס לדעתך?חברת חלום? כיצד אתה רואה את התחרות בתחום והאם ויקס יכולה לשמור על הובלה. תודהסגור
-
לא עוקב מקרוב אבלשלמה גרינברג 30/07/2017 14:37הגב לתגובה זו0 0ויקס אינה המובילה בתחום ולבטח אינה חברת חלוםסגור
-
25.דעתך על אופקו???משה 29/07/2017 16:06הגב לתגובה זו0 0נראית לי מעניינת תודהסגור
-
הפוטנציאל שם אבלשלמה גרינברג 30/07/2017 14:40הגב לתגובה זו1 0איני עוקב מקרוב כי מדובר בחברת אחזקות מסובכת מאוד להבנה ולבטח להערכה.סגור
-
יש הרבה מאוד רכישות של בעל עניין .אסף 30/07/2017 09:30הגב לתגובה זו0 0לאחר ירידה חזקה במחיר המניה אחד מבעלי העניין קונה בחודשים האחרונים כמות מאוד גדולה של מניות , הוא בטוח מבין יותר מאיתנו. אני בפנים.סגור
-
כדאי שתלמד על "בעל העניין" (ל"ת)שלמה גרינברג 30/07/2017 15:56הגב לתגובה זו0 0סגור
-
אסף - לא מדוייקפיצוחים 30/07/2017 14:52הגב לתגובה זו0 0גם אני קבוע קונה פיצוחים לשבת בלי קשר למצב המניות שלי. וברצינות - הקניה של פרוסט באופקו נמשכת שנים על שנים ולא אומרת כלום במקרה הזה. והסכומים האלה עבורו זה כמו ההוצאה שלך ושלי על פיצוחים. לא נכנס להאם מחיר המניה אטרקטיבי - פשוט עניין הקניה לא אומר כלום במקרה של אופקו.סגור
-
24.כתבה מאוד מעניינת -שאפו ! (ל"ת)איציק 29/07/2017 14:06הגב לתגובה זו8 0סגור
-
23.לדעתי יקח שנים על גבי שנים עד שאמזון תספקן 29/07/2017 13:45הגב לתגובה זו2 1למשקיעים את הרווחים שהם מצפים ממנה בתמחור המניה הנוכחי. מלחמות השליטה על כל מיני סקטורים לא יעלמו ככ מהר ומלחמות עולות כסף רב. בנוסף לגבי החפיר, הבעיה היום שיכול להיות לך חפיר בלתי מעורער אבל פתאום המצאה טכנולוגית חדשה יכולה לערער לחלוטין את המצב, אם אותה חברה לא תאמץ את השינוי הטכנולוגי היא תאבד את החפיר במהירות.סגור
-
אתה טועה, ובגדול.פאם 01/08/2017 21:10הגב לתגובה זו0 0אתה מדבר על אמזון כריטייל, ושוכח, או פשוט לא מודע לכך, שהיא ספקית it אדירת מימדים, שלוקחת נתחים מהשוק לענקיות כמו גוגל, מייקרוסופט ועוד.סגור
-
22.יש לי רק שאלהשאלה 29/07/2017 11:51הגב לתגובה זו1 2אני חדש בתחום ואני תמיד מפחד לקנות חברה בעליות כי אני תמיד מפחד אולי קניתי בשיא ומכאן היא רק תרד , איך אני יודע שזה לא יקרה? (לדוגמא על החברות שצוינו בהתחלה של החברות המובילות)סגור
-
אינך יודע !! (ל"ת)שלמה גרינברג 30/07/2017 12:43הגב לתגובה זו0 0סגור
-
לעולם לא תדע. (ל"ת)יד הנפץ 30/07/2017 00:10הגב לתגובה זו0 0סגור
-
רוצה שיטה פשוטה?אבי3 29/07/2017 22:18הגב לתגובה זו0 0זה לא משנה עליות ירידות, תקנה וזהו אל תזוז רק תשקיע ותשקיע כל זמן שאתה יכול במדד אמריקאי וזהו אל תמא אף פעם לא בירידות ולא בעליות וככה שתצא לפנסיה תראה כמה יש לך.ויורם לפני טועהסגור
-
שאלת מיליון הדולריורם 29/07/2017 17:05הגב לתגובה זו0 0כולם מנסים לאתר פיקים ולחלופין רצפה , אי אפשר לדעת רק להעריך על סמך אמונה בחברה ( שנובעת מבדיקת ההנהלה , תזרים מזומנים , צפי לעתיד ועוד ועוד) או בדיקה מבחינה טכנית , בכל מקרה בהצלחהסגור
-
