מדוע WIX לא מצליחה לייצר ערך למשקיעים?
Wix היא חברת תוכנה ישראלית שנוסדה ב-2006 ומפתחת פלטפורמה מבוססת ענן לבניית אתרי אינטרנט. הפלטפורמה מאפשרת לעסקים קטנים/בינוניים (SMB) ויזמים לבנות אתר אינטרנט מותאם אישית ללא עלות וללא צורך בידע קודם. החברה נוסדה על ידי האחים אבישי אברהמי, נדב אברהמי וגיורא קפלן.
החברה פועלת לפי מודל תשלום Freemium המקובל מאוד בשוק האינטרנט לפיו ניתן לקבל תכנים מוגבלים בחינם וצריך לשלם על תכנים איכותיים יותר. החברה מצהירה בדוחות שהיא מעוניינת להפוך למותג המוביל בשוק ולהגדיל באופן משמעותי את מספר המשתמשים ועקב כך להגדיל גם את ההכנסות.
כחלק מהאסטרטגיה החברה מפנה סכומים גבוהים ביחס לתעשייה לתחומים של מחקר ופיתוח - לשימור ושיפור המוצר וחוויית המשתמש, הוספת תכנים ואפליקציות לאתרים, פיתוח אפיקי צמיחה חדשים; שיווק- להגדלת החשיפה במדינות חדשות, במדיות חברתיות שונות, קידום באתרי חיפוש והפקת פרסומות מרהיבות.
שוק "עשה זאת בעצמך"
WIX שייכת לשוק ה"עשה זאת בעצמך" של בניית אתרים שהוא בבחינת נישה בשוק ה"מערכות לניהול תוכן" - מערכות לניהול תוכן הוא שם כללי לאמצעים להקמה, תחזוק ושיפור אתרי אינטרנט ואפליקציות. שוק זה מוערך בכ-40 מיליארד דולר, מתוכם 20 מיליארד בארה"ב בלבד.
הטכנולוגיה המתקדמת והנוחה של Wix מאפשרת למשתמשים לבנות אתר בצורה פשוטה ואינטואיטיבית ולכן היא שייכת לנישה של DIY (ר"ת Do it your self) של אתרי ווב בשיטת D&D שפוטרת את המשתמש לחלוטין מכתיבה של קוד או פקודות.
שוק המערכות לניהול תוכן מוערך בשווי של כ-40 מיליארד דולר וכחצי מהאתרים היום מוקמים באמצעות אתרים בסגנון "עשה זאת בעצמך". על אף הרצון מצד המפתחים לפשט את תהליך הקמת האתר, על פי הערכות רק 2%-3% מהאתרים שמוקמים בשיטת "עשה זאת בעצמך" אכן מוקמים לבסוף.
האם ל-WIX יכולת לייצר ערך לבעלי המניות?
מאז הנפקתה ב-2013 וויקס הצליחה לשמור על צמיחה גבוהה של עשרות אחוזים בגידול בלקוחות משלמים ובהכנסות תוך המשך גדילה והתחדשות בשוק שבו היא נחשבת היום לאחד המותגים החזקים ביותר.
מתוך 7 אנליסטים המסקרים את המניה כולם מחזיקים בהמלצת קניה, זאת על אף שהחברה מדווחת על הפסד בשורה התחתונה מאז הנפקתה. לפי האסטרטגיה של מנהלי החברה, אם וויקס תצליח לייצר מחזור פעילות גבוה מספיק אז החברה תכסה את ההוצאות השוטפות ותייצר שולי רווח שיגדלו עם הזמן.
לדעתי האישית לוויקס אין את היכולת לייצר ערך לבעלי המניות, לא בטווח הקצר ולא בטווח הארוך, אלא אם כן תימכר בשווי גבוה מזה שבו היא נסחרת כעת (כ-4 מיליארד דולר). אני מבסס את ההנחה שלי על שלושה פרמטרים שנותרו ללא שינוי למרות צמיחה אדירה, הן במספר הלקוחות והן בהכנסות:
1. ההכנסות גדלות וההפסד לא משתנה. בשנה הראשונה להנפקה וויקס דיווחה על הכנסות בסך 80K דולר ולאחר 4 שנים בלבד הציגה תוצאות הגבוהות מ-400K דולר, צמיחה מדהימה של 500%. בניגוד להנחה של בעלי החברה, צמיחה בהכנסות לא הביאה לצמיחה בשורת הרווח שעל אף שקטן ב-50% מ-2013, הוא עדיין גבוה מ-1 דולר למניה (הפסד של כ-50 מיליון דולר בשנה).
2. עלויות השיווק הגבוהות אוכלות את ההכנסות. הסיבה העיקרית לכך שההכנסות לא גדלות היא שוויקס חייבת להשקיע בשיווק כל הזמן על מנת לגייס משתמשים חדשים שחלקם יהפכו בעתיד ללקוחות בתשלום. עלות גיוס הלקוחות אל מול הרווח מכל לקוח משלם.
