הרייטינג, ההשקעה וההכנסות: תאגיד כאן חותם חודש מונדיאל
החודש החלומי של ערוץ כאן 11 (וגם שלנו, אוהדי הכדורגל) הסתיים אמש (יום א') עם הניצחון של צרפת על קרואטיה 4:2 בגמר המונדיאל הנהדר. כעת, עם שוך מבצע השידורים מרוסיה והחזרה של כולנו לחיים האמיתיים, הגיע בתאגיד השידור כאן עת הסיכומים. מבחינת רייטינג, היו אלה שבועות נפלאים לתאגיד השידור. השוויון בשעות בין רוסיה לישראל, הניב נתוני צפייה גבוהים למשחקים ששודרו בשלב הבתים ב-3 רצועות השידורים של 15:00, 18:00 ו-21:00, ובשלבים המאוחרים יותר ב-17:00 ו-21:00. ממוצע כלל המשחקים בכל הרצועות (לא כולל משדר הגמר) עמד על 16.5% למשחקים ששודרו בכאן 11, גבוה מטורנירים אחרים ששודרו בשנים האחרונות בערוץ 1 המנוח - 13.9% במונדיאל 2010 בדרום אפריקה, ו-13.9% במונדיאל 2014 בברזיל. גמר המונדיאל אתמול הניב 37.2%, מהגבוהים שהיו ב-20 השנים האחרונות. בסך הכל נחשפו למשחקי המונדיאל בטלוויזיה 3.8 מיליון איש.
גם מהדורת 'חדשות הערב' נהנתה מנתונים גבוהים, לעיתים דו-ספרתיים, כאלה שהשידור הציבורי לא הכיר מאז תחילת המילניום (אתמול למשל קיבלה המהדורה שיא של 16.8%, מיד לאחר הגמר).
התאגיד גם רשם הצלחה גדולה בתחום הדיגיטל. על פי נתונים שכאן שחרר הבוקר, עולה כי בחודש האחרון נרשמו 6.2 מיליון צפיות בפלטפורמות הדיגיטל של כאן 11. בממוצע זכו המשחקים לממוצע צפייה 113 אלף איש בדיגיטל, ובקטעי ה-VOD באמצעות נגן היוטיוב והנגן הייעודי באתר כאן, היו כ-43 מיליון צפיות.
ארגנטינה נגד ניגריה, מונדיאל 2018 (צילום גטי אימג'ס)
מתחילת חודש יוני נרשמו 422 אלף הורדות לאפליקציה של כאן, ואפליקציה הייעודית לטלוויזיה החכמה נרשמו עוד 150 אלף הורדות. עוד נתון שמצביע על העלייה הגדולה בצפייה בתכני ספורט באמצעים דיגיטליים, הוא זה: במהלך המונדיאל נרשמה עליה של 30% בתעבורת האינטרנט בישראל.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
הכנסות בעשרות מיליוני שקלים, וההוצאות?
רשות השידור המנוחה רכשה את זכויות השידור לטורניר 6.35 מיליון יורו – מתוכם היא שילמה בתקופתו 2.57 מיליון, ואילו התאגיד השלים את ההפרש - 3.78 מיליון אירו (כ-15-16 מיליון שקלים).
עלות הפקה של חברת מזמור הפקות עמה על 6.2 מיליון שקלים, פלוס מע"מ של עוד כמיליון שקלים. מדובר על הצעה נמוכה משמעותית מכל ההצעות שהתאגיד קיבל, והצעת מזמור כללה אולפן ראשון בישראל לשידורי 4K. שליחת הכתבים לרוסיה, ובימים האחרונים לצרפת וקרואטיה, היא על חשבון חטיבת החדשות של כאן, והיא חלק מתקציבו השנתי. אגב, "משבר ה-4K", במסגרתו זווית הצילום במשחקים הראשונים הייתה בפריים מרוחק, חייבה לרכוש גם שידור HD לאחר הביקורת הקשה של הצופים. בלת"מ זה עלה לתאגיד עוד 600 אלף שקלים.
