31 מיליון שקל לגריי קונטנט בשנה וחצי: הוצאות לפמ נחשפות
תקציב המדיה של לפמ - לשכת הפרסום הממשלתית עמד בשנת 2016 על 299 מיליון שקלים שמתוכם 173 מיליון הושקעו בישראל ו-126 מיליון הופנו למדיה בחו"ל. במחצית הראשונה של 2017 עמד תקציב המדיה על 179 מיליון שקלים שמתוכם 102 בישראל ו-77 בחו"ל. כך עולה מנתונים רשמיים של לפמ אותם העבירה לידי אייס תחת בקשת חופש המידע.
אז לאן הלך הכסף של לשכת הפרסום הממשלתי אתם שואלים? מפירוט ההוצאה לפרסום של לפמ עולה כי המרוויחה הגדולה מכספי הפרסום הממשלתי היא חברת גריי קונטנט מקבוצת אדלר חומסקי ובניהולו של רמי רושקביץ' המשמש גם כשותף, שהכניסה 31.1 מיליון שקל בשנה וחצי. בשנת 2016 פרסמה לפמ באמצעות גריי קונטנט בסך של 21.5 מיליון שקלים המהווה שליש מההוצאה של לפמ בטלוויזיה באותה שנה, ובמחצית הראשונה של 2017 פרסמה לפמ באמצעות גריי קונטנט בסכום שעומד על 9.6 מיליון שקלים המהווה רבע מההוצאה עד לאותה נקודת זמן, בטלוויזיה.
תקציבי הפרסום בטלוויזיה בשנת 2016. גריי קונטנט מככבת ועומדת בראש הטבלה
גריי קונטנט מחזיקה בבעלותה את רצועת המדיה "דקה לשמונה" - 60 השניות לפני תחילת מהדורת החדשות ב-4 האפיקים המסחריים בטלוויזיה בישראל: קשת, רשת, ערוץ עשר וכאן 11. החברה שבראשה עומד רמי רושקביץ' רכשה לראשונה את רצועת המדיה בשנת 2010 (ומאז רכשה שוב והאריכה את ההתקשרות) ומשווקת אותה ללקוחות בחבילה של מדיה והפקת סרטונים (כ-30 הפקות בשנה).
הרצועה, שצמודה לחדשות בכל הערוצים, נמכרת במלואה כמוצר מדיה בן 60 שניות ללקוחות ציבוריים, ממשלתיים ומסחריים, בעל אופי אינפורמטיבי כצינור לפרסום מידע מורכב או מפורט, בשונה מהברייק הרגיל. גריי קונטנט רכשה את הרצועה בתשלום מראש לכל הערוצים במחיר שמצד אחד נמוך יותר מרכישה רגילה במהלך השנה ומשתלם עבורה ומצד שני מקנה לערוצי הטלוויזיה הכנסה מובטחת מראש ללא קשר להצלחת גריי בשיווק ומכירת הרצועה.
יוזכר כי בראש לפמ עומד כיום בועז סטמבלר, לשעבר דוברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. סטמבלר מונה לתפקיד במהלך נובמבר 2017 כך שהוצאות המדיה המוצגות כאן תחת לפמ לא היו במסגרת הקדנציה שלו אלא במעבר בין פרישת המנכ"ל הקודם גדי מרגלית למינויו. לשכת הפרסום הממשלתית מסופחת למשרד התרבות והספורט שבראשו עומדת השרה מירי רגב מאז יולי 2016. באוגוסט 2017 ביקשה רגב לבטל החלטת ממשלה שהגבילה את הוצאות הפרסום הממשלתי "בעקבות פניות משרדי הממשלה השונים והשרים העומדים בראשם" ובתמיכת משרד האוצר והשר כחלון.
גל"צ ברדיו, ידיעות אחרונות בעיתונות
עוד בסקטור הטלוויזיה ב-2016: מתוך 61.9 מיליון שקל, קשת נהנתה מ-12.2 מיליון שקל של פרסום ממשלתי מידי לפמ. לרשת הופנו 11.1 מיליון שקלים וערוץ 10 הסתפק ב-8.8 מיליון שקלים. ערוץ 24 בבעלות קשת קיבל 900 אלף שקל מכספי הפרסום של לפמ ואילו ערוץ 1 זכה ל-600 אלף שקל בלבד.
בגזרת הרדיו תחנות גל"צ וגלגל"צ מובילות עם פרסום ממשלתי בשווי של 10.5 מיליון שקל ואחריהן תחנות קול ישראל עם 6.4 מיליון שקל. שפ"א - תחנות הרדיו האזורי קיבלו מלפמ 5.4 מיליון שקל במצטבר. קול חי וקול ברמה קיבלו 600 אלף שקk ו-500 אלף שקל בהתאמה, תחנת א-שמס קיבלה 800 אלף שקל ורדיו תל אביב נהנה מהכנסה של 700 אלף שקל מלפמ ב-2016.
