מהי הדרך הטובה ביותר להיחשף לקידוח לוויתן?

משקיע מן המניין יבחר בדרך כלל השקעה במניות דלק קידוחים או רציו. אפשרות נוספת היא השקעה באג"ח של רציו מימון - זו עשויה להניב תשואה דולרית של 9% בשנה

 | 

כמות המלל שנשפכה לגבי תגלית לוויתן נראית כאין סופית. התגובות, ההערות והרגשות המעורבים סביב הקידוח לדעתי כבר מיצו את עצמם ולכן אין בכוונתי להוסיף עוד על הנושא אשר נטחן עד דק בתקשורת. אני מעוניין לבחון את האפשרויות העומדות בפני המשקיע המעוניין בחשיפה לתגלית לוויתן ובמיוחד להציע אפשרות שונה מהמקובל - חשיפה באמצעות אגרות החוב של רציו מימון.

משקיע "מן המניין" המעוניין להיחשף לתגלית לוויתן בדרך כלל יבחר את האפשרויות שלו  מבין השתיים הבאות: השקעה במניית דלק קידוחים, המחזיקה בכ-45% מלוויתן, ואשר כוללת גם חשיפה לפרויקטים נוספים (כמו תמר) לבין השקעה במניית רציו המחזיקה ב-15% מלוויתן. מכיוון שרציו מהווה חשיפה נקייה לפרויקט לוויתן לכן משקיע המעוניין בחשיפה המקסימלית לקידוח, מטבע הדברים, צפוי להעדיף את ההשקעה דרך מניית רציו.

הסיבה לכך: שווי רציו כיום בבורסה הינו כ-3.2 מיליארד שקל וכפי שציינתי מדובר בחשיפה ל-15% מהפרויקט. לעומת זאת שווי השוק של דלק קידוחים גבוה פי 4 אבל מניית דלק קידוחים  מעניקה חשיפה הגבוה "רק" פי 3 לקידוח לוויתן (כפי שנכתב כאן בדלק קידוחים יש פרויקטים נוספים).

כותרת ראשית

- כל הכותרות

לאותם המשקיעים העונים על ההגדרה שהצגתי, במסגרת הטור הנוכחי אנסה להציג אמצעי נוסף המאפשר חשיפה ללוויתן - השקעה באגרות החוב של רציו מימון המהווה את זרוע המימון של רציו לפיתוח פרויקט לוויתן.

לוחות הזמנים העדכניים של פיתוח לוויתן מדברים על תחילת הפקת גז כבר בסוף שנת 2019. לקראת סוף שנת 2018 דיווחה חברת נובל אנרג'י (המחזיקה בכ-40% מהפרויקט) על כך שהחלק התחתון של אסדת ההפקה יצא ממפרץ מקסיקו לישראל. בהתחשב בזמן שלוקח לאסדה לעשות את דרכה לארץ היא אמורה להגיע לכאן בימים אלו. אם ניקח בחשבון כי הצפי שהחלק העליון של אסדת ההפקה יגיע לקראת סוף הרבעון השני המשמעות שנקבל מכך - השותפים עומדים בלוחות הזמנים לתחילת הפקה בסוף השנה.

הערכות האחרונות לגבי שווי לוויתן נוקבות בשוויים סביב 7 מיליארד דולר ולכן תיאורטית שווי חלקה של רציו הוא כ-1.1 מיליארד דולר או כ-4 מיליארד שקל.

הטור כאמור מעוניין להציג אפשרות נוספת בדמות אגרות החוב של רציו מימון.

תנאי אגרות החוב
רציו מימון הינה חברה ייעודית, כלומר חברה בעלת מטרה יחידה והיא מימון חלקה של רציו בהקמת פרויקט לוויתן. מנגנון מימון הפרויקט קובע כי רציו מימון, אשר הינה חברה בת של רציו שותפות, גייסה אגרות חוב מהציבור בבורסה. את הכסף שהיא גייסה רציו מימון הלוותה לרציו האם. על מנת להבטיח את החוב שיעבדה רציו האם לטובת מחזיקי אגרות החוב של רציו מימון תמלוג מתוך ההכנסות להן זכאית רציו מפרויקט לוויתן.