תחשוב שאתה נוהג ברכבסמי וסוסו המקורי 29/07/2017 16:20הגב לתגובה זו4 3השמשה הקדמית שחורה לגמרי ואתה יכול לראות את הכביש רק דרך המראה של השמשה הקדמית (זו שמראה את החלון האחורי והמכוניות מאחור).תחשוב על מה שכתבתי טוב טוב ותבין עד כמה השאלה שלך מגוחכת ומופרכת. ובכלל - למה לא לבקש משלמה מניה שתעלה 100 אחוז במקום רמזים (איך אני יודע שלא תרד...)סגור
-
ל-22 השאלה שלך בכלל לא רלוונטית לעולם ההשקעותאמיר 29/07/2017 20:48הגב לתגובה זו0 0בהשקעות אתה אמור כול חודש להפריש סכום קטן ולבצע את זה חודש אחרי חודש לאורך עשרות שנים - כמו החיסכון הפנסיוני. כשעובדים ככה השאלה שלך מיותרת לגמרי..סגור
-
21.דיבורים יפים אבל כסף סופרים במדרגות . נתונים מדברים !! (ל"ת)דוד הגנן 29/07/2017 10:49הגב לתגובה זו0 0סגור
-
מישהו חייב לך משהו?פאם 01/08/2017 21:13הגב לתגובה זו0 0.סגור
-
20.שלמה,"תיקון נאה "יכול להמשיך לפגוע במנית GE (ל"ת)משה 29/07/2017 10:41הגב לתגובה זו0 0סגור
-
ואז? (ל"ת)שלמה גרינברג 30/07/2017 12:42הגב לתגובה זו1 0סגור
-
משה תיקון יפגע ב95% מהמניות וגם ב ge (ל"ת)משה 2 30/07/2017 09:13הגב לתגובה זו0 0סגור
-
19.לשלומה אני 20 שנה בבורסהאבי 29/07/2017 10:35הגב לתגובה זו2 2שלומה הבורסה זה לו מה שאיה פעם בלי מכונות היום הם לו רואים שווי מניה הם מנצלים את המכונות לפי מה שהם רוצים כך לדוגמה טבע כמה היום השוי שלה זה לו הגיוני כך את פריגו כך את בזק ועוד אני פשוט לו מבין אך הבורסה נותנת לזה ליקרות או שיש סחקנים שמבלים את המכונות אך שהם רוצים כך לגוגמה טאואר ליפנה 5 שנים הם היו ליפנה פשיטאת רגל היום פפולרי ועוד כך את אינסולין תבדוק אותי שהי 3 פעמים איחוד און חתחו את המניה פי 70 אחוז משויה היום טסה 20 אחוז האם למשיך כך עבד הבורסה מי שרוצה להשקיעה שקעהסגור
-
20 שנה בבורסה ונשארת מעבול (ל"ת)Goni 30/07/2017 10:07הגב לתגובה זו1 1סגור
-
18.שלמה שלום. כיצד אתה רואה את ההתפתחויות בפלוריסטם ? (ל"ת)משקיע 29/07/2017 08:46הגב לתגובה זו0 0סגור
-
איזה התפתחויות? (ל"ת)שלמה גרינברג 30/07/2017 12:40הגב לתגובה זו0 0סגור
-
17.שלמה, אתה מתרגם מעולה. ובונה כתבות פאזל מדהים.מר בין 29/07/2017 07:21הגב לתגובה זו2 0אני חייב לציין שאני קורא את כתבותיך, ואני ספקן לגבי יכולתך האישית לכתוב בקשת רחבה של נושאים ובעיקר בשוק האמריקאי מבלי שתהיה שם כדי לחוש את האווירה. מידע אישי, האמריקאים ככלל אינם עוסקים בקשת כה רחבה של נושאים והתמחותם היא מאד נקודתית והיא חוזרת על עצמה. חשוב לציין כאשר אני קורא את כתבותיך אני מתמקד בנושא אחד בתוך הכתבה. אבל ממרום הותק שעומד אחריך אתה רוקם את הכתבות כמעשה קוסמות.סגור
-
16.הטענה בכתבה אינה נכונהארז 28/07/2017 18:31הגב לתגובה זו10 1הנתונים מהקישור עצמו של MOAT מראים שהתעודה לאורך זמן א-י-נ-נ-ה מכה את ה-S&P500, ובהתחשב בשונות הגבוהה יותר ובדמי הניהול הגבוהים יותר, עדיף להשקיע ב-S&P500. נתונים, רבותיי, נתונים.סגור
-
ארז אתה צודק. גם אני בדקתי. (ל"ת)אחת 29/07/2017 10:50הגב לתגובה זו3 0סגור
-
היא כן, תבדוק שוב. (ל"ת)אורן 29/07/2017 10:44הגב לתגובה זו0 0סגור