בתחום העיתונות, מתוך סך כולל של 42 מיליון שקל, ידיעות אחרונות היה המרוויח העיקרי מכספי ההוצאה לפרסום של לפמ עם 9.7 מיליון שקל בשנת 2016. אחריו ישראל היום עם 9.5 מיליון שקל ושלישי הוא עיתון הארץ עם 3.6 מיליון שקל. גלובס רביעי עם 2.7 מיליון שקל מכספי הפרסום הממשלתי ואל סינארה עם 1.3 מיליון שקל.
דיגיטל: 30% מתקציב לפמ הלך לגוגל ופייסבוק
בדיגיטל, מתוך סך כולל של 37 מיליון שקל ב-2016, גוגל עם 6.4 מיליון שקל ופייסבוק עם 6 מיליון שקל נהנו יחד מ-12.4 מיליון שקל המהווים 30% מההוצאה לפרסום של לפמ באונליין. במקום ה-3 ניצב ynet עם 4.3 מיליון שקל ו-וואלה רביעי עם 2.6 מיליון שקל. mako קיבל 1.7 מיליון מכספי לפמ וארטימדיה הכניסה מיליון שקל של פרסום ממשלתי.
המחצית הראשונה של 2017: הולכים על דיגיטל - גוגל המרוויחה הגדולה
במחצית הראשונה של שנת 2017 הפנתה לפמ לסקטור הטלוויזיה נתח כספי של 34.5 מיליון שקל, 25.1 מיליון לדיגיטל, 24.2 לעיתונות ו-13.8 מיליון לרדיו.
גם במחצית הראשונה של 2017 גריי קונטנט מקבוצת אדלר חומסקי ניצבת במקום הראשון בטבלת הנהנים מכספי לפמ עם 9.6 מיליון שקל המהווים כרבע מההוצאה של הלשכה בטלוויזיה.
אחריה במקום השני קשת עם 9.2 מיליון שקל, 6.1 מיליון שקל לרשת ו-5.9 מיליון לערוץ 10. ספק מפתיע שזכה להכנסה של מיליון שקל מכספי לפמ במחצית הראשונה של 2017 היא חברת ענני תקשורת שמפעילה את MTV ישראל, ערוץ הטיולים, ערוץ האוכל, ערוץ הבריאות ועוד המשודרים בפלטפורמות של HOT ו-yes.
תחום הדיגיטל שבכל 2016 עמד על 37 מיליון שקל, עמד במחצית הראשונה של 2017 על 25.1 מיליון שקל. מפתיע לראות כיצד גוגל שכבר במארס השנה נחשף כי העלתה קמפיינים מסחריים על גבי סרטונים של ארגוני טרור - נושא שאף עלה לדיון בכנסת ישראל - נהנתה מ-5 מיליון שקלים במחצית הראשונה של 2017. זאת לעומת 6.4 מיליון שקל שהפנתה אליה לפמ בכל 2016. פייסבוק הסתפקה ב-3.9 מיליון שקל מכספי הלשכה.
ynet שלשלה לכיסה 3 מיליון שקל מלפמ ואילו ארטימדיה שבכל שנת 2016 הכניסה מיליון שקל מכספי הפרסום של לפמ, קיבלה כבר במחצית הראשונה של 2017 1.3 מיליון שקל, יותר מ-mako שעמד על 1.1 מיליון. נתון מעניין נוסף הוא הזרמת 700 אלף שקל של כספי פרסום לאתר Jobiz - אתר דרושים ומכרזים ממשלתי שהוקם על ידה.
אייס פנה ללפמ בניסיון להבין מדוע הופנה נתח גדול כל כך - שליש מההוצאה לטלוויזיה ב-2016 וכמעט שליש במחצית הראשונה של 2017 לרצועה אחת? כמו כן, האם נעשו מחקרים שהוכיחו שרצועה זו עולה באפקטיביות על מיקומים אחרים, ובנוסף האם נחתמו הסכמים ארוכי טווח עם החברה - גריי קונטנט?
מלפמ נמסר בתגובה: "רצועת ״דקה לשמונה״ היא חלק מפריסת מדיה בקמפיין, בשל היכולת להעביר מסרים מורכבים לציבור בשעת צפיית אקטואליה. גריי קונטנט היא ספק יחיד לרצועת השידור בכל הערוצים המרכזיים. לא נחתמו עם גריי קונטנט הסכמים לטווח ארוך. התקשרות לפמ עם החברה עבור משרדי הממשלה נעשית על פי כל הנהלים.