השקעה בשיווק איננה בחירה חופשית כפי שהנהלת וויקס מנסה להציג, השוק התחרותי והמשתנה שבו וויקס מתחרה מחייב אותה להשקיע ולשמור על קצב צמיחה גבוה שכן היא לא מסוגלת לצמוח באופן אורגני בשוק שבו היא מתחרה.
ב-2013 66% מההכנסות הופנו לשיווק וברבעון הראשון של 2018 ההוצאה על שיווק היוותה כמעט 80% מההכנסות. עלויות הפרסום והשיווק בפלטפורמות שבהן משתמשת וויקס כגון גוגל פייסבוק ויוטיוב רק עולות כל הזמן. בסופו של דבר עלויות השיווק עלולות להיות כה גבוהות שהן לא יאפשרו המשך צמיחה ובהעדר צמיחה החברה לא תוכל להצדיק שווי שוק כל כך גבוה.
3. פחות מ-3% מהמשתמשים הופכים ללקוחות משלמים. זה נתון שהחברה בקושי הצליחה לשנות מאז הקמתה אז אם אתם חושבים שלחברה יש עשרות מיליוני לקוחות פוטנציאליים קחו בחשבון שיש תקרה ליכולת ההתמרה (קונוורז'ן) של החברה והיא אי שם באזור ה-3%.
בנוסף, יש להתחשב בעובדה שגם ההכנסה הממוצעת מלקוח מוגבלת ושהגיעה בסוף 2017 לשיא של 150 דולר אחרי חמש שנות פעילות.
לסיכום, וויקס אחרי חמש שנות פעילות כחברה מונפקת לא הצליחה לתרגם את הצמיחה האדירה והמותג החזק לשורת רווח שמצדיקה את שווי הפעילות שלה. יש לה מוצר מעולה ועליון טכנולוגית על המתחרים אבל הצמיחה היא בעיקר תוצאה של השקעה חסרת תקדים בשיווק.
אני מתקשה להאמין שהחברה תצליח להוריד את עלויות השיווק ולשמור על צמיחה קבועה תוך קידום פעילות שיווקית אורגנית (שאיננה ממומנת). מאז הנפקתה היא מקפידה לפרסם מדי שנה במהלך הסופרבול בעלות של עשרות מיליוני דולרים ועדיין עלויות השיווק מהוות כ-50% מההכנסות.
בנג'מין גראהם טבע את המשפט: "הערך ינצח". לדעתי לוויקס יש מוצר שמצליח לייצר ערך למשתמשים אבל כנראה שהאסטרטגיה ומודל הרווח הנוכחי יקשו עליה להגיע אי פעם לשורת רווח שתצדיק שווי של מילארדי דולרים.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
הכותב הוא אנליסט ואסטרטג להשקעות, המספק שירותי אנליזה עבור משקיעים פרטיים
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
12.אז למה המומחים כן ממליצים לקנות? (ל"ת)דני 19/05/2018 10:05הגב לתגובה זו0 0סגור
-
11.שיילמדו משופיפיי איך לעבוד. (ל"ת)חנוך 14/05/2018 22:41הגב לתגובה זו3 0סגור
-
10.איך אין לה הון עצמי?השואל באמת 14/05/2018 13:01הגב לתגובה זו0 0ולעומת זאת שווי של 4 מיליארד?סגור
-
9.יש לה תזרים מזומנים חיוביwix 14/05/2018 12:26הגב לתגובה זו0 1לחברה יש כל שנה תזרים חיובי שך 80 מליון דולרסגור
-
8.אחד הניתוחים השטחיים ביותראחד שמבין 14/05/2018 02:49הגב לתגובה זו4 1מאד קל לקחת כמה נקודות אקראיות מהדו"חות של חברה ולנסות לחבר מהן קו למרות שאין. לחברה יש החזר של לפחות 6:1 על הוצאות השיווק לאורך חיי הלקוח. לכן, ככל שהיא מצליחה להוציא יותר על שיווק כך היא מייצרת יותר ערך. אם ברבעון האחרון הוציאה הרבה זה רק סימן שצפויה צמיחה עתידית גבוהה. לגבי הפסד החברה, הוא קטן לאורך זמן באחוזים מההכנסות. מקובל להתייחס לחוק ה- 40 - קצב צמיחה של חברה שמבוססת על מנויים צריך + אחוז תזרים המזומנים החופשי צריך להיות מעל 40. לוויקס יש צמיחה של 45% וגם תזרים מזומנים חופשי של 15%, אז סה"כ היא נמצאת ב-60% שזה מצב מצוין. זה מעיד על כך שבעתיד תוכל להיות רווחית מאד כשקצב הצמיחה ירד. בתקווה לא בקרוב, כי היא ממשיכה לייצר ערך עצום כל עוד היא מגדילה את ההשקעה בצמיחה. מעבר לזה, קונברז'ן באתר פשוט לא רלוונטי, אם הוא היה 30% או 0.3%, איך זה היה משפיע על שווי החברה בהתנן שהנתונים הפיננסיים היו זהים?סגור