-
15.כתבת בזמנו שהיא מהפייבוריטיות שלך, מה קורה איתה? (ל"ת)מה עם JCI 28/07/2017 15:57הגב לתגובה זו1 0סגור
-
אולי נעדכן בקרובשלמה גרינברג 30/07/2017 12:38הגב לתגובה זו0 0ואגב, שום מניה אינה "מהפייבוריטיות שלי", איני כותב כךסגור
-
14.מניות בעלות יכולת ל-BUY BACK , זה חפיר...BY BACK 28/07/2017 15:55הגב לתגובה זו1 4אם יש חברות שיש להן כסף ואינטרס לקנות את המניות שלהן "בחזרה", זה אומר שהן "חפיר"סגור
-
לא, הסברתי מה "התנאים"שלמה גרינברג 30/07/2017 12:36הגב לתגובה זו0 0ותלוי מה זה "יכולת"סגור
-
13.שלמה מה דעתך על סקטור המתכות האם יש לך מניותבני 28/07/2017 12:20הגב לתגובה זו0 0מועדפות בראדר שמתי לב שהדוחות יצאו מעל צפי אנליסטים ומחיר הברזל עולים מאז חודש יוני ומה בקשר לנפט האם אתה חושב שיחזור ל 55-60 לקראת סוף השנה?סגור
-
תחפש כתבוטת שלי על Xשלמה גרינברג 30/07/2017 12:35הגב לתגובה זו3 0דעתי על הנפט ברורה. האם יגיע ל- 55-60? יש מאות פרשנויות בנושא , תקרא ותחליטסגור
-
לא מצאתי, תוכל לתת שוב את דעתך בנושא הזה (ל"ת)בני 30/07/2017 15:45הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12....מאמר מאלף...ושאלה.yarok5 28/07/2017 09:49הגב לתגובה זו0 1שלמה שלום האם הכישלון של הרפובליקנים לבטל את "האובמה קר"- בשלב זה, ישפיע לרעה על תחום הפארמה? בתודה יוסיסגור
-
לא (ל"ת)שלמה גרינברג 30/07/2017 12:33הגב לתגובה זו0 0סגור
-
11.HACKמשקיע מתחיל 28/07/2017 08:59הגב לתגובה זו2 0שלום שלמה, ראשית תודה על עוד טור מרתק. שנית הייתי שמח לשמוע איפה היית ממקם את תעודת הסל HACK שמצד אחד מכילה חברות מובילות (צק פוינט) אך גם לא מעט "חלומות". האם בפינת החלומות? שנית, הסל עלה משמעותית אך עדין לא נגע בשיא שנקבע לפני יותר משנתיים (בניגוד לנסדק). האם לדעתך גם רמת התימחור של ה-HACK גבוה? תודה, ושבת שלום.סגור
-
כתבתי אין ספור פעמים על HACKשלמה גרינברג 30/07/2017 12:33הגב לתגובה זו0 0לגבי התמחור, קל לבדוקסגור
-
10.האם לדעתך השקעות ערך עברו מן העולםזנזיבר 28/07/2017 08:37הגב לתגובה זו0 0כל הניירות שציינת, אינם מעולם השקעות הערך.האם לדעתך שיטה זו של השקעות ערך, עבר זמנה? האם היום אחרי תיקון כדאי לשים כסף על מניות מובילות ? תודהסגור
-
כל החברות שמופיעות הן רק מעולם הערכים (ל"ת)שלמה גרינברג 30/07/2017 12:32הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.מאמר נהדר. תודה.ארז 28/07/2017 06:49הגב לתגובה זו7 0.סגור
-
8.תיק וירטואלידוד 28/07/2017 06:13הגב לתגובה זו3 1אכן כתבה נהדרת.כתבת שיש לך תיק וירטואלי.היכן ן לראות אותוסגור
-
הופיע כ 1000 פעם מאז 2000 (ל"ת)שלמה גרינברג 30/07/2017 12:31הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.מה דעתך על babaהיועץ 1 28/07/2017 01:26הגב לתגובה זו1 0האם זו חברה עם חפיר?סגור
-
אם אתה מעוניין בענק סיני, הייתי בוחר בbaiduפאם 01/08/2017 21:16הגב לתגובה זו0 0.סגור
-
תיגש לדוחות ותחליטשלמה גרינברג 30/07/2017 12:30הגב לתגובה זו0 0איני עוקב אחר BABAסגור