מגריי קונטנט נמסר בתגובה: "בפרויקט דקה לשמונה, חברת גריי קונטנט היא חברת מדיה לכל דבר. הסכום באופן טבעי מיועד ברובו לזכיינים (כאן, קשת, רשת ועשר) ומקצתו להפקה של עשרות סרטים בשנה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.מי מנסה לקמבן?מכיר את כולם 26/02/2018 22:30הגב לתגובה זו4 1מי מנסה לגנוב את הקופה? שוב איזה פרסומאי עשיר מנסה לבטל את לפ״מ בכדי לדרוס מאות משפחות ולהתעשר על חשבונן? הרי מי שמבין יודע את האמת. לפ״מ היא משרד הפרסום המקצועני ביותר בישראל והאיכותי ביותר. איכות ניהול הלקוח בלפ״מ היא מעל כל מה שניתן למצוא בכל משרד פרטי בישראל. איכות ההפקה הטובה והמנוסה ביותר בארץ. הבנה עילאית בדיגיטל. בלי קומבינות, בלי תיחמונים, בלי עמלות נסתרות. לפ״מ היא גוף איכותי ומקצועי שעצם קיומו מפריע לבעלי משרדי פרסום פרטיים שאין להם לאן לגדול והדרך שלהם להראות גידול לחברות הרב לאומיות היא בהרס לפ״מ והשתלטות על תקציבי הממשלה, זו כמובן סכנה אמיתית לרמה המוסרית המדרדרת בלאו הכי של ישראל. תחשבו על תקציב ממשלתי בידיו של שר המחליט על קמפיין עם משרד פרטי... כמה כסף מעורב בהחלטה כזו. אז עשו לי טובה. אל תחפשו את לפ״מ או את אדלר. תנסו להיות מקצוענים כמו לפ״מ! או שתחפשו מקצוע אחר. בקיצור, תתקדמו אבל אל תהרסו חלקה כל כך טובה. הא כן, גם הקריאייטיב הטוב ביותר נמצא בלפ״מ. גם האסטרטגים. אלו הפרילאנסרים הטובים בארץ. אז תעשו טובה. זו האמת. בחרו בדקה לשמונה? כנראה שבצדק ובמקצוענות. אז זה של אדלר... סבבה. איזה מבאס שסגור
-
4.דקה לשמונהעובדת בגוף תקשורת 26/02/2018 17:50הגב לתגובה זו2 0לא מובן מה מטרת הכתבה? למה שלפ״מ יקצו נתח מהתקציב אם ההשקעה בו אינה מניבה תוצאות חיוביות ??? סביר להניח שישנן קבלות לדקה לשמונה שמוכיחות את האפקטיביות של רצועת פרסום זו בכלל הערוצים, אחרת למה שלקוח ירצה לבזבז את כספו על פרסום שאינו תורם לו??? דבר נוסף שמרתיח בכתבה הוא העניין האם נחתמו הסכמי ארוכי טווח עם גריי, את מי זה מעניין??? משאלה זו ניתן להבין את מטרת הכתבה צרות עין לשמה. חברת גריי קונטנט היא חברה סופר מקצועית! ונותר רק לומר שימותו הקנאים!סגור
-
3.אדלרחומסקי 26/02/2018 13:54הגב לתגובה זו2 0לא מבין מה הבעיה? הכל כשר ותקין ואדלר חומסקי עושים מיליונים מהממשלה כי הם טובים. איפה הבעיה?סגור
-
זה לא כי הם טוביםמוזרה התגובה הזו 26/02/2018 14:10הגב לתגובה זו1 0זה כי הם מקבלים מעטפות ולא יוצאים למכרז במכרז הראשון שייצא - הם מפסידיםסגור
-
2.לפמיועץ אסטרטגי 26/02/2018 13:52הגב לתגובה זו1 1והשאל עדיין נותרה פתוחה - עשו או לא עשו מחקרים שהוכיחו שהדקה המוזרה הזאת שווה את הכסף?סגור
- טען עוד
-
סקריםלקוח מרוצה 26/02/2018 14:07הגב לתגובה זו2 0למה סתם לבלבל את המוח כל פרויקט של דקה לשמונה נבדק בסקר חיצוני מידי רבעון ! אני מפרסם שם שלוש שנים הלוואי כל השקעה הייתה מצליחה ככה בעולם הפרסוםסגור
-
1.לעומקמציע שייבדק 26/02/2018 13:35הגב לתגובה זו1 2האם הרצועה הזו אפקטיבית במונחי עלות תועלת, הכוונה - האם העלויות לנק' שלה במיוחד אחרי הפיצול לא יותר יקרות מ60 בתוך החדשות ? התשובה היא כן יקרות , ובעשרות אחוזים- עשרות אחוזים שמשלמי המיסים מוציאים מכיסם לטובת מעטפות שעוברות בין אדלר למשרד האוצר ( חברים טובים ) מציע גם לבדוק האם יש מקומות בהם כן אפשר לצאת למכרז ( כי למשל גריי מפרסמים גם ב2 דק לשמונה .. לא כל ההוצאות הן על דקה לשמונה ) וגם ב3 דקות לשמונה - רצועות שאפשר לקנות בהן, ולא נפתחות למכרזסגור