כך יוצא שההוצאה של התאגיד על המונדיאל עמדה על כמעט 23 מיליון שקלים, אבל בתאגיד גם נהנו מהכנסות גבוהות מפרסום ומכירת זכויות שידור. בהמשך מכר התאגיד 11 משחקים לשידור בערוצים אחרים - 9 לערוץ הספורט ו-2 לקשת 12. על פי הערכות, ההכנסות ממכירת אותם משחקים הסתכמה ב-5 מיליון שקלים, כחצי מיליון שקל למשחק. אגב, בתאגיד ציפו בתחילה למכור 17 משחקים תמורת לפחות 8.5 מיליון שקלים, אולם נאלצו מאוחר יותר לשנות את תנאי המכרז למכירת המשחקים.
- "זמן אמת" הפתיעה בפריים טיים - כאן 11 עקפה את ערוץ 14 ואת רשת
- "חתונה ממבט ראשון" כבשה את הצופים, "המקור" נשאר מאחור
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
שלום מיכאלשווילי באולפן המודיאל (צילום: רן יחזקאל)
לצד זאת, התאגיד גם רשם כ-20 מיליון שקלים ממכירת חסויות ותשדירי שירות. מדובר על חסויות ותשדירים שנמכרו לשידור באולפן המונדיאל ש"עטף" את המשחקים עצמם – לפני המשחק ואחריו. מדובר על חבילות פרסום מיוחדות. בניגוד לערוצים מסחריים, כאן אינו יכול למכור פרסומות, ולכן היה מוגבל בהכנסות אותן יכול היה ליצור באירוע כזה, בו שידר 53 משחקים במשך חודש.
אגב, על פי נתוני חברת יפעת בקרת פרסום, ההכנסות של התאגיד עומדות על סכום גדול יותר של כ-35 מיליון שקלים. על פי הניתוח של יפעת, המפרסם הגדול ביותר הוא הטוטו (המועצה להסדר ההימורים) עם 2.6 מיליון שקלים, חברת אלקטרה מוצרי צריכה עם 2.3 מיליון שקלים, וביטוח AIG, שטראוס ומקדונלד'ס עם 1.9 מיליון שקלים כל אחת מהחברות הללו.
בניגוד לגופי שידור ספורט אחרים דוגמת צ'רלטון, תאגיד כאן אישר ליותר מ-2,000 בעלי מסעדות, פאבים ובתי קפה לשדר את משחקי המונדיאל ללא תשלום, כל עוד הם אינם מפיקים תועלת מסחרית מהקרנת משחק, לדוגמה במקרים בהם מאורגן ערב הקרנה לקהל הרחב שבמסגרתו גובה המקרין דמי כניסה לאירוע. כך יוצא שבתי קפה, פאבים ומסעדות שהקרינו משחקים, לא חויבו על אותו שידור, משום שהכנסותיהם נובעות מהמזון והשתייה אותו הם מכרו. בתשלום שכן מכירת מזון ומשקאות. צ'רלטון למשל, דורשת מבתי עסק תשלום "פר-ראש" באירועים מסוג זה, ונלחמת עם בתי עסק סרבניים בבתי משפט.
- 5.עובדה 17/07/2018 01:44הגב לתגובה זוכן, זו ש"כאן" צמחה על חורבנה ודורכת על פגריה וגופותיה היא אשר רכשה והכינה את שידורי המונדיאל 2018 !
- 4.שישקו 17/07/2018 00:23הגב לתגובה זוכתבות עם מנהלים בבנק הפועלים לגבי הכלכלה של המונדיאל...בכלל לא פרסומת סמויה...פחח
- 3.אוהד כדורגל 16/07/2018 19:28הגב לתגובה זוהבאתם את המשדרים ברמה גבוהה מבלי להיכנס לאופי הפרשנים.
- 2.הרייטינג ללא לקוחות הוט בגעתיים שהיו מנותקים תקלה (ל"ת)ישראל999 16/07/2018 18:43הגב לתגובה זו
- 1.תום 16/07/2018 16:23הגב לתגובה זורק על החודש הסה