-
השליטה שלהם בשוק הסיני, מבטיחה מאד (ל"ת)בהחלט 28/07/2017 15:56הגב לתגובה זו1 0סגור
-
6.תודה!לאוניד 27/07/2017 23:44הגב לתגובה זו4 5תודה שלמה! כתבה פשוט מעולה!!!סגור
-
5.גוגל גם ברשימה לדעתךבני 27/07/2017 23:03הגב לתגובה זו0 0הזכרת במאמרייך את שמות הגדולות ולא ראיתי שם את גוגל .אשמח לדעתך עלייה והאם מתאימה לרשימה שרשמת לטווח ארוך?תודהסגור
-
ברור שאמאזון בפנים, (ל"ת)שלמה גרינברג 28/07/2017 08:35הגב לתגובה זו0 0סגור
-
התכוון לגוגל לא אמזון (ל"ת)Guy 28/07/2017 10:41הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.ואו שלמה הפצצת הפעם אחלה מאמרעמי 27/07/2017 20:36הגב לתגובה זו6 0מה לגבי צ'ק פוינט, הפעם לא רשמת אותה, יש שינוי או שהיא עדיין ברשימהתודה על אחלה מאמארסגור
-
ברור שהיא ברשימה, פשוט שכחתי (ל"ת)שלמה גרינברג 28/07/2017 08:35הגב לתגובה זו1 0סגור
-
3.יש תעודות סל ישראליות שעוקבות אחר ה MOATאור 27/07/2017 16:52הגב לתגובה זו0 0לקסם יש גם תעודת סל וגם קרן מחקה שעוקבות אחרי המדד, שתיהן מגודרות מטח. והן בין התעודות המובילות בגיוסים בשנה האחרונהסגור
-
לאורנתי 28/07/2017 10:44הגב לתגובה זו0 1אור שלום האם אתה יכול לתת את שם תעודת הסל של קסם ומספר הקרן לא מצאתי בברכה נתיסגור
-
תרשום בגוגל קסם ארהב wide moat (ל"ת)נתי2 28/07/2017 13:53הגב לתגובה זו0 0סגור
-
תודה (ל"ת)נתי 29/07/2017 00:52הגב לתגובה זו0 0סגור
-
זה מופיע בכתבה (ל"ת)שלמה גרינברג 27/07/2017 18:13הגב לתגובה זו2 1סגור
-
2.שלמה קראת על החוזה הגדול ש ATTU קיבלה ?ישראל 27/07/2017 15:47הגב לתגובה זו0 1לצד הדוחות דיווחה אטיוניטי על הסכם OEM חדש עם חברת טכנולוגיות מידע מובילה, שתשלב את הטכנולוגיה של אטיוניטי לצורך הובלת נדידת נתונים במסדי ובמחסני נתונים. העסקה היא לשלוש שנים, ותניב לחברה הכנסות של 9 מיליון דולר, עם אופציה לעבור את הסכום באמצעות הרחבת השירותים. לאחר התקופה יוכל השותף להאריך את ההסכם בשלוש שנים נוספות או להמיר את ההסכם השנתי לרישיון תמידי תמורת 10 מיליון דולר. איך אתה מעריך האנליסטים באמריקה יקבלו את החדשות האלה לצד אכזבה מתוצאות של רבעון השניסגור
-
דעתי על ATTU ידועהשלמה גרינברג 27/07/2017 18:19הגב לתגובה זו2 1איך אתה מעריך האנליסטים באמריקה? החברה קטנטונת ואף אנליסט בכיר לא מכסה אותה עדיין. 4 האמליסטים שכן מכסים, Craig Hallum, Sun Trust,Roth ו - Ladenburg Thalmann שוליים. ייקח זמן עד שאנליסטים רציניים יביטו בחברה, לדעתי רק כשמישהו ישים הצעת רכשסגור
-
תוכל להרחיב קצת על דעתך עליה ,קשה לעקובישראל 27/07/2017 20:39הגב לתגובה זו0 0על דעתך עליה מהעבר .תודהסגור
-
דעתי חיובית מאז נכנס אלון (ל"ת)שלמה גרינברג 28/07/2017 08:36הגב לתגובה זו1 0סגור
-
1.ואו שלמה אחת הכתבות היותר טובות שלך אי פעםאבי3 27/07/2017 15:36הגב לתגובה זו9 1ראיתי בסרט את וורן באפט מסביר על החפיר בהסבר על איזו חברת ממתקים שבבעלותו, מכיר?סגור
-
הוא מסביר זאת מפעם לפעם (ל"ת)שלמה גרינברג 27/07/2017 18:27הגב לתגובה זו4 0סגור