כחלון מנסה להרשים בדאבוס, אך האם ההסכם עם פייפאל באמת יעזור לעסקים הקטנים?
שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד נפגשו אמש עם נשיא פייפאל וצוות בכיר מהחברה בכנס דאבוס בשוויץ. מטרת הפגישה – הרחבת פעילותה של פייפאל בישראל כדי לעזור לעסקים הקטנים ולפתוח תחרות אפשרית אל מול הבנקים בישראל. אך האם פייפאל באמת יכולה לעזור לעסקים ולעודד תחרות? ובכן, אל תמהרו לפתוח את השמפניות כל כך מהר, אלא אם כן, אתם מנכ"ל פייפאל, ואז יש לכם את כל הסיבות בעולם להתרגש ממהלך שכזה.
ראשית, צריך להבין מי היא פייפאל ומה החברה מציעה. פייפאל הוקמה על ידי מקס לווצ'ין ופיטר טיל תחת השם "קונפיניטי" בדצמבר 1998 וכשנתיים לאחר מכן, בשנת 2000, התאחדה עם המתחרה העיקרית שלה, X.com, אשר הייתה בבעלות המיליארדר אילון מאסק. בהמשך הדרך, תחבור החברה עם ענקית הקמעונאות, איביי, אשר מצאה בפייפאל דרך קלה ונוחה כדי לאפשר תשלומים מאובטחים בכל מטבע ומכל העולם.
עמלה גבוהה על כל עסקה
אותו קשר בין פייפאל לאיביי הוביל את המתחרה העיקרית של איביי, אמזון, לשלול את אפשרות לשלם עם פייפאל בפלטפורמת המסחר שלה, ולמעשה הותיר את פייפאל עם לקוחה אחת גדולה עיקרית. הקשר הזה אגב, לא החזיק זמן רב, לאחר שאיביי הודיעה בתחילת השנה כי היא נפרדת מהשירותים של פייפאל ועוברת לעבוד עם Ayden ההולנדית.
הסיבה לכך פשוטה, והיא גם הסיבה לכך שעסקים קטנים לא יפיקו תועלת של ממש מההתרחבות של פייפאל בישראל. איביי הבינו שהעמלות שפייפאל מבקשת מהמוכרים, כ-4% משווי העסקה, מתגלגלים ללקוחות בצורה של מחירים גבוהים יותר, דבר שגורם ללקוחות לחפש מחירים טובים יותר אצל המתחרות – אמזון ועלי אקספרס. אגב עלי אקספרס, שם דווקא אפשר לשלם בפייפאל, אך אם תבחרו לשלם כך, תתבצע תוספת אוטומטית של 4% למחיר המוצר, שתלך (כפי שאתם בטח מבינים בשלב הזה) – לכיס של פייפאל.
נקודה נוספת אותה צריך לציין היא הקלות בה הלקוח יכול לבטל עסקה ולקבל את כספו בחזרה. העקרון פשוט – פייפאל מציעה לכל לקוח לפתוח "עימות" מול בית עסק, במהלכו נציגיה יקבעו אם העסקה מאושרת או לא.
כך זה עובד - תחילה נפתח "עימות" שבו הקונה או המוכר מערערים על תקינות העסקה. במקרה ששני הצדדים לא הגיעו להסכמה, רשאי אחד הצדדים "להסלים" את המחלוקת לתביעה, שבה פייפאל תבחן את המחלוקת תוך שהיא נותנת לצד השני זמן מסוים לענות. במקרה שהצד השני לא ענה במסגרת הזמן (בדרך כלל, כ-7 ימים) תוכרע המחלוקת באופן אוטומטי לטובת התובע. במקרה שהנתבע ישיב, פייפאל תבחן את האירוע ותכריע לטובת אחד הצדדים.
מה קורה בפועל? לעיתים קרובות הקונים מנצלים שירות זה לרעה וטוענים טענות שקריות. לעיתים קורה שקונים מתלוננים שהמוצר לא הגיע, או שהגיע במצב לא טוב, ובכך הם מאלצים את המוכר לתת החזר גם אם המוצר הגיע במלואו.
המצב הזה, בו הנציגים של פייפאל, שהם לרוב פועלים ממדינות עולם שלישי שרק רוצים "לתקתק את העבודה", בוחרים בהרבה מן המקרים להחזיר את הכסף ללקוח למרות שהעסקה בוצעה כהלכה. מספר המעקב לא מראה מסירה עם חתימה? הלקוח קיבל את המוצר יום אחרי התאריך אליו התחייבת? אין מה לעשות – פייפאל תזכה את הלקוח במלוא סכום העסקה. ואם אתה עסק קטן, זהו מצב הרסני.
נטו שליטה בכסף
אם זה לא מספיק, פייפאל למעשה מחליטה אם הכסף ישתחרר או לא. קיבלתם סכום גבוה מלקוח? פייפאל תעצור את ההעברת התשלום ותבקש מסמכים שיוכיחו את זהותכם ואת פעילותכם. עד אז הכסף "תקוע" ולא ישוחרר. וזה אפילו לא מצב חריג, זו שגרת ההתנהלות. תשאלו כל סוחר ישראלי באיביי על מערכת היחסים "המופלאה" שלו עם פייפאל וכמה שעות הוא בילה עם נציגיה בטלפון כדי לקבל תשלום עבור מוצרים שהוא מכר וסיפק ללקוחותיו.
פייפאל פעילה בישראל כבר לא מעט שנים, הסיבה שהעסקים בישראל בוחרים שלא להסתמך על שירותיה היא הכח העצום שיש לחברה על העסקאות שמתבצעות דרכה – הרבה יותר מאשר לבנק יש על עסקאות. אז האם לבנקים יש סיבה אמיתית לחשוש? האם כחלון צריך להיות כל כך נרגש? קרוב לוודאי שלא.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.אני בטוח עם פייפל - עסק קטןרם מנשה 24/01/2019 17:48הגב לתגובה זו0 0כל מה שכתבתם זה מסביר כמה טוב לעבוד עם פייפייל הלקוחות הקטנים שאני מוביל אותם אני ממליץ להם על פייפל בחום חשוב שנזכור כי פיפל שומרת על הלקוח אבל דואגת להיות ספק אמין אי אפשר להתחרות עם אמזון ושאר הענקים אבל לרכישה מקומית ישראלית בישראל זה פתרון מעולה רק שהשרותים יגדלו באופן מלאסגור
-
1.רק שיורידו עמלות והכל בסדר! (ל"ת)עוסק 24/01/2019 17:01הגב לתגובה זו0 0סגור