- טען עוד
-
הפוסל במומו פוסליוסף בעל ההזיות 14/05/2018 14:00הגב לתגובה זו5 0יתכן שהניתוח של האנליסט עם הקסקט אינו עמוק, יחד עם זאת תגובתך היא מיקס של שטויות של מישהו שחושב שהוא מבין. ברור לך, כך אני מקווה, שדבר מכל היחסים המוזרים שהמצאת לא באמת מעיד על כך שwix מייצרת ערך ואיננו סותר את תיזות האנליטי.סגור
-
7.איך החברה ממנת את "ההפסדים " כל כך הרבה שנים ? (ל"ת)שי 13/05/2018 22:07הגב לתגובה זו1 0סגור
-
6.ויקס יוצרת ערך אדירליאור 13/05/2018 21:45הגב לתגובה זו2 0אני מחזיק את המניה יותר משנה והרווח שלי אדיר- 70%.סגור
-
5.אני לא רוצה להתיייחס לכל הניתוח אלא רק לנקודה אחתשט 13/05/2018 21:41הגב לתגובה זו1 0(שיכולה לךהעיד שכל הניתוח שטחי). הפלטפורמה של WIX אינה מאפשרת לבניה עצמית של עמודי אינטרנט ייצוגיים (מה שנקרא הום פייג) למי שאין לו ידע ונסיון משמעותי בכתיבת דפי אינטרנט ייצוגיים. בכל מקרה מי שישתמש במערכת יזדקק לאיש מקצוע שיעצב עבורו את דפי האינטרנט (כלומר יעלה לו כסף לבנות דפי אינטרנט ייצוגיים ולתחזק אותם).סגור
-
4.אם החברה רק מפסידה איך זה שאין חוב פיננסי? (ל"ת)שי 13/05/2018 21:28הגב לתגובה זו0 1סגור
-
כי החברה לא גייסה חוביונתן 14/05/2018 11:20הגב לתגובה זו2 0חוב הוא לא מצב שבו החברה מפסידה אלא מצב שבו היא לוקחת הלוואות על מנת לממן את ההפסדיםסגור
-
כן אבל אם היא מפסידה היא חייבת לגייס חובשי 15/05/2018 07:48הגב לתגובה זו0 0חברה מפסידה שורפת מזומן מה קרה ליתרות המזומן?סגור
-
יש כאן גילגול של כסףיונתן 16/05/2018 06:17הגב לתגובה זו0 0נושא הFCF -תזרים המזומנים החופשי, הוא אחד הנקודות החזקות ביותר של וויקס. רווח והפסד חשבונאיים מתייחסים לתקופה מסויימת- 3 חודשים או שנה. כלומר אם החברה השקיעה 100 מיליון דולר בשיווק ברבעון מסוים והצליחה לרכוש 1 מיליון מנויים שמשלמים כל חודש 15 דולר אז בפועל היא תרוויח מהלקוחות הללו 180דולר במהלך השנה (15 דולר לחודש כפול 12 חודשים). יחד עם זאת כללי הדיווח החשבונאי מחייבים אותה לדווח על הכנסה של 3 חודשים בלבד (45 מיליון דולר) וכך היא תציג בפועל הפסד על הוצאה של 100 מיליון דולר לעומת רווח של 45 מיליון דולר בלבד- הפסד של 55 מיליון דולר (המספרים הם להמחשה) הטענה שלי במאמר היא שמכיוון שהיא מחויבת להמשיך להשקיע בשיווק היא תמיד תמשיך להציג הפסדים חשבונאיים לפחות ובנוסף בגלל שעלויות השיווק הולכות ועולות אז בסופו של דבר גם הFCF ירד בסוףסגור
-
וויקס ב-cash flow חיוביאיחטיאנדר 15/05/2018 12:07הגב לתגובה זו0 0היא לא 'מפסידה'.סגור
-
3.לא הבנתי. ההשקעה בחברה היתה 10-BAGGER למשקיעים בה.איחטיאנדר 13/05/2018 21:18הגב לתגובה זו0 0אז ערך "למשקיעים* כי בהחלט הצליחה לספק.סגור
-
2.בלון ויקס יתפוצץ בשנים הקרובותפרסומאי 13/05/2018 20:56הגב לתגובה זו3 3ויקס יושבת על זה שאנשים מנסים לעשות דברים בעצמם, אך הבעיה שרמת האתרים שהם מציאים מאוד ראשונית ולא נותנת מהנה לאתרים יותר מורכבים. החברה מתנהלת בשוטף כאילו היא אפל מינימום ומחזיקה מאות מעצבים, אנשי תוכן, עורכי וידאו ומנהלה שלא מביישת את מטות גוגל/פייסבוק. החברה מתומחרת גבוהה משמעותית ממה שהיא שווה והנפילה תהיה גדולה וכאבתסגור
-
1.מדויק!אליהו 13/05/2018 20:08הגב לתגובה זו2 0אם החברה לא תצליח להגדיל את אחוז הלקוחות המשלמים תהיה להם בעיהסגור