בכל שנה משלמת רציו לרציו מימון ריבית בגין ההלוואה שהועברה אליה מרציו מימון, השווה בדיוק לריבית שרציו מימון צריכה לשלם למחזיקי האג"ח. וכך מתקבלת המשוואה שהתשלום למחזיקי האג"ח מתקבל מרציו האם. לדוגמא, בשנת 2019 תשלם רציו לרציו מימון כ-25 מיליון שקל ריבית אשר מהווים את סכום הריבית שתשולם למחזיקי אג"ח רציו מימון בשנה זו.

המשמעות שחשוב לנו להבין מסוג השעבוד הזה  - על מנת שלשעבוד יהיה שווי כלכלי על פרויקט לוויתן לעמוד בלוחות הזמנים ולהפיק גז אחרת אין כל ערך כלכלי לתמלוג על הכנסות אם אין הכנסות.

כיום, עם התקדמות העבודות לקראת ההפקה עושה רושם שהסבירות לאי עמידה בלוחות הזמנים של תחילת הפקת הגז מלוויתן הולכת ופוחתת. לכן המשמעות היא שישנו ערך כלכלי לתמלוג ששועבד לטובת מחזיקי האג"ח.

תנאי רציו מימון אג"ח ב
רציו תשעבד (שעבוד שיירשם כשעבוד וכן יירשם בספר הנפט) תמלוג, בכסף, בגובה 10% מתוך גז ונפט שיופקו וינוצלו מלוויתן  (להזכירכם חלק רציו הינו 15% מלוויתן לכן מדובר ב-10% מתוך חלקה של רציו או 1% מההפקה הכוללת של לוויתן) להבטחת החוב למחזיקי אג"ח ב.

כיום מחזיקי האג"ח זכאים לריבית שנתית של 2% שתשולם ב-31 באוגוסט בשנים 2019 ו-2020 והחל מ-1/9/2020 תעלה הריבית השנתית ל-18.5% עד ל-31 באוגוסט 2023, מועד הפירעון האחרון של האג"ח. קרן האג"ח תיפרע בשלושה תשלומים שווים בשנים 2021, 2022 ,2023.

תנאי רציו מימון ג
רציו תשעבד (שעבוד שיירשם כשעבוד  וכן יירשם בספר הנפט) תמלוג, בכסף, בגובה 12% מתוך גז ונפט שיופקו וינוצלו מהקידוח (מדובר ב-12% מתוך חלקה של רציו או  1.2% מההפקה של כלל לוויתן) להבטחת החוב למחזיקי אג"ח ג.

ב-31 באוגוסט 2019 תשולם למחזיקי אג"ח ג ריבית בשיעור של 2% והחל מה-1 לספטמבר 2019 ועד ה-30 באוגוסט 2023 (מועד הפירעון הסופי של האג"ח) תשולם למחזיקי האג"ח ריבית שנתית בשיעור של 10%. קרן האג"ח תיפרע בשלושה תשלומים שווים בשנים 2021, 2022 ,2023.

לסיכום, רמת אי הוודאות סביב תמר ולוויתן גבוהה. הערכות לגבי הפחתה צפויה/ אפשרית של תעריפי הגז שמשלמת חברת החשמל בפרויקט תמר מעיבות כבר תקופה ארוכה על סקטור חיפושי הגז כולו. כעת כשהגענו לשנה בסופה צפויה תחילת ההפקה של הגז מלוויתן, אי הוודאות אמורה לפחות. השאלה היא רק לאיזה כיוון ינועו מחירי הגז?

הפחתה משמעותית במחיר הגז עלולה להביא לירידה במחירי השותפויות בבורסה. מצד שני, חדשות חיוביות כמו מציאת נפט בלוויתן (נושא שעושה רושם שירד בתקופה האחרונה מסדר היום של הקידוח) או הפחתה של 10%-15% בלבד במחירי הגז עשויות להוביל לעליות במחירי מניות חברות הגז.

משקיע המעוניין להפחית את התנודתיות של החשיפה שלו לרציו יכול לשקול חשיפה ללוויתן באמצעות השקעה באג"ח של רציו מימון. אולי הוא לא ייהנה מחדשות טובות אפשריות (זהו הרי החלום של כול משקיע בתחום הגז והנפט), אבל מצד שני מה רע ב-9% תשואה דולרית בשנה אם אכן הציפיות שלו יתממשו?

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל  

מיכה צ'רניאק הוא אנליסט חוב

תגובות לכתבה(53):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 24.
    ללוויתן אין חוזים. תספורת בדרל.
    אורי 02/08/2019 22:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הצטרפו לשומרי הבית
    סגור
  • 23.
    מיכה. האם הצעת הרכש של ויקטור תשובה באורבנקורפ משתלמת? (ל"ת)
    יעקב 05/02/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 22.
    אינטרנט זהב אגח ד
    יוסי 31/01/2019 16:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום מיכה, אני מחזיק באגח ..אחרי ירידות של 55% עדיין ממשיך לרדת כל יום...מה דעתך מה כדאי לעשות ? מה דעכה, אני מתך כדאי לעשות עם האגח
    סגור
  • 21.
    תגור באור ים
    י 30/01/2019 19:07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ואחרי שתחטוף סרטן מתרוכובות הבנזן של המפעל הפטרוכימי המכונה "אסדת הגז" תתבע את נובל במיליונים
    סגור
  • 20.
    רכישה ישירה של אג"ח אמריקאי בארה"ב
    מוטי 30/01/2019 13:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלום רב מיכה, האם יצא לך לרכוש אג"ח של חברות בארה"ב ישירות ולא דרך תעודות כמו וונגארד? יתרונות: מרווח יותר גדול מהאג"ח הממשלתי, יש הרבה יותר חברות עם יכולת החזר של חוב חסרונות: הצמדה לדולר, עמלות מסחר יש עוד יותרונות וחסרונות חבויים? תודה רבה!
    סגור
  • טען עוד
  • 19.
    האם רציו מימון יכולה לפרוע את האג"ח לפני הזמן?
    י. 28/01/2019 16:30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    האם רציו מימון יכולה לפרוע את האג"ח לפני הזמן, בשער נמוך מהשער בשוק? הפדיון של שתי סדרות האג"ח בתקבולים, עם ריבית משתנה.
    סגור
  • פדיון מוקדם רציו מימון
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 18:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לחברה יש כמובן זכות לפדיון מוקדם אבל ישנם תנאים לפדיון המוקדם . שווי האג"ח לפדיון מוקדם הוא הגבוה מבין : 1- ממוצע מחיר האג"ח בבורסה ב 30 הימים שקדמו להחלטה על פדיון מוקדם. 2- הפארי ( שזה כמובן השווי הנמוך ביותר שיכול להיות מבין האפשרויות הקיימות ). 3- יתרת תזרים התשלומים של האג"ח כשהיא מהוונת לפי תשואת אג"ח ממשלתי שקלי ( בעלות מח"מ דומה לזו של הסדרה שהוכרז על פדיון מוקדם שלה) , פשוט עושים ממוצע של 3 סדרות אג"ח ממשלתי , בתוספת 1.9% - זה לאג"ח רציו ב .ואילו לאג"ח רציו ג זה אותו דבר רק ההיוון הוא לפי תשואת אג"ח ממשלת ישראל דולרי בתוספת 1.7% ועושים ממוצע של 2 סדרות. המשמעות היא שבכול מקרה אתה צפוי ליהנות מהריביות הגבוהות הצפויות כיוון שאפשרויות א או ג מגלמות זאת.
    סגור
  • 18.
    אברות אגח ד
    אגחיניק 28/01/2019 13:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אי מיכה , מה דעתך על האגח?
    סגור
  • אברות
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 16:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אברות- נזילות אפסית , יתרת חוב נטו של כ 80 מיליון ₪ ( כ 20 מיליון לבנקים ו 60 מיליון אג"ח ).רווחיות נמוכה מאוד אם בכלל אבל החברה מצליחה לייצר תזרים מזומנים שזה קריטי לחברה כול עוד התזרים ממשיך להיות חיובי ברמה הנוכחית יש לחברה מקורות לתשלום האג"ח , הסכנה כמובן זו פגיעה בתזרים ואז החברה תעמוד בפני שוקת שבורה.את התשלומים הקדומים היא מימנה באמצעות הרחבת הסדרה( ביוני 2017 הורחבה הסדרה וגם בנובמבר 2018 ) כלומר היא הרחיבה ושילמה באמצעות הכסף שהתקבל.
    סגור
  • אברות ב
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 15:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אברות- נזילות אפסית , יתרת חוב נטו של כ 80 מיליון ₪ ( כ 20 מיליון לבנקים ו 60 מיליון אג"ח ).רווחיות נמוכה מאוד אם בכלל אבל החברה מצליחה לייצר תזרים מזומנים שזה קריטי לחברה כול עוד התזרים ממשיך להיות חיובי ברמה הנוכחית יש לחברה מקורות לתשלום האג"ח , הסכנה כמובן זו פגיעה בתזרים ואז החברה תעמוד בפני שוקת שבורה.את התשלומים הקדומים היא מימנה באמצעות הרחבת הסדרה( ביוני 2017 הורחבה הסדרה וגם בנובמבר 2018 ) כלומר היא הרחיבה ושילמה באמצעות הכסף שהתקבל.
    סגור
  • 17.
    אגחים אמפל
    אלי 28/01/2019 10:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום למיכה .האים יש חדש בקשר לאגח אמפל
    סגור
  • אני לא בעניינים בקשר לאג"ח של אמפל- מצטער (ל"ת)
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 15:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    דלשה אגח ג
    דן 28/01/2019 09:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נראה שההסכם בנכס morningside תטיב עם אגח ג עקב השעבוד. אתה גם חושב כך?
    סגור
  • דלשה ג
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 15:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1- ההודעה משמעותית מאוד לחברה בכלל ולמחזיקי אג"ח ג בפרט היא מעניקה שווי מוחשי לשעבוד לטובת סדרה ג. 2- שים לב שמדובר במכתב כוונות ועדיין אין הסכם מחייב . 3- אפשר לקרוא את ההסכם בקישור הבא : https://mayafiles.tase.co.il/rpdf/1210001-1211000/P1210865-00.pdf
    סגור
  • האם רק מכתב כוונות? ראה הערתי בסעיף 13. (ל"ת)
    עמי 28/01/2019 16:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לפי הדיווח זהו הסכם חתום ולא מכתב כוונות (ל"ת)
    אא 28/01/2019 15:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אתה צודק
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 16:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קראתי הבוקר את הדיווח לא יודע למה זכרתי שיש למשקיע אפשרות לביטול ההסכם.
    סגור
  • 15.
    מה ההבדל בין רציו מימון אגח א ב ג ?? (ל"ת)
    ערן 28/01/2019 07:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תשובה
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 14:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש אג"ח ב ויש אג"ח ג. האחד שקלי השני צמוד לדולר. אפשר לראות בכתבה את הנתונים של שתי הסדרות.
    סגור
  • מטבע ושעבוד
    צביקה בק 28/01/2019 09:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ב בשקל ג בדולר. וכפי שכתב מיכה הבדל בשעבוד
    סגור
  • 14.
    אג"ח רציו
    הדיוט 28/01/2019 01:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה יקרה אם ההפקה תידחה באופן משמעותי (מלחמה ,בחירות וכ"ו) ורציו לא תעביר תשלומים לרציו מימון ,האם לבעלי האג"ח יש אפשרות להשתלט על חלק מרציו עצמה בגין אי פריון החוב ?
    סגור
  • תשובה
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 15:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השעבוד הוא על זכות לחלק מההכנסות ולכן זה מקשה על מחזיקי האג"ח לפעול אם אין הכנסות. מדובר בשעבוד על זכות ל 22% ( לשתי הסדרות יחד) מההכנסות של רציו מהתמורה הכספית ממה שיופק ויימכר . אני מניח שאם מדובר בדחייה לא ארוכה של ההפקה רציו לא תהיה מעוניינת בפגיעה בזכויות שלה ותדאג לשלם למחזיקי האג"ח אבל אם באופן תיאורטי מסיבה שאני כרגע לא רואה אותה אבל בוא נניח שאין כדאיות הפקה של גז ממאגר לוויתן הרי במקרה כזה השעבוד לא יהיה שווה .
    סגור
  • 13.
    תודה ושאלה
    עמי 28/01/2019 00:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה על הניתוח המפורט. מה הערכתך לגבי ההודעה הערב של דלשה על הכנסת משקיע לפרויקט המשועבד לאגח ג' שלה?
    סגור
  • דלשה ג
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 14:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    1- ההודעה משמעותית מאוד לחברה בכלל ולמחזיקי אג"ח ג בפרט היא מעניקה שווי מוחשי לשעבוד לטובת סדרה ג. 2- שים לב שמדובר במכתב כוונות ועדיין אין הסכם מחייב . 3- אפשר לקרוא את ההסכם בקישור הבא : https://mayafiles.tase.co.il/rpdf/1210001-1211000/P1210865-00.pdf .
    סגור
  • התייחסות לתשובה-האם ההסכם לא מחייב?
    עמי 28/01/2019 16:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במאיה נכתב: "השלימה..., אחר אישור דירקטוריון..., התקשרות בהסכם מחייב עם משקיע..." האם לפיכך מדובר במכתב כוונות וההסכם לא מחייב?
    סגור
  • 12.
    נובל אגח א
    נחום 28/01/2019 00:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגח צנלח לשפל מתחת 60 אג'. יחסית הוא מחזיק בנכסים באזורי ביקוש חזקים. האםהשוק לא איבד את הסבירות בתמחור האגח? אשמח לשמוע מה אתה חושב.
    סגור
  • נובל א
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 14:52
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הבעיות של נובל כפי שאני תופס זאת : החברה פועלת בתחום הנדל"ן למגורים בניו יורק בדומה לחברות כמו אול- יר וספנסר כאשר גם אגרות החוב של חברות ההשוואה נפלו חדות והן מדורגות גבוה יותר ובעלות מבנה מאזן חזק יותר נובל פועלת ב LTV של כ 70% ( ההון מהווה כ 30% מסך המאזן בספנסר לדוגמא היחס הוא 60% ( ההון העצמי מהווה כ 40% מסך המאזן. ישנו גם האיום של הורדת דירוג כפי שמעלות הודיעה ביום ה 17/1/2019 – תחזית הדירוג שלילית כלומר ישנו חשש שדירוג החברה ירד מ +BBB ל BBB .בכול מקרה כול אגרות החוב האמריקאיות סבלו מנפילות במחירן ללא כול פרופורציה אבל לאחרונה הן מתקנות בחדות גם מחיר של נובל עלה מ 54 ל 60 . בכול מקרה החשש הוא מפני המשך העלייה ברמת המינוף והורדת הדירוג בעקבות זאת.
    סגור
  • 11.
    מידאס אגח ב מה דעתך
    משקיע 27/01/2019 23:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיכה החכם באנליסטים מה דעתך על מידאס אגח ב תודה
    סגור
  • אם הייתי כזה חכם .... :)
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 14:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מידאס ב – פירעון סופי בעוד חצי שנה , יתרת אג"ח כ 18 מיליון . לטובת הסדרה שעבוד על 486 מניות גני שרונה המהווים כ 27% מהון המניות של החברה המחזיקה במתחם שרונה ( חלק ממנו ) . בשנת 20018 החברה החליפה שעבוד על 432 מניות שרונה בפיקדון בסך 18 מיליון ₪ ואשר שימש לצורך פירעון הקרן והריבית ב 2018 המשמעות היא שבהתחשב בשעבוד שנותר ובכך שמדובר בנכס משמעותי של החברה להערכתי החברה תעשה הכול על מנת לפרוע את אג"ח ב ולשחרר את יתרת השעבוד וזה למרות שהחברה אינה נהנית מעודפי נזילות משמעותיים.
    סגור
  • 10.
    פדיון מוקדם של האג"ח
    בועז 27/01/2019 23:18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לרציו אג"ח ב' וג' יש לוח סילוקין לא אחיד. בהתחלה ריבית נמוכה של 2 אחוז ובסוף ריבית גבוהה של מעל ל10 אחוז, כך שהריבית הממוצעת נראית מאד אטרקטיבית. אבל מנסיון העבר של פדיון מוקדם של אגח א', נראה שברגע שלוויתן תקרום עור וגידים ורמת הסיכון תרד, רציו תמהר להנפיק אגחים חדשים בריבית נמוכה ולבצע פדיון מוקדם של האגחים הישנים. המשקיע התמים שחיכה לתשואה של 10 אחוז עבור הסיכון ישאר עם תשואה של 2 אחוז. בהצלחה לכולנו
    סגור
  • פדיון מוקדם אג"ח רציו מימון
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 14:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לחברה יש כמובן זכות לפדיון מוקדם אבל ישנם תנאים לפדיון המוקדם . שווי האג"ח לפדיון מוקדם הוא הגבוה מבין : 1- ממוצע מחיר האג"ח בבורסה ב 30 הימים שקדמו להחלטה על פדיון מוקדם. 2- הפארי ( שזה כמובן השווי הנמוך ביותר שיכול להיות ). 3- יתרת תזרים התשלומים של האג"ח כשהיא מהוונת לפי תשואת האג"ח ממשלתי שקלי ( בעלות מח"מ דומה לזו של הסדרה שהוכרז על פדיון מוקדם שלה) , פשוט עושים ממוצע של 3 סדרות אג"ח ממשלתי , בתוספת 1.9% - זה לאג"ח רציו ב .ואילו לאג"ח רציו ג זה אותו דבר רק ההיוון הוא לפי תשואת אג"ח ממשלת ישראל דולרי בתוספת 1.7% ועושים ממוצע של 2 סדרות. המשמעות היא שבכול מקרה אתה צפוי ליהנות מהריביות הגבוהות הצפויות כיוון שאפשרויות א או ג מגלמות זאת.
    סגור
  • צביקה
    צביקה 28/01/2019 09:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בגדול אתה צודק שאם קורה פדיון מוקדם אז התשואה משתנה. צריך להניח מתי יהיה הפדיון ולראות בשטר מה המחיר המוערך בפדיון ולפי זה לחשב תשואה... יכול להיות שיהיה פדיון מוקדם רק לחלק מהניירות ולא ל100%.
    סגור
  • 9.
    אגחי לוזון
    עידו 27/01/2019 22:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום. בימים האחרונים אגחי לוזון לא מפסיקים לעלות. מצד שני, בשנת 2019 אגח ו אמור להיפרע במלואו ןאגח ז באופן חלקי. האם עליית השערים נובעת מאמונה של השוק שהפרעונות יתרחשו במלואם? האם לדעתך לחברה שווי נכסי נקי חיובי ? תודה
    סגור
  • תשובה
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 14:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני לא מכיר היטב את הקבוצה. חלק מהחברות בקבוצה רווחיות כמו דוראד רום גבס ולפרקים רונסון אחרות הפסדיות כמו דורי בנייה ולוזון נדל"ן . רמת המינוף גבוהה מדי וכמובן שדירוג החוב בסכנה ( הורדת דירוג נוספת תוריד את דירוג החוב של החברה מתחת לדירוג השקעה ).אגב על פי דו"ח תזרים מזומנים חזוי של החברה לשנת 2019 המקור העיקרי לתשלום האג"ח השנה הוא ממחזור חוב באמצעות הנפקת אג"ח ( 100 מיליון ₪ ) ועוד 50 מיליון ₪ מימוש נכסים זה נראה לי כמו הערכה קיצונית חיובית לאור תנאי השוק לחוב מהסוג של לוזון.
    סגור
  • 8.
    כהן פיתוח
    דן חסכן 27/01/2019 16:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיכה שלום,מה דעתך על השקעה בחברת כהן פיתוח כדרך נוספת להיות חשוף למאגר לוויתן?
    סגור
  • כהן פיתוח
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 14:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    החברה מחזיקה בעקיפין בלוויתן על ידי החזקה באבנר שמחזיקה בדלק קידוחים. לכן החשיפה של כהן פיתוח ללוויתן אינה חזקה כמו דרך רציו.
    סגור
  • חלק קטן יחסית מכהן הוא בגין תמלוגי לוויתן (ל"ת)
    צביקה 28/01/2019 09:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    מידאס אגח ב ותודה על הטור
    משקיע חכם 27/01/2019 16:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיכה הנכבד מה דעתך על מידאס אגח ב'
    סגור
  • מידאס ב
    מיכה צ'רניאק 28/01/2019 14:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מידאס ב – פירעון סופי בעוד חצי שנה , יתרת אג"ח כ 18 מיליון . לטובת הסדרה שעבוד על 486 מניות גני שרונה המהווים כ 27% מהון המניות של החברה המחזיקה במתחם שרונה ( חלק ממנו ) . בשנת 20018 החברה החליפה שעבוד על 432 מניות שרונה בפיקדון בסך 18 מיליון ₪ ואשר שימש לצורך פירעון הקרן והריבית ב 2018 המשמעות היא שבהתחשב בשעבוד שנותר ובכך שמדובר בנכס משמעותי של החברה להערכתי החברה תעשה הכול על מנת לפרוע את אג"ח ב ולשחרר את יתרת השעבוד וזה למרות שהחברה אינה נהנית מעודפי נזילות משמעותיים.
    סגור
  • 6.
    יש סיכוי שאידיבי יג לא ישלם?
    אברהם 27/01/2019 14:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היי מיכה סוף שנה פירעון מה דעתך
    סגור
  • אידיבי יג
    מיכה צ'רניאק 27/01/2019 16:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יתרת אג"ח יג במחזור כ 655 מיליון אג"ח או 665 מיליון ₪ חוב למחזיקי יג. בתחילת החודש נמכרו מניות כלל ביטוח תמורת כ 125 מיליון ₪ . התמורה נמצאת בחשבונות נאמן יג ולהערכתי היא תשמש לפירעון מוקדם של אג"ח יג בחודש פברואר. לאחרי התשלום יוותר חוב של כ 540 מיליון ₪ למחזיקי יג כנגד החוב משועבדים כ 20% ממניות כלל ביטוח ( כ 1.1 מיליון מניות ) השוות כ 570 מיליון ₪ לכן הסבירות לאי תשלום יחסית נמוכה ( אידיבי מעוניינת למכור את גרעין השליטה בכלל ביטוח והדרך לכך היא באמצעות פירעון אג"ח יג ).
    סגור
  • 5.
    מס על דיווידנד
    שמואל 27/01/2019 13:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיכה שלום, אולי תוכל להאיר את עיני כמשקיע בדלק קידוחים, מדוע המס על הדיווידנד מגיע לכדי 95%. תודה
    סגור
  • מס על דיבידנד דלק קידוחים למשקיע פרטי
    מיכה צ'רניאק 27/01/2019 14:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקראת סוף 2017 נחתם הסכם בין נציגי מס הכנסה לדלק קידוחים בנושא הסכם גביית מס מיחידים. ניתן לקרוא את ההסכם בקישור הבא : https://maya.tase.co.il/reports/details/1137916/2/0 בגדול הסוגיה עסקה מהו שיעור המס שיוטל על משקיע פרטי. בית המשפט הכריע לטובת מס הכנסה וחייב את יחידות ההשתתפות לגבות מס מקסימאלי בגין דיבידנד למחזיק פרטי. אגב זה לא אומר שאתה חייב לשלם שיעור מס הזוי בגין הדיבידנד מה שאתה צריך לעשות זה להוציא פטור מניכוי מס במקור בגין תשלומים בעד שירותים ונכסים. פשוט צריך לפנות למס הכנסה ולהוציא את הפטור מניכוי מס במקור בגין שירותים ונכסים. זה מצריך אינטראקציה עם מס הכנסה והגשת טפסים משהו שמשקיעים לא אוהבים אבל כאמור ניתן להימנע מהמס הזה.
    סגור
  • 4.
    קבוצת דלק
    קרנית פלוץ 27/01/2019 11:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה עם קבוצת דלק כחשיפה ללוויתן ?
    סגור
  • קבוצת דלק
    מיכה צ'רניאק 27/01/2019 14:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קבוצת דלק אכן מהווה חשיפה ללוויתן אבל זה מכוח האחזקה של בדלק קידוחים. לקבוצת דלק השקעות נוספות כמו בפניקס ,דלק רכב ,גדות דלק ישראל , איתקה ועוד ולכן מבחינת החשיפה ללוויתן נטו מדובר בחשיפה "פחות חזקה " מאשר באמצעות דלק קידוחים או רציו.
    סגור
  • 3.
    מה דעתך על אולייר אגח? (ל"ת)
    מיכה שלום רב 27/01/2019 11:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אול יר אג"ח
    מיכה צ'רניאק 27/01/2019 14:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קשה לענות על רגל אחת בנושא כה חם כמו חברת אול יר- . החברה פועלת בתחום שהינו סה"כ יציב – נדל"ן מניב למגורים בניו-יורק ( ברוקלין ). לחברה הכנסות משמעותיות מהשכרה ( קצב של 80 מיליון דולר בשנה ) והיקף נכסים משמעותי ואיכותי הבעיות : רמת מינוף גבוה הון עצמי + זכויות מיעוט למאזן כ 30% , רמת נזילות נמוכה המחייבת את החברה לגיוס הלוואות מבנקים ( שוק ההון הוא בוודאי אינה אפשרות כיום ) וכפי שהתברר רמת דיווח ובקרה גרועה במיוחד. כול אלו הביאו את חברת מידרוג להפחית את דירוג החוב לרמה של 3A בסוף 2018. הקמת פרויקט בשוויק העלתה את היקף החוב של החברה ופגעה בנזילות ואילו מצד שני הפרויקט עדיין אינו מניב ( צפוי להתחיל להניב ברבעון השני השנה ). בכול מקרה מה שהכי פוגע באגרות החוב הוא איבוד האמון של שוק ההון בחברה לאור רמת הדיווח והבקרה החלשים כפי שנחשפו לאחרונה. מבחינת מחזיקי האג"ח עם סיום פרויקט בשוויק והתחלת קבלת ההכנסות מהפרויקט עשוי לחול שיפור ביחסים הפיננסים של החברה מה שאמור להפחית את רמת הלחץ בקרב מחזיקי האג"ח.
    סגור
  • 2.
    רציו
    XXX 27/01/2019 10:42
    הגב לתגובה זו
    3 3
    כמה שקוף כתבה מטעם
    סגור
  • ביזפורטל בדרך כלל אובייקטים וגם הפעם מכרה זהב לא צריך
    משה ראשל"צ 27/01/2019 12:07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פרסום
    סגור
  • 1.
    עליות חזקות במניות הלוויתן !!
    יהודה כ 27/01/2019 10:29
    הגב לתגובה זו
    4 2
    צפויות עליות חדות במניות הלוויתן השקעה בטוחה ומצוינת ,,
    סגור
  • ואחרי שנרוויח יבןא אדיוט מהשמאל ויגיד שגנבנו (ל"ת)
    משה ראשל"צ 27/01/2019 12:08
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • שמושחתיהו יחזיר את כספי הגניבות מהציבור
    סמיר 27/01/2019 16:46
    הגב לתגובה זו
    0 2
    וכולנו נסלח ונתמוך בו
    סגור
  • כמה חמור אתה יכול להיות
    דוד 27/01/2019 13:51
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מכניס את השמאל לכל מקום, יללה תתבגר ותקח אחריות
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות