מחכים לרכבת: בבנק ישראל מסמנים את הבעיה העיקרית בכבישים
ככל שמתרחקים מערי המטרופולין הנגישות לתחבורה ציבורית יורדת, כך עולה מנתונים שפרסם היום (ב') בנק ישראל מתוך עבודת מחקר שבחנה את האפשרות להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית מהיישובים השונים בישראל. לפי הממצאים, הנגישות לתחבורה ציבורית בפריפריה נמוכה, מנגד הנגישות הגבוהה ביותר נרשמה בישובים חרדיים.
"המשק הישראלי סובל מתלות יתר במכוניות פרטיות עקב מגבלות תשתית ותחבורה ציבורית בלתי יעילה", מציינים בבנק ישראל. "נושא זה עלה לדיון בשנים האחרונות בהקשרים רבים, לרבות העלאת הפריון במגזר העסקי, הרחבת היצע הדיור, באופן בו השקעה בתשתיות תחבורה תנגיש אזורי דיור מוזלים ותיצור אלטרנטיבה לאזורי הביקוש, הפחתת הצפיפות העירונית והגודש בכבישים, וצמצום בזיהום האוויר".
מהנתונים עולה כי ברוב יישובי הפריפריה ובמיוחד ביישובים הערביים, הנגישות היחסית לתחבורה ציבורית נמוכה ונובעת ממגבלות ההיצע של שירותי התחבורה. ביישובים יהודיים קטנים בפריפריה הנגישות נמוכה, אך רמתם הסוציו-אקונומית הגבוהה עשויה להעיד כי בהתחשב ברמת התחבורה הציבורית שניתן לספק להם, הנגישות הנמוכה נובעת מכך שהתושבים מעדיפים להשתמש ברכב פרטי. לעומת זאת, בערים ויישובים חרדיים הנגישות היחסית גבוהה.
לפי בנק ישראל, כ-60% מהעובדים בישראל מועסקים מחוץ ליישוב מגוריהם. מתוכם שני שלישים מגיעים לעבודה ברכב פרטי, כ-20% מגיעים בתחבורה ציבורית וכ-10% בהסעה מאורגנת שהמעסיק מספק, כאשר בין היישובים בישראל קיימים הבדלים בולטים מבחינת האפשרות להגיע למקומות העבודה באמצעות תחבורה ציבורית, יחסית לאפשרות להגיע באמצעות רכב פרטי. בבנק ישראל מציינים כי ניתוח שונות זו בנגישות היחסית יכול לסייע לפתח את התשתיות באופן מאוזן.
מנכ״ל 15 דקות, גיל יעקב אמר בתגובה לנתונים, כי "הממצאים של בנק ישראל מוכיחים שוב שהפתרון למשבר התחבורה הציבורית בישראל הוא קיצור זמני הנסיעה בתחבורה ציבורית לאזורי תעסוקה - זאת באמצעות קווים מהירים ונתיבי תחבורה ציבורית. זו משימה לאומית שתוציא אותנו מהפקקים, תחבר את הפריפריה למרכז ותקדם צמצום פערים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.מענק מעבר למכללותמשה 24/07/2018 10:39הגב לתגובה זו1 0אפשר לטפל בבעיה במיידי , אם מקימים ועדת השקעות ליעילות תחבורתית . לדוגמא : מכללות למורים ,הנדסאים , וכ.. צריכות להתמקם רק ברדיוס תחנת רכבת . זה אומר שלסטודנטים יהיה צד - יעד נגיש ב-100% בהגעה ובחזרה . העתקת מכללה זה לא פרוייקט הנדסי שצריך להביא מומחים מקנדה או סין בשביל זה . זה עניין של 3-6 חודשים בממוצע , וזה יתרום לעלייה מאסיבית בתנועת נוסעי הרכבת שזה שלעצמו , משפיע על מצבת כלי הרכב והגודש בכביש . שלב נוסף בתוכנית הוועדה ליעילות תחבורתית ,זה לתת מענקים לסילוק כל תחנות הדלק ,ממתחמי תחנות הרכבת .שזה גם חוסר יעילות . תחנת דלק יכולה להתמקם בכל מקום , ולא מול תחנת רכבת . פרוייקטיים גרנדיוסיים במיליארדים זה גם טוב , אבל צריך לטפל גם במיקרו וזה יכול לתת שיפור משמעותי ומיידי .סגור
-
4.אין פה תחבורה ציבורית (ל"ת)בלי סיפורים 24/07/2018 08:41הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.גיליתם לי את אמריקה (ל"ת)קולומבוס 24/07/2018 08:20הגב לתגובה זו2 0סגור
-
2.נפלאותאזרחית 23/07/2018 19:29הגב לתגובה זו1 0גם תושבי העיר המבקשים להגיע למקום עבודתם ברכב, פרטי או ציבורי נזקקים לשעת נסיעה מפרכת. התחבורה הציבורית בישראל היא רק שם ולא תכלית.סגור
-
1.אין תחבורה ציבורית 24/7 ולכן האזרחים חייבים רכב פרטיהמצב לא ישתנה 23/07/2018 18:32הגב לתגובה זו3 1בתשתיות צריך להשקיע ואילו מרכבים פרטיים המדינה מרוויחה והרבה, נתח גדול מתקציב המדינה מהווים מיסי הרכב, מיסי הדלק, הקנסות על נהיגה, גבייה עבור חניה ועוד. זהו מקור הכנסה גדול לממשלה ולשלטון המקומי. כל עוד זה המצב לא ישתנה דבר.סגור
- טען עוד
-
גם בחלק הזמן שקיים לא מדובר בתחבורה ציבורית (ל"ת)בדיחה 24/07/2018 08:42הגב לתגובה זו0 0סגור
-
הוזלת התחבורה פגעה במוניות שרותצהלה 24/07/2018 08:33הגב לתגובה זו1 3צריך לייקר בחזרה את מחיר הנסיעה הבסיסי , ההוזלה גרמה למעבר של נוסעים ממוניות שרות לאוטובוסים ,יצרה עומסים באוטובוס . מוניות שרות עבדו כתחבורה ציבורית מעבר לשעות הפעילות של האוטובוס .וסיפקו השלמה לתחבורה הציבוריתסגור