
חולדאי: "ישראל זנחה את האחריות לדיור ציבורי"
עוד טוען ראש עיריית ת"א לקשר הדוק בין הכשל בתחבורה הציבורית למשבר הדיור ומסביר למה משפחות צעירות בוחרות לחיות בעיר למרות מחירי הדירות
"ישראל זנחה את הרעיון שלמדינה יש אחריות לדיור ציבורי והשמידה את כל המדיניות הסוציאלית", כך אמר היום (א') ראש עיריית ת"א רון חולדאי בועידת הנדל"ן של גלובס. "היא לא שיווקה את הקרקעות בקצב ראוי ובמחירים גבוהים מבלי שהתערבה בשוק - וכתוצאה מחירי הדיור עלו דרמטית".
בהתייחס לביקורת שהושמעה על כך שהוא עצמו מתנגד לתכנית שדה דב שאמורה לספק 3,000 דירות לדיור בר השגה, טען כי המשמעות לשוק הנדל"ן היא נמוכה לעומת האינטרס האסטרטגי של המדינה לשמור על קשר עם העולם: "האזור הוא תשתית לאומית שלמדינת ישראל אסור לוותר עליה".
עוד הסביר כי לא צפויה פגיעה בתכנית 3,700 להקמת כ-12,000 יח"ד מהן כאלפיים לטובת דיור בר השגה בצפון ת"א. "כשעשינו את התכנית, תכננו אותה בנוכחות שדה דב ולכן יכולה להתבצע בין אם יישאר או לא - התכנית המקורית מתייחסת לשדה דב כאילו נשאר".
התחבורה הציבורית מרכזית במשבר הדיור "תחבורה זו מערכת קואורדינטיבית", אמר חולדאי וטען כי "הכביש המהיר לת"א נחשב להצלחה אבל אני חושב שזה אחד הכישלונות הגדולים משום שעושים את זה רק כי אין פתרון לתחבורה ציבורית - בעצם אומרים לכל אחד להוציא רכב פרטי. היינו צריכים לייצר מערכת שבה כל אחד ייצא בתחבורה ציבורית מדלת ביתו - זאת הבעיה המרכזית. צריך להסתכל על מטרופולין גוש דן כעיר אחודה שמשרתת את כלל האזרחים אבל אין שום תכנון לטווח ארוך".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
עוד טען כי היעדרה של תחבורה ציבורית יעילה משחקת תפקיד מרכזי במשבר הדיור. לדבריו, בעשור האחרון לא פותחה מערכת תחבורה יעילה שתרמה לעליית המחירים בשוק הנדל"ן. "אחרת, אפשר היה לגור בקלות בערים אחרות חוץ מתל אביב", אמר והסביר את מקומה של העיר כמניעה תהליכים במדינה: "תמיד יקרה בה הדבר הראשון - הכל קורה בת"א בהתחלה כי כאן מתחילה ההצטופפות האורבנית".
משפחות צעירות בוחרות ת"א "הפכנו את תל אביב לעיר שרוצים לחיות בה", הסביר חולדאי. לדבריו, מוקד העניין בעיר קשור במעטפת שירותים לאזרח שהיא מספקת. "בעשור האחרון עוד 100 אלף אנשים נכנסו לעיר, והיום שליש מהאוכלוסייה הם בגילים 20-25. קרה שמשפחות צעירות עם ילדים הכריעו להישאר בעיר ולחיות בה", הוסיף.
לפי חולדאי, 50% מהדירות בעיר הן דירות קטנות של 3 חדרים, נתון נוסף שמושך משפחות צעירות לעיר גם ברמות המחירים הקיימות. כיום, מחיר דירה ממוצע בעיר עומד על 2.7 מיליון שקל בממוצע, התייקרות של 374% ב-30 השנים האחרונות, ופער של 120% משאר אזורי הארץ.
- 4.כוזרי 17/03/2019 19:02הגב לתגובה זוקשה לפענח את חולדאי - פינוי בינוי תקוע - חלקים מהעיר מתפוררים - וחולדאי לא מקדם פינוי בינוי - ראו את הגוש הגדול - את הכיעור שמשקף את תכנון העירייה ואת העומד בראשה
- 3.מושחתים 17/03/2019 17:09הגב לתגובה זובסוף הדיור הציבורי המנוהל עי העירייה מוקצה לאנשים ממעמד הביניים שקצת קשה להם ולא לזכאים. עדיפות לתושבי ת"א = שחיתות. מדוע לא לתת הזדמנות לעניים מהפריפריה לדיור בת"א?
- 2.עריה מסכנה?רכבתם על הגל ולקחת מאות מילונים בהיטלי השבחה (ל"ת)ממי 17/03/2019 14:08הגב לתגובה זו
- 1.ישראלי 17/03/2019 13:56הגב לתגובה זואנשים רגילים לא צריכים להנות מדיור מסובסד, ובטח ובטח לא בת"א. יקרה משהו אם אנשים יחפשו דירה גם בלוד, הנמצאת במרחק נסיעה קצר מת"א? מחירי הדיור בלוד נמוכים משמעותית מאשר בת"א כך שמי שלא מתאים לו המחיר בת"א מוזמן לארוז מטלטליו ולעבור ללוד ורמלה. בין לוד לת"א אפשר לחפש דירה גם בר"ג, פ"ת וחולון. לא באמת באמת חייבים לגור דווקא בת"א.
- ממי 17/03/2019 14:16הגב לתגובה זולעזוב את הבית שלהם, כי את המדינה מנהלת חבורה של גנבים שרק להכניס עוד ועוד כסף לכיס שלהם זה מה שמעניין אותם.
- אשר 17/03/2019 14:16הגב לתגובה זומי שמך לברור מי יגור ת'א ומי לא נגרש את אנוש את כל הנדכאים והעניין הרי זו עיר של עשירים